O enorma reptila preistorica lunga de aproape 10 metri, al carei craniu fosilizat a fost descoperit in Maroc, este stramosul crocodililor care traiesc astazi in Africa, afirma o echipa de cercetatori americani, potrivit unui studiu publicat marti si citat de AFP.

Descoperirea reptilei, "Shieldcroc" (crocodilul blindat), ii apartine profesorului Casey Holliday, de la Universitatea Missouri, atunci cand studia craniul fosilizat al acestui specimen cu o vechime de aproximativ 95 de milioane de ani.

Acest craniu, care nu este intreg, se afla la Muzeul Regal din Ontario (Canada) de mai multi ani inainte ca profesorul Holliday sa inceapa sa il studieze.

"Aceasta descoperire a Aegisuchus witmeri sau Shieldcroc, coroborata cu alte elemente anterioare, arata ca stramosii crocodililor erau mult mai diversificati decat o credeau oamenii de stiinta", subliniaza profesorul Holliday.

El a reusit sa estimeze talia sa si a creierului analizand urmele lasate in interiorul cutiei craniene. Acesta ar fi putut avea un cap lung de 1,52 m si o lungime de 9,14 m.

Descoperirea furnizeaza o lumina mai buna in ceea ce priveste evolutia crocodililor si ar putea ajuta la identificarea celor mai bune mijloace de protejare a mediului lor, pentru a impiedica extinctia acestei specii, cred autorii acestui studiu, publicat de revista stiintifica americana Journal PLoS-ONE (Public Library of Science).

Shieldcroc este ultimul exemplar descoperit dintre speciile de crocodili care traiau la finele cretacicului, acum aproximativ 95 de milioane de ani. Aceasta perioada face parte din era mezozoica, denumita si Era dinozaurilor.

Analiza amprentelor lasate pe craniu de vasele de sange a permis cercetatorilor sa concluda ca acest crocodil era dotat cu un fel de scut deasupra capului, nemaintalnit la aceste animale.

Potrivit profesorului Holliday, aceasta protuberanta urmarea probabil sa atraga atentia femeilor si sa impresioneze dusmanii sai. Ar fi putut, de asemenea, sa serveasca pentru reglarea temperaturii.

Avand in vedere caracteristicile fizice, cercetatorii nu cred ca "Shieldcroc" ar fi putut concura cu dinozaurii. Cel mai probabil, isi petrecea mult timp in apa, folosindu-si falcile sale lungi si fine pentru a prinde pesti.

Acest crocodil preistoric astepta, probabil, rabdator in apa, pana cand pestii treceau in apropiere. Cand prada era in apropiere, Shieldcroc isi deschiderea pur si simplu gura si isi devora victima, eliminand astfel nevoia unor maxilare puternice.