Electronii au fost separati cu succes in doua parti componente. Din echipa de fizicieni face parte si un roman.

de Constantin Barbu     HotNews.ro
Vineri, 20 aprilie 2012, 22:10 Science - Stiinte fundamentale

Pana in prezent, electronii au fost priviti ca particule elementare, care nu au o sub-structura proprie. La nivel teoretic, totusi, s-a demonstrat de ceva timp ca ar exista posibilitatea ca electronii sa fie la randul lor compusi din doua parti si mai mici, fiecare cu proprietati speciale. Recent, acest lucru a fost observat acest fenoment pentru prima data, informeaza PhysORGDin echipa de cercetatori care au facut noua descoperire face parte si un roman, dr. Liviu Hozoi, de la institutul de cercetari Leibniz din Dresda.

Electronii au fost scindati in doua parti, fiecare responsabila cu cate o proprietate a particulei pe care o compune. Prima parte, numita “spinon”, cauzeaza proprietatea numita “spin”, sau impusul unghiular al electronului. A doua parte, numita “orbiton”, determina proprietatea de a orbita a electronilor in jurul nucleelor atomice.

Scindarea a fost observata pentru prima data intr-un oxid al cuprului (Sr2CuO3), un material cu proprietati deosebite la nivel molecular. Noile parti componente descoperite nu pot parasi materialul in care au fost create, iar noua descoperire ar urma sa aiba un impact deosebit asupra cercetarilor privind super-conductivitatea la temperaturi inalte.

nostim... (Vineri, 20 aprilie 2012, 23:08)

emil [anonim]

in ideea de a oferi o stire proaspata sotiei, teribil de sigur pe noile mele cunostiinte despre electron... m-am dus sa o intreb:

- auzi, draga, tu ce zici electronul este particula elementara...
    - ceee... cine, atomul....
    - nu, ala micu', stii, hidrogen un proton un electron... electronul e sau nu e?
    - electronul? ESTE...
    - esti sigura...
    - DA!
    (nu avea de unde sa stie, s-a uitat la Pavel si Smily toata seara, n-am cerut amanunte pentru ca m-i s-a facut brusc frica. Se cheama intuitie feminina... daca stia de asta, atunci posibil ca stie si mai mult de atat)
    Nici vorba de doua subparticule (Vineri, 20 aprilie 2012, 23:09)

alexandriu [anonim]

Articolul original e foarte clar:
    Functia de unda a elctronilor"colectivizati "din reteaua cristalina a oxidului de cupru prezinta"valuri"
    Momentul de spin se propaga prin valuri proprii numite spinoni,decuplate de valurile prin care se propaga alte proprietati colective cum ar fi sarcina sau momentul cinetic orbital
    Asta nu inseamna ca ai rupt in doua electronul!
    Aiureli! (Vineri, 20 aprilie 2012, 23:10)

A. [anonim]

Nu mai scrieţi prostii, vă implor! Spinonii şi orbitonii nu sunt particule, ci QUASI-particule, adică particule fictive, fără existenţă fizică. Quasi-particulele sunt nişte ficţiuni matematice, foarte utile în descrierea aproximativă a unor fenomene. Exemple cunoscute de quasi-particule sunt fononii, solitonii şi găurile de electroni. Dar, repet, acestea sunt doar ficţiuni convenabile (în sensul de "utile"), nu particule cu existenţă reală.
      corect (Vineri, 8 iunie 2012, 14:00)

bohr [anonim] i-a raspuns lui A.

asa este ..particulele fictive sunt doar unelte folosite in constructii teoretice. Dupa cate stiu quarcii sunt elemente constitutive ale particulelor elementare asa ca nu vad o descoperire exotica in fragmentarea electronului.
    un roman (Vineri, 20 aprilie 2012, 23:23)

cristi [anonim]

Nu stiu daca ati observat, dar unul dintre autori este un roman, Liviu Hozoi, cu care am fost coleg la Groningen , Olanda :)
      Buna precizare (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 0:55)

sile [anonim] i-a raspuns lui cristi

Observasem ca ati fost colegi, dar nu remarcasem ca e roman ;-)

Glumesc, bravo voua.
        Este normal ... (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 9:05)

Petronius. [anonim] i-a raspuns lui sile

Nu aveati cum sa observati ca este roman, deoarece romanismul se propaga prin unde proprii, separate de colegism :-)

Pe de alta parte, nu se poate masura simultan si nationalitatea, si colegialitatea, conform principiului incertitudinii al lui Heisenberg.

Imi cer scuze, dar citind un articol atat de prost tradus, nu poti decat sa glumezi (oops !) ;-)
      Felicitări tuturor Românilor! (Duminică, 24 iunie 2012, 22:49)

The Knight [utilizator] i-a raspuns lui cristi

Bravo, încă o victorie pentru România, altă suliță în coastele dușmanilor. Oleeee.. olaaaa, asta este țara mea !!
    Confuzie (Vineri, 20 aprilie 2012, 23:25)

Florin Biziitu [anonim]

Faceti confuzie intre separarea proprietatilor date de numerele cuantice care descriu electronii dintr-un sistem compus si particula elementara electron.
    Electronul ramane in continuare o particula elementara, un lepton fara structura interna. Comportamentul electronilor dintr-un sistem complex cum ar fi o retea cristalina poate fi descris inlocuindu-l cu o "cvasiparticula" in ale carei proprietati fundamentale sunt incluse si efectele atomilor din reteaua cristalina asupra electronului. Exemple de cvasiparticule sunt spre exemplu golurile ca purtatori majoritari de sarcina in semiconductorii de tip p sau perechile Cooper in materialele supraconductoare. In unele sisteme la aceste cvasiparticule se pozte produce separarea proprietatilor caracterizate de numerele cuantice. Asta NU inseamna insa ca electronii au structura interna si pot fi "sparti" in subparticule.
      explicatie (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 2:32)

Constantin Barbu [utilizator] i-a raspuns lui Florin Biziitu

Puteti sa ne dati o formulare mai clara a ce se intampla de fapt si ce semnifica descoperirea?
        o analogie impinsa la absurd ... (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 9:10)

Petronius. [anonim] i-a raspuns lui Constantin Barbu

Imi cer scuze daca raspund eu, dar pot sa fac o analogie impinsa pana la absurd, pentru a sublinia modul neprofesional in care a fost tradus articolul:

Sa presupunem ca cineva realizeaza o statistica privind culoarea ochilor la romani si greutatea corporala. In urma analizei se trage concluzia ca putem discuta separat despre repartitia culorii ochilor pe judete, fata de repartitia obezitatii (sa zicem). Asta nu inseamna ca romanii au fost "sparti" in culoarea ochilor si greutate. Pur si simplu tratam separat proprietati diferite aceleiasi entitati.
        o idee (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 11:47)

T [anonim] i-a raspuns lui Constantin Barbu

Controversa pare interesanta, cel putin pentru mine :-). Poate ar fi o idee buna sa luati legatura cu dl Dr. Liviu Hozoi. Sunt convins ca ii va face placere sa dea lamuriri.
    i-auzi... (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 1:07)

vasileb [anonim]

ca nu era doua era tot una da' se batzia asa mai cu viteza si daca te uitai si mai chioras pe microscop... da' nici electronu' nu mai e ce-a fost...
    putin... (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 8:31)

marius [anonim]

o tema asa de importanta si doar 3 fraze scrise... se poate si mai mult
    ma alatur (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 10:13)

atreus [anonim]

ma alatur comentatorilor de mai sus care au spus ca nu e vorba de "componente interne" ale electronului ci de comportament colectiv si quasi-particule... bine ca sunt comentatori care stiu despre ce e vorba ca daca ar fi doar "corespondentii stiintifici" ai ziarelor ar fi vai si amar..
    Ar fi mai bine! (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 10:47)

stefan [anonim]

Decat sa preluam ca "second hand' niste stiri ori sa ne dam fiecare cu parerile in cap, mai ales cei care au chiulit de la fizica inca din liceu, nu ar fi mai bine sa il rugati pe dr. Hozoi sa ne explice, pe intelesul cititorilor muritori ?
    e ca şi cum ai spune că (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 11:17)

ro [anonim]

fotonul e compus din două părţi sau "particule": undă şi corpuscul.
    Presa... (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 11:28)

