"Marea moarte": încălzirea rapidă a cauzat cel mai mare eveniment de extincție

de S.A.     HotNews.ro
Vineri, 7 decembrie 2018, 7:28 Science - Terra

Balena Oceanul Pacific
Foto: Google
Încălzirea globală rapidă a provocat cel mai mare eveniment de dispariție din istoria Pământului, care a șters marea majoritate a animalelor marine și terestre de pe planetă, au descoperit oamenii de știință, relatează The Guardian.

Extincția în masă, cunoscută sub numele de "marea moarte", a avut loc în urmă cu aproximativ 252 de milioane de ani și a marcat sfârșitul perioadei geologice permiene. Studiul sedimentelor și creaturilor fosile arată că evenimentul a fost cea mai mare nenorocire care a avut loc vreodată pe Pământ, eclipsând chiar și dispariția dinozaurilor cu 65 de milioane de ani în urmă.

Până la 96% dintre toate speciile marine au dispărut, la fel mai mult de două treimi dintre speciile terestre. Cataclismul a fost atât de sever încât a șters de pe fața pământului cele mai multe plante, insecte, reptile și chiar microbi.Marea moarte, care a avut loc într-un interval de timp incert, probabil de sute de ani, a dus la creșterea temperaturii Pământului cu aproximativ 10 grade celsius. Oceanele au pierdut aproximativ 80% din oxigenul lor, iar porțiuni de pe fundul mării au devenit complet lipsite de oxigen. Oamenii de știință cred încălzirea a fost cauzată de o mare creștere a emisiilor de gaze cu efect de seră, potențial cauzate de activitatea vulcanică.

Potrivit studiului, acest lucru sugerează că animalele marine s-au sufocat, deoarece apele încălzite nu aveau oxigenul necesar supraviețuirii. "Pentru prima dată, suntem foarte siguri că acest lucru s-a întâmplat", a spus Deutsch. "Este un argument foarte puternic că temperaturile în creștere și epuizarea oxigenului au fost de vină."

Cercetătorii au folosit înregistrări paleo-oceanografice și au construit un model pentru a analiza schimbările în metabolismul animalelor, oceane și condițiile climatice. Când au folosit modelul pentru a imita condițiile de la sfârșitul perioadei permiene, au găsit că acestea corespund datelor referitoare la extincție.

"A fost un eveniment uriaș. În ultima jumătate de miliard de ani de viață pe planetă, a fost cea mai gravă dispariție", a declarat Curtis Deutsch, expert în oceanografie, co-autor al cercetării, publicate joi, împreună cu colegul său de la Universitatea din Washington, Justin Penn și împreună cu oamenii de știință Jonathan Payne și Erik Sperling de la Universitatea Stanford .

Oamenii de știință au teoretizat cauzele posibile ale dispariției, cum ar impactul unui asteroid uriaș. Dar cercetătorii americani declară acum că au indicii că moartea vieții marine a coincis cu o scădere a temperaturii Pământului, avertizând că încălzirea globală actuală va avea, de asemenea, ramificații grave pentru viața de pe planetă.

Noua cercetare, publicată în Science, a constatat scăderea nivelului de oxigen a fost în special fatală pentru animalele marine care locuiesc mai aproape de poli. Cercetătorii au experimentat cu niveluri variate de oxigen și temperatură pentru speciile marine moderne, inclusiv crustaceele, coralii și rechinii, pentru a descoperi cauzele.

"Ar fi cu adevărat un moment foarte teribil pentru a trăi pe planetă", a declarat Payne. "Aceasta ne arată că atunci când climă și chimia oceanelor se schimbă repede, se poate ajunge la un punct în care speciile nu pot supraviețui. Au trebuit milioane de ani de recuperare de la evenimentul Permian, care este în esență permanent din perspectiva timpului uman".

În ultimul secol, lumea modernă s-a încălzit cu aproximativ un grad celsius din cauza eliberării gazelor cu efect de seră din arderea combustibililor fosili, cum ar fi cărbunele, petrolul și gazele, mai degrabă decât din cauza erupțiilor vulcanice.

Această încălzire provoacă deja valuri de căldură, inundații și incendii în întreaga lume, oamenii de știință avertizează că creșterea temperaturii ar putea atinge 3 grade sau mai mult până la sfârșitul secolului, cu excepția cazului în care vor există reduceri imediate și radicale ale emisiilor.

În același timp, speciile Pământului se îndreaptă spre ceea ce unii experți au numit "a șasea mare dispariție" din cauza pierderii habitatelor, a braconajului, a poluării și a schimbărilor climatice.

"Mi-e teamă să cred că suntem pe o traiectorie asemănătoare cu cea din Permian, pentru că sigur nu vrem să fim pe acea traiectorie", a spus Payne. "Nu pare că ne încălzim cu aproximativ 10 grade celsius și nu am pierdut încă acea cantitate de biodiversitate. Dar chiar și la jumătatea drumului ar fi ceva foarte preocupant. Magnitudinea schimbării pe care o trăim în prezent este destul de mare. "

"Suntem cam la a 10-a parte din drumul spre Permian. Odată ce ajungeți la 3-4 grade de încălzire, această este o fracțiune semnificativă și viața în ocean este în mare pericol, ca să o spunem direct. Există mari implicații pentru dominația omului asupra Pământului și a ecosistemelor sale" a declarat Deutsch.

Deutsch a adăugat că singura modalitate de a evita o extincție în masă în oceane este aceea de a reduce emisiile de carbon, dat fiind că nu există nici o cale viabilă de a ameliora impactul schimbărilor climatice în oceane folosind alte măsuri.

Grupul de cercetare "oferă dovezi convingătoare că temperaturile mai ridicate și nivelurile asociate de oxigen mai scăzute din ocean sunt suficiente pentru a explica extincțiile observate prin cercetarea fosilelor", a declarat Pamela Grothe, cercetător paleoclimatolog de la Universitatea Mary Washington.

"Trecutul deține cheia viitorului", a adăugat ea. "Ratele actuale ale emisiilor de dioxid de carbon sunt importante din punct de vedere geologic și deja vedem încălzirea temperaturilor oceanelor și reducerea oxigenului în multe regiuni, afectând în prezent ecosistemele marine."

"Dacă vom continua pe traiectoria pe care ne aflăm cu ratele actuale de emisii, acest studiu evidențiază potențialul de a observa pe viitor rate similare de dispariție în speciile marine ca la sfârșitul Permianului".

relativitate (Vineri, 7 decembrie 2018, 8:34)

gpavel [utilizator]

studiul are un grad mare de relativitate,care e favorabila stabilirii unei "directii"functie de interesele sponsorilor!,exista un mare interes economic,o mare industrie depinde de "incalzirea globala determinata de activitatea umana",aceste studii sunt folosite pentru a determina statele la reglementari care sa "ajute"firmele din domeniu!(pentru asta se folosesc "studii"facute de universitati celebre,se sponsorizeaza partide"ecologiste"...)
    Vine si replica pe Twitter (Vineri, 7 decembrie 2018, 9:11)

debrid [utilizator]

Fake News, hoax, China. I'm genius.
      Răcirea provoacă extincția, nu încălzirea (Sâmbătă, 8 decembrie 2018, 12:05)

Harald [utilizator] i-a raspuns lui debrid

Orice persoană care a terminat un liceu ar trebui să înțeleagă că speciile care au supraviețuit au fost tocmai cele care au reușit să evite răcirea. De asta balenele sunt cele mai mari mamifere și azi, pentru că pot sta în ape calde, unde găsesc și hrană din belșug.

Încălzirea a fost generată de cataclismul inițial (cutremure, vulcani, impactul vreunui asteroid etc.) dar speciile dispar în perioada de răcire. Înainte de cataclism le mergea foarte bine tocmai fiindcă era mai cald.

După 2010 a apărut o tendință evidentă de răcire care va continua cel puțin încă 30-35 de ani (următoarele 3 cicluri solare de 11 ani fiecare). Încălzirea globală e de-acum subiect de bancuri.
        Tendinta evidenta de racire... (Sâmbătă, 8 decembrie 2018, 14:01)

banel [utilizator] i-a raspuns lui Harald

Evidenta pentru cine? Un link...ceva?
          Caută singur studiile de după 2015 (Sâmbătă, 8 decembrie 2018, 18:29)

Harald [utilizator] i-a raspuns lui banel

...
    Până nu murim... (Vineri, 7 decembrie 2018, 13:25)

Spiky [utilizator]

... nu credem. Până în ultima clipă...
    Trebuiau reduse urgent emisiile de C02 (Vineri, 7 decembrie 2018, 18:04)

Alex735 [utilizator]

Dar oamenii pe vremea aia erau prea nationalisti..
    Trebuie să interzicem vulcanii ACUM! (Vineri, 7 decembrie 2018, 20:23)

Nyk1 [utilizator]

Poate o soluție alternativă ar fi ca progresiștii să se ofere pe sine drept sacrificii zeilor vulcanilor, aruncându-se în ei, astfel încât aceștia să nu erupă și să cauzeze un eveniment similar celui de mai sus.
      Eu as interzice prostii (Sâmbătă, 8 decembrie 2018, 14:03)

banel [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

Sau le-as lua dreptul de a vota...cred ca lumea ar fi mult mai misto. Si cred ca Trump, Putin, Dragnea, Orban ar fi doar niste nume oarecare. Sper sa revina la un moment dat votul cenzitar.