Hotscience

Anul Galileo Galilei: ce aniversam in 2009?

de Dana Jalobeanu     HotNews.ro
Joi, 25 decembrie 2008, 14:52 Science - Idei

Galileo Galilei
Foto: Wikipedia
Anul 2009 va fi anul international al astronomiei. Se celebreaza, in acest fel, 400 de ani de la primele observatii astronomice facute de Galilei, cu ajutorul lunetei. 400 de ani de la un moment crucial care a schimbat istoria stiintei, si, poate, istoria lumii moderne. « Cazul Galilei » a inceput cu o carte si cateva pamflete si nu este inchis nici acum. Abia in 1992 sentinta de condamnare pentru erezie a fost ridicata de Vatican, iar faptul ca saptamana aceasta papa Benedict al XVI-lea a laudat contributia lui Galileo Galilei la mai buna intelegere a Universului si a legilor naturii a ajuns in fluxul principal de stiri al tuturor agentiilor de presa.

Povestea

Ca orice mare eveniment, si aceasta aniversare are o poveste. Ca toate povestile bune, si aceasta incepe cu o carte. Publicata la Ventia, in 1610, cartea i-a adus celebritate aproape instantanee autorului ei. Pe buna dreptate : nu se intampla prea des ca intr-o singura carte sa fie anuntate patru descoperiri astronomice epocale. Cateva apar chiar din titlu :

Sidereus Nuncius (1610)
Foto: Wikipedia
Mesagerul stelar (sau mesajul din stele)
Dezvaluind marile si minunatele lucruri care se arata privirii oricui, dar in special filosofilor si astronomilor, lucruri minunate observate de Galileo Galilei, patrician florentin si matematician oficial al Universitatii din Padova, cu ajutorul unei lentile spion  construita de curand de acesta, [descoperiri] pe fata lunii, nenumarate stele fixe in Calea Lactee, stele nebuloase, dar in special patru noi planete care se rotesc imprejurul stelei lui Jupiter, la intervale inegale si cu perioade de o minunata rapiditate, si care, nestiute de nimeni pana astazi, au fost descoperite de curand de autor si denumite stele mediceene.

Autorul cartii era la data aceea profesor de matematica la Universitatea din Padova.

In 1609, Galileo Galilei aude de noul instrument astronomic construit de un olandez pentru a spiona, pe mare, miscarea corabiilor inamice. Se familiarizeaza cu principiul de constructie al instrumentului si construieste el insusi un astfel de sistem de "lentile spion" cu care face apoi o demonstratie impresionanta in fata senatului venetian.

Este o remarcabila miscare de imagine, incheiata cu donarea instrumentului catre republica ventiana. Ca urmare, Galileo Galilei isi consolideaza pozitia la universitate si obtine o dublare a salariului.

Si, in acelasi an, profesorul de matematica se apuca serios de astronomie, punand la lucru noul instrument. Un an mai tarziu, Mesagerul stelar se deschide cu afirmatia:

« In acest mic tratat voi prezenta cateva lucruri de mare interes pentru toti cei ce studiaza fenomenele naturii.... De mare interes, spun, prin meritul lor intrinsec, prin absoluta noutate, si, in cele din urma, datorita minunatului instrument cu ajutorul carora le-am descoperit »

Noutatea

Galilei nu este inventatorul telescopului, desi se lauda cu aceasta pe coperta cartii. Este insa primul savant care indreapta telescopul spre cer. Iar descoperirile anuntate de Mesagerul stelar arunca in aer tot ce se stia pana acum. Este greu de imaginat o revolutie mai radicala, mai completa, decat cea cuprinsa in cele cateva zeci de pagini ale cartii lui Galilei.

In 1609, astronomii, fizicienii si oamenii de rand credeau ca traiesc intr-un cosmos ordonat, sferic, inchis si mic, avand in centrul Pamantul, locul privilegiat al Creatiei divine. Imprejurul Pamantului, stelele si planetele se roteau pe sfere solide, cristaline, imateriale (sau, in orice caz, facute dintr-o altfel de materie decat cea terestra).

In anul in care Galileo Galilei isi construieste un telescop si il indreapta spre ceruri, probabil ca singurul care credea altceva era matematicianul, astronomul si astrologul imperial Johannes Kepler. In primii ani ai secolului al XVII-lea, Kepler publicase o  serie de carti in care incerca sa construiasca, cu ajutorul unor serii intregi de noi observatii astronomice, o alta imagine a lumii, una care sa sustina mai degraba strania teorie emisa cu aproape 100 de ani in urma de Nicolaus Copernicus.

Adica o lume in care nu Pamantul, ci Soarele este centrul universului. Dar si universul lui Copernicus, si universul lui Kepler erau tot niste constructii sferice, marginite si relativ mici, ierarhic organizate, in care Pamantul era alcatuit din cu totul alta materie decat cerurile. Si toate aceste constructii se intemeiau pe observatii astronomice facute cu ochiul liber.

