VIDEO Premiera in lumea stiintifica: Fuziunea a doua stele neutronice a fost observata de oamenii de stiinta

Luni, 16 octombrie 2017, 17:41 Science - Spatiul

Fuziunea a doua stele neutronice
Pentru prima oara, oamenii de stiinta au putut observa fuziunea a doua stele neutronice, unul dintre cele mai bine pazite secrete ale Universului, un veritabil "foc de artificii" a carui observare a inceput prin detectarea undelor gravitationale, anunta AFP.

"Ce este minunat este ca am vazut cum s-a derulat tot procesul: am vazut stelele neutronice cum se apropie, cum se invart din ce in ce mai repede una in jurul celeilalte, am vazut coliziunea, apoi materia, ramasitele imprastiate peste tot", a declarat Benoit Mours, director de cercetare la CNRS.

Aceasta observare inedita aduce raspunsuri la mai multe "mistere" stiintifice: oamenii de stiinta au putut rezolva chestiunea originii aurului pe Pamant si sa calculeze viteza expansiunii universului.

In 17 august, timp de 100 de secunde, undele gravitationale au ajuns pana la detectoarele american Ligo si european Virgo, dand alerta. In spatele acestui semnal, diferit de cele observate precedent, doua stele neutronice sunt pe punctul de a fuziona. In orele si zilele urmatoare, alti "mesageri" vin din spatiu: raze gama, raze X, ultraviolete si infrarosii.

"E o premiera sa observi acelasi fenomen cosmic prin unde gravitationale si lumina", spune Benoit Mours.

Stelele neutronice sunt cele mai dense obiecte din cosmos, cu o masa cuprinsa intre 1,1 si 1,6 ori masa Soarelui. Daca am putea umple o lingurita cu continutul unei stele neutronice, ar cantari de 100.000 de ori mai mult decat Turnul Eiffel.

Aceste mici corpuri sunt vestigiile unor stele mai mari. La finalul vietii, stelele foarte masive explodeaza violent. Odata aceasta explozie terminata (un fenomen denumit supernova), raman obiecte extrem de dense (gauri negre sau stele neutronice).

Uzinele de metale

Stelele observate in august aveau marimea unui oras precum Londra si se invarteau una in jurul celeilalte in constelatia Hidra, la o distanta de 130 de milioane de ani lumina, arata CNRS, intr-un comunicat.

"Stelele neutronice ating temperaturi extrem de mari, poate de un milion de grade. Ele sunt de asemenea foarte radioactive, campurile magnetice sunt foarte intense si sunt fatale pentru oricine s-ar putea apropia", a explicat Patrick Sutton, seful echipei de fizica gravitationala a universitatii din Cardiff. "Reprezinta fara indoiala mediul cel mai ostil din univers".

In timpul observarii acestui fenomen, cercetatorii au putut defini o noua modalitate de masurare a vitezei expansiunii Universului si au putut confima ca gravitatia se propaga cu viteza luminii, asa cum a prezis Albert Einstein.

Aceasta observatie a permis de asemenea gasirea unei solutii la enigma originii elementelor cele mai grele din Univers precum plumbul, aurul sau platina. Potrivit studiilor, fuziunile stelelor neutronice sunt adevarate "uzine de elemente grele", pe fondul abundentei neutronilor.

Aceasta descoperire face obiectul a circa zece studii publicate luni in cele mai prestigioase reviste stiintifice, precum Nature si Science. Mai multe conferinte au avut loc simultan la Washington, Paris, Londra si Berlin.

Fuziunea stelelor neutronice a fost prezisa de modele.

Noua capacitate a cercetatorilor de a detecta undele gravitationale (din 2015) a permis localizarea acestui fenomen. Aceasta detectare, salutata de premiul Nobel pentru fizica in acest an, a deschis un nou capitol pentru astronomie.

Nu mai putin de 1.200 de oameni de stiinta colaboreaza la detectoarele Ligo si Virgo si peste 70 de observatoare de pe Pamant au urmarit aceasta fuziune.

Cele mai dense obiecte (Luni, 16 octombrie 2017, 18:07)

miss saloane [utilizator]

"Stelele neutronice sunt cele mai dense obiecte din cosmos, cu o masa cuprinsa intre 1,1 si 1,6 ori masa Soarelui."

Cele mai dense obiecte sunt gaurile negre. Stelele neutronice sunt cele mai dense obiecte "clasice", adica alcatuite din "materie". O gaura neagra depaseste densitatea unei stele neutronice pentru ca teoretic volumul ei e nul, deci densitatea e infinita. Cu toate acestea, daca consideram volumul dat de ergosfera (orizontul evenimentelor rotativ, daca gaura neagra se roteste), o gaura neagra tot depaseste densitatea medie a unei stele neutronice.

Ghilimelele de mai sus sunt pentru ca interiorul unei stele neutronice e format cel mai probabil din plasma quark-gluon care numai "materie clasica" nu este. Al doilea set de ghilimele e pentru ca in univers majoritatea materiei e materie intunecata, despre care nu stim mare lucru, care ne inconjoara si nu o putem numi "clasica". Asadar am folosit un abuz de limbaj.
      Nu prea e asa (Luni, 16 octombrie 2017, 19:48)

Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui miss saloane

Cele mai dense obiecte sunt stelele neutronice. Iar gaurile negre nu prea sunt obiecte. N-avem curajul sa le numim obiecte. Ci singularitati.

Privitor la "interiorul" stelelor neutronice: acestea sunt formate numai din neutroni. De ce? Pentru ca sub influenta masei teribile, toti protonii si electronii fuzioneaza in neutroni. De aici rezulta si densitatea extraordinara, datorata absentei electronilor.
        Un articol "clasic" (Luni, 16 octombrie 2017, 23:12)

miss saloane [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

Sunt multe teorii cu privire la interiorul stelelor neutronice. Sa spui ca stii ca sunt doar neutroni e cam hazardat.

Referitor la gaurile negre, singulatitatile sunt sau nu "obiecte"? Dar electronii?

Dar poate nu ma crezi, ia sa vedem: "The composition of the superdense matter in the core remains uncertain. One model describes the core as superfluid neutron-degenerate matter (mostly neutrons, with some protons and electrons). More exotic forms of matter are possible, including degenerate strange matter (containing strange quarks in addition to up and down quarks), matter containing high-energy pions and kaons in addition to neutrons,[5] or ultra-dense quark-degenerate matter."
    acum (Marţi, 17 octombrie 2017, 9:29)

404.8 [utilizator]

doua zile, Caltech a facut o mica prezentare.
    extrem de importanta si pe intelesul tuturor.

link:

interesant (Marţi, 17 octombrie 2017, 9:35)

404.8 [utilizator]

evenimentul a avut loc acum 85-160 milioane de ani.
    (Jurasic probabil)