Vești triste pentru astronomi: Radiotelescopul gigant Arecibo va fi demolat

de I.B.     HotNews.ro
Joi, 19 noiembrie 2020, 22:28 Science - Tehnologie

Observatorul Arecibo (foto: JidoBG)
Foto: Wikipedia
Celebrul radiotelescop Arecibo din Puerto Rico, care amenință să se prăbușească după ce s-au rupt două cabluri de sprijin, va fi demontat după 57 de ani de funționare, a declarat joi Fundația Națională a Științei din SUA, o lovitură pentru astronomie mondială, potrivit AFP.

Două cabluri care susțin instrumentele telescopice de 900 de tone deasupra parabolei cu diametrul de 305 metri s-au rupt pe 10 august și 6 noiembrie.

Inginerii sunt îngrijorați de faptul că și celelalte cabluri care conectează instrumentele se vor rupe în orice moment, făcând orice încercare de reparare excesiv de periculoasă.

Instrument pentru multe descoperiri astronomice, telescopul este unul dintre cele mai mari din lume.

Prioritatea este acordată „siguranței lucrătorilor, a personalului și a vizitatorilor Arecibo Observer, ceea ce face necesară această decizie, deși nefericită”, a declarat directorul Fundației Naționale a Științei, Sethuraman Panchanathan.

Sub hashtagul „WhatAreciboMeansToMe” (ce înseamnă Arecibo pentru mine), un torent de mesaje de tristețe s-au revărsat pe Twitter de la astronomii profesioniști și amatori care, de zeci de ani, au folosit telescopul pentru munca lor de observare a cosmosului.

„Mai mult decât un telescop, Arecibo este chiar motivul pentru care fac astronomie”, a declarat Kevin Ortiz Ceballos, un astronom local.

O scenă de acțiune din filmul James Bond „GoldenEye” are loc deasupra telescopului, iar în filmul „Contact” un astronom interpretat de Jodie Foster folosește observatorul în căutarea semnalelor extraterestre.

Compania de inginerie care a examinat structura a concluzionat că toate cablurile rămase sunt, probabil, mai deteriorate decât se aștepta și a recomandat „demolarea controlată”. Fundația a acceptat.

Până în 2016 acest radiotelescop a fost cel mai mare telescop simplu construit vreodată. El colectea date radioastronomice, de aeronomie terestră și date radar planetare pentru oamenii de știință din lumea întregă. Utilizarea telescopului se facea după supunerea de propuneri unui comitet independent.

Radiotelescopul a fost folosit îndeosebi pentru observarea obiectelor stelare. SETI estimează, de exemplu, că un radiotelescop la fel de sensibil ca Observatorul Arecibo ar putea detecta emisiunile de televiziune și de radio ale Pământului numai la distanțe sub 0,3 ani-lumină, mai puțin de o zecime din distanța până la cea mai apropiată stea.

Inca o iluzie se va destrama (Vineri, 20 noiembrie 2020, 0:40)

Zapateado [utilizator]

Care? Că oamenii ar putea descifra taine SEMNIFICATIVE ale Universului. Cand colo, ei sunt la genunchiul broastei. E drept, se zbat, se chinuie, se agita dar fata de imensitatea Universului si a tainelor sale ei tot niste pigmei raman.

Au receptionat vreun semnal de la civilizatii extraterestre? Zero spoit cu Dero. Civilizatiile alea , chiar daca exista, nu sunt sincrone in timp cu a noastra. Si or fi si la niste distante de ti se zbarleste parul maciuca.

Consolati-va, prieteni! Aici o sa crăpam, singuri si nestiuti de nimeni.
      Asa-i (Vineri, 20 noiembrie 2020, 12:25)

robert.b [utilizator] i-a raspuns lui Zapateado

Dar intrebarea este alta: ne bagam energiile in a realiza reality-show-uri sau a visa sa gasim omuleti verzi. In functie de asta ne dezvoltam ca specie intr-un fel sau altul...
        Si dinozaurii s-au dezvoltat o vreme ca specie (Sâmbătă, 21 noiembrie 2020, 1:22)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui robert.b

Dar s-a observat experimental că asta nu le-a folosit la nimic. O entitate misterioasa a decis că este momentul ca ei sa dispara. Dar tu te poti legana in iluzia că omenirea va avea mai mult noroc.
    Se pare ca a fost lasat fara mentenanta (Vineri, 20 noiembrie 2020, 12:58)

1anonim [utilizator]

de mult timp, adica cu buna stiinta i s-a pus gand rau de ceva ani. Cablurile alea nu s-au corodat peste noapte. Cine stie ce interese sunt, caci tehnologic vorbind nu e mare branza sa-l repari.