Surescitare mare in lumea fizicii, datele CERN sugereaza descoperirea unei noi particule: "Daca se dovedeste a fi adevarat, este de gradul zece pe scara Richter a fizicii"

Vineri, 18 martie 2016, 16:21 Science - Stiinte fundamentale

Acceleratorul de particule LHC
Foto: CERN
Cand sute de fizicieni s-au adunat saptamana aceasta in La Thuile, un vechi oras minier din inima Alpilor italieni, o scurta si simpla intrebare plutea in aerul rece si proaspat: “este adevarat?”, scrie The Guardian.

Sursa fascinatiei lor si a surescitarii era lumina. Nu cea a soarelui ci a luminii din inauntrul acceleratorului de particule (LHC) de langa Geneva. Acesta a detectat mai multi fotoni decat era asteptat in timpul ciocnirii de particule.

Micile clipiri de lumina ar putea constitui prima intrezarire urmatoarei mari descoperiri. Sau ar putea sa nu insemne nimic.

LHC cauta semnele unei noi fizici prin ciocnirea de particule si studierea ramasitelor in detectoare gigantice. Este o lume in care domneste ciudatenia cuantica si rateurile aleatoare in datele primite sunt o sacaiala zilnica.

Dar daca ultimele modificari de date au baze solide vom intra intr-o noua era a fizicii si intr-o lume de particule si forte necunoscute pana acum.

Speculatiile se inmultesc

Unii fizicieni suspecteaza ca scurtele impulsuri ar putea fi ale unui “var” mai greu al bosonului Higgs, partigula generatoare de masa pe care LHC a descoperit-o in 2012.

De asemenea, ar putea insemna ca insusi bosonul Higgs este constituit din alte particule mai mici.

Altii se intreaba daca nu ar fi vorba despre graviton, o particula ce transmite gravitatia. Asta ar fi cu adevarat remarcabil: pana acum, gravitatia nu a putut fi impacata cu teoriile altor particule si forte.

“Daca se dovedeste a fi adevarat, este de gradul zece pe scara Richter a fizicii particulelor. Emotiometrul oricui este dat peste cap”, spune John Ellis, profesor de fizica la King’s College London si fost sef al departamentului teoretic de la CERN.

“As vrea sa persiste, dar am vazut atat de multe efecte aparand si disparand ca trebuie sa spun ca in sufletul meu nu sunt foarte optimist. Ar fi o descoperire atat de fantastica daca ar fi adevarata, tocmai pentru ca este neasteptata si pentru ca ar fi va varful icebergului pentru o noua forma de materie”, a spus Ellis.

Primele indicii ale contrariantelor clipiri au aparut in decembrie, cand cercetatorii de la principalele doua detectoare de la LHC, Atlas si CMS, au dezvaluit ca au observat cresteri in datele obtinute.

Acestea au aratat ca la coliziunile de protoni din imensele detectoare s-au produs usor mai multi fotoni de inalta energie, sau particule de lumina, decat pot justifica teoriile actuale.

In mod normal, asemenea cresteri abia sunt bagate in seama, multe apar si dispar fara a mai fi consemnate.

Dar ceea ce i-a facut pe toti fizicienii sa ridice spranceana este ca doua echipe, lucrand independent, in competitie, si in detectoare complet diferite, au consemnat cresteri in acelasi fel: energiile extra-fotonilor s-au potrivit.

Ambele au dat indicii catre existenta unei noi particule, de 15 ori mai masiva decat un atom de fier.

Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Lupul de pe Wall Street, varianta romaneasca. Falsii brokeri care au furat un mil. de euro, inspirati de filmul lui Scorsese

Detalii incredibile ies la iveala in dosarul brokerilor falsi, care au reusit sa pacaleasca cel putin 19 persoane din Romania, cu un milion de euro.
    astia nu se lasa! (Vineri, 18 martie 2016, 16:39)

Codruta N [utilizator]

Pana n-or sa faca Pamantul mici bucatzele, numai ca sa-si vada de bâzdâcii lor, chiar n-or sa se lase! >:
      . (Vineri, 18 martie 2016, 16:53)

searcher8206 [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

Bazdacii astora au pus bazele confortului tau de acum!
      Algoritmi pentru stupiditate (Vineri, 18 martie 2016, 17:08)

Trojan.H [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

Eu as pune pe servere niste filtre pentru timpenie.
      ... (Vineri, 18 martie 2016, 17:23)

