NASA a descoperit un sistem de planete similare Pamantului, care orbiteaza o stea pitica. Trei planete, pozitionate intr-o zona care ar permite existenta vietii

Miercuri, 22 februarie 2017, 20:28 Science - Spatiul

Ilustratie - Steaua TRAPPIST - 1 si cele 7 planete care o orbiteaza
Foto: NASA/JPL-Caltech
Astronomii au descoperit un sistem de 7 planete, de talia Pamantului, care orbiteaza o stea pitica, a anuntat miercuri NASA. Trei dintre cele 7 planete sunt pozitionate in zona care, in teorie, ar permite existenta vietii. Studiul a fost publicat miercuri in revista Nature.

"Avem acum o tinta buna" pentru a cerceta posibila prezenta a vietii pe una dintre aceste exoplanete, a declarat Amaury Triaud, co-autor al studiului.

Cele 7 planete, ce prezinta temperaturi asemanatoare cu cele de pe Pamant, orbiteaza in jurul unei stele pitice ultra-reci TRAPPIST-1, situata in galaxia noastra, la o distanta de 40 de ani lumina.

Descoperirea a fost facuta de astronomii americani cu ajutorul telescopului spatial Spitzer si al mai multor telescoape terestre.

Cercetatorii de la NASA au indicat in conferinta de presa ca toate cele sapte exoplanete au potentialul de a contine apa in stare lichida, insa trei dintre ele se afla in acea zona din jurul stelei lor in care se indeplinesc conditiile pentru existenta vietii, zona cunoscuta si sub numele de Goldilocks.

Steaua TRAPPIST-1 este un corp ceresc cu densitate scazuta, aflat in constelatia Varsatorului. cercetatorii spun ca apropierea sistemului, combinata marimea considerabila a celor sapte exoplanete in raport cu dimensiunea stelei, fac din acesta o tinta buna pentru studii urmatoare. Astronomii spera sa scaneze atmosfera planetelor pentru posibile urme de viata, informeaza NASA.

"Cred ca am facut un pas crucial inainte, pentru a afla daca exista viata in alte parti din Univers", a declarat Triaud, astronom la Universitatea Cambridge, in conferinta de presa.

Descoperirea, publicata in numarul de saptamana acesat al revistei Nature, are la baza un studiu precedent care a gasit trei planete in jurul stelei TRAPPIST-1.  Cele 7 corpuri ceresti se adauga celor peste 3.500 de planete descoperite de astronomi in afara Sistemului Solar, si cunoscute sub numele de exoplanete.

Cercetatorii s-au concentrat pe descoperirea unor planete telurice cu dimensiuni similare cu Terra, cu temperaturi potrivite pentru ca apa, daca exista, sa se afle in stare lichida - o conditie considerata esentiala pentru existenta vietii.

Diametrul stelei TRAPPIST-1 reprezinta aproximativ 8% din cel al Soarelui. In aceste conditii, planetele din jurul ei, de dimensiunea Terrei, par foarte mari atunci cand trec prin fata stelei pe care o orbiteaza.

Ilustratie - Sistemul TRAPPIST-1 / Sursa foto: NASA/JPL-Caltech

Vazuta prin telescoapele de pe Pamant, miscarea acestor planete blocheaza cu regularitate bucati din lumina emisa de steaua lor. Cercetatorii au determinat dimensiunile si structurile planetelor studiind aceste diminuari ale intensitatii luminoase.

"Datele sunt foarte clare si lipsite de ambiguitate", a aratat Triaud intr-un email pentru Reuters.

Datorita faptului ca steaua TRAPPIST-1 este atat de mica si rece, asa numita "zona care permite existenta vietii" sau zona Goldilocks, este foarte apropiata de stea. Trei planete sunt pozitionate potrivit pentru existenta apei in stare lichida, spune cercetatorul principal al studiului, Michael Gillon, de la Universitatea Liege din Belgia.

"Formeaza un sistem foarte compact. Ar putea prezenta apa lichida si chiar viata", spune Gillon.

