Tuburile de lava: adaposturi plauzibile pe Luna

de Mihai Cimpoesu     HotNews.ro
Sâmbătă, 2 ianuarie 2010, 1:01 Science - Spatiul

Un grup international de cercetatori sustine ca cea mai mare sansa de supravietuire a colonistilor pe Luna este reprezentata de tuburile de lava ce pot oferi protectia necesara impotriva temperaturilor extreme, ploilor de meteoriti si radiatiei solare. Studiind imaginile de inalta rezolutie luate de sonda japoneza Kaguya cercetatorii au descoperit o gaura misterioasa pe suprafata lunara.

Conform datelor publicate in revista Geophysical Research Letters formatiunea are un diametru de 65 metri, o adancime de aproximativ 80 de metri si se afla in regiunea vulcanica numita Marius Hills, pe partea mereu nevazuta a satelitului nostru. Aceasta se afla in mijlocul unui canal despre care se considera ca s-a format prin curgerea lavei.

Concluzia cercetatorilor este ca, cel mai probabil  gaura descoperita este intrarea intr-un tub de lava, o zona unde tavanul tubului subteran s-a prabusit, fie atunci cand lava a umplut acel canal, fie mai tarziu in istoria lunara, in urma unui impact sau cutremur. Daca este intr-adevar un tub de lava, calculele bazate pe analiza mai multor imagini arata ca lungimea tubului ar putea fi de 370 de metri, noteaza CNN.

"Tunelurile formate in lava reprezinta adaposturi ideale in care sa se construiasca colonii sau laboratoare de cercetare, sau chiar un punct intermediar in misiunile de explorare mai indepartate", scrie in articol Junichi Haruyama, un cercetator al agentiei spatiale japoneze JAXA.

Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO "I-am caftit pana am obosit si eu". Educatoarele care isi dadeau sfaturi pe Facebook despre cum se snopesc orfanii

Apar acuzatii extrem de grave la adresa unor educatoare din Constanta, banuite ca ar fi snopit in bataie cativa orfani dintr-un centru de plasament. Femeile au intrat in atentia ''Directiei pentru Protectia Copilului'' dupa ce pe un site de socializare ar fi vorbit, fara frica, despre tratamentele socante aplicate elevilor.