Industria promovează hidrogenul drept combustibilul fiabil de generație nouă și sunt gândite proiecte de multe miliarde pentru energia curată care să alimenteze mașinile, să încălzească locuințele și să producă electricitate. De fapt, ar putea fi însă chiar mai periculos pentru climă decât se crede, scrie The New York Times.

Hidrogen- energia viitoruluiFoto: Rechargenews.com

Un nou studiu evaluat de terți competenți privind efectele asupra climei ale hidrogenului, cel mai abundent element din univers, stârnesc dubii cu privire la emisiile de gaze cu efect de seră care sunt motorul încălzirii globale catastrofale.

Marea problemă este că aproape tot hidrogenul este extras astăzi din gaze naturale într-un proces care necesită multă energie și emite mari cantități de dioxid de carbon. Producția în sine de gaze naturale eliberează în atmosferă metan, un gaz cu puternic efect de seră.

Și în vreme ce industria gazului natural propune și promovează hidrogenul „albastru” prin capturarea dioxidului de carbon, chiar și acel combustibil generează mai multe emisii pe parcursul procesului de fabricație decât simpla ardere a gazului natural, conform articolului publicat săptămâna trecută în revista „Energy Science & Engineering” de cercetători de la universitățile Cornell și Stanford.

„Să-l numești un combustibil cu emisii zero ar fi total greșit”, a spus Robert W. Howarth, biogeochimist și om de știința ecosistemelor la Cornell și principal autor al studiului. „Am aflat că nu este nici măcar un combustibil cu emisii reduse”.

Pentru a ajunge la concluzie, dr. Howarth și Mark Z. Jacobson, profesor de inginerie civilă și a mediului la Stanford, director al programului Atmosphere/Energy al universității, au examinat ciclul de viață al emisiilor de gaze de seră ale hidrogenului albastru. Au luat în calcul atât emisiile de dioxid, cât și de metan care se scurge din puțuri de foraj și alte echipamente pe parcursul producției de gaze naturale.

Cercetătorii au presupus că 3,5% din gazul extras se scurge în atmosferă, presupunere bazată pe cercetările care au constatat că forajele pentru gaze emit mult mai mult metan decât se credea.

Au luat în calcul și gazele necesare pentru alimentarea cu energie a procesului de captare a dioxidului. În total, au aflat că amprenta de gaze cu efect de seră a hidrogenului albastru este cu 20% mai mare decât a arderii de gaz sau cărbune pentru încălzire. (Refacerea analizei pentru o scurgere de gaze mult mai mică, de numai 1,54%, a redus doar cu puțin emisiile, cele ale hidrogenului albastru rămânând tot mai mari decât cele ale arderii gazului.)

Aceste descoperiri pot schimba calculele pentru hidrogen. În ultimii ani, industria gazelor naturale a început să promoveze intens hidrogenul drept combustibilul fiabil de nouă generație pentru a alimenta mașinile, încălzi căminele și arde în centrale energetice.

În SUA, Europa și în alte părți, industria a justificat prin hidrogen continuarea extinderii infrastructurii pentru gaze, spunând că prin conductele care transportă gaz natural va putea circula în viitor un amestec mai curat de gaz natural și hidrogen.

În timp ce mulți experți sunt de acord că hidrogenul va juca în cele din urmă un rol în stocarea de energie sau alimentarea anumitor sectoare de transport – aeronautic sau cu camioane de cursă lungă, unde trecerea pe baterii electrice este dificilă – există un consens în creștere că o economie bazată mai larg pe hidrogen provenit din gaz natural poate fi dăunătoare pentru climă. (La costurile curente va fi și foarte scumpă.)

Ultimul studiu a adus noi dovezi, a spus Drew Shindell, profesor de științele pământului la Duke University. Dr. Shindell a fost autorul principal al raportului ONU publicat în acest an și care afirmă că reducerea emisiilor de metan, principalul component al gazului natural, este mai vitală decât se credea pentru combaterea încălzirii globale. Într-un nou raport, ONU avertizează că întreaga creștere a temperaturilor medii globale după secolul al 19-lea a fost provocată de arderea combustibililor fosili.

Hydrogen Council, un grup industrial fondat în 2017 de BP, Shell și alte mari companii de petrol și gaze, nu a transmis un comentariu imediat. Un raport al industriei, comun cu McKinsey & Company, estimează că economia pe hidrogen va genera venituri anuale de 140 de miliarde de dolari până în 2030 și va crea 700.000 de locuri de muncă. Studiul a previzionat că hidrogenul va satisface și 14% din cererea de energie din SUA în 2050. BP nu a dorit să comenteze.

În prezent, foarte puțin din hidrogenul produs este „verde”, deoarece procedeul – electroliza apei pentru a separa hidrogenul de oxigen – este un imens consumator de energie. În cele mai multe locuri nu există suficientă energie regenerabilă pentru a produce cantități mari de hidrogen verde.

În viitorul previzibil, cel mai mult hidrogen va fi produs probabil din gaz natural printr-o metodă mare consumatoare de energie și poluantă, care utilizează abur, temperaturi și presiuni mari pentru a descompune metanul în hidrogen și monoxid de carbon.

Hidrogenul albastru utilizează același procedeu, dar și tehnologii de capturare și stocare a carbonului, care implică reținerea dioxidului de carbon înainte de eliberarea în atmosferă și pomparea lui în subteran într-un efort de menținere. Dar acestea tot nu iau în calcul gazul natural necesar pentru generarea hidrogenului, alimentarea procesului termic și capturarea CO2.

„Acestea sunt substanțiale”, spune dr. Howarth de la Cornell.

Pe același subiect: