​Întinderea gheții din timpul iernii în Marea Bering a atins cel mai scăzut nivel din ultimele cinci milenii, după ce 2018 și 2019 au fost printre cei mai calzi ani din istorie, arată un studiu. Cercetătorii au ajuns la aceste concluzii după ce au analizat rămășițe vegetale din turbării. Marea Bering este uriașă, având 2 milioane kmp, adică de nouă ori mai mult decât România și de aproape cinci ori mai mult decât Marea Neagră.

Marea BeringFoto: Valerii Kadnikov | Dreamstime.com

Marea Bering este situată în nord și separă cele două uriașe mase continentale: Eurasia și America. Datele din satelit arată cum s-a schimbat Marea în ultimele patru decenii și cât de mult s-a redus suprafața care îngheață iarnă de iarnă, însă cercetătorii au găsit un mod de a estima și ce a fost în ultimii 5.500 de ani.

Studiul publicat în Science Advances se bazează pe componente organice găsite în turba dintr-o insulă de pe Marea Bering, insulă numită St. Matthew. Turba este un tip de cărbune inferior, format din carbonizarea parțială a unor resturi de plante de mlaștină,

”Este o mică insulă în mijlocul Mării Bering și practic a înregistrat ce s-a întâmplat în ocean și în atmosfera înconjurătoare”, spune Miriam Jones, geolog la U.S. Geological Survey. ”Insula a fost un fel de stație meteo. Straturile sedimentare din carotele de turbă sunt ca un fel de carte ce ne duce înapoi în timp”, spune Matthew Wooller, de la University of Alaska Fairbanks.

Examinând diverse tipuri de molecule de oxigen rămase captive în sediment, cercetătorii au putut estima cum au evoluat condițiile atmosferice și cele oceanice care afectau cantitatea de precipitații și gheața marină în ultimii 5.500 de ani.

Concluzia a fost că gheața care se formează la suprafața mării în timpul iernilor a ajuns la minimul ultimilor 5.500 de ani și s-au observat și schimbări la direcția și intensitatea curenților de aer.

Încălzirea în zonele arctice afectează animale precum morsele, focile și urșii polari, dar dispariția gheții exacerbează și rata încălzirii în regiune fiindcă tot mai multă radiație solară este absorbită de suprafața apei, în loc să fie reflectată în atmosferă.

Surse: phys.org, Reuters