Degeaba (Miercuri, 22 februarie 2017, 20:36)

Nyk1 [utilizator]

Fără un Jupiter sau măcar un Saturn care să înghită asteroizii și cometele cu orbite neregulate, e cam greu să construiești ceva de durată pe cele 3 planete.
      si ce? (Miercuri, 22 februarie 2017, 20:53)

Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

stai la cort!
      in privinta asta sunt sanse (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:00)

mavis [anonim] i-a raspuns lui Nyk1

mari sa existe viata. Daca, de exemplu, ar exista viata pe a doua atunci celelalte 5 planete ar putea sa joace rolul unui Jupiter.

ps. si poza si video. bravo HN!
        viata (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:03)

stefansb [utilizator] i-a raspuns lui mavis

noi ne imaginam viata doar asa cum o vedem pe pamant si o cautam mereu pe panete similare, dar poate exista forme de viata pe care nici nu ni le putem imagina, care au nevoie de cu totul alte conditii decat "oxigen si apa".
        Sigur...noi cautam planete pe care eventua am putea locui, adica sa le colonizam, dar atunci la fel de bine altii ar putea cauta acelasi lucru, deci nu vad entuziasmul daca am afla cert ca exista si altii. Noi am cam exterminat multe forme de viata pe planeta asta, daca la un momentdat ar ajunge altii pe aici cine stie daca nu am avea aceasi soarta.
        Sigur...e bine sa cautam, sa gasim daca mai sunt forme de viata, dar inainte sa le semnalam existenta mai bine am studia bine ce-i cu ele :))
          undele radio au ajuns deja la 110 (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:41)

mavis [anonim] i-a raspuns lui stefansb

ani lumina. cam tarziu sa fim precauti. Nici nu cred ca ar trebui sa ne fie teama.

un vid bun

Constructii de durata (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:04)

DonBosco [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

Va fi greu, dar nu imposibil. Cu siguranta se va construi ceva acolo mai devreme de finalizarea autostrazii Comarnic - Brasov.
      Va dati seama ce NASA am fi avut (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:07)

SorinelCatelFidel [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

Cu politehnisti destepti ca Livache sau Sorinel? Mandria tarii, niste tarani cu ceapa in gat care se plimba cu masini scumpe.
      Pe langa faptul ca furau pana si planetele din sistemele invecinate, vindeau telescoapele la fier vechi.
    Bani aruncati (Miercuri, 22 februarie 2017, 20:37)

xanti [utilizator]

Niciodata omenirea nu va zbura cu viteza luminii sau peste.
    Daca faci 1000 de ani pana la planetele aste cu ce ne incalzeste chiar locuite fiind.
      speed (Miercuri, 22 februarie 2017, 20:51)

UglyKidJoe [utilizator] i-a raspuns lui xanti

chiar in momentul asta te deplasezi cu 22 milioane de kilometrii pe ora, odata cu toata galaxia, dar nu ai sesizat :)
        Fata de ce? (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:47)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui UglyKidJoe

Sistemul nostru solar are o viteza orbitala de 220km/sec fata de centrul Galaxiei, adica 792.000km/h.
        Viteza relativa a galaxiei fata de CBM este de cca. 552km/s, aproape 2 milioane de km/h.
        Viteza galaxiei noastre de 22 milioane km/h fata de ce? De unde ai luat cifra asta?
          sursa wiki (Joi, 23 februarie 2017, 10:02)

UglyKidJoe [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

În clusterul numit Grupul Local, Andromeda și Calea Lactee, cele două galaxii dominante, se atrag una spre cealaltă cu aproximativ 300.000 kilometri pe oră. În același timp, Grupul Local este atras spre centrul clusterului Virgo cu 1.6 milioane kilometri pe oră. Împreună, toate aceste entități cosmice gigantice sunt atrase spre „Marele Magnet” (o masă gigantică situată la 250 milioane de ani lumină de noi) cu 22 milioane kilometri pe oră.
            Cu parere de rau (Joi, 23 februarie 2017, 14:57)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui UglyKidJoe

Wikipedia spune altceva:
            "Since the late 1980s it has been apparent that not only the Local Group,
            but all matter out to a distance of at least 50 Mpc is experiencing a
            bulk flow on the order of 600 km/s in the direction of the Norma Cluster
            (Abell 3627).[11] Lynden-Bell et al. (1988) dubbed the cause of this the "Great Attractor"."
            Deci 600km/s sau 2,160,000 km/h.
              ok,ok (Joi, 23 februarie 2017, 18:17)

UglyKidJoe [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

daca tot ne luam dupa linkuri :)
        S-o deplasa dumnealui... (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:25)

Irina25 [utilizator] i-a raspuns lui UglyKidJoe

...dar poate nu vrea in directia aia.
      viata va putea (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:01)

mavis [anonim] i-a raspuns lui xanti

fi detectata si de pe pamant, nu va fi neaparat nevoie sa mergem pana acolo. vezi james webb telescope
      Cat (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:08)

Chappie [anonim] i-a raspuns lui xanti

de limitat (nu-mi permit sa spun ca esti, deoarece nu te cunosc) insa... cand te gandesti ca prin 1800BC lumea inca isi imagina zborul o poveste SF... poti trage concluziile singur.
      Acum 1000 ani (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:08)

SorinelCatelFidel [utilizator] i-a raspuns lui xanti

De abia treceam raul cu pluta, acum am ajuns la luna.
      ///
      Xanti (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:23)

crissian [anonim] i-a raspuns lui xanti

Xanti bugetarul ar prefera ca banii cheltuiti pentru descoperirea asta sa fie inghititi de maririle promise de PSD.

