A derutat mult timp astronomii, iar acum, hexagonul ciudat de la polul nord al lui Saturn este invaluit intr-un nou mister. Imaginile captate de nave spatiale Cassini de la NASA arata o schimbare in zona polara a lui Saturn intre 2012 si 2016. Se observa o schimbare clara de la albastru la auriu- si nimeni nu stie de ce, potrivit Daily Mail.

Oamenii de stiinta investigheaza cauzele potentiale pentru schimbarea culorii zonei din interiorul hexagonului situat in partea nordica a planetei Saturn.

Schimbarea culorii este considerata a fi un efect al anotimpurilor planetei.

"In mod special, trecerea de la culoarea albastruie intr-o nuanta mai aurie poate fi din cauza cresterii productiei de efecte fotochimice in atmosfera", a declarat NASA.

Cercetatorii cred ca hexagonul, care este un jet stream cu sase laturi, ar putea actiona ca o bariera asupra particulelor de ceata produse in afara acesteia.

In timpul iernii, care are o durata de sapte ani, atmosfera polara contine aerosoli, produsi prin reactii fotochimice- reactii care implica lumina soarelui si atmosfera.

Din momentul in care planeta a experimentat echinoctiul in august 2009, atmosfera polara s-a bucurat de soare, iar aerosolii au fost produsi in interiorul hexagonului, in jurul polului nord, facand atmosfera polara sa para "tulbure".

Alte efecte, inclusiv schimbul in circulatia atmosferica, ar putea, de asemenea, juca un rol.

Cercetatorii cred schimbarea sezoniera a incalzirii solare influenteaza, probabil, vanturile din regiunea polara.

Structura geometrica neobisnuita, care are aproximativ 32.187 km latime, se roteste aproape la fel de repede cum Saturn se invarte in jurul axei sale.

Oamenii de stiinta sunt de parere ca acest hexagon este format de vanturi.

Profesorul Raul Morales-Juberias, un om de stiinta care se ocupa cu studiul planetelor la Institute of Mining and Technology din New Mexico, alaturi de colegii sai au declarat ca forma pare sa fie inaltimea acestui jet stream.

Ei au construit modele computerizate ale atmosferei dense de pe Saturn in emisfera nordica, pentru a vedea modul in care vantul se comporta la diferite nivele.

"Eforturile numerice si cele efectuate in laborator in trecut au reusit sa reproduca cateva, dar nu toate caracteristicile hexagonului", au declarat acestia.

"Am observat, de asemenea, ca vantul din partea de jos a structurii geometrice sunt la fel de importante precum cele de la nivelul norilor."

Hexagonul de pe Saturn a fost descoperit in 1988, prin intermediul imaginilor captate de nava spatiala Voyager de la NASA.

Nava spatiala Cassini a furnizat, de atunci, schimbari ale culorii acestei structuri, care are diametrul de doua ori mai mare decat Pamant.