După zeci de ani de dezbateri științifice, oamenii de știință din Marea Britanie și Belgia cred că și-au dat seama cum mor celulele creierului în boala Alzheimer, relatează BBC.

Celule ale creierului afectat de AlzheimerFoto: National Institute on Aging, NIH / AP / Profimedia

Cercetătorii asociază, într-un articol în revista Science, proteinele anormale care se acumulează în creier cu „necroptoza” - o formă de sinucidere celulară.

Descoperirile au fost descrise drept „incitante”, deoarece oferă idei noi pentru tratarea bolii.

Pierderea celulelor creierului - neuronii - este cea care duce la apariția simptomelor Alzheimer, inclusiv pierderea memoriei.

Oamenii de știință știau că creierul unei persoane cu Alzheimer acumulează proteine numite amiloid și tau, dar cercetătorii nu reușiseră să lege între ele toate trăsăturile cheie ale bolii.

Cercetătorii de la Institutul de Cercetare a Demenței de la University College London din Marea Britanie și KU Leuven din Belgia spun că amiloidul anormal începe să se acumuleze în spațiile dintre neuroni, ducând la inflamarea creierului, ceea ce nu le place neuronilor. Acest lucru începe să le schimbe chimia internă.

Apare și proteina tau, iar celulele creierului încep să producă o moleculă specifică (se numește MEG3) care declanșează moartea prin necroptoză.

Necroptoza este una dintre metodele pe care corpul nostru le folosește în mod normal pentru a curăța celulele nedorite pe măsură ce apar celule noi.

Celulele creierului au supraviețuit când echipa a reușit să blocheze MEG3.

„Aceasta este o descoperire foarte importantă și interesantă”, a declarat pentru BBC cercetătorul Bart De Strooper, de la Institutul de Cercetare a Demenței din Marea Britanie.

„Pentru prima dată obținem un indiciu despre cum și de ce mor neuronii în boala Alzheimer. Au existat multe speculații de 30-40 de ani, dar nimeni nu a reușit să identifice mecanismele.

„Oferă cu adevărat dovezi puternice că aceasta este calea specifică de sinucidere”.

Răspunsurile au venit din experimente în care celulele creierului uman au fost transplantate în creierul șoarecilor modificați genetic. Animalele au fost programate să producă cantități mari de amiloid anormal.

A existat un succes recent în dezvoltarea medicamentelor care elimină amiloidul din creier și marchează primele tratamente care încetinesc distrugerea celulelor creierului.

Profesorul De Strooper spune că descoperirea conform căreia blocarea moleculei MEG3 poate împiedica moartea celulelor cerebrale ar putea duce la o „linie cu totul nouă de dezvoltare a medicamentelor”.