​Surpriză! Dinozaurii nu au fost uciși de asteroidul Chicxulub ● Terra a fost lovită de două supernove în istoria relativ recentă ● Franța va vaccina zeci de milioane de rațe

chicxulubFoto: DETLEV VAN RAVENSWAAY / Sciencephoto / Profimedia

Surpriză! Dinozaurii nu au fost uciși de asteroidul Chicxulub

Cam o dată pe an, dacă nu și mai des, mai apare câte un studiu legat de dispariția dinozaurilor, care are ca menire distrugerea celui precedent. În cazul de față, doi cercetători americani de la Colegiul Darmouth, SUA, au decis să pună capăt controverselor care datează de peste 50 de ani. Mai mult, studiul le-a și fost acceptat în revista Science.

Cei doi specialiști, Alexander Cox și Brenhin Keller pe numele lor, au analizat cantitatea de dioxid de carbon, precum și pe cea de sulf, care ar fi fost eliberate de impactul Terrei cu un asteroid de talia lui Chicxulub. Apoi, au făcut același lucru cu emisiile rezultate în urma supervulcanului indian, Trapele Deccan, care erupsese cam în aceeași perioadă.

Mai exact, supervulcanul a erupt cu aproape 300.000 de ani înainte ca asteroidul să ajungă în Golful Mexic, și a mai erupt cam 700.000 de ani după aia. Ca să aveți o idee clară despre ce a fost acolo.

A reieșit, din socotelile celor doi, precum și din cele peste 300.000 de simulări computerizate care au luat în calcul toate datele ecuației, că asteroidul Chicxulub a lovit o planetă pe care dinozaurii oricum erau la finalul existenței lor. Cu sau fără asteroid, tot ar fi dispărut.

Cox și Keller susțin că Trapele Deccan au eliberat în atmosferă circa 10,4 trilioane de tone de dioxid de carbon, plus 9,3 trilioane de tone de sulf, suficient pentru o apocalipsă mai mult decât decentă. Mult mai mult decât a făcut-o Chicxulub. Apoi, să nu uităm, supervulcanul a mai erupt încă vreo 700.000 de ani după impact.

Partea proastă în toată afacerea asta, mai adaugă specialiștii americani, este că emisiile actuale de carbon, spre exemplu din anul 2000 și până în 2023, sunt de circa 100 de ori mai mari decât cele din cazul supervulcanului amintit. Nu intrați însă în panică! Conform autorilor studiului, mai avem câteva mii de ani până să apucăm pe urmele dinozaurilor.

Ah, ce au omis savanții din SUA este că, dacă ne uităm și pe alte studii, dinozaurii se aflau într-un puternic declin cu aproape 3 milioane de ani înainte de supervulcan și asteroid. Asta din cauza primei perioade glaciare pe care o vedeau în existența lor de peste 150 de milioane de ani. Cum ar veni, puteau să nici nu mai vină alea, că soarta lor oricum era pecetluită. Dar, ca să se clarifice treaba asta, așteptăm cu înfrigurare studiul următor.

Terra a fost lovită de două supernove în istoria relativ recentă

Să asiști la un asemenea fenomen, adică Terra să fie fix pe direcția unei supernove, nu e chiar cel mai fericit lucru din lume. În sensul că, dacă se produce suficient de aproape (maxim 160 ani lumină față de noi), ai toate șansele să fie și ultimul fenomen la care asiști. Și asta pentru că radiațiile ultraviolete ale supernovelor au prostul obicei de a distruge orice urmă de viață din calea lor.

Iar vieții de pe Terra i-a șuierat glonțul pe la ureche și acum 3 milioane de ani, dar și acum 7 milioane de ani. La asta ne refeream când vorbeam de istoria geologică recentă. Altfel, una dintre cele mai mari extincții din istoria vieții terestre, cea din finalul Devonianului, acum aproape 360 de milioane de ani, ar fi fost produsă chiar de o supernovă.

Ideea este că doi cercetători, tot americani, dar de la Universitatea din Illinois de data aceasta, au analizat izotopii de fier radioactiv din scoarța terestră. Pe baza datelor obținute, au concluzionat ei că Terra a avut parte de două astfel de incidente. Cum spuneam, unul în Pliocen (3 milioane de ani), și unul în Miocen (7 milioane de ani).

Din fericire pentru viețuitoarele de atunci, cele două supernove s-au produs la o distanță relativ sigură. Prima, cea din Pliocen, s-ar fi produs la o distanță de 163-212 ani lumină de Terra. Cam la limită, dar a ieșit bine la urmă. Cea de a doua, din Miocen, s-a produs la 359 de ani lumină.

Dacă ar fi fost interesate de astronomie, creaturile din perioada respectivă ar fi putut observa pe cer o a doua sursă de lumină, ca și cum, brusc, am fi avut parte de un al doilea soare. Sau o stea foarte strălucitoare pe timpul nopții. Cam ce au văzut și astronomii chinezi în anul 186 î.Hr., atunci când au și notat acest aspect.

Acum, ca să fiți liniștiți și să nu intrați în panică, autorii studiului subliniază că supernovele nu sunt chiar atât de dese pe cât ați crede. Cam trei se produc la fiecare sută de ani. Și mai toate sunt la distanțe sigure, plus că nici nu ne aflăm pe direcția lor. Dacă extrapolăm la zeci sau sute de milioane de ani, atunci da, posibilitatea de a fi loviți de una crește.

Deocamdată nu aveți de ce să vă faceți probleme. Avem supergiganta roșie Betelgeuse pe punctul de a deveni o supernovă, dar ea se află la 550 de ani lumină, plus că nici nu ne va nimeri. Dar ea va avea loc. Asta dacă aveți răbdare încă 100.000 de ani, cam atât cât se estimează că poate dura până se produce supernova.

Franța va vaccina zeci de milioane de rațe

Începând de azi, Franța devine prima țară europeană care demarează o amplă campanie de vaccinare a rațelor. Asta pentru a preveni un dezastru provocat de gripa aviară care a făcut deja ravagii în mai toată lumea.

Conform autorităților franceze, vaccinarea rațelor este obligatorie în orice fermă care depășește 250 de capete, și pentru orice animal care a depășit vârsta de zece zile. Asta înseamnă peste 60 de milioane de rațe vaccinate până la vară.

Francezii au luat decizia asta pentru că, așa cum se știe, descoperirea unui singur caz la o fermă duce de obicei la sacrificarea tuturor păsărilor de acolo. Iar cum industria foie gras-ului franțuzesc din ficat de rață este una extrem de profitabilă, pierderile ar fi uriașe.

Programul de vaccinare nu va veni însă fără repercusiuni. Japonia a declarat prin vocea unui oficial al Ministerului Agriculturii că suspendă importurile de carne de rață vaccinată din Franța. De altfel, fermierii francezi au anunțat deja că numărul comenzilor de carne de rață va scădea simțitor, căci multă lume refuză carnea unui animal vaccinat.

În plus, mulți fermieri se tem că vaccinul nu va face decât să ascundă simptomele clasice ale gripei aviare.

Deocamdată, Franța a comandat deja 80 de milioane de doze de vaccin de la compania Boehringer Ingelheim. Foarte posibil ca aceasta să fie doar prima comandă.