Au mai rămas doar zece ani pentru salvarea Arcticii, avertizează șeful mega-expediției cu nava Polarstern, la întoarcerea în Germania, după un an de cercetări și aventuri la Polul Nord

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Miercuri, 21 octombrie 2020, 17:14 Science - Terra


Expeditia navei Polarstern
Foto: Captura YouTube
​După cea mai mare expediție arctică din toate timpurile, nava germană de cercetare „Polarstern” a acostat, săptămâna trecută, în portul Bremerhaven. Sute de cercetători și navigatori din întreaga lume au fost implicați în proiectul mamut „MOSAiC”. Deoarece Arctica se încălzește mult mai repede decât restul lumii și ceea ce se întâmplă acolo afectează întreaga planetă, aceasta expediție este de o enormă importanță. Datele colectate pot anticipa schimbări în clima Pământului, care vizează toate generațiile viitoare. Süddeutscher Rundfunk oferă imagini și relatări colosale de pe parcursul temerarei expediții.

Nava de cercetare Polarstern a plecat din Tromsø, Norvegia, pe 20 septembrie 2019, și s-a întors în portul-mamă, Bremerhaven, la 12 octombrie 2020. Polarstern a fost însoțit de alte patru spărgătoare de gheață și trei aeronave, care au asigurat și aprovizionarea. Dupa ce timp de două-trei luni a parcurs doar 200 de kilometri de-a lungul Polului Nord geografic, ea s-a îndepărtat până la 1.000 de kilometri de continent.

  • Pe floarea de gheață
Misiunea a mers înainte sfidând furtunile, temperaturile extreme, amenințarea coronavirusului (care, la un moment dat, amenința întreruperea expediției) și aproape 60 de vizite ale urșilor polari.

Traseul exact peste Cercul Polar a fost determinat și in functie de forțele naturii intervenite pe parcurs. „Ca multe lucruri din timpul călătoriei, acesta nu este planificabil în proporție de 100%”, a precizat conducatorul expediției, Markus Rex.

„Polarstern” (Steaua polară) a înghețat pe o floare de gheață și a plutit prin Arctica cu aceasta, timp de luni de zile. Nava și-a oprit motorul și a plutit în derivă cu gheața marină, atârnată de un imens plutitor. Pe acesta s-a creat o rețea de stații întinsă pe kilometri întregi, pentru a preleva mostre din apă și atmosferă. Măsuratorile cele mai înalte s-au facut la o înălțime de 35.000 de metri, iar cele mai de adâncime, la 4.000 de metri.

Cercetatorii au plecat în echipe, au înființat tabere de cercetare în zone cu întuneric timp de 24 de ore și la temperaturi de până la minus 42 de grade. Au fost colectate date despre atmosferă, gheața marină, ocean, ecosistemul și biogeochimia Polului Nord.

Ei au colectat 150 de terabyți de date climatice și cca 10.000 de probe științifice, în scopul studierii ciclului de gheață în Arctica pe parcursul unui an întreg, de la îngheț la topire. Acum, aceste date sunt evaluate, iar rezultatele obținute ar trebui să contribuie la îmbunătățirea modelelor climatice.

  • MOSAiC-ul plutitor
Numele expediției conține inițialele Multidisciplinary drifting Observatory for the Study of Arctic Climate (MOSAiC), iar pe site-ul meereisportal.de a putut fi urmărit, pas cu pas, traseul navei, cu date despre expediție. Sute de oameni de știință din echipaj, proveniți din 20 de țări s-au aflat la bord sub conducerea Institutului Alfred Wegener. Au fost implicate peste 80 de institute de cercetare, iar bugetul disponibil pentru călătorie a fost de peste 140 de milioane de euro.

Misiunea a fost condusă de Institutul Alfred Wegener din Bremerhaven și Centrul Helmholtz pentru Cercetări Polare și Marine, din Potsdam. Nu numai cercetarea asupra schimbărilor climatice și impactul acesteia asupra ecosistemului sunt remarcabile în această expediție, ci și participarea internațională. Canada, SUA, Rusia, China, Japonia și UE au participat în comun la proiectul de cercetare arctică, asigurându-și acces la rezultate și datele colectate.

  • Ne rămâne un deceniu
S-a întors pe uscat si conducatorul expediției, Markus Rex, de la Institutul Alfred Wegener, care a relatat mass-mediei germane despre evenimentele si incidentele de pe parcursul întregii expediții. „Nu a existat niciodată o expediție arctică la această scară. Sunt sigur că ea ne va permite să facem o revoluție în cercetarea climatică”, anticipa acesta la startul de anul trecut.

„Facem asta pentru că Arctica este epicentrul schimbărilor climatice globale”, a precizat el. „Nicăieri încălzirea globală nu avansează la fel de repede ca acolo. În același timp, Arctica este regiunea planetei noastre asupra căreia avem cele mai sărace cunoștințe despre sistemul climatic”.

Markus Rex este în prezent în curs de a scrie o carte despre expediție, cu titlul „Înghețat la Polul Nord”. Aceasta va fi publicată de editura Bertelsmann Verlag, la mijlocul lunii noiembrie.

Evaluarea lui Rex a fost extrem de pozitivă. „Am depășit limitele a ceea ce este fezabil în cercetarea arctică”, a spus omul de știință, menționând că scopurile ambițioase ale expediției au fost atinse pe deplin. „Am reușit să acoperim întregul ciclu anual al gheții marine arctice și procesele climatice din Arctica Centrală”. Au fost colectate în total 150 de terabyți de date și au fost prelevate aproximativ 10.000 de probe științifice.

„Arctica este epicentrul schimbărilor climatice”, a spus Rex. „Niciun alt loc nu se schimbă atât de repede. Sistemul său de aer condiționat este ca un mecanism de ceas complicat. Am reușit acum să măsurăm fiecare roată dințată și fiecare șurub, iar acum înțelegem mai bine ce se petrece”, a mai preccizat el.

Și descoperirile făcute au fost la fel de clare, pe cât de terifiante. „Am privit cum a murit gheața”, a spus Rex. „S-ar putea să ne rămână un deceniu pentru a salva gheața de vară.” „Dacă emisiile globale de gaze cu efect de seră nu vor fi oprite până atunci, un ocean întunecat va fi vizibil din spațiu, în loc de polul alb - cu consecințe imprevizibile pentru vreme și climă, în Europa Centrală”.

„Presupunem că acest lucru va duce, în esență, la o intensificare a vremii extreme pe latitudinile noastre. Ma doare când mă gândesc la faptul că copiii mei ar putea să nu mai poată prinde gheața marină din Arctica, cât vor trăi”, a adaugat șeful misunii Polarstern, la întoarcerea sa în Germania.

  • Croaziere destructive
Înainte de începerea expediției, renumitul explorator arctic Arved Fuchs a menționat și un alt factor destructiv pentru Arctica. El a criticat turismul de croazieră ofensiv și poluarea pe care o aduce cu sine acesta.

„Numărul navelor de croazieră este în creștere - asta este problema”. „Cu cât navele sunt mai mari, cu atât ele devin mai problematice. Pe de o parte, sunt masele de turiști care se năpustesc pe uscat, iar pe de altă parte, este și comportamentul lor acolo”, a explicat Fuchs.

Fuchs a cercetat Arctica ani de zile și a putut vedea efectele la fața locului, ale acestui turism în plină expansiune. „Navele de party nu au ce cauta în Arctica”, spunea exploratorul încă de anul trecut. El s-a referit în special la marile vapoare care duc mii de pasageri în ecosistemul fragil al gheții și al urșilor polari.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5646 vizualizari

  • -8 (22 voturi)    
    Și acum 20 de ani... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 17:39)

    Nyk1 [utilizator]

    ...tot 10 ani rămăseseră până când vom fi ajuns la un punct de dincolo de care nu se mai poate face nimic pt. climat!
    • +8 (16 voturi)    
      dă un studiu de acum 10 ani (Miercuri, 21 octombrie 2020, 18:44)

      zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      care să fi spus asta atunci.
      • -5 (15 voturi)    
        .... climatologii din 1978 ..... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 19:12)

        cbogdan [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

        Climatologii din 1978 asteptau o noua "Era Glaciara".
        https://www.youtube.com/watch?v=zSDLRm3jhc8
        • +2 (4 voturi)    
          Fals (Miercuri, 21 octombrie 2020, 21:52)

          palos [utilizator] i-a raspuns lui cbogdan

          Presa de scandal spunea asta. Majoritatea climatologilor spunea ce spune si acum.
          https://www.realclearscience.com/blog/2014/01/the_myth_of_the_global_cooling_consensus.html
        • +2 (4 voturi)    
          Fals (Miercuri, 21 octombrie 2020, 21:52)

          palos [utilizator] i-a raspuns lui cbogdan

          Presa de scandal spunea asta. Majoritatea climatologilor spunea ce spune si acum.
          https://www.realclearscience.com/blog/2014/01/the_myth_of_the_global_cooling_consensus.html
  • -5 (17 voturi)    
    pai stam acasa sub canapea (Miercuri, 21 octombrie 2020, 17:43)

    Je__ [utilizator]

    e suficient sa o salvam?
    • +7 (15 voturi)    
      de ce-ai salva-o ? (Miercuri, 21 octombrie 2020, 18:44)

      zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      oricum nu mai prinzi generațiile viitoare
  • -7 (19 voturi)    
    >>>>> (Miercuri, 21 octombrie 2020, 17:52)

    GemstonePig [utilizator]

    ''Au mai ramas doar 10 ani. asa vad in globul de plexiglas. dca nu dati 10 fistilioane de euro pe moristi de vant si subventii pe panouri solare o sa curga apa pe albia raurilor. ''
    • +7 (19 voturi)    
      solarul și eolianul (Miercuri, 21 octombrie 2020, 18:45)

      zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui GemstonePig

      sunt utile din alt motiv. Știi tu, se termină fosilii în 50-100 ani. Sau nu știi, ori nu-ți pasă, și aia e
      • +1 (9 voturi)    
        fosilii se tot termina inca din anii 50 (Miercuri, 21 octombrie 2020, 22:14)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

        By the way, carbuni mai sunt dovediti pentru inca cel putin 500 de ani.
        • -1 (1 vot)    
          by the way, ești pe lângă (Luni, 26 octombrie 2020, 10:11)

          zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          1. cărbunii nu sunt eficienți pentru nimic în condițiile de azi
          2. gazele și petrolul se termină în 50-100 de ani și sunt din ce în ce mai geu de obținut, adică SCUMP.
          3. fosilii poluează, la propriu, plămânii oamenilor, pe lângă stimularea încălzirii globale.
  • -8 (20 voturi)    
    minciuni peste minciuni (Miercuri, 21 octombrie 2020, 18:01)

    mmmircea [utilizator]

    nu se mai satura de gogosi si muls din banii contribuabililor.
    • +7 (17 voturi)    
      ce minciuni, mai exact (Miercuri, 21 octombrie 2020, 18:46)

      zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      Ce anume este fals în articol ?
  • -7 (17 voturi)    
    faceti poze.... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 18:15)

    Ismail Paine de circ [utilizator]

    .. si aia e, ne uitam la ea asa.
  • 0 (0 voturi)    
    Am lasat virusul ... (Miercuri, 28 octombrie 2020, 12:54)

    GNG [utilizator]

    ... si devenim experti in climatologie. Romanul este specialist in toate! Aaaa? Trebuia sa citim ceva carti? Ei as, cine spune asta? Suntem atotcunoscatori sau ... autostivuitori din nastere ... Spun unii ca putem ajunge sub ape, astia de locuim la mal de mare sau ocean. Nu conteaza, ne mutam la inaltime, unde este problema?


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by