Oamenii de știință au anunțat marți că au identificat mecanismul prin care celulele responsabile pentru cancerul de sân hibernează în alte organe, pentru a reapărea mai târziu cu o forță care le face cu mult mai periculoase, relatează AFP.

cancer la sanFoto: Hotnews

Experimentele pe celulele umane și șoareci au dovedit că dezactivarea acestui mecanism, de către medicamente și manipulare genetică, paralizează aceste celule și împiedică capacitatea lor de a se multiplica.

Prezentată în revista Nature Communications, descoperirea deschide perspective în terapiile împotriva acestui cancer.

Aproximativ 90% din cancerele de sân au ca rezultat metastaze, celulele canceroase migrând în alte zone ale corpului.

Ele pot sta latente uneori și câteva decenii, unde au găsit refugiu.

”Rezultatele noastre arată că celulele cancerului de sân pot supraviețui, nedetectate, la pacienți pentru perioade lungi de timp, folosind un proces celular numit autofagie”, a explicat pentru AFP unul dintre autori, Kent Hunter, cercetator la Institutul National Amarican al Cancerului.

Autofagia este procesul prin care o celulă se auto-distruge parțial, pentru a supraviețui într-un mediu stresant și sărac în nutrienți.

”Multe dintre tratamentele tradiționale împotriva cancerului sunt concepute pentru a viza celulele care se divid, dar celulele latente nu se despart in mod activ sau frecvent”, a spus Hunter.

Faptul că se ascund în altă parte a corpului le permite să scape de tratamente localizate, cum ar fi cele prin radioterapie.

Pentru experimentul lor, cercetatorii au injectat celulele latente în soareci. Jumătate dintre rozătoare au primit un medicament care a inhibat autofagia, cealaltă jumătate un placebo.

Într-un alt expleriment, ei au alterat gena care controlează autofagia.

Aceasta precum și cealaltă abordare au redus supraviețuirea celulelor canceroase și multiplicarea lor, concluzionează studiul. Celulele nu au putut să recurgă la autofagie și au acumulat toxinele, astfel fiindu-le afectată mitocondria, sursa lor de energie.

Înainte a începe tratamentul, trebuie făcute studii clinice pe oameni, pentru certitudine, subliniază Hunter.