Telescopul Hubble a descoperit indicii despre nasterea unor gauri negre supermasive

de Sebastian Rotaru     HotNews.ro
Marţi, 24 mai 2016, 22:48 Science - Spatiul

Gaura neagra supermasiva, surprinsa de Telescopul Hubble
Foto: spacetelescope.org
Astrofizicienii au facut un pas major in a intelege cum iau nastere gaurile negre supermasive. Folosind datele stranse de Telescopul Hubble si alte doua telescoape spatiale, cercetatorii italieni au descoperit cele mai bune dovezi de pana acum, despre semintele care cresc in acesti giganti cosmici, potrivit SpaceTelescope.org. Pentru multi ani, astronomii au dezbatut modul in care s-au format cele mai vechi gauri negre, relativ vorbind, cele aparute dupa Big Bang.

Acum, o echipa de italieni a descoperit doua obiecte in Universul timpuriu, care par a fi originea primelor gauri negre supermasive. Cele doua obiecte reprezinta cea mai promitatoare dovada a originii gaurilor negre, descoperita pana acum.

Grupul de cercetatori a folosit modele computerizate si au aplicat o noua analiza a datelor stranse de NASA Chandra X-ray ObservatoryNASA/ESA Hubble Space Telescope si NASA Spitzer Space Telescope pentru a identifica cele doua obiecte. Ambii dintre acesti "candidati" la samanta gaurii negre sunt vazuti la mai putin de un miliard de ani, dupa Big Bang, iar masa lor initiala este de aproximativ 100.000 mii de ori mai mare ca cea a Soarelui.

"Descoperirea noastra, daca se confirma, ar explica cum s-au nascut aceste gauri negre monstru", a declarat Fabio Pacucci, conducatorul studiului si membru al "Scuola Normale Superiore" din Pisa, Italia.

Exista doua teorii principale, care explica cum s-au format aceste gauri negre supermasive in Universul timpuriu. Una presupune ca semintele cresc din gaurile negre, cu o masa de la zeci, pana la sute de ori mai mare ca cea a Soarelui. A doua ipoteza sustine ca, semintele gaurilor negre se dezvolta prin fuzuinea cu alte gauri negre mai mici, absorband gazul din jurul lor. Cu toate acestea, ele ar trebui sa creasca la dimensiuni neobisnuit de mari pentru a ajunge la masa unei gauri negre supermasive.

"Exista o multime de controverse cu privire la calea pe care aceste gauri negre o urmeaza. Munca noastra sugereaza ca inclinam spre un singur raspuns: Gaurile negre apar mari si se formeaza in mod normal, excluzand faptul ca ele apar mici si se dezvolta foarte repede", a declarat Andrea Ferrara, colega lui Pacucci.

Chiar daca cele doua obiecte descoperite se potrivesc teoretic cu predictiile este nevoie de observatii suplimentare, pentru a confirma adevarata lor natura. Ca ele sa fie distinse pe deplin, cele doua teorii despre formarea lor au nevoie, de asemenea, de mai multi "candidati".

Viitoarele telescoape, ca NASA/ESA/CSA James Webb Space Telescope si European Extremely Large Telescope, vor face sigur un progres in acest domeniu, prin descoperirea gaurilor negre mai mici si mai indepartate.

Dacă n-aveam Jiu de soi (Miercuri, 25 mai 2016, 0:02)

Gogu Steriade [anonim]

Trăgeam Hubble mai la noi.

Nu putem bre' sa-ntoarcem Hubble asta invers fo' 2 minute, indreptat direct spre contractele cu statu' din minunata noastra patrie?

Daca tot vb. de gauri negre supermasive!
    O idee (Miercuri, 25 mai 2016, 8:15)

Om bun [utilizator]

Oare n-am putea alcatui o echipa de experti formata din iliescu, ponta, tariceanu, basescu etc. si s-o trimitem la fata locului, s-o exploreze mai de aproape?
    Eu zic sa-l rugam pe Ciolos pentru fonduri, si lasam "cumintenia pamantului" pe mai incolo.
      Om bun ?! (Miercuri, 25 mai 2016, 10:11)