Galaxii foarte indepartate, extrem de dense si de compacte, pun sub semnul intrebarii modelul evolutiei universului - studiu

de Marius Mihaiescu     HotNews.ro
Miercuri, 5 august 2009, 20:05 Science - Spatiul

Galaxii situate la peste 10 miliarde de ani lumina de Terra, extrem de dense si de compacte, pun sub semnul intrebarii actualul model al evolutiei universului, potrivit unui studiu publicat miercuri de revista Nature si citat de AFP.

Potrivit acestui model, galaxiile foarte mari iau nastere in urma fuziunii roiurilor de stele mai mici sau a absorbtiei micilor galaxii de catre cele gigantice.

Aceasta teorie este pusa sub semnul indoielii de descoperirea unei galaxii care este considerata un stramos al marilor galaxii eliptice situate relativ mai aproape de Pamant. Desi mica, aceasta galaxie are o masa foarte mare si, deci, este mult mai densa.

Descoperirea i-a luat prin surprindere pe astronomi, deoarece ea poate conduce la ideea ca galaxiile pot creste in talie fara sa absoarba incontinuu alte stele.

"Este ca si cum ai descoperi deodata ca Londiniumul roman avea aceeasi populatie ca Londra actuala", declara, intr-un comentariu publicat de Nature, astrofizicianul Karl Glazebrook.

Lumina a fost emisa cand universul avea doar 3 miliarde de ani

Autorii studiului, trei oameni de stiinta de la universitatile Yale, Princeton (SUA) si Leiden (Olanda), au studiat timp de 29 de ore aceasta ciudata galaxie, denumita 1255-0, gratie spectografului GNIRS al telescopului Gemini South.

Dupa ce au observat deplasarea inspre rosu a spectrului luminos, ei au calculat ca galaxia se afla la 10,7 miliarde de ani lumina departare de Terra, ceea ce inseamna ca lumina care a ajuns acum pe Pamant a fost emisa in momentul in care Universul nu avea decat trei miliarde de ani.

In ciuda semnalului foarte slab, cercetatorii au reusit sa masoare viteza medie a rotatiei stelelor in jurul centrului galaxiei. Aceasta viteza fiind foarte ridicata, ei au dedus ca galaxia are o masa de patru ori mai mare decat Calea Lactee, desi este de sase ori mai mica.

La fel ca in cazul altor galaxii, evolutia galaxiilor eliptice trebuie sa se supuna unor reguli, dar acestea urmeaza inca sa fie descoperite, a spus Glazebrook, care crede ca sute de galaxii asemanatoare 1255-0 vor fi descoperite in anii urmatori, permitand, astfel, elaborarea unui nou model.

Ciudat... (Miercuri, 5 august 2009, 20:34)

iancu [anonim]

Galaxia se afla la 10,7 miliarde de ai lumina dar lumina a fost emisa acum 3 miliarde de ani....Oare nu trebuia sa fie emisa acum 10,7 miliarde de ani?
      Ups (Miercuri, 5 august 2009, 20:49)

ramen [anonim] i-a raspuns lui iancu

A fost emisa cand universul avea 3 miliarde ani ...
      universul avea 3 miliarde de ani (Miercuri, 5 august 2009, 21:03)

giana [anonim] i-a raspuns lui iancu

universul avea 3 miliarde de ani - nu putem deduce decat ca universul are 3 miliarde de ani + 10,7 miliarde de ani.... imi pare rau dar nu e nimic ciudat. ideea e ca noi primim intr-adevar lumina emisa acum 10,7 miliarde de ani
      nu e nimic ciudat (Joi, 6 august 2009, 10:16)

releu [anonim] i-a raspuns lui iancu

anul-lumina este unitate de masura a lungimii, anul a timpului.... Pot fi greseli in date, dar nu compara metrul cu secunda
        Distanta/timp (Joi, 6 august 2009, 11:03)