John.Doe [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

Si asa dragi copii se detecteaza un habarnist.
      Mda, după binecunoscutu-i nărav... (Vineri, 18 martie 2016, 17:57)

marki [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

își dădu și Codruța N cu părerea. Ca să nu tacă, desigur. Fără să aibă vreodată habar despre ce comentează...
      Te pricepi la fizică? (Vineri, 18 martie 2016, 18:01)

asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

După comentariu,nu te pricepi,dar poți să înveți,numai-că,până ajungi d-ta să înveți ca să înțelegi ce fac ăia la CERN îți mai trebuie vreo 30 ani.Succes.
      exact! (Vineri, 18 martie 2016, 20:12)

popescu_dtru [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

Descoperirea unor noi particule elementare duce doar la complicarea ecuațiilor fizicii. Astfel, în domeniu, vor trebui angajați, pe bani grei, noi matematicieni.

După un timp, fizicienii descoperă altă particulă și ciclul reîncepe.

Suntem prizonierii mafiei fizicienilor și matematicienilor!

PS: sper că necruțătorii cititori au observat că eu, ba chiar și Codruța, glumim.
      La naiba (Sâmbătă, 19 martie 2016, 4:19)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

Nici Bruno nu s-a lasat cu al lui Pamant sferic / rotund. Si l-au ars. Well, guess what, avea dreptate. Si nici el nu s-a lasat pana cand nu a aratat ca modelul cunoscut era gresit. A facut bucatele tot ce se stia / accepta atunci.

Si, culmea, dovada ca Terra e sferica era de mii de ani acolo. Pitagora si Aristotel stiau deja asta.
      De, Codruto, te-ai grabit sa deschizi "Balul" ! (Sâmbătă, 19 martie 2016, 16:40)

Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

PS. Dar omul cat traieste invata. Chiar si la batranete !
    wow (Vineri, 18 martie 2016, 16:53)

garibaldi [utilizator]

Noua descoperirie ca avea ca impact cheltuire si mai multor miliarde pe cai verzi pe pereti.
      un comentariu de indolent (Vineri, 18 martie 2016, 17:00)

searcher8206 [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

Cum sa nu: tehnologie mai performanta, viitoare aplicatii in medicina, securitate, educatie... cai verzi vezi doar tu pe pereti
      ... (Vineri, 18 martie 2016, 17:25)

John.Doe [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

Sunt perfect de acorcd cu tine, trebuie inchise toate bisericile!
      Teoretic (Vineri, 18 martie 2016, 18:00)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

e posibil, dar costa foarte mult.
      Un cal verde are o masa de cca. 10^24 TeV, departe de capacitatea operationala a LHC, adica 5-6TeV. Desi, daca doresti calul e "pe pereti", trebuie sa fie un anyon, adica o quasi-particula 2D, deci mai usor de creat.
        Ahhhh? (Vineri, 18 martie 2016, 20:24)

florinul [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Scuze, nu-s din localitate, n-am înțeles nimic. Ai o țigară?
        Ahhh2 (Vineri, 18 martie 2016, 21:17)

florinul [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Și aveți dreptate și tu și Codruța N. pt. că călăreții Apocalipsei vin, ahmm... călare. Am pus-o.
        gresit (Sâmbătă, 19 martie 2016, 0:37)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Practic stiinta nu intelege materia pentru a crea acel cal verde, mai multa energie nu e indeajuns, de asta si exista LHC sa incerce sa o inteleaga.
          Gresitul e gresit (Sâmbătă, 19 martie 2016, 18:52)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

orice particula elementara sau compusa poate fi accelerata oricat de aproape de viteza limita c, deci energia lui relativistica nu este limitata superior. Posibil dar nu si usor realizabil, energii mai mari necesita acceleratoare cu diametre mai mari.
          Pentru a crea particule noi, cu mase din ce in ce mai mari, e nevoie de energii din ce in ce mai mari.
            Partial corect (Sâmbătă, 19 martie 2016, 20:21)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Insa in mare adevarat.
              OK (Duminică, 20 martie 2016, 20:13)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Partial corect inseamna partial incorect.
              Corectii:
              ..nu este limitata superior, cel putin pana la 10^16GeV, limita GUT.
              In rest, plasme quark-gluon cat mai fierbinti, detectori din ce in ce mai sofisticati, si multa putere de calcul. Ce am omis?
            doar manipularea energiei? (Sâmbătă, 19 martie 2016, 21:44)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Deci iei 70% apa, restul de 30% materiale continute in corpul uman, sa zicem ca ai tehnologia sa storci cateva stele de energie sa ai destula, iese pe partea cealalta un om viu care gandeste? sa poti sa controlezi multa energie nu e indeajuns sa creezi orice, e nevoie de ceva mai mult pe care stiinta inca nu o intelege.
              Va dati (Duminică, 20 martie 2016, 2:21)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

