O stea care a explodat la 65 de ani-lumină de Pământ ar fi putut declanșa una dintre cele mai mari extincții în masă

Joi, 20 august 2020, 21:16 Science - Terra

Devonian
Foto: paleontology.us
Pe măsură ce perioada Devonianul târziu a continuat, din ce în ce mai multe ființe au dispărut, culminând cu una dintre cele mai mari extincții în masă pe care planeta noastră a cunoscut -o vreodată, cu aproximativ 359 de milioane de ani în urmă, potrivit Business Insider.

Potrivit oamenilor de știință, vinovatul responsabil pentru aceaastă extincție poate că nici nu ar fi venit din sistemul nostru solar.

Mai degrabă, un nou studiu condus de astrofizicianul Brian Fields de la Universitatea din Illinois Urbana-Champaign sugerează că acest mare ”ucigaș” al vieții de pe Pământ ar fi putut fi un fenomen îndepărtat și complet străin - o stea pe moarte, care a explodat departe în galaxie, la mulți ani-lumină departe de propria noastră planetă.

Este posibil ca supernova să fi avut o radiație care să distrugă stratul de ozon al planetei, spun specialiștii.

Dacă într-adevăr s-a întâmplat asta, oamenii de știință ar trebui să poată găsi în sol urmele a doi izotopi radioactivi, plutoniu-244 și samarium-146.

"Mesajul general al studiului nostru este că viața pe Pământ nu există izolat", a spus Fields într-o declarație.

„Suntem cetățeni ai unui cosmos mai mare, iar cosmosul intervine în viața noastră - adesea imperceptibil, dar uneori în mod feroce”.

În noua lor lucrare, Fields și echipa sa explorează posibilitatea ca declinul dramatic al nivelului de ozon, care coincide cu dispariția Devonianului Târziu, să nu fi fost rezultatul vulcanismului sau al unui episod de încălzire globală.

Uneori, se consideră că decesele în masă precum extincția din Devonianului Târziu sunt declanșate din cauze exclusiv terestre: de exemplu o erupție vulcanică devastatoare, care sufocă planeta.

Devonianul este o perioadă geologică a erei paleozoice, care începe cu 416,0 ± 2,8 milioane de ani în urmă și se termină acum 359,2 ± 2,5 milioane de ani. Este numită dupa orașul Devon, Anglia, unde s-au studiat pentru prima dată roci din această perioadă.

haidi bre (Vineri, 21 august 2020, 10:15)

piticu_enigmatic [utilizator]

chiar poate sa stie cineva ce a fost acum jdemilioane de ani pe Pamant? Doar cautand in pietre sau in nisip sau analizand cine stie roci? Noi nu stim daca a existat Iisus Cristos si daca e adevarat ce a facut cu minunile si Invierea care o fo acum 2000 de ani cand erau oameni cand se scria cand puteai sa lasi niste urme cat de cat si stim ce a bubuit acum 500 mil de ani de unde ce animale erau cum aratau si ce mancau sau daca ploua si ce temperatura era. Cercetatorii aia pierd vremea si bani...parerea mea :)
      Isus a fost un personaj istoric real (Vineri, 21 august 2020, 10:33)

Deja [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

Iar studiul paleontologic se bazeaza pe metode stiintifice de investigatie a rocilor, sedimentelor, oaselor etc.Paleontologii sunt oameni de stiinta, nu sunt niste "samani".
        Adevarat! (Vineri, 21 august 2020, 11:53)

isus si hristos [utilizator] i-a raspuns lui Deja

S-a demonstrat stiintific ca isus a fost primul zombie si necropedofag.
      Pai mergi la Facultatea de Geologie (Vineri, 21 august 2020, 15:27)

Savitar [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

si o sa ai o idee cat de cat despre cum se studiaza rocile, fosilele, relatia dintre ele, paleoclimatul, etc etc. Ca asa, esti doar un ignorant care macane aiurea!
    Iată de ce Elon Musk trebuie sprijinit (Vineri, 21 august 2020, 18:50)

Nyk1 [utilizator]

Singura cale prin care civilizația umană poate măcar spera să supraviețuiască unui asemenea cataclism este prin construcția de nave spațiale.
      Corect (Vineri, 21 august 2020, 20:16)

Mihail. [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

Constructia navelor spatiale pentru bogati trebuie sprijinita de saraci.
        Si bogatii aceia ce vor face? (Joi, 3 septembrie 2020, 11:49)

Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui Mihail.

In primul rand, nu este voba de "bogati", ci doar de o ninoritate de ultra-super- bogati!!!
        Apoi, ce se vor face acei super-bogati, care sa zicem ca vor fi evacuati in siguranta?
        Pe o planeta noua, pustie, ce fac cu miliardele lor? O sa manince banii?
        Ce se fac daca nu mai are cine sa lucreze pentru ei?
      zau? (Sâmbătă, 22 august 2020, 7:56)

mongolul [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

si unde sa plece cu navele spatiale, daca tot sistemul solar(si nu numai) este afectat?
      Si vreti nave care sa navigheze dincolo de sistemul solar? Cand si cum se vor realiza?
      Si cati vor fi alesi sa le utilizeze? Pe ce criterii?
      Basme de adormit copiii... si adunat votul prostilor visatori("idioti utili"), pentru demagogii de profesie.
        Cam asa! (Joi, 3 septembrie 2020, 11:46)

Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui mongolul

Cu astronave subluminice nu avem nici-o sansa: chiar daca putem ajune in Alfa Centaruri si gasim acolo planete locuibile, la ce bun?
        O astfel de explozie de supernova are raza letala de sute de ani- lumina!

Si chiar in universul Star Trek, in care punem la punct motorul warp: cati pasageri poate lua Enterprise?
        In cat timp ar putea evacua in siguranta pe cei aculamente opt, atunci probabil 10-20 de miliarde de lcouitori ai Terrei??