Imi pare ca ti-ai facut cariera sa comentezi anti orice articol HotNews, politic sau nu.

In mica ta lume, nu ar trebui investit niciodata in nimic, decat in salariile voastre.
      ! (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:30)

tudorr [utilizator] i-a raspuns lui xanti

Xanti, am impresia ca tu cand inchizi calculatorul il scoti din priza :))
      Doar cu cateva secole in urma, (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:45)

gayon [utilizator] i-a raspuns lui xanti

inchizitia cu toti bigotii religiosi catalogau orice idee progresista drept erezie, doar pt. ca mintea lor contaminata de atata fanatism nu putea si nici nu era dispusa sa perceapa realitatea. Acelasi fenomen in zilele noastre in Romania. psd si a sa politica, e tot ce conteaza, principile celorlalti e curata erezie. Aici ai dreptate in privinta evolutiei.
      Cu catrva sute de ani in urma (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:48)

Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui xanti

Omenirea doar visa la zbor. So, tu unde te afli cu gandirea, in evul mediu sau in dark ages?
    Altceva ar fi interesant (Miercuri, 22 februarie 2017, 20:49)

Sparafucile [utilizator]

Dar deocamdata e prematur . Ce ? De aflat , presupunind ca pe acele planete sunt fiinte rationale , precum oamenii , ce cred ele despre originea vietii lor . Ca viata lor este rezultatul unei intimplari sau al unui PROIECT ? E de prisos sa explic de ce mi se pare fundamentala intrebarea .
      ! (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:32)

tudorr [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

Pai iti spun eu ce cred despre originea spatiului dinaintea semnul de punctuatie... NU EXISTA!
        exista (Joi, 23 februarie 2017, 1:08)

ras-putin [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

dar e umplut cu dark matter :)
      Am vrut să-ți dau un minus (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:42)

marius v [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

dar m-am răzgândit. De când sunt oamenii ființe raționale?! Or fi fost, în trecut, dar au observat că nu rentează, „nu se merită“.
      Dacă sunt ființe inteligente, își vor da seama că apariția vieții este pur întâmplătoare. Atât de întâmplătoare încât sunt convins că suntem singuri în universul tangibil și chiar în cel observabil. Pe lângă faptul că există sute de variabile care trebuie să se manifeste într-un anumit cuantum simultan, apariția unor forme de organizare a materiei pe care să le putem numi vii (interacțiune cu mediul, autoconservare și autoreproducere) nu trebuie în mod necesar să ducă la organisme cu capacitate de a raționa. Gândește-te că planeta Terra putea foarte bine să fie locuită numai de vegetație.

Așadar, nicio șansă de viață pe planetele acelea. În plus, s-ar putea să mă înșel, dar știu stelele pitice apar ca urmare a exploziei stelelor mari și medii (cum este Soarele). Am putea spune că Trappist-1 este cam pe ultima sută de metri.
    Din pacate (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:05)

vlad.pe [utilizator]

Din păcate doar NASA adică America deține tehnologia necesara pentru astfel de descoperiri.
    Sper ca acum Europa si China vor accelera investițiile in aceasta directie.
      bine da totusi cercetatorul principal e un belgian (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:52)

paranoid_android [utilizator] i-a raspuns lui vlad.pe

asta explica numele sistemului;

in orice caz voi inchina o trapista in cinstea descoperirii
      Afirmatie eronata (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:59)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui vlad.pe

