​98% dintre europeni respiră un aer toxic ● Pentru prima dată în istorie, a fost obținut ARN de la o specie dispărută ● Australia se declară învinsă în lupta cu paraziții albinelor melifere

smogFoto: - / Eye Ubiquitous / Profimedia

98% dintre europeni respiră un aer toxic

O amplă analiză realizată de jurnaliștii de la The Guardian, împreună cu experți de la mai multe centre de cercetare din Europa, arată o realitate dezarmantă. Anume că doar 2% dintre europeni mai au parte de un aer curat, cei mai mulți dintre ei trăind în zonele nordice ale țărilor scandinave sau în nordul Scoției. În rest, aproape toată populația Europei respiră un aer toxic, în ceea ce experții numesc „o criză severă”.

Cea mai afectată țară din Europa este Macedonia de Nord, acolo unde concentrația de PM2.5 (particulate matter – particule în suspensie) este de patru ori mai mare decât limita normală.

Aproape toată populația din România, Albania, Polonia, Ungaria sau Slovacia respiră un aer cu o concentrație dublă de PM2.5 față de valorile normale. De fapt, țările din estul Europei sunt cele mai afectate de poluarea aerului, conform datelor oferite de jurnaliștii britanici.

Peste jumătate din populația Macedoniei de Nord și a Serbiei se confruntă cu valori de patru ori mai mari de PM2.5, decât cele admise de Organizația Mondială a Sănătății.

Trei sferturi din populația Germaniei, 37% din cea a Franței sau 49% din cea a Spaniei respiră un aer cu valori duble de PM2.5 față de limita admisă. În schimb, nordul Scoției și zonele nordice ale țărilor scandinave rămân singurele în care valorile poluării sunt sub valorile considerate normale.

Traficul, activitățile agricole sau poluarea industrială sunt printre principalii factori ai poluării aerului. Iar experții care au oferit datele susțin că situația este cu atât mai gravă cu cât aerul poluat duce la afecțiuni care cuprind absolut toate organele. Iar asta vine la pachet cu o serie de probleme de sănătate care pleacă de la afecțiuni cardiace și pulmonare, până la cancer, diabet sau chiar probleme mentale.

Datele oferite de OMS arată că poluarea aerului este cauza a circa 1 milion de pierderi de sarcină în fiecare an, în timp ce tinerii din marile zone urbane au ajuns să aibă miliarde de particule toxice numai în inimă. Asta se mai poate traduce și prin circa 400.000 de decese anuale.

Parlamentul European a votat în urmă cu doar câteva zile un proiect de lege care prevede reducerea concentrației de substanțe toxice, la limitele admise de OMS. Însă limita pentru realizarea acestui obiectiv a fost stabilită nu în 2030, așa cum se propusese inițial, ci în 2035.

Pentru prima dată în istorie, a fost obținut ARN de la o specie dispărută

Până acum, specialiștii au reușit să obțină fie secvențe ADN, fie genomul întreg, de la mai multe specii dispărute, inclusiv de la specii umane, de genul Omului de Neanderthal. Niciodată însă nu s-au putut recolta secvențe ARN, acestea fiind considerate mult prea fragile, comparativ cu cele de ADN.

Un grup de geneticieni de la Universitatea din Stockholm a reușit însă imposibilul. Este vorba de mostre de ARN obținute de la un exemplar de tigru tasmanian, exemplar care face parte din colecția Muzeului de Istorie Naturală din același oraș, de peste 130 de ani.

Specialiștii de acolo susțin că performanța lor va permite reconstituirea genomului animalului respectiv la o calitate care nu ar fi putut fi obținută doar prin intermediul ADN-ului. Chiar dacă obiectivul proiectului nu a fost cel de a reînvia specia tigrului tasmanian, autorii studiului publicat în revista Genom Rsearch susțin că datele obținute de ei pot sprijini eforturile de a readuce la viață această specie.

Pentru cei care nu știau asta deja, specia a fost declarată oficial dispărută în 1982, după ce ultimul exemplar cunoscut a decedat la o grădină Zoo în 1936.

Australia se declară învinsă în lupta cu paraziții albinelor melifere

Autoritățile australiene au anunțat oficial chiar astăzi că vor abandona lupta pentru eradicarea paraziților de tipul Varroa, acarieni vinovați pentru colapsul populațiilor de albine melifere de pe toată planeta.

Australienii au distrus peste 14.000 de stupi infectați cu astfel de acarieni, începând din luna iunie 2022, în încercarea de a stopa dezastrul. Pentru asta, dar și pentru alte măsuri îndreptate împotriva răspândirii paraziților cu pricina, au fost necesare cheltuieli de peste 64 de milioane de dolari americani. Se pare că totul a fost în zadar, iar autoritățile i-au anunțat pe apicultorii australieni că vor trebui să se descurce pe cont propriu.

Acarienii Varroa se atașează de corpul albinelor și încep să consume țesutul acestora din exterior. Se răspândesc extrem de rapid și ajung să distrugă în timp record colonii întregi. Conform guvernului australian, aceasta este cea mai gravă pestă a albinelor din toată lumea.

Singura veste bună este că albinele melifere native australiene sunt rezistente în fața paraziților. Însă ele nu joacă un rol major în ceea ce înseamnă producția de miere de pe continentul sudic, și nici în polenizare, în special din zonele agricole.

Și pentru că am pomenit despre polenizare, trebuie spus că autoritățile australiene se așteaptă deja la efecte negative majore în plan agricol, odată cu eșecul misiunii de eradicare a paraziților. În fond, e simplu, mai puține albine înseamnă reducerea semnificativă a polenizării plantelor.

Apicultorii australieni au primit ca un șoc decizia abandonării luptei și au declarat că vor încerca să se adapteze unei noi realități, cea a coexistenței cu paraziții.