O echipă de oameni de știință japonezi a arătat într-un studiu publicat vineri că este posibil ca mamiferele să absoarbă oxigenul prin ... anusul lor, potrivit AFP.

Foto:

Intrigați de modul în care unele animale respiră prin intestin în caz de urgență, cercetătorii de la Tokyo Medical and Dental University au dovedit că același lucru este posibil, în condiții experimentale, la șoareci, șobolani și porci.

Potrivit lucrărilor lor, publicate în revista Med, acest lucru s-ar putea aplica și oamenilor aflați într-o stare de suferință respiratorie, de exemplu în lipsa ventilatoarelor, așa cum a fost cazul în timpul pandemiei Covid-19 sau când aceste mașini nu se dovedesc a fi potrivite pentru un pacient.

Respirația implică de obicei inhalarea oxigenului și expirarea dioxidului de carbon prin plămâni sau branhii.

Dar speciile au dezvoltat alte mecanisme. Unii pești sau păianjeni își pot folosi posteriorul pentru a obține oxigen pentru a supraviețui în situații de urgență.

Un fenomen desemnat prin acronimul englez EVA, care poate fi tradus ca respirație enterică prin anus.

„Rectul are o plasă de vase de sânge fine chiar sub suprafața peretelui său, ceea ce înseamnă că medicamentele livrate prin anus sunt ușor absorbite în fluxul sanguin”, spune autorul principal Ryo Okabe. Pe acest principiu se bazează supozitoarele.

Prin urmare, echipa de oameni de știință s-a întrebat dacă oxigenul poate fi administrat în același mod.

Pentru a demonstra acest lucru, au decis să efectueze experimente pe șoareci, porci și șobolani lipsiți de oxigen. Au fost testate două metode: livrarea oxigenului sub formă de gaz sau prin efectuarea unei clisme bogate în oxigen.

„Ideea provocatoare care s-ar putea aplica la oameni”

Oamenii de știință din primul caz au pregătit pereții rectului prin frecare, pentru a provoca inflamații și a crește fluxul sanguin, ceea ce îmbunătățește eficiența livrării de oxigen.

Cu toate acestea, întrucât un astfel de tratament nu ar fi acceptat la om, aceștia au folosit și un lichid îmbogățit cu oxigen, perfluorodecalina, despre care se știe că este inofensiv.

Ca rezultat, oxigenul livrat prin ambele metode a crescut oxigenarea, a normalizat comportamentul animalelor și le-a extins durata de viață.

Cercetătorii au spus că acea cantitate mică de lichid absorbită împreună cu oxigenul nu a provocat efecte dăunătoare și nu a perturbat bacteriile intestinale, indicând faptul că metoda este sigură.

În cele din urmă, ei speră să demonstreze eficiența metodei la oameni.

„Pacienții aflați în dificultate respiratorie ar putea avea necesitățile de oxigen furnizate prin această metodă în timp ce boala lor este tratată”, a spus unul dintre coautori, Takanori Takebe.

Într-un comentariu care însoțește studiul, Caleb Kelly de la Școala de Medicină a Universității Yale a subliniat că tehnica ar trebui luată în serios.

„Este o idee provocatoare și cei care o descoperă pentru prima dată vor fi surprinși”, a recunoscut el.

Dar, având în vedere rolul clinic pe care îl poate juca și datele prezentate (prin acest studiu), ASV apare ca o terapie promițătoare care merită interesul comunității științifice și medicale.