Reprezentarea suprafetei neregulate a Lunii
(Sidereus nuncius, 1610)
Foto: Wikipedia
Prin telescop, Galilei vede altceva : mai intai, relieful Lunii. Un corp ceresc cu munti si vai, adica foarte asemanator cu Pamantul. Apoi, in locul stelelor fixe ale caror pozitii erau cunoscute inca din antichitate, Galilei vede mii de alte stele noi in Calea Lactee.

Ce erau toate aceste stele noi si inca nevazute de nimeni niciodata ? Ar fi putut fi ele obiecte cosmice situate « mai departe » decat celelalte ?

Cea mai mare descoperire era insa, de departe, descoperirea  a patru noi planete, care, in plus, se roteau in jurul unei alte planete mai mari, Jupiter. Asta nu se potrivea cu nici unul din modelele de univers propuse pana atunci, nici macar cu propunerea revolutionara facuta de Kepler cu cativa ani inainte, de a ne imagina ca planetele se rotesc in jurul soarelui pe orbite de o forma alungita si nu circulara.

Numarul planetelor era considerat fix, iar structura orbitelor lor dadea structura de ordine a Universului. Satelitii lui Jupiter aruncau in aer toate principiile fizice ale momentului.

Am descoperit 4 noi planete pe care nu le-a vazut nimeni, de la inceputurile lumii – scrie Galilei in cartea lui. Si aceasta descoperire ne spune ca toate teoriile noastre despre univers sunt gresite. Nu e de mirare ca Mesagerul stelar a avut un impact imediat.

Impactul

O a doua editie a cartii a fost publicata aproape imediat, la Frankfurt. Si reactia nu s-a lasat asteptata. Unul dintre primii care au reactionat a fost astrologul imperial, Johannes Kepler. In 1610 apare la Florenta O discutie cu mesagerul stelar. Kepler, desi nu are telescop, confirma descoperirile lui Galilei si saluta inceputul unei noi epoci in astronomie.

Si, probabil (putem spune astazi) inceputurile stiintei moderne.

Linkuri intersante

Sarbatorirea descoperirilor lui Galilei pe pagina consacrata anului international al astronomiei

O editie electronica a cartii lui Galilei (in Latina, facsimil)

O traducere in engleza a aceleiasi carti

Completare (Joi, 25 decembrie 2008, 17:46)

Scrierile [anonim]

.....Sa mai trecem in revista o data “eforturile” bisericii si crestinilor de a ne face bine cu forţa, dupa principiul anti-libertate “On veut votre bien et on va l’avoir!”: dogmatismul, bigotismul si obscurantismul bisericii crestine a dus la stagnare intelectuala o lunga perioada in Europa, ei inchizand şcolile de filozofie raspandite in tot spatiul lumii clasice, au masacrat si haituit invatati, au distrus cea mai mare biblioteca din lume (Alexandrina), au interzis mişcarea sportiva (Jocurile Olimpice), toate pe considerente ce isi au originea in sensibilitatile lor primitive, mostenite din exclusivista religie iudaica dar si in propriile inovatii dogmatice. Biserica crestina ii are pe constinta pentru ca i-a ucis sau “doar” oprimat, pe invatati ca Giordano Bruno, Copernic si Galileo, D.F. Strauss, B. Bauer si J.Turmel. Pentru crestini filozofia si ştiinta erau ceva satanic şi de aceea atunci cand au avut putere absoluta, au ucis filozofi ca Lucilio Vannini, acesta fiind ars de viu la varsta de doar 33 de ani, e adevarat, nu inainte insa de a-i fi taiata limba cu cleştii, pentru “crima” de a declara ca nu crede ca Isus e Dumnezeu; tot ei, mai tarziu, i-au “aplicat” şi lui Immanuel Kant un arest la domiciliu. Parintele stiintei moderne, Galileo Galilei, este supravegheat ani in şir de gealaţii superstiţiei triumfatoare in locuinta sa de la Arcetri pana la moartea sa, asta dupa o scurta condamnare aplicata in 1633 de chiar fostul sau prieten, Cardinalul Barberini, devenit intre timp Papa Urban al optelea. Citez cuvintele marelui fizician Louis De Broglie referindu-se la Galileo: “A fost constrans printr-o nedreapta condamnare sa-şi renege ideile; a murit batran, bolnav si orb intr-o singuratate aproape completa, incarcerat in mica sa vila din Arcetri. Efortul si sacrificiul sau ne apar azi ca simbolul emotionant al dureroasei naşteri a stiintei moderne.”

hmm... (Vineri, 26 decembrie 2008, 2:00)

om obisnuit [anonim] i-a raspuns lui Scrierile

sa nu te superi pe mine, dar asta e un cliseu des intalnit la cei ce nu prea citesc serios istoria bisericii si retin bucati si fragmente din cat au citit (pe care si le cimenteaza dupa ce mai discuta cu doi-trei prieteni , in treacat, despre subiect). ce spui tu mai sus e cat se poate de adevarat, dar nu e un fapt petrecut in sanul bisericii ortodoxe (ce are in calendar sfinti martirizati de biserica apuseana). pe la toate universitatile serioase din strainatate (stiu de cele din sua) se face distinctia asta foarte clara si multi de acolo (atat studenti cat si profesori - cunosc multe cazuri, iti pot da detalii) s au convertit la ortodoxie...
        hmm...hmm... (Vineri, 26 decembrie 2008, 8:38)

sile [anonim] i-a raspuns lui om obisnuit

Sa nu te superi pe mine,dar tu folosesti un alt cliseu si anume crestinii catolici sunt niste ticalosi iar cei ortodocsi sunt niste ingeri.

