Tratamente pentru cancerul de sân? Vaccinuri cu ARN mesager? Progrese în detectarea bolilor? Premiul Nobel pentru Medicină deschide luni sezonul celebrelor distincții filantropice, sub spectrul întunecat al unui război în desfășurare în Europa, notează AFP.

Premiul NobelFoto: Bertil Jonsson / Dreamstime

UPDATE 10:35 Până la urmă, Academia Suedeză de Știință a venit luni cu o nouă surpriză, Premiul Nobel pentru Medicină fiind câștigat de suedezul Svante Pääbo pentru descoperirile sale privind genomul homininilor dispăruți și evoluția umană.

Fizica va urma marți, chimia miercuri, iar apoi cele două premii cele mai așteptate: literatura joi și pacea vineri, singurul premiu anunțat la Oslo. Premiul pentru economie, o categorie mai recentă, va încheia lunea viitoare ediția 2022.

Un dintre favorite a premiului pentru Medicină era Mary-Claire King

Pentru medicină, numele unei femei a fost menționat cu regularitate în acest an de către experții în predicții: cel al geneticianului american Mary-Claire King. În 1990 a descoperit o genă responsabilă pentru cancerul de sân, cea mai frecventă tumoare malignă la femei.

La 76 de ani, numele ei a fost vehiculat alături de cel al altor pionieri ai unui anticorp terapeutic împotriva cancerului de sân, compatriotul ei Dennis Slamon și germanul Axel Ullrich, creatorul tratamentului trastuzumab.

Dacă juriul Nobel renunța la precauția sa tradițională de a premia descoperiri cu o minimă vechime, o altă femeie ar fi avut o șansă bună pentru rolul său împotriva pandemiei Covid-19.

Katalin Kariko și tehnologia ARN

Deja laureată a aproape tuturor celorlalte premii medicale importante din ultimii doi ani, americanca de origine maghiară Katalin Kariko, mult timp o cercetătoare marginalizată, putea fi laureată pentru rolul său de pionierat în domeniul vaccinurilor cu ARN mesager.

„Nu este vorba doar de beneficiul direct pe care ni l-a adus acest lucru în fața pandemiei, ci și de prima dintr-o serie de aplicații foarte promițătoare ale acestei tehnologii", spune Ulrika Björksten, șefa departamentului de știință de la radioul public suedez.

Anul trecut, premiul a fost câștigat de doi americani, David Julius și Ardem Patapoutian, pentru descoperirile lor privind funcția tactilă. Un premiu legat de fiziologie, ceea ce sugerează un premiu mai mult medical în acest an.

În ultimele decenii, cercetătorii-bărbați americani sau care lucrează în SUA au dominat în mare măsură premiile Nobel pentru știință, în ciuda eforturilor juriilor de a premia mai multe femei.

Anul decernării Premiului Nobel 2021 nu a făcut excepție, cu 12 bărbați laureați și doar o singură femeie premiată. Toate premiile în domeniul științei au fost acordate bărbaților.

(foto articol: © Bertil Jonsson | Dreamstime.com)