Rămășițele de oase și dinți din două peșteri din Siberia îi ajută pentru prima dată pe oamenii de știință să descifreze organizarea socială a oamenilor de neanderthal prin intermediul unor cercetări genetice, inclusiv pe rămășițele unui tată și ale fiicei sale adolescente, scrie Reuters.

Viata oamenilor de NeanderthalFoto: TopFoto / Topfoto / Profimedia

Cercetătorii au descris miercuri descoperirile genomice din rămășițele a 13 neanderthalieni - 11 din peștera Chagyrskaya și două din peștera Okladnikov din Munții Altai din Rusia - în cadrul unuia dintre cele mai mari studii genetice ale unei populații de neanderthalieni de până acum.

Rămășițele paleolitice datează de acum aproximativ 54.000 de ani.

Aceste comunități de neanderthalieni erau formate din grupuri mici de rude apropiate, alcătuit din 10 până la 20 de membri, iar femeile erau cele care migrau între comunități.

Vecini cu denisovanii

Peșterile sunt situate la cea mai estică extremitate a ariei geografice cunoscute a neanderthalienilor, care au locuit în părți din vestul Eurasiei, în timp ce un alt neam acum dispărut, numit Denisovanii, ocupa părți din estul Eurasiei.

Peșterile sunt situate la mai puțin de 100 km de locul unde au fost găsite primele rămășițe ale denisovanilor, dar studiul nu a detectat nicio dovadă de încrucișare între acești 13 neanderthalieni și denisovani. Specia noastră nu ajunsese încă în această regiune la acea vreme.

"Cred că informațiile noastre îi fac pe neanderthalieni mai ușor de identificat și, într-un anumit sens, mai umani. Erau oameni care trăiau și mureau în grupuri familiale mici, probabil într-un mediu dur. Cu toate acestea, au reușit să persevereze timp de sute de mii de ani", a declarat geneticianul de populații Benjamin Peter de la Institutul Max Planck de Antropologie Evolutivă din Leipzig, Germania, coautor al cercetării publicate în revista Nature.

Neanderthalienii, cu o constituție mai robustă decât Homo sapiens și cu sprâncene mai mari, au trăit în urmă cu aproximativ 430.000 de ani până în urmă cu aproximativ 40.000 de ani.

Cei 13 indivizi de Neanderthal au inclus cinci copii și adolescenți. Erau șapte bărbați și șase femei.

Erau inteligenți. Departe de stereotipul de brute

Peștera Chagyrskaya a dat rămășițele unui tată adult de sex masculin și ale fiicei sale adolescente. De asemenea, a existat și un băiat cu vârsta cuprinsă între 8 și 12 ani, pe baza dovezilor dentare, împreună cu o rudă adultă de sex feminin care, conform rezultatelor genetice, ar fi fost mătușă, verișoară sau bunică.

Oamenii de știință au găsit numeroase unelte de piatră și oase de animale în cele două peșteri, ceea ce sugerează existența unor mici comunități de vânători-culegători ai căror membri vânau bizoni, cai și alte animale care migrau prin văile râurilor situate sub aceste peșteri.

Departe de stereotipul învechit al unor brute fără minte, studiile au arătat că neanderthalienii erau inteligenți, folosind metode complexe de vânătoare în grup, pigmenți pentru pictura corporală, obiecte simbolice și, probabil, limbaj vorbit.