Fulgerul a reușit să furnizeze suficient fosfor lovind Pământul pentru a contribui la apariția vieții, potrivit unui studiu efectuat marți, care oferă un scenariu alternativ la cel acceptat în mod obișnuit, potrivit AFP.

FulgerFoto: Captura YouTube

Fosforul este un element esențial al vieții așa cum o cunoaștem, ajutând la formarea structurilor de bază ale celulelor și a dublei spirale a ADN-ului și ARN-ului.

Cu miliarde de ani în urmă, cea mai mare parte a fosforului a fost sigilată în minerale insolubile pe tânărul Pământ.

Dar unul dintre mineralele sale, schreibersitul, este foarte reactiv și poate furniza fosfor folosit pentru a forma molecule organice.

Deoarece majoritatea schreibersitei găsite pe Pământ provine de la meteoriți, acestea au fost adesea legate de apariția vieții. Dar schreibersita se găsește în rocile asemănătoare sticlei produse de fulgere care lovesc anumite soluri bogate în argilă.

Cercetătorii americani și britanici au folosit tehnici avansate de imagistică pentru a analiza cantitatea de rocă produsă de fulgere.

Apoi au estimat cantitatea de schreibersit care ar fi putut fi produsă în epocile anterioare și care ar fi susținut apariția vieții pe Pământ cu aproximativ 3,5 miliarde de ani în urmă.

„Fulgerele de pe Pământul tânăr ar fi putut produce o cantitate semnificativă de fosfor”, a declarat pentru AFP Benjamin Hess, autorul principal al studiului și cercetător în cadrul Departamentului de Științe ale Pământului și al Planetei din Yale.

Alături de colegii săi, el a estimat că fulgerul ar putea produce între 110 și 11.000 de kilograme de fosfor pe an, potrivit studiului publicat în Nature communications.

Folosind simulări climatice de la vârstele timpurii ale Pământului, au ajuns la concluzia că fulgerul a depășit meteoriții în termeni de aport de fosfor în urmă cu aproximativ 3,5 miliarde de ani. O epocă care corespunde cu cea a apariției vieții.

Potrivit lui Hess, asta nu înseamnă că meteoriții nu au contribuit la apariția vieții, ci doar „cu cât sunt mai multe surse, cu atât mai bine”.

Acum ar dori să știe dacă aceleași fulgere ar fi putut produce fosfor pe alte planete unde căderile de metoriți erau rare.

"Căderile de meteoriți au scăzut în timp, în timp ce fulgerele, cel puțin pe Pământ, au fost constante de-a lungul veacurilor", a adăugat el.