Singur explicatia: "e nevoie de ceva mai mult pe care stiinta inca nu o intelege". Faptul ca stiinta inca nu intelege ceva nu inseamna ca acel ceva e divin. Poate fi. Dar poate fi ceva ce pur si simlu nu intelegem inca si atat.
                imi pui taste pe tastatura? (Duminică, 20 martie 2016, 17:44)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Esti religios? ba chiar unul in stadiul de negare? nu am pomenit nimic de divinitate.
      Hai sa iti spun o poveste (Vineri, 18 martie 2016, 19:25)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

Acum vreo 400 de ani, pe vremea cand la noi erau Mihai Viteazul, in Franta a existat unul care nu dadea din ghioaga ci din pana, pe nume Fermat. Ei bine, Fermat asta a scris o teorema referitoare la divizibilitate. Din cate imi amintesc demonstratia nu a facut-o el ci Leibniz.

Acest Fermat a scris o bazaconie fara nici o aplicabilitate cam 400 de ani. 4 secole mai tarziu cand scrii https://abc.def si vezi un lacatel, ala e "portretul" lui Fermat. Fara Fermat nu am fi avut SSL, RSA si comunicatie sigura in internet.
        instructivă povestea dv. (Vineri, 18 martie 2016, 21:04)

popescu_dtru [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

dar de ce trebuie s-o puneți în opoziție cu Mihai Viteazul care, după modestele mele cunoștințe, nu se ocupa cu știința.
          In timp ce unii (Sâmbătă, 19 martie 2016, 4:13)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui popescu_dtru

Varsau apa fiarta la Posada, altii scriau deja matematica avansata. Imi veti spune: "aia nu se luptau cu turcii". Va voi raspunde: nu ma intereseaza.

Am fost uimit sa citesc in istoria romanilor ca la fiecare atac "romanii isi parjoleau recoltele si fugeau in codri si munti". Sa iti distrugi propria avutie este o idee stupida. In acest rastimp vecinii nostri in loc sa parjoleasca isi construiau ziduri, cetati. Numarati va rog cate cetati si castele are Romania actualmente. Numarati cate are Cehia. Sa va spun? In jur de 2200. Pe o suprafata jumatate (aproape o treime) din suprafata Romaniei.

Fiecare popor cu ce poate: unii cu lupta - am sa va rog sa imi spuneti in toata istoria (pana la 1918) o SINGURA data cand Romania (sau statele romane, sau dacii) au FRUCTIFICAT o victorie militara. Nu castigat ci FRUCTIFICAT. Adica atunci cand au obtinut un avantaj economic de pe urma castigarii unei batalii.

De asta l-am pus pe MV in text. Unii cu ghioaga, unii cu pana. Si de asta cei cu ghioaga nu vor intelege niciodat ce fac cei cu pana.
            huh? (Sâmbătă, 19 martie 2016, 14:33)

T34 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Adecatelea... stai oleaca, sa te inteleg...]

Tu ne acuzi pe noi, romanii, ca am fost un popor stabil, civilizat, omenos, si doar ne-am aparat teritoriile, asa cum am putut, in fata unor armate superioare ale imperiilor vecine, in loc sa "FRUCTIFICAM" victoriile de maniera in care au facut-o, pe toate continentele, turcii, austriecii, ungurii, englezii, francezii, olandezii, nemtii, spaniolii, portughezii si, mai nou, americanii, distrugand popoare, tari, culturi si civilizatii, prin asuprire, tortura si genocid, doar pentru a le fura resursele naturale?

Ciudata moralitate...

Eu felicit poporul roman ca n-a "fructificat" astfel de victorii, chiar daca nu avem bancile altora pline de bani murdari de sange nevinovat varsat de-a lungul a mii de ani de istorie rusinoasa!
              Nu vi se pare ciudat (Sâmbătă, 19 martie 2016, 19:58)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui T34

Ca in afara de unirile principatelor si cea mare in afara de asta politic statele romane nu au contat niciodata? Ca desi castigau victorie dupa victorie nu le invita nimeni la nici o negociere? Nu vi se pare un mare pacat ca talentul sa fie irosit cu ... nimic?

Sincer prefer un popor ce progreseaza chiar daca uneori nu tocmai ortodox unuia care stagneaza de stabilitate.