Iata cele mai prolifice proiecte active:
      -AAPS, proiect anglo-australian: 28 de planete;
      -HARPS, observatorul La Silla din Chile, international, >130planete descoperite
      -HATnet, initiat de Ungaria, operat la Harvard: >93 planete
      -SuperWASP, consortiu international, >118planete
      si lista continua.
      Europa (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:42)

van [utilizator] i-a raspuns lui vlad.pe

Sistemul TRAPPIST (steaua si doua dintre planete) a fost descoperit in 2016 de cercetatorii de la universitatea din Liege care detin telescopul. TRAPPIST ( TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope ) este acronimul telescopului belgian din Chile unde s-a facut descoperirea. NASA a descoperit celelalte planete.
      hai sa ne informam (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:45)

mavis [anonim] i-a raspuns lui vlad.pe

NASA - Belgia - Chile

A team of astronomers headed by Michaël Gillon (fr) of the Institut d’Astrophysique et Géophysique (fr) at the University of Liège[8] in Belgium used the TRAPPIST (Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope) telescope at the La Silla Observatory in the Atacama desert, Chile,[9] to observe the star and search for orbiting planets.
    Distanta prea mare (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:13)

Rarara [utilizator]

Problema e distanta. Avem nevoie de motoare warp ca sa ajungem in timp util... altfel ne trebuiesc sute de generatii sa ajungem la acele planete.
      of of, mai mai (Vineri, 24 februarie 2017, 20:27)

muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Rarara

Nu-si pune nimeni problema sa ajunga acolo, m-as multumi, pana una alta, sa reuseasca sa imbunatateasca performantele 'telescoapelor' pana sa poata detecta atmosfera din jurul unor astfel de planete.
      Daca s-ar descoperi ca este foarte probabil sa existe viata pe o astfel de planeta, ar fi cea mai mare descoperire a omului modern, ar insemna ca viata este omniprezenta in univers.
    in sfirsit un loc de refugiu pt psd si pnl (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:23)

mnicku [utilizator]

fiecare isi pot lua planeta lor si sa ne lase.............
    EMD (Miercuri, 22 februarie 2017, 21:45)

imi_pasa_de_romania [utilizator]

Hai mai repede cu EMDrive :-)
    Nu stiu daca apuc sa il vad functional (stiu de documentul care a fost "scapat" si care zicea ca NASA concluziona ca este "folosibil", dar ma refer "functional" si practic, dpdv viteza mare), dar tare mi-as dori!

Succes !
    este o veste minunata (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:12)

..13 [utilizator]

S-ar putea sa nu m ai fim singuri si cu siguranta stiinta incepe sa adune din ce in ce mai multe dovezi, oarecum palpabile despre fapte si intamplari adevarate.

Ce inseamna sa te bucuri de progresul tehnologic...
    Luna? (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:31)

Irina25 [utilizator]

Fara o Luna mare, cam ca a noastra, care sa stabilizeze axa de rotatie, niciun intelept de acolo nu v-a putea exclama vreodata ca "vara nu-i ca iarna"...

Oricum, pana una-alta, mare gija ca Poteras sa nu retrocedeze rudelor pe toate sapte!
      distanta pana la (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:47)

mavis [anonim] i-a raspuns lui Irina25

la soare ale celor 7 planete este foarte mica, toate cele 7 interactioneaza prin forta gravitationala exercitata de fiecare in parte
      Nu ai viata ca la Miami (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:52)

Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Irina25

fara luna, dar asta nu exclude posibilitatea vietii.
    @Nyk1, @xanti (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:41)

Kevi [utilizator]

Cum pana mea se face ca astia care-si iau minusuri cu tona pe politica sunt varza si la stiinta?!?!

Pe bune, voi chiar stiti sa va tastati elucubratiile sau le dictati altcuiva?
      Se numeste consistenta (Miercuri, 22 februarie 2017, 23:16)

Nababucordonmosor [utilizator] i-a raspuns lui Kevi

Si perseverenta. Nu imi displac oamenii cu idei fixe ci cei cu idei putine.
    ce denumire au mai gasit si ei... (Joi, 23 februarie 2017, 4:29)

Foxcrawl.com [utilizator]

sper ca TRAPPIST nu are vreo legatura cu celebra bere belgiana :) deh, chestii de...copyright :)
    Mulțumesc! (Joi, 23 februarie 2017, 22:14)

marius v [utilizator]

Am, până acum, 7 aprecieri la un comentariu de mai sus. Toate cu minus. Mă simt măgulit, având în vedere nivelul general al celor care comentează pe aici. S-a întâmplat ca domnul Cristian Tudor Popescu să spună la Digi 24 ceea ce scrisesem eu cu vreo 24 de ore în urmă. Adică v-a anulat minusurile.
    De fapt, ce v-a deranjat? Că v-am anunțat că ați rămas tot singuri acasă?

Comentez destul de rar pe HN, în ultimii 2 ani. Iar atunci când vreun comentariu înregistrează multe plusuri, mă întreb unde am greșit.