NASA a publicat mai multe imagini care arată ce a rămas din Luna-25, misiunea prin care Rusia a încercat să trimită din nou o sondă spațială pe Lună după aproape jumătate de secol: un crater cu diametrul de 10 metri pe suprafața lunară, relatează Reuters.

Craterul lasat de misiunea Luna-25 pe LunaFoto: AFP / AFP / Profimedia

Luna-25 s-a prăbușit pe suprafața lunară în data de 19 august, după ce operatorii au pierdut controlul asupra sondei spațiale în timp ce era dirijată pentru a intra pe orbita de preaselenizare.

„Sistemul s-a deplasat pe o orbită imprevizibilă şi a încetat să mai existe în urma coliziunii cu suprafaţa Lunii", a anunţat la momentul respectiv Roscosmos, agenția spațială a Rusiei.

Orbiterul Lunar de Recunoaștere (LRO) al NASA a făcut acuma mai multe fotografii ale zonei suprafeței lunare unde a avut loc prăbușirea, oficialii americani concluzionând că un nou crater apărut aici este rezultatul impactului sondei rusești cu Luna.

„Noul crater are un diametru de aproximativ 10 metri. Din moment ce acest nou crater este atât de aproape de punctul estimat al impactului Luna-25, echipa LRO concluzionează că acesta s-a format probabil în urma acelei misiunii, și nu ca urmare a unui impactor natural”.

Moscova a anunțat după prăbușire că a creat o comisie interguvernamentală care să investigheze motivele care au dus la prăbușirea sondei sale spațiale.

Kremlinul spune că eșecul „Luna-25” nu este nimic îngrozitor

Deși numeroase misiuni lunare eșuează, eșecul Luna-25 a subliniat declinul industriei aerospațiale ruse comparativ cu zilele sale de glorie din perioada Războiului Rece, când Moscova a lansat primul satelit pe orbită în 1957 - Sputnik 1 - și cosmonautul sovietic Yuri Gagarin a devenit în 1961 primul om care a ajuns în spațiu.

Eșecul a fost unul cu atât mai dureros pentru Moscova întrucât India a reușit să aselenizeze cu succes câteva zile mai târziu.

Cu toate acestea, Kremlinul a declarat că prăbușirea sondei pe suprafața lunară „nu este nimic îngrozitor” și că lucrul important este ca programul de explorare spațială al Rusiei să continue.

„Acesta nu este un motiv să disperăm, nici să ne smulgem părul. Acesta este un alt motiv să analizăm cauzele (eșecului) și să le eliminăm data viitoare”, le-a transmis Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, jurnaliștilor ruși marțea aceasta.

Luna-25 a fost prima tentativă a Rusiei de a trimite o sondă spațială pe Lună după o pauză de 47 de ani.