Oare chiar asa sa fie??
          asadar... (Vineri, 26 decembrie 2008, 19:12)

om obisnuit [anonim] i-a raspuns lui sile

nu cred ca ceea ce zici tu a devenit deja cliseu, draga sile. nu cred ca apusenii si biserica lor ar fi incarnarea raului. dar au facut greseli mari in istorie, pe care biserica rasaritului nu le a facut. e un simplu adevar istoric. studiaza
          (o spun fara vreun "aer" de superioritate...)
        Nu zau ? (Vineri, 26 decembrie 2008, 9:21)

Observatore [utilizator] i-a raspuns lui om obisnuit

Nici ca nu se putea o ocazie mai buna pt propavaduirea ortodoxiei. De ce nu a pravoslavismului ?
          hmm...hmm..hmmm (Vineri, 26 decembrie 2008, 16:59)

om obisnuit [anonim] i-a raspuns lui Observatore

nici pe departe, nu spun ca ar fi ingeri, dar in privinta asta, asta e purul adevar istoric. pune mana si citeste...si nu am mari afinitati slave, cred ca daca romania va avea ceva de spus in istorie sau eternitate se va face prin intermediul ortodoxiei.
            Da ? (Vineri, 26 decembrie 2008, 21:01)

Observatore [utilizator] i-a raspuns lui om obisnuit

Numa-i prin faptul ca biserica e autocefala ?
    cosmologia - o fraza de dansii inventata ? (Vineri, 26 decembrie 2008, 10:29)

microscop [anonim]

Eu imi pot imagina o revolutie mai radicala, mai completa: incursiunea in microcosmosul faurit prin doar patru litere: A, C, G, T. Privirea tintita asupra cerurilor, fie ingeri ori planete, nu permite realizarea adecvata a lumii inconjuratoare aici jos. Prioritatea aruncarii deseurilor pamantesti in cosmos asupra starpirii foametei nu este salutara.
      AGCT=? (Vineri, 26 decembrie 2008, 23:09)

Mircea [anonim] i-a raspuns lui microscop

bănuiesc că A,G,C,T=adenină, guanină, citozină și timină - adica cei patru acizi nucleici care compun ADN-ul. Mesajul tău ar putea fi mai clar...
        Te felicit sincer (Luni, 29 decembrie 2008, 9:45)

microscop [anonim] i-a raspuns lui Mircea

pentru raspuns. Eu nu consider ca a gandi e strans legat de durere, asa ca vreau sa ating aceasta minuscula minoritate care obisnuieste sa puna in functie minuscula parte a ceea ce se poarta la plimbare pe sub teasta.
        Iar literele le-am insirat doar in ordinea lor alfabetica.
    The Bible - UFO Connection (Sâmbătă, 27 decembrie 2008, 9:15)

Papa Darwin XVI [anonim]

a) The Bible - UFO Connection:
    b) Rocket Man and the Angels:
    c) Biserici si rachete:
    Aniversare in Romania (Marţi, 30 decembrie 2008, 15:55)

StiintaAzi.ro [anonim]

Anul International al Astronomiei va fi aniversat si in Romania. Puteti afla lista oficiala a acestor organizari pe siteul Observatorului Astronomic de la Bucuresti (http://www.astro.ro/IYA2009.html).

Daca vreti sa vedeti ce observatoare astronomice, asociatii de astronomie sau astrocluburi sunt in judetul dumneavoastra, vedeti lista (ce se va tot actualiza) la StiintaAzi.ro aici. Dand click pe un judet, aflati mai multe informatii.

In plus, noi vom scoate o brosura "Universul pe intelesul tuturor", precum si un calendar pe 2009 cu imagini din Univers, ce il vom oferi gratuit liceelor partenere in varianta tiparita si in varianta online tuturor romanilor. Sarbatori fericite!
    Raspuns ! (Vineri, 23 octombrie 2009, 1:05)

Mihaela Sanda Popescu [anonim]

Fratilor, faceti, odata pentru totdeauna, deosebirea intre CREDINTA CRESTINA si INCHIZiTIE !!!
    Ne meritam soarta de "mamaligi neexplodate" doar pentru simplul fapt ca perpetuam confuzia.
    Am zis!

Suparare mare pe autorul articolului care incrimineaza CRESTINISMUL. Sa-l linisim ca n-o sa-i vina niciodata randul printre celebrii condamnati. Stai bland !!!