Franța va trimite o navă de cercetare, L'Atalante, echipată cu un robot capabil să se scufunde la mare adâncime pentru a ajuta în operațiunea de căutare și salvare a oamenilor aflați la bordul unui submersibil dispărut în timp ce transporta turiștila locul epavei Titanicului, a anunțat marți guvernul francez, relatează Reuters.

Submarinul TitanFoto: ABACA / Abaca Press / Profimedia

Guvernul francez spune că președintele francez Emmanuel Macron a spus că el a ordonat trimiterea navei de cercetare să se alăture operațiunii de salvare.

„Ideea și dorința noastră sunt ca nava să sosească cât mai curând posibil”, a declarat secretarul de stat francez, potrivit CNN.

Robotul autonom Victor, care poate coborî până la 6.000 de metri adâncime

Nava, numită Atalante, este administrată de institutul de cercetare Ifremer. Ifremer a declarat că a fost contactată luni de Marina SUA cu o cerere de ajutor.

„Nava este echipată cu robotul autonom Victor 6000, capabil să coboare la o adâncime de 6.000 de metri, dincolo de cei 3.800 de metri ai poziției epavei”, a spus Ifremer, adăugând că nava era de așteptat să sosească la fața locului până miercuri seara, ora locală.

Destinat cercetării științifice în domeniul oceanografiei, VICTOR este un vehicul operat de la distanță (Remotely Operated Vehicle) capabil să funcționeze la adâncimi de până la 6.000 de metri, echipat cu două brațe și care produce imagini video și fotografii de foarte bună calitate.

Membri ai echipajului unei alte nave sunt, de asemenea, trimiși de urgență pentru a ajuta la la operațiunea de căutare.

Cine sunt cele cinci persoane de la bordul submarinului dispărut

Reamintim că un pilot și patru pasageri se aflau la bordul submarinului care a dispărut duminică, a declarat Paza de Coastă americană, adăugând că nava poate rămâne sub apă până la 96 de ore, deși nu era clar dacă a ieșit la suprafață, dar nu a putut comunica.

O sursă guvernamentală a confirmat pentru Reuters că un cetățean francez, exploratorul francez Paul-Henri Nargeolet, în vârstă de 77 de ani, se numără printre cei de la bordul navei dispărute.

Acesta este director de cercetare subacvatică la o companie care deține drepturile asupra epavei Titanicului. Fost comandant în marina franceză, el a fost atât scafandru de adâncime, cât și miner.

După ce s-a retras din marină, a condus prima expediție de recuperare a Titanicului în 1987.

De asemenea, miliardarul britanic și președinte al companiei de aviație Action Aviation Hamish Harding se numără printre cei dispăruți, potrivit fiului său vitreg.

Shajzada Dawood și fiul său Suleman se află și ei pe Titan. Familia lor a confirmat că cei doi se află la bord. Shahzada este vicepreședintele unuia dintre cele mai mari conglomerate din Pakistan, Engro Corporation, cu investiții în îngrășăminte, fabricarea de vehicule, energie și tehnologii digitale.

La bordul Titan, se află și Stockton Rush, fondatorul și directorul general al companiei de operare a navei OceanGate, cu sediul în SUA, potrivit relatărilor mass-media.

Ce este, de fapt, submarinul Titan

Cu sediul în Everett, în statul american Washington, OceanGate spune că folosește submersibile cu echipaj de ultimă generație și platforme de lansare pentru a spori accesul în apele oceanice la adâncimi de până la 4.000 de metri.

„OceanGate a finalizat cu succes peste 14 expediții și peste 200 de scufundări în Pacific, Atlantic și Golful Mexic", se arată pe site-ul companiei.

„În urma fiecărei misiuni, echipa evaluează și actualizează procedurile ca parte a unui angajament continuu de a evolua și de a asigura siguranța operațională."

Deși este numit în mod obișnuit submarin, în terminologia marină nava „Titan" care transportă cele cinci persoane este un submersibil. În timp ce un submarin se poate lansa singur dintr-un port în mod independent, un submersibil coboară de pe o navă de sprijin.

Submarinul realizat din fibră de carbon și titan are o lungime de 670 de centimetri, o lățime de 280 de centimetri și o înălțime de 250 de centimetri și poate ajunge la viteze 5,5 kilometri pe oră, potrivit OceanGat.

Anul trecut, fondatorul operatorului turistic OceanGate Expeditions a arătat unei echipe CBS interiorul acestui submersibil folosit pentru a vizita epava Titanicului. Înregistrarea video de la CBS arată o cameră mică, cu un spaţiu cât un monovolum.

Nu există scaune sau canapele, iar pasagerii trebuie să stea cu picioarele încrucişate pe podea, asta după ce s-au descălţat înainte de a intra.

Pentru un submersibil atât de avansat, interiorul este în mare parte gol şi simplu, cu un singur buton şi un ecran pe perete. Restul operaţiunilor navei sunt efectuate de la un controler portabil, care arată ca o consolă de jocuri, cu butoane colorate.