D.C [anonim]

... o problema veche a presei e indepartarea de stiinta. Totul trebuie sa fie senzational. NEUTRINUL A DEPASIT VITEZA LUMINI. Da nimic despre experimentul repetat ce a reconfirmat evidentul, viteza sa = sau < decat c. Pacat.
    iepokal... (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 12:59)

decebal [anonim]

o stire care umfla pieptu'mi trikolor: Spre noi izbinzi cu mindrie vom pasiii!
    Ceva util (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 13:27)

Milena [anonim]

Mai bine s-ar concentra cum sa devina zonele aride in zone cu hrana. Credeti ca celor care nu au apa sa bea din Africa le pasa ca electronul se mai poate diviza?....
    Sunt bani care se toaca aiurea...
      trist (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 14:52)

thebblack [utilizator] i-a raspuns lui Milena

tu nu prea stii care e diferenta intre cercetarea teoretica si tehnologiile practice.

prima e cea care se ocupa de chestii care ii pun omului obisnuit creierul pe bigudiuri, exact ca asta cu electronul sau, cum zicea cineva mai sus, viteza fotonului.

tehnologiile practice, precum "sa dam apa africanilor insetati" se bazeaza in totalitatea lor absoluta pe rezultatele obtinute in urma cercetarii teoretice, chiar daca tu nu vei vedea niciodata legatura directa dintre cele doua.

mai pe romaneste asa, te-ai gandit ca poate "divizarea" asta a electronului ar putea fi in vreun fel folosita direct sau indirect la curatarea apei?
        banc (Luni, 23 aprilie 2012, 9:57)

rooster [anonim] i-a raspuns lui thebblack

Apropo de aplicabilitatea descoperirilor, era un banc. Cica era odata un taran, crescator de gaini. Problema era ca gainile nu prea faceau oua, asa ca taranul a chemat un fizician sa-l ajute. A venit fizicianul, a colectat date meteo, a masurat proprietatile nutritive ale furajelor, a luat dimensiunile cotetului, etc, etc, iar apoi s-a apucat de calcule. Dupa circa o luna, fericit, fizicianul il abordeaza pe taran: "Bade draga, sa zici mersi, am gasit solutia. Dar e valabila numai pentru gaini sferice, plasate in vid."
        Tare mi-e teama ca inainte de a purifica apa din Africa, scindarea asta a electronului (daca ar fi posibila) ar fi folosita mai degraba in domeniul militar........
      Intentii (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 14:54)

Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui Milena

Iti inchipui ca ajutorul e ceva simplu? Dimpotriva, e chiar complicat, cu mult mai dificil decit cercetarile despre electroni.

Gindeste-te citi parinti si cite tari din lume ofera copiilor toate conditiile de educatie. Dar bogatia nu este o garantie ca vei obtine progresul la care te astepti. Prin analogie, banii nu sint suficienti pentru a-i ajuta pe saraci. E mai complicat, pentru ca nevoile oamenilor sint complexe, oamenii sint complexi, chiar si cei simpli, iar societatea pe ansamblu, e imprevizibila. Banii, cheltuiti cu cele mai bune intentii, se pot transforma in otrava. Efectul poate fi opus celui la care te asteptai.
    felicitari (Marţi, 24 aprilie 2012, 19:02)

unfold [anonim]

Felicitari, Liviu!
    Nu m-a luat prin surprindere succesul tau. Era de asteptat.:)
    an old friend...
    Concluzie cîrcotasã (Miercuri, 19 iunie 2013, 7:28)

Negativ [anonim]

Lumea, aşa cum o ştim,
    e descrisă de filozofi,
    explicată de matematicieni şi
    construită de ingineri;
    ea ar merge perfect, dacă
    nu ar fi explicată de ziarişti,
    condusa de politicieni şi
    stăpînită de finantişti.
    Observatorul atunci,
    în cine ar trebui să se încreadă?