Animalele au inceput sa-si reduca talia din cauza incalzirii climatice - studiu

de R.M.     HotNews.ro
Luni, 17 octombrie 2011, 11:23 Science - Stiintele vietii

Ursii polari si-au redus talia din cauza impactului incalzirii climatice asupra habitatului lor, fenomen constatat recent si la multe alte specii de animale si plante, relateaza The Daily Telegraph, care citeaza un studiu stiintific.

Cresterea temperaturilor globale si schimbarile meteorologice produc efecte care stopeaza cresterea taliei unui mare numar de specii.

Cercetatorii argumenteaza ca un climat mai cald si mai uscat determina o talie mai mica a plantelor si animalelor, in timp ce regimul mai variabil al precipitatiilor creste riscul unor culturi agricole compromise.

In cursul ultimului secol, animale precum broastele raioase, testoasele, pitigoii albastri, oile de Soay si cerbii rosii au inceput sa-si reduca dimensiunea, afirma cercetatorii.

Suprafata mai mica de gheata a determinat chiar si o talie mai redusa a ursilor polari, potrivit studiului publicat in revista Nature Climate Change.

Dr David Bickford si Jennifer Sheridan de la Universitatea Nationala din Singapore precizeaza: "Deoarece recentele schimbari climatice ar putea fi mai rapide decat modificarile istorice, multe organisme ar putea sa nu raspunda sau sa se adapteze suficient de rapid. Aceasta implica faptul ca unele specii ar putea sa dispara din cauza schimbarilor climatice".

Schimbarile ar putea avea un impact asupra expansiunii populatiei umane, in conditiile in care surse majore de alimentatie precum pestele ar putea sa-si reduca talia.

Speciile care se vor dovedi incapabile sa se adapteze rapid se confrunta cu riscul extinctiei in conditiile in care ecosistemele se modifica dramatic, alterand echilibrul hranei si al altor resurse necesare pentru supravietuire.

O problema majora este ca nu toate plantele si animalele isi vor reduce talia cu aceeasi proportie, ceea ce va determina dezechilibrarea unor ecosisteme fin calibrate, spun cercetatorii.

Un efect al reducerii surselor de hrana este acela ca animalele aflate in varful lantului trofic - inclusiv oamenii - isi vor reduce talia, vor avea mai putini urmasi si vor fi mai vulnerabile la boli.

In cursul ultimului secol, temperatura globala a crescut cu aproape un grad Celsius, iar expertii in evolutia climatica prezic o majorare de 7 grade pana in 2100.

Un alt studiu efectuat asupra a 1.700 plante, insecte si amfibieni a aratat ca 80% dintre acestea se muta cu 6,1 km mai aproape de poli la fiecare zece ani si ca 87% se imperecheaza sau infloresc cu peste doua zile mai devreme decat in decada precedenta.

Dovezi fosile datand din perioada Maximului Termal Paleocen Eocen, in urma cu 55 de milioane de ani, cand temperaturile au crescut cu trei pana la sapte la suta iar precipitatiile au scazut cu 40%, arata ca nevertebrate precum gandacii, albinele si furnicile au devenit cu 50 pana la 75% mai mici.

Studii experimentale sugereaza ca pentru fiecare grad Celsius in plus o varietate de plante pierde intre trei si 17% in talie iar pestii isi reduc marimea cu sase pana la 22%.

... (Luni, 17 octombrie 2011, 12:19)

george [anonim]

Sa fie asta motivul pentru care pitigoii din politica romaneasca sunt mai mici de inaltime decat media populatiei?
      @george (Luni, 17 octombrie 2011, 13:03)

regat [anonim] i-a raspuns lui george

George, n-ar fi bine :). Ar insemna ca s-ar adapta mai bine noilor "timpuri" si ar supravietui.
    alta e explicatia (Luni, 17 octombrie 2011, 12:39)

nu george [anonim]

de aia extraterestrii aia gri sunt mai mici decat noi...:))))
    curat murdar (Luni, 17 octombrie 2011, 12:42)

xan [utilizator]

"Cercetatorii argumenteaza ca un climat mai cald si mai uscat determina o talie mai mica a plantelor si animalelor..."
    Vine baubau pentru ca "...surse majore de alimentatie precum pestele ar putea sa-si reduca talia."

Sunt foarte curios unde au cercetat cercetatorii cum pestele isi reduce talia intr-un climat mai cald si mai uscat. Probabil ca au observat pestele in tigaie.
    mai sa fie (Luni, 17 octombrie 2011, 12:44)

Gabriel [anonim]

Si eu care credeam ca intr-o atmosfera mai calda si cu un continut mai mare de CO2 plantele vor creste mai mari si ca atare vor sustine mai bine animalele din lantul trofic. ca sa nu mai zicem ca daca se duc spre nord cu viteza de x km pe an inseamna ca aria ocupata va fi mai mare deci numarul lor mai mare ceea ce ar compensa pierderea in greutate. Eu cred ca e pierdere de vreme.