John [anonim] i-a raspuns lui releu

Anul lumina este distanta pe care o parcurge lumina intr-un an. Avand in vedere ca viteza luminii in vid e 300 000 km/s - constanta universala, poti sa legi unitatile de distanta de unitatile de timp.
        Varsta acceptata a universului - conform teoriilor actuale, este 13.7 miliarde ani, asa ca este posibil sa primim lumina ce a fost emisa acum 10.7 miliarde ani, adica obiectul se afla la 10.7 miliarde ani lumina ( distanta = timpul necesar luminii sa ajunga la noi*viteza luminii). Aceasta distanta este determinata conform legii Hubble care afirma ca spectrul luminii emis de un corp este cu atat mai deplasat spre rosu cu cat este mai indepartat de noi.
    varsta universului (Miercuri, 5 august 2009, 20:56)

razvan [anonim]

"... galaxia se afla la 10,7 miliarde de ani lumina departare de Terra... Universul nu avea decat trei miliarde de ani. ..." deci nu e ciudat deloc ...
    avem in fata doua lucruri practic infinite : Universul si ...Prostia !
      . (Miercuri, 5 august 2009, 21:08)

sep [utilizator] i-a raspuns lui razvan

Nu se stie cu siguranta daca Universul este infinit. Asa ca mai ramane Prostia :-)
      pai ce ti se pare ciudat ? (Miercuri, 5 august 2009, 23:06)

dadan [utilizator] i-a raspuns lui razvan

daca universul avea 3 mld ani cand a luminat aceasta galaxie + 10 mld de ani ca lumina sa ajunga la noi = varsta universului (presupusa)
      ce este interesant este ca atunci cand privesti la distanta privesti de fapt in trecut....
      pentru cei mai grei de cap le recomand poezia La Steaua de Mihai Eminescu - viziune si intuitie transpusa in versuri...cine are ochi de vazut sa vada
    aberatii (Miercuri, 5 august 2009, 20:58)

Marius [anonim]

Iata ca inca odata se arata ca stim ca de fapt nu stim nimic, facem doar presupuneri aberante. :)
      Esti cam necunoscator (Miercuri, 5 august 2009, 22:07)

a_claudiu [utilizator] i-a raspuns lui Marius

Stiinta se bazeaza intotdeauna pe observatii. Pe baza observatiilor se formuleaza teorii care sa explice fenomenul si sa te ajute sa sa-l folosesti in ajutorul tau daca e posibil.

In functie de alte experiente sau observatii unele teorii sunt contrazise, altele sunt confirmate pe moment iar altele sunt modificate pentru a include datele noi. O multime de lucruri sunt contrazise/generalizate mai tarziu dar asta nu inseamna ca nu au folosit la timpul lor (mecanica lui Newton spre exemplu).

Stiinta se misca mereu cu ajutorul oamenilor care sunt interesati in a afla ceva nou, de a descoperi si a-si rezolva problemele sale si a semenilor sai.

Unii stau de-o parte si bat la tastatura razand de teoriile si parerile oamenilor care muncesc (daca nu faci nimic nu ai cum sa gresesti)

Tu cu comentariul tau mic si nihilist imi aduci aminte de niste tigani inundati acum un an (articol tot pe hotnews). Tiganii radeau de soldatii care raneau sa le scoata namolul din curte iar ei erau la gratare. O tiganca chiar s-a cacat in capul unui soldat in timp ce el incerca sa curete mizeriile care erau aruncate in rau (buda dadea direct in rau).
      corect ! plus ca jucaria aia subterana din elvetia (Miercuri, 5 august 2009, 22:17)

Copernicus [anonim] i-a raspuns lui Marius

..pe care s-au aruncat 5 miliarde de euro nu functioneaza din start ! cu varstele Universului , cu Creatorul ,cu evolutia ,ci intelligent design ,cu Biblia ,etc sunt basme la gura sobei !
      Acum un secol (Miercuri, 5 august 2009, 22:31)

ALex [anonim] i-a raspuns lui Marius

Ideea ca Africa a fost candva parte comuna cu America era la fel de aberanta. Greseala este parte a procesului de cunoastere.