PS: despre ce stabilitate vorbiti ca uitandu-ma la harta statele noastre aratau altfel de la secol la secol?!?
              Inca ceva (Sâmbătă, 19 martie 2016, 20:20)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui T34

Iubesc Romania ca tara si cultura romana adevarata. Sa fiu al naibii insa daca ii inteleg pe romani. Am fost foarte sincer in afirmatii - nu sunt rautacioase.
            ? (Sâmbătă, 19 martie 2016, 17:01)

popescu_dtru [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

scuzaţi-mă, dar ceea ce spuneţi dv. sunt nişte stupizenii cu pretenţii.
              Posibil (Sâmbătă, 19 martie 2016, 20:16)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui popescu_dtru

Sa fie chiar gresite. Plimbandu-te prin Bucuresti insa este suficient sa iti ridici ochii si sa vezi ca o mare parte e in paragina sau rasa de pe fata pamantului pt a face loc unor hidosenii. Din nou nu am reusit sa fructificam economic nici perioadele de relativa bunastare.

Stiti ca zona daramata de Cuausescu ca sa construiasca Centrul Civic este cea mai mare pierdere metropolitana DIN TOATE TIMPURILE, cu exceptia razboaielor sau catastrofelor naturale? Stiti ca suprafata rasa este mai mare decat e toata Venetia? Eh uite, iar ne-am dat foc la ce aveam ca sa construim o minunatie de casa a parlamentului si niste alte minunatii de cladiri.

Concluzia: Romania nu e tara saraca! Este atat de bogata ca reuseste cu greu, ce-i drept, sa acopere pana si ce pierdem din furt sau administrare defectuoasa.
            Parjolitul holdelor si otravitul fantanilor (Sâmbătă, 19 martie 2016, 17:04)

Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

(pe asta din urma ati uitat-o), nu sunt patent romanesc. Metodele sunt cunoscute din antichitate si au in vedere incercarea celui invadat de a-l face pe invadator sa paraseasca locurile parjolite cat mai repede , datorita lipsei de hrana si de apa.
            In timpul domniei lui Mircea cel Batran, teritoriul Tarii Romanesti s-a marit.
            Pe urma, daca scaderea cuantumului haraciului il putem trece la avantaj economic, mai sunt exemple.
            PS. Mie imi pare rau insa ca stramosii dvs nu au trait in Italia sau Franta.
            PPS. Mi se pare mie sau si dvs aveti regretul asta ?
              Nu e nici un regret (Sâmbătă, 19 martie 2016, 20:00)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

Prefer sa traiesc azi insa ma uit cum in istorie in est s-au pierdut valori inestimabile din ... prostie. Statuia aia a lui Brancusi o aveti in tara? Aveti la Bucuresti un muzeu Brancusi? Ia dati pe net sa vedeti cum Brancusi a fost REFUZAT sa isi cedeze lucrarile statului roman. Si ia vedeti ce nume sunt pe lista de comunisti semnatari. Unul Sadoveanu va spune ceva?
            serios? (Sâmbătă, 19 martie 2016, 21:52)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Pai de ce crezi ca cehii nu aveau nevoie de metode extreme? grosul se lupta aici, rar treceau turcii/rusii etc mai departe ca erau ocupati mai intai cu ai nostri, din pacate noi am fost la intrarea in europa a unei intersectii de imperii.

Bariera asta a permis europei vestice sa se dezvolte la nivelul pe care a facut-o iar acum ne-a venit randul sa ne multumeasca.

Europa de vest ne-a bagat in ue si ne-a transformat in piata lor de desfacere, traim pe creditul lor consumand produsele lor, cumpara, locuinte cu banii de la bancile lor etc si dupa o sa ne multumeasca pentru tot prin privatizarea fortata a tot ce ne-a mai ramas ca sa acoperim datorile acumulate, rosia montana si restul de resurse deabia asteapta sa fie exploatate, ce frumos ne multumesc, iti dau lacrimile.
              Si vreti sa spuneti (Duminică, 20 martie 2016, 2:23)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

Ca toate aceste lucruri s-au intamplat fara acordul tacit al romanilor insisi. Ia hai sa vedem: cine a semnat privatizarile? Strainii? Nu. Pe hartie sunt semnaturi de romani. Upsie. Deci colaboratori.
                ce vrei sa arati? (Duminică, 20 martie 2016, 11:49)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

