Într-o schimbare de paradigmă care s-ar vrea radicală, guvernul de la Paris a anunțat prin vocea Agenției Spațiale Franceze, CNES, că va sprijini financiar mai multe companii mici, pentru dezvoltarea de noi rachete, care ar trebui să păstreze Franța, că până acum, în prima linie a industriei spațiale europene, potrivit Space Alliance.

Racheta Ariane 6 a ESAFoto: P. Piron / AFP / Profimedia Images

Schimbarea vine pe fondul susținerii financiare pe care alte țări (Germania sau Spania sunt doar două exemple în acest sens) o exercită deja de câțiva ani în domeniul New Space, iar primele rezultate sunt foarte aproape să apară, germanii de la Rocket Factory și Isar Aerospace anunțând zboruri de test cu rachetele lor, până cel mai târziu la sfârșitul anului.

Tradițional, lanțul industrial francez, includea doar companiile mari, că furnizori în cadrul proiectului european Arianespace, însă retragerea lui Ariane 5 din serviciu și întârzierea repetată a lui Ariane 6, a lăsat Europa descoperită într-un domeniu vital pentru independența sa tehnologică.

Anul trecut spre exemplu, dacă SUA au bifat peste 100 de zboruri, Europa a reușit numai 3. Și nu a fost o excepție, ci este deja un trend, pentru că înainte, 2020 a consemnat numai 5 zboruri europene, 2021 doar 6, iar 2022 din nou 5.

Retragerea rachetei Soyuz după invazia Ucrainei și problemele tehnice de la Vega, nu au făcut decât să accentueze această stare de fapte. Lansarea misiunilor științifice europene a ajuns să se facă practic de pe teritoriu american, un lucru neverosimil până de curând.

Cu o piață globală efervescență și o concurență tot mai acerbă, tensiunile între statele membre ESA au crescut, și multe, așa cum aminteam mai devreme, au început să exploreze pe cont propriu posibilitatea dezvoltării unor proiecte la nivel național.

Franța nu rămâne mai prejos, și după vizită de săptămâna trecută a președintelui Macron în Guiana Franceză (acolo de unde se fac lansările Arianespace), anunță un ajutor guvernamental combinat de 400 milioane de euro pentru companiile din domeniul spațial care își propun să dezvolte noi rachete - unul din cei 9 piloni de baza prinși în programul spațial, așa numiții "Priority Innovation Vectors".

Este vorba despre 4 companii: HyPrSpace, Latitude, Sirius Space Services și MaiaSpace. Deși discutăm despre o suma consistentă, de fapt cei mai mulți bani vor merge pentru realizarea unor zboruri demonstrative în perioada 2026-2028: un prim zbor în care prima treaptă a rachetei va fi recuperată, urmat, în decursul a nu mai mult de 12 luni, de o a două încercare, în care treaptă recuperată anterior, va zbura din nou; preferabil, ambele încercări se vor realiza folosind actuală infrastructură din Guiana Franceză, potrivit Space Alliance.