Dvs se pare ca aplicati dictonul: "Cine nu munceste nu greseste, iar cine nu greseste trebuie promovat."
        Africa si America sunt unite dintotdeauna (Joi, 6 august 2009, 13:47)

Laurentiu [anonim] i-a raspuns lui ALex

Daca scoti apa din ocean vei observa ca sunt unite de fundul oceanelor... Daca te-ai uita putin pe harta ai observa ca ele sunt cam greu de potrivit unul in celalalt... e o porcarie teoria aia invatata la scoala pentru a-si da evolutionistii destul timp teoriei lor...
      esti cam confuz ... (Miercuri, 5 august 2009, 23:13)

dadan [utilizator] i-a raspuns lui Marius

si ai nimerit taman la un articol stintific...cred ca esti unul de-ala din celula din Kiselef care si-a facut norma de postari si cautand stirile sportive a intrat din greseala la sectiunea science.....
    Erezie (Miercuri, 5 august 2009, 22:04)

Credincios [anonim]

Astea sunt fabulatii...in curand o sa ajunga si arogantii astia de oameni de stiinta ca Universul a fost creat de Dumnezeu acum 6000 de ani si ne mai da din cand in cand cate ceva interesant de descoperit. Oare nu s-au saturat savantii lu' peste sa se insele in continuu? Au avut vreodata dreptate oamenii de stiinta? Cata aroganta sa crezi ca Universul are nus' cate miliarde de ani sau ca acest comentariu nu e un pamflet. Ca si cum noi am fi cei mai inteligenti din Univers. Ne credem (Dumne)zei.
      ... (Miercuri, 5 august 2009, 22:57)

unAlterEgo [utilizator] i-a raspuns lui Credincios

daca nu ai fi orbit de fundamentalism si fanatism, ai putea sa'l vezi chiar pe Dumnezeu in teoriile savantilor. Asa este: savantii nu au avut niciodata dreptate! Nici cand au descoperit atomul sau teoria relativitatii, nici cand au descoperit electricitatea sau undele radio; nici cand au decodat genomul uman sau cand au trimis sonde pe marte... Dumnezeul tau (caci este al tau! este creat de tine) este un dumnezeu egoist, care nu te lasa sa evoluezi, care'ti inspira angoase cand e vorba de evolutie si de nou...
      Ai dreptate (Miercuri, 5 august 2009, 23:07)

ploiesteanu [anonim] i-a raspuns lui Credincios

sa ne intoarcem la biserica , sa inchidem ochii, sa nu vedem nimic, si cu credinta lui Dumnezeu in suflet sa nu facem nimic toata ziua decat sa ne rugam !. Mai baieti, si eu cred in Dumnezeu, dar pana la ignoranta totala n-am ajuns. Ma uit la bisericile si chiar la manastirile de astazi : microfoane, difuzoare cu inregistrari pe calculator, televiziuni, posturi de radio, tine si biserica pasul cu stiinta, pentru ca biserica nu mai inseamna demult ignoranta si orbire.
      @Credincios (Miercuri, 5 august 2009, 23:12)

andy [anonim] i-a raspuns lui Credincios

daca te crezi pe atat de credincios pe cat pari, ar trebui sa stii ca in Biblie scrie ca pt Dumnezeu o clipa e cat 1000 de ani si 1000 de ani cat o clipa. in loc sa razi de oamenii de stiinta care, apropo, au inventat chestia aia pe care o folosesti sa accesezi internetul si aberezi pe forumuri, mai bine ai deschide ochii si ai citi Biblia si printre randuri. in habotnicia ta repeti ca papagalul ce ti se spune in Biserica si nu constientizezi ca stiinta iti furnizeaza 99.99% din lucrurile din jurul tau. daca ai privi putin lucrurile in perspectiva ai intelege ca religia si stiinta se imbina perfect in foarte multe privinte.
      "pai vezi ca esti prost " (Miercuri, 5 august 2009, 23:20)

dadan [utilizator] i-a raspuns lui Credincios

vorbesti de stiinta parca ar fi vrajitorie , pun pariu ca in mintea ta iti inchipui ca si telecomanda functioneaza cu duh sfant (pentru ca esti incapabil sa intelegi mecanismul de functionare)....
      intrebam pe un fanatic religios ceva de genul: daca biblia incepe cu facerea pamantului , adica de la inceputul lumii , cum se face ca nu exista mentiuni despre dinozauri? caci mai spun eu , dovezile ca au existat dinozauri sunt incontestabile - sunt atatea schelete... la care fara sa gandeasca prea mult mi-a spus asa :pai d-zeu a creat oamenii , pamantul...tot ce ne inconjoara inclusiv fosilele de dinozauri......no comment.
      troll (Joi, 6 august 2009, 2:23)

satyr [utilizator] i-a raspuns lui Credincios

Please do not feed the troll !

