O lume misterioasa de animale si plante, dintre care unele necunoscute pana acum, ar putea exista in sistemul amplu de grote de sub gheata Antarcticii, arata un studiu realizat de cercetatori australieni si neo-zeelandezi. Activitatea vulcaanica intensa face ca in aceste grote temperaturile sa ajunga la 25 de grade si secventele de ADN gasite le-au dat sperante cercetatorilor ca pe viitor descoperirile vor fi interesante, relateaza AFP.

Pestera din AntarcticaFoto: Captura YouTube

Grotele se gasesc in zona vulcanului activ Mount Erebus (3.794 m) care emana multa caldura care a dus la crearea unui sistem urias de grote sub gheata, grote in care temperatura ajunge la 25 de grade. In unele locuri lumina ajunge la gura pesterii sau chiar si in interior, in locurile unde gheata este subtire.

Studiul realizat de Universitatea Nationala Australiana a fost publicat in revista Polar Biology si a relevat existenta sistemului de grote, iar esantioanele de sol prelevate din ele au aratat ca exista urme de ADN ce provin de la alge, de la scoici si de la alte vietati de foarte mici dimensiuni.

Daca majoritatea mostrelor erau ale unor organisme vii cunoscute, cateva secvente de ADN nu au putut fi identificate si i-au intrigat pe cercetatori, spune unul dintre cercetatorii din proiect, Ceridwen Fraser.

Realizatorii studiului spun ca datele dau mari sperante ca sub gheata Antarcticii pot fi gasite noi forme de viata, cu totul diferite de cele cunoscute, iar etapa viitoare consta in cautarea directa a acestor forme de viata cu totul izolate de exterior.

Craig Cary, de la University of Waikato (Noua Zeelanda(, spune ca si cercetari din trecut au aratat ca exista diverse comunitati bacteriene in pesterile de sub gheata, insa cel mai recent studiu arata ca este posibil sa se gaseasca forme superioare de plante sau animale.

Cercetarea fost finantata de Australian Research Council, colectarea de mostre fiind facuta cu ajutorul Antarctica New Zealand and the Marsden Fund.