Un nou satelit lansat în spațiu strălucește mai puternic decât aproape toate stelele vizibile pe cerul nopții, avertizează un studiu publicat în revista Nature la începutul acestei săptămâni și citat de Insider.

Sateliti pe cerul noptiiFoto: Alan Dyer / Zuma Press / Profimedia Images

Echipa de cercetători de la Uniunea Astronomică Internațională care a publicat studiul notează că satelitul numit „BlueWalker 3” strălucește acum mai puternic noaptea decât orice obiect celest, cu excepția a 7 stele, Lunii și planetelor Jupiter și Venus.

Satelitul a fost lansat în luna septembrie a anului trecut de către compania telecom americană AST SpaceMobile în colaborare cu Vodafone, AT&T și Nokia, oferind din spațiu conectivitate 5G între telefoanele mobile aflate la sol.

Primele observații făcute asupra satelitului după lansarea sa au sugerat că antena acestuia strălucește mai puternic decât majoritatea stelelor vizibile noaptea, acest lucru fiind confirmat acum în urma unei campanii de observare care a durat un an de zile și a folosit telescoape din Statele Unite, Chile, Olanda și Noua Zeelandă, potrivit revistei New Scientist.

Astronomii au descoperit de fapt că BlueWalker 3 are o luminozitate mai puternică decât sugerau măsurătorile inițiale.

Patrick Seitzer, un astronom de la Universitatea Ann Arbor din Michigan, a declarat pentru Nature că „cerul nopții va fi schimbat iremediabil” dacă va continua actuala tendință de lansare a tot mai mulți sateliți în spațiu.

Aceasta nu este însă nicidecum prima oară când astronomii trag un semnal de alarmă că rețelele de sateliți lansate în spațiu fac tot mai dificile și periclitează chiar observațiile făcute de la sol.

Tot mai multe îngrijorări legate de sateliții lansați în spațiu

Un alt studiu publicat în revista Nature Astronomy în primăvara acestui an și care s-a axat pe observațiile făcute de telescopul Hubble atrăgea atenția că inclusiv telescoapele spațiale au probleme tot mai mari din cauza sateliților.

„Vom fi nevoiți să trăim cu această problemă. Iar astronomia va fi afectată. Va exista știință care nu poate fi făcută. Va exista știință care va fi semnificativ mai scump de făcut. Vor exista lucruri pe care le vom rata”, a declarat la momentul respectiv pentru New York Times Jonathan McDowell, un astronom de la Centrul pentru Astrofizică Harvard-Smithsonian care nu a fost implicat în studiu.

Problema ține de sateliții care intră în câmpul vizual al Hubble când acesta realizează fotografii, compromițându-le. Cercetătorii arată că între 2009 și 2020 probabilitatea ca un satelit să apară într-o imagine realizată de Hubble era de 3,7%. Însă în 2021, în decurs de doar un an, ea a crescut brusc la 5,9%. Vinovatul identificat a fost rețeaua de internet prin satelit Starlink a lui Elon Musk.

Cercetătorii și-au încheiat observațiile în urmă cu doi ani, însă au publicat rezultatele cercetării abia la începutul lunii martie, având multe date de analizat. Între timp, numărul sateliților lansați de SpaceX pe orbită a crescut cu peste 100% și a ajuns la peste 3.500.

Musk a fost întrebat la un moment dat despre problemă și a sugerat ca telescoapele să fie pur și simplu mutate în spațiu.

Sigur, nu doar SpaceX creează această situație însă e de departe compania cu cei mai mulți sateliți pe orbită. Iar în cazul telescopului spațial Hubble, acesta este deja în spațiu. Autorii studiului din luna martie estimează că numărul sateliților care vor ajunge să orbiteze planeta noastră până în 2030 ar putea crește la 100.000, doar SpaceX dorind să ajungă la 42.000.

În ceea ce privește compania AST SpaceMobile care a lansat satelitul „BlueWalker 3”, aceasta a declarat pentru Nature că lucrează alături de NASA și grupuri de astronomi pentru a ameliora îngrijorările semnalate în noul studiu.