Cine stie, cunoaste.
      :)) (Joi, 6 august 2009, 2:45)

marius [anonim] i-a raspuns lui Credincios

măi oameni buni nu-i mai daţi minusuri! aţi uitat ce e ăla sarcasm?
        1 din 7 romani (Joi, 6 august 2009, 9:24)

Credincios [anonim] i-a raspuns lui marius

...are un IQ de peste 110 si a remarcat ca e un pamflet. Restul de "necredinciosi" sunt la fel de "habotnici"...am scris:
        "Cata aroganta sa crezi [...] ca acest comentariu nu e un pamflet."

Erezie placuta! :)
        :) (Joi, 6 august 2009, 17:09)

mvr [utilizator] i-a raspuns lui marius

lol, personal tocmai pt sarcasmul din pamfletul lui de 2 lei (dar mai ales fara legatura cu subiectul), i-am si dat minusul ... speram sa citesc un comentariu mai inteligent si cand colo inca unul care incearca sa para ceva mai destept decat e ... daca mai are chef de vreun "pamflet" ii recomand forumul cancan, acolo sigur l-ar aprecia multi
          hmm.. (Joi, 20 august 2009, 18:09)

amazing [utilizator] i-a raspuns lui mvr

si daca ai invata sa scrii corect romaneste ar fi si mai bine pentru tine... pana atunci abtine-te sa improsti cu idiotenii forumurile...
      Si eu cred... (Joi, 6 august 2009, 7:50)

Jaros [anonim] i-a raspuns lui Credincios

Noroc ca au invent oamenii de stiinta hartia ca acum citeai biblia de pe o multime de pietre si pei de oaie, iar da ca nu ami inventau si scrisu sau sa faca focu acum orbecaiai cu bata in mana la intrarea in pesterea.
    Modele si modelase (Miercuri, 5 august 2009, 23:15)

Ari Stotel [anonim]

POate ca nu a existat nici un big bang ( ca sa nu mai discutam de bagheta magica a domnului zeu, ca pe aia o lasam pt adevaratii credinciosi).
    Poate ca atunci cand doua brane s-au atins in hiperspatiul unnsprezecedimensional, s-au atins intr-o infinitate de puncte in acelasi timp(daca putem vorbi de timp asa cum il cunoastem noi) iar din intersectia lor a rezultat spatiul si constituentii materiei, quarci, electroni, purtatorii de forta, fotonii bozonii etc. Poate ca universul a luat fiinta tot odata find un bang mai dispersat. Poate ca gaurile negre sunt doar locuri unde branele incep sa se separe. Poate ca...toate galaxiile si cele veci si cel noi se dezvolta de 15 miliarde de ani si nu exista galaxii vechi sau galaxi noi ci doar mai indepartate si mai apropiate.
    Care model al evolutiei Universului? (Miercuri, 5 august 2009, 23:26)

Pintea Haiducul [utilizator]

Acest Karl Glazebrook ar trebui sa mai deschida si el o carte de astrofizica elementara si dup-aia sa-si dea o palma peste fruntea aia de tampit cu staif,ca s-a tzacanit complet sireacu',probabil din cauza Crizei...Pai,insasi structura "in fagure" a Universului observabil ne indica faptul ca galaxiile actuale (stelele lor,de fapt) au aparut in urma exploziilor tip "supernova" ale unor proto-galaxii primordiale masive si superdense,de tipul celor care fac tema articolului.Aceste galaxii indepartate au avut o viata foarte scurta in termeni astronomici (max. cateva milioane de ani) si au explodat demult,din resturile lor s-a format o noua generatie de stele care s-au aglutinat apoi in noi galaxii,stelele supermasive ale noii generatii au explodat la randul lor si din "cenusa" exploziilor a aparut o a treia generatie stelara und so weiter...In Galaxia noastra,Calea Lactee,sunt probabil stele din generatia a patra sau a cincea."A,pai stai oleaca,mai,Pinteo",imi va raspunde vreun dashtept mioritic cu un dram de inteligentza,"pai tu confunzi evolutia stelara cu o prezumtiva evolutie galactica pe care o scoti exact din burta ca nu se exista asa ceva decat in fantezia ta gastrica,haiducule tata!Ha-ha!".Acestor cusurgii mishtocari le raspund anticipat (pastrandu-mi cumpatul) ca o teorie a evolutiei galactice e perfect sustenabila si ca "veriga lipsa" dintre galaxiile primordiale pitice si superdense din articol si galaxiile mai noi,din generatia Caii Lactee,sunt quasarii,echivalentul "supernovei" pentru o galaxie.Daca un quasar nu e o proto-galaxie care explodeaza atunci nu vad ce poate fi! Quasarii vizibili se afla la distantze de cca 10 miliarde de ani-lumina de noi,deci ei sunt ulteriori (si,poate,succesivi) galaxiilor pitice superdense la care se refera articolul,galaxii aflate la 10,7 miliarde de ani-lumina.Iata reconstituirea istorica! Semneaza: Pintea,un haiduc usor caduc,habauc si singur-cuc! Multi imi spun ca sunt nauc! Sa-i salut si sa ma duc?Nooo,le astept replica!
      alt pintea (Joi, 6 august 2009, 0:12)

alt pintea [anonim] i-a raspuns lui Pintea Haiducul

sa-ti raspund (tot pastrandu-mi cumpatul). ai inteles tu ceva, dar aroganta si eul periculos de gomflat iti obtureaza intelegerea pana la capat. mai citeste o data articolul, cauta si sursa, iar apoi reciteste toata gargara ta (recunosc, documentata, dar tot mult pe alaturi de ideea articolului). apropo, ”acest Karl Glazebrook” nu si-a tras coatele pe aceleasi banci cu tine... banuiesc. pana sa te dai in spectacol ca ai aflat si tu cum sta treaba cu quasarii, ar fi bine sa afli ca modestia tine de bunul-simt. cunosti notiunile astea?
        Pintea: a beautiful Mind... (Joi, 6 august 2009, 1:14)

Pintea care-ti ia Mintea [utilizator] i-a raspuns lui alt pintea

Mwahahahah!!! Ce replica sensibiloasa! Trebuie sa fiu mai modest,deci,ca sa am un caracter ireprosabil! OK,de acord,nu ma costa nimic! Pot imita modestia la perfectie,ca si infatuarea dealtfel! Whatever...Thanks a lot for your advise,man! Pintea rulzzzzz!
      I'm not so 'tampit'... (Vineri, 7 august 2009, 10:52)

Karl Glazebrook himself [anonim] i-a raspuns lui Pintea Haiducul

I am an observational astronomer doing research and teaching with occasional forays in to developing novel astronomical instrumentation. My research interests include observational cosmology and the formation and evolutionary history of galaxies. I am a new Professor at Swinburne and am leading a new group here focussed on these questions which are addressed by observations on the largest telescopes (4-8m diameter) such as Gemini, Magellan and the Anglo-Australian Telescope (AAT).

Some major research projects I work on include:

‘WiggleZ’, which is aiming to detect Baryon Oscillations (‘Cosmic Sound’) in the galaxy distribution in the distant universe (z=1) using the AAT and use these to measure the effect of dark energy on the cosmological expansion.

The Gemini Deep Deep Survey (GDDS) has measured the evolution of galaxies over 0<z<2 using Gemini and the Hubble & Spitzer Space Telescopes,and has resulted (so far) in 9 published papers.

In collaboration with Carnegie Observatories & Durham University we have developed the LDSS3 spectrograph for the Magellan Clay Telescope. We are using this to carry out a successor to GDDS aimed at understanding the role of environment and “cosmic downsizing” in galaxy evolution at 1<z<2.

Contact details:
      Mail number H39
      Swinburne University of Technology
      PO Box 218
      Hawthorn
      Victoria 3122
      Australia

P.S.: I preffer 'cusurgii mishtocari' to 'cusurgii infatuati'
        Karl,I'm so sorry,man! Really! Please,believe me! (Vineri, 7 august 2009, 14:33)

Pintea Haiducul [utilizator] i-a raspuns lui Karl Glazebrook himself

Nici prin cel mai nebunesc gand nu-mi trecea ca forumurile HotNews sunt vizitate de somitati ale stiintei oficiale! Eu,de felul meu,sunt cam rau de gura,ca orice latin,nu ma rusinez cu asta dar trebuie sa stii ca sunt in acelasi timp extrem de cerebral si nu polemizez decat daca am argumente rationale temeinice.Ca cel pe care l-am expus in postarea anterioara.Ca formatie de baza,sunt Om de Stiinta,exact ca tine.Dar drumurile vietii m-au facut sa devin,succesiv,si agent ultrasecret,emisar diplomatic,consilier neoficial al BNR si,mai nou,multimiliardar.Stiu ca nu exista inca o teorie a evolutiei galaxiilor,dar cea pe care am schitzat-o mai sus e numai buna de rumegat,preluat,dezvoltat si lansat oficial.Daca vrei sa o preiei tu,be my guest,eu renunt la paternitatea ideii cu draga inima. Am multe alte teorii revolutionare,in fizica particulelor,cosmologie,genetica si istoria civilizatiilor,sunt--probabil--un geniu neorenascentist asa ca am ce oferi Umanitatii,nu simt nevoia sa-mi pastrez paternitatea tuturor ideilor mele stralucite...Sper ca vom ajunge candva sa purtam o conversatie tete-a tete...Mi-a facut realmente placere sa-ti raspund! Have a nice day! Si mult succes!
      ahahhaa (Vineri, 21 august 2009, 9:27)

amazing [anonim] i-a raspuns lui Pintea Haiducul

Pinteo ai crescut in ochii mei... Traiasca wikipedia! Prietenii stiu de ce... :)
    Timpul (Joi, 6 august 2009, 1:55)

LiberTV Blog [anonim]

Uita-te la o stea. Ceea ce vezi este asa cum arata steaua respectiva 1000 de ani in urma. Cu alte cuvinte, vezi trecutul ei. Pentru steaua asa cum o vezi tu, acest moment este viitorul.

Imagineaza-ti ca ai un telescop atat de puternic, incat poti sa faci zoom pana cand vezi un extraterestru pe o planeta in jurul stelei respective, uitandu-se printr-un telescop spre Pamant. Ceea ce vedea el era pamantul de acum 1000 de ani.
    Impreuna, ne uitam unii la altii, insa suntem in ere diferite.
    Dar si pentru tine si pentru el, totul se intampla ‘acum’.

Tu esti viitorul pentru tot ce straluceste pe bolta cereasca.
    Asa ca ai grija, don’t fuck it up …
      hmm.. (Vineri, 21 august 2009, 9:37)

amazing [anonim] i-a raspuns lui LiberTV Blog

Esti pe aratura rau.. Daca tu te uiti prin telescop si-l vezi pe el uitandu-se de asemenea prin telescop, el nu te vede pe tine ci vede Pamantul cum era acum 1000 de ani (fata de timpul tau actual) doar daca nu va uitati amandoi continuu timp de 1000 de ani pentru ca orizonturile de timp ale fiecaruia din voi sa se intalneasca...
        Corectie: (Marţi, 25 august 2009, 1:53)

Pintea Haiducul [utilizator] i-a raspuns lui amazing

Draga Amazing,"E.T. the retard" (demult mort si-ngropat) vede Pamantul asa cum era acum 2000 de ani; e nevoie de 1000 de ani pentru ca lumina de la Pamant sa strabata 1000 de ani-lumina pana la steaua respectiva si de inca 1000 de ani pentru ca lumina de acolo sa ajunga la Pamant si noi sa-l vedem "live" pe ciumetele de E.T. observand cu maxim interes dezastrul legiunilor romane conduse de generalul Varus in Padurile Teutoburgice,de exemplu....sau,daca vrei, pe Iisus-copil jucandu-se cu prietenii sai pe strazile zgomotoase si intzesate de lume ale Nazaretului. Ia mai gandeste-te!!!
    olimpicii (Joi, 6 august 2009, 8:38)

naufragiatul [utilizator]

Si la asta va pricepeti?

Deja ma simt un mic r/ in comparatie cu voi.
    ha! (Joi, 6 august 2009, 12:50)