De ce vrei neaparat sa scoti tot poporul vinovat? pe hartile alea sunt 20 de milioane de semnaturi? alegerile sunt niste iluzii, alegi intre raul mare si raul mai mic, securitatea instalata de comunistii nu a murit s-a transformat.
                  Si cine (Duminică, 20 martie 2016, 12:07)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

I-a ales? Cine l-a ales pe Iliescu in 90? Votul implica responsabilitate.
                    democratie si alegeri in 90? (Duminică, 20 martie 2016, 17:49)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Daca tu si acum crezi ca iliescu a fost ales in "democratia" de atunci inseamna ca nu ai inteles nimic din perioada aia, din ce tot repeti nu cred ca intelegi nici ce se intampla acum prea bine.
                      Iliescu (Duminică, 20 martie 2016, 23:06)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

A fost ales in mod absolut democratic de catre popor. Da, i-a dus de nas. Dar dpdv al democratiei a fost vointa de atunci a poporului. Cand alegi raspunzi de alegerile facute. Spalare placuta pe cap cu el cu tot.
        mda... (Sâmbătă, 19 martie 2016, 7:28)

T34 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Si in aceeasi perioada istorica, ungurii au angajat mercenari din Wallonia (in prezent regiune din Belgia, pe vremea aia impartita de Franta si Austria) ca sa-l omoare pe Mihai Viteazu' la Campia Turzii. Or fi fost si frantuzii aia matematicieni care dadeau cu pana si nu cu sulitele??

De ce nu poti, simplu, sa-i lauzi pe cei pe care vrei sa-i lauzi fara a-i ponegri pe romani si simbolurile noastre nationale? Datorita lui Mihai Viteazu' tu vorbesti acum romana (relativ), nu turca sau maghiara, si postezi comentarii pe site-uri romanesti, la articole scrise de romani...

PS - cu siguranta, doctule, Mihai Viteazu' "era", nu "erau". Nu de alta, da' "e mai putini de 50" :D
          Multumeste-i Scolii Ardelene (Sâmbătă, 19 martie 2016, 17:14)

Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui T34

si tinerilor care au studiat la Viana si Paris si s-au intors. Ei au schimbat limba in ceea ce vorbim azi.
            Si culmea (Sâmbătă, 19 martie 2016, 20:10)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Parzivall

Noroc cu ei ca altfel reusam sa pierdem si limba asa cum am pierdut aiurea si multe alte lucruri. Noroc ca din cetatea Sucevei si-au facut oameni case cu pietrele zidurilor. Ce ne trebuie istorie? Cineva imi va spune ca asta se intampla la saracie. Gresit: nu saracia genereaza prostie cin invers. Cauza si efectul sunt inversate.
          Nu recitesc (Sâmbătă, 19 martie 2016, 20:04)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui T34

Nu recitesc ceea ce scriu. Scriu al naibii de repede si de multe ori pe telefon in autobuz. Daca insa acel "u" v-a lezat timpanul va platesc ingrijirea medicala. Trimiteti-mi va rog factura.

Daca insa acel "u" este tot ceea ce ati vazut in textul meu atunci nu va pot ajuta.
      e mai bine sa "cheltuie" banii pe stiinta decat (Sâmbătă, 19 martie 2016, 10:47)

Inna100 [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

pe arme de distrugere, nu crezi?
      vulpea cand nu ajunge la struguri (Sâmbătă, 19 martie 2016, 14:53)

AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

zice ca sunt acri
      Asa si cu mama Rusie si propaganda ei.
      Posibil ca tu sa poti posta mai usor in viitor (Sâmbătă, 19 martie 2016, 17:09)

Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui garibaldi

Desi chiar nu meriti, deloc.
    institutul de cercetari botanice (Vineri, 18 martie 2016, 22:48)

Ar3s [utilizator]

The matrix itself is rendered by the Antagonistic Law. In the attempt of balance, a third, most prominent state is emerging. Neutrality, has not defined value and transcendentally it is responsible for plurality, for revolution.

Parerea mea este ca cercetatorii din CERN ar trebui sa scoata un pic capul din TEORIE sa sa priveasca in jur, opusul acesteia. Imperiul infinit al Diferentelor creat de catre legea antagonismului, PRACTIC, are valoare nedefinita (infinita). Spargand atomi-particule-subparticule, vor ajunge la pepeni.
    Nu zic ca ar trebui sa-si intrerupa cercetarile, insa nu ar strica sa-si schimbe obiectivele. Mereu si mereu vor descoperi bosoni, in functie de generatia instrumentelor de masura.
      pffoaa (Vineri, 18 martