Science Report: Povestea fascinantă a ploii de un milion de ani la sfârșitul Triasicului, care a „ascuns” o extincție în masă și a deschis calea pentru dominația dinozaurilor

Marţi, 17 noiembrie 2020, 20:51 Science - Terra

Sumarul marilor extincții
Foto: Museo delle Scienze, Trento
Acum multă vreme, înainte de a miji epoca dinozaurilor, o ploaie zdravănă s-a abătut asupra supercontinentului Pangeea - și nu s-a oprit timp de un milion de ani, fiind acum cunoscută drept Episodul Pluvial Carnian. Un nou studiu arată că EPC a fost de fapt o mare extincție – provocată de erupții vulcanice și schimbări climatice – care a dus la dispariția unei treimi din speciile marine și a unui număr semnificativ de plante și animale terestre.

Această extincție „ascunsă” nu a atins nivelul de mortalitate al celor cinci mari extincții în masă discutate în mod obișnuit de comunitatea științifică (extincția Permian-Triasic, care survenise cu 20 de milioane de ani înainte, ar fi eradicat 90% din specii, de exemplu). Dar, argumentează autorii studiului, EPC nu a fost important numai pentru ce s-a pierdut – ci și pentru ce s-a câștigat. Departe de a fi doar o perioadă a morții, EPC a fost una de „transformare”, deschizând calea pentru domiația dinozaurilor și evoluția multor grupuri de animale terestre care populează și Pământul de azi.

„O caracteristică a EPC este că extincția a fost urmată de o mare dispersie [de noi specii]”, a spus autorul principal al studiului, Jacopo Del Corso, profesor de geologie la China University of Geosciences din Wuhan. „Un număr de grupuri care au un rol central în ecosistemele de azi au apărut sau s-au diversificat pentru prima oară în Carnian [o perioadă din Triasic care a durat de acum 237 la 227 de milioane de ani]”.

În aceste grupuri intră actualele recife de corali și planctonul din oceane, afirmă Del Corso, precum și faună terestră ca șopârle, broaște, crocodilieni, broaște țestoase și o diversă varietate de dinozauri (care vor prospera pe Pământ în următoarele 150 de milioane de ani). Arborii coniferi au avut prima apariție în Carnian, plantând în continuare rădăcinile multor ecosisteme prezente și „chemând zorii lumii moderne”, notează autorii în noul lor articol.

Deci: ce a adus în primul rând ploaia care a schimbat lumea? E greu de spus cu certitudine, dar autorii studiului cred că răspunsuri sunt ascunse în câmpul de lavă cât un continent cunoscut drept Provincia Wrangellia, care se întinde pe mii de mile de-a lungul coastei vestice a Canadei zilelor noastre. Această provincie masivă, rod al activității vulcanice, a fost așternută prin vulcanism violent în Carnian și se suprapune (cel puțin parțial) pe EPC.

Studii anterioare au estimat că acele erupții puternice au eliberat circa 5.000 de gigatone de carbon în atmosferă (de sute de ori mai mult decât emisiile actuale), antrenând probabil o schimbare extremă de climă. Lumea a devenit semnificativ mai umedă, ploile zdravene devenind norma, oceanele s-au acidificat, specii întregi murind laolaltă și făcând loc unor noi și ciudate plante și animale care le-au preluat treptat locul.

În orice caz, aceasta este povestea pe care o proiectează autorii noului studiu. Dar, precum recunosc ei, mai e nevoie de multă muncă pentru a înțelege anvergura ECP și a urmărilor sale. S-ar fi putut să aibă loc alte episoade vulcanice în afară de Wrangellia, a notat echipa, indicându-le drept atenționări întrucât volume vaste de bazalt vulcanic din vremea Triasicului au fost înghițite în Pământ. Planeta noastră mereu schimbătoare își consumă propria istorie, lăsându-ne roci și oase drept unice indicii. (Live Science)

Deci, am putea fi optimisti... (Marţi, 17 noiembrie 2020, 21:20)

Zapateado [utilizator]

Că o extinctie in masa a acestei omeniri, atat de pacatoase si ahtiate dupa placeri, ar putea crea conditii pentru aparitia alteia, mult superioare si mai putin obsedate de destrăbălare deșănțată.
    Simplificat la maxim (Marţi, 17 noiembrie 2020, 21:26)

extinctiile au avut loc cand a disparut mancarea. Iata de ce, de cand s-au inventat congelatorul si conservele, acest fenomen nu mai reprezinta un pericol.
      hmm... (Miercuri, 18 noiembrie 2020, 4:29)

Ovidiu M [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Asta inseamna ca de acum incolo trebuie sa ne mai facem griji doar de ce punem in congelator si in conserve :-)
      Si totusi... (Miercuri, 18 noiembrie 2020, 5:12)

Libanu [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Conservele si hrana congelata se vor termina si ele la un moment dat, si va trebui sa cultivam si recoltam mancare.. Ce ne facem? Probabil ne facem petrol si noi, ca sa ne arda altii in 50 de milioane de ani, cum am ars noi dinozaurii..
    tot vinatoarea (Miercuri, 18 noiembrie 2020, 7:55)

mongolul [utilizator]

si cresterea animalelor ramine baza...
      Nu musai (Miercuri, 18 noiembrie 2020, 17:43)

Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui mongolul

Civilizatiile care-au evoluat si-au devenit puternice, creand imperii, au fost cele care-au cultivat plante.

In Roma antica, agricultura era considerata cea mai onorabila dintre profesii. Armata romana, la origine, era formata exclusiv din tarani, considerandu-se ca taranii erau singura clasa sociala apta fizic pentru solicitarile vietii militare. Animale, atatea cate erau crescute, erau folosite pentru tractiune, lana, lapte si oua, mai putin pentru carne. Carnea, comparat cu mancarea vegetala, era scumpa, si de-aia era consumata pe scara larga doar de bogati. Armata romana, pe parcursul intregii ei existente, a avut in cea mai mare parte o dieta vegetala.

Spre comparatie, triburile germanice cu care s-a batut Roma antica o lunga perioada de timp, erau in mult mai mare masura carnivore. Niciodata n-au atins un nivel comparabil de tehnologie sau dezvoltare statala cu Roma. Tot asa, migratorii care-au invadat Europa in vremea marilor migratii au fost in majoritate crescatori de animale. Pe masura ce-au ajuns in Europa au disparut, asimilati fiind de populatiile sedentare de cultivatori ai pamantului.

In Asia, China imperiala s-a dezvoltat pe baza orezului, nu a vitelor. Mongolii, crescatori traditionali de animale, au reusit sa invadeze China, chiar sa puna si-o dinastie in fruntea Chinei, dar au disparut din istorie rapid, ca imperiu, pe cand China a revenit - si tot agricola a ramas.