Tuburile de lava: adaposturi plauzibile pe Luna

de Mihai Cimpoesu     HotNews.ro
Sâmbătă, 2 ianuarie 2010, 1:01 Science - Spatiul

Un grup international de cercetatori sustine ca cea mai mare sansa de supravietuire a colonistilor pe Luna este reprezentata de tuburile de lava ce pot oferi protectia necesara impotriva temperaturilor extreme, ploilor de meteoriti si radiatiei solare. Studiind imaginile de inalta rezolutie luate de sonda japoneza Kaguya cercetatorii au descoperit o gaura misterioasa pe suprafata lunara.

Conform datelor publicate in revista Geophysical Research Letters formatiunea are un diametru de 65 metri, o adancime de aproximativ 80 de metri si se afla in regiunea vulcanica numita Marius Hills, pe partea mereu nevazuta a satelitului nostru. Aceasta se afla in mijlocul unui canal despre care se considera ca s-a format prin curgerea lavei.

Concluzia cercetatorilor este ca, cel mai probabil  gaura descoperita este intrarea intr-un tub de lava, o zona unde tavanul tubului subteran s-a prabusit, fie atunci cand lava a umplut acel canal, fie mai tarziu in istoria lunara, in urma unui impact sau cutremur. Daca este intr-adevar un tub de lava, calculele bazate pe analiza mai multor imagini arata ca lungimea tubului ar putea fi de 370 de metri, noteaza CNN.

"Tunelurile formate in lava reprezinta adaposturi ideale in care sa se construiasca colonii sau laboratoare de cercetare, sau chiar un punct intermediar in misiunile de explorare mai indepartate", scrie in articol Junichi Haruyama, un cercetator al agentiei spatiale japoneze JAXA.

Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO A lovit un barbat cu masina, iar apoi a gandit un plan incredibil pentru a scapa nevinovat. Ce a facut un tanar din Constanta

Ce-a facut un tanar sofer de 19 ani din Constanta ca sa scape de pedeapsa depaseste orice scenariu. Dimineata, a lovit cu masina un barbat aflat pe scuter si a fugit de la fata locului. Apoi, s-a intors, dar in loc sa duca ranitul la spital ori sa cheme salvarea si politia, l-a dus acasa, l-a asezat in pat si a incercat sa il convinga sa nu reclame accidentul.