Ce activitate fizica este mai eficienta pentru dezvoltarea de celule noi la nivelul creierului (studiu)

de G.T.     HotNews.ro
Joi, 10 noiembrie 2016, 9:13 Science - Creierul

Hipocampul
Foto: captura ecran
​Se stie ca exercitiile aerobice, precum si alergatul, au efecte pozitive asupra structurii creierului, ajutand la dezvoltarea functiilor cognitive si de invatare. Daca exercitiile fizice intense sunt mai eficiente pentru sanatatea creierului decat alergatul si exercitiile aerobice este pentru moment neclar, insa un studiu realizat de un grup de cercetatori condusi de cercetatoarea Miriam S. Nokia de la Universitatea din Jyväskylä, Finlanda, arata care sunt tipurile de exercitii care pot tripla numarul de neuroni ai hipocampului, conform spring.org.uk.

Studiul, publicat in revista de specialitate "Journal of Physiology: London", arata ca exercitiile aerobice sustinute si alergatul cresc numarul de celule noi ale creierului, in schimb ridicarea de greutati si activitatile fizice de intensitate crescuta nu reusesc sa aduca acelasi nivel de eficienta in ceea ce priveste sanatatea si dezvoltarea creierului.

In urma efectuarii testelor pe soarecii de laborator, in cadrul carora au fost comparate trei tipuri de exercitii fizice (aerobic, greutati si efort de mare intensitate), cercetatorii au observat ca soarecii care au avut o activitate fizica sustinuta, timp de sase saptamani, au dezvoltat celule noi in zona hipocampului, responsabila pentru functiile de memorare si stocare a informatiilor.

Prin comparatie cu un alt grup de soareci de laborator, care au fost supusi miscarilor fizice de mare intensitate, cei care au fost antrenati printr-o metoda similara nivelului de dificultate al exercitiilor aerobice au avut de 3 ori mai multi neuroni in zona hipocampului la finalul perioadei de testare.

In schimb, antrenamentele fizice de mare intensitate nu au avut niciun efect asupra dezvoltarii de celule noi ale creierului.

"Rezultatele cercetarii noastre sugereaza ca exercitiile fizice stimuleaza dezvoltarea hipocampului in cazurile in care este efectuata constant si sustinut si cu atat mai mult in cazurile in care este insotita de o predispozitie genetica de a favoriza dezvoltarea de celule noi ca raspuns la acest tip de exerciti fizice," declara Miriam S. Nokia, autoarea principala a studiului.

Desi aceste studii au fost efectuate pe soarecii de laborator, studiile efectuate anterior pe teme similare aduc dovezi suplimentare care arata ca exercitiile de tip aerobic stimuleaza neurogeneza, mai adauga autorii.

Acesta este primul studiu ce se axeaza pe tipul de antrenament fizic exercitat pentru dezvoltarea eficienta a hipocampului, conform sursei citate.

Conform HHGTTG (Joi, 10 noiembrie 2016, 19:41)

Razvan_M [utilizator]

... soarecii efectueaza teste pe oamenii de laborator. Acestea dovedesc o predispozitie catre sedentarism, probleme cu vederea si tendinta de a-si imagina lucruri.
      Nu se stie inca (Vineri, 11 noiembrie 2016, 11:59)

Alethea [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

..dar e posibil ca in viitor, daca o tinem tot asa, sa vedem oameni cobai in laboratoare conduse de soareci- sau poate sobolani:-). Nu de alta, dar aceste creaturi au o mai mare capacitate de adaptare, principalul argument fiind ca nu se autodistrug.
    Fotbaliștii sunt cei mai deștepți oameni, (Joi, 10 noiembrie 2016, 21:41)

Harald [utilizator]

se vede treaba :)
      Pe un ton putin mai serios, ... (Vineri, 11 noiembrie 2016, 7:20)

Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Harald

... daca te uiti cu atentie, facand abstractie de nivelul de educatie, care si ala contribuie decisiv la cat de desteapta sau de proasta e perceputa o persoana, fotbalistii, si in general sportivii de performanta, sau si mai general, oamenii care pe parcursul vietii au facut foarte multa miscare, se senilizeaza mai tarziu.

Evident, unul care era prost gramada la 20 de ani va fi la fel si la 60 de ani. Doar ca dac-a alergat maratoane sau macar a taiat lemne si-a sapat gradina toata viata, probabil la 60 de ani va fi in continuare capabil sa aiba grija de el singur, sa si inteleaga ce citeste in ziar si sa nu se incurce cand isi socoteste restul la cumparaturi, pe cand daca si-a petrecut majoritatea timpului liber in fata televizorului, cu pop-corn si coca-cola, la 60 de ani probabil va avea probleme sa inteleaga cum se foloseste telefonul mobil, abia de-si va mai nimeri gura cand mananca, isi va cauta in permanenta ochelarii cu ei pe nas sau va pleca de-acasa uitand sa-si imbrace pantalonii.

E dupa parerea mea imposibil de negat o corelatie intre buna functionare a creierului si activitatea fizica. Un creier functional nu te face insa automat destept.