NASA a anuntat, vineri, ca va plati trei companii cu mai mult de 1,1 miliarde de dolari in urmatoarele 21 de luni pentru a dezvolta navete spatiale comerciale capabile sa transporte astronauti pe Statia Spatiala Internationala (SSI), transmite Reuters.

Cea mai mare parte a sumei alocate urmatoarei faze a programului spatial al NASA, cunoscut drept "Echipajul comercial" se va imparti intre Boeing si Space Exploration Technologies (SpaceX), detinuta de antreprenorul Elon Musk, care a realizat in prima parte a anului primul zbor privat in spatiu.

Boeing va primi 460 de milioane de dolari pentru a continua dezvoltarea capsulei CST-100, care ar urma sa fie lansata cu o racheta Atlas 5 a United launch Alliance (ULA), un parteneriat intre Boeing si Lockheed Martin.

Space Exploration Technologies, cunoscuta si ca SpaceX, a primit 440 milioane de dolari pentru a moderniza capsula Dragon, lansata cu ajutorul rachetei Falcon 9 detinuta de aceeasi companie. Capsula Dragon X poate transporta, la ora actuala, doar marfuri urmand ca in urma modernizarii sa transporte si persoane.

In luna mai, capsula Dragon X a devenit prima naveta spatiala privata care sa ajunga la SSI, platforma de 100 miliarde de dolari care se mentine pe orbita la o distanta de 386 de kilometri de Pamant. Zborul de test a facut parte dintr-un program sustinut de NASA de a angaja navete private pentru a duce echipamente si provizii pe SSI.

Companiei private Sierra Nevada Corporation i-au revenit 212.5 milioane dolari pentru dezvoltarea navetei Dream Chaser, un vehicul cu aripi asemanator cu o naveta spatiala in miniatura, care este lansat, de asemenea, cu o racheta Atlas 5.

Toate cele trei firme sunt destinatari anteriori ai unor contractelor NASA pentru dezvoltarea "taxiurilor spatiale". Noile contracte vor mari considerabil investitiile NASA in programele din categoria "Echipajului comercial", investitii care se ridica in prezent la 365 milioane dolari.

Spre deosebire de programele anterioare de dezvoltare ale NASA, costurile vor fi impartite intre guvern si partenerii selectionati.

"Companiile aduc si ele bani pe masa. Aceasta este o modalitate de a permite Statelor Unite sa conduca dezvoltarea de sisteme spatiale noi, capabile sa transporte oameni, ca apoi acele sisteme sa fie folosite atat in scopuri comerciale, cat si pentru scopurile NASA", a declarat managerul programului Ed Mango.

Dupa ce navetele spatiale NASA au fost retrase anul trecut, agentia spatiala americana depinde de Rusia, Europa si Japonia pentru a ajunge la SSI. Rusia va ramane singura capabila sa duca pe SSI un echipaj uman pana cand companiile americane vor dezvolta aceste sisteme. NASA spera ca acest lucru sa se intample in termen de cinci ani.

Alliant Techsystems, care spera sa transforme o intelegere de parteneriat nefinantat cu NASA intr-un contract platit, nu a reusit sa obtina o parte din investitie.

Blue Origin, detinuta de fondatorul Amazon.com Jeff Bezos, care a castigat 25.7 milioane dolari in programele anterioare, nu a licitat pentru contractele de proiectare acordate vineri.

Alte trei firme - Space Operations, American Aerospace and Space Design - au prezentat propuneri, dar au fost eliminate pe motiv ca nu indeplinesc cerintele, a precizat administratorul asociat pentru operatiuni spatiale NASA, Bill Gerstenmaier, in timpul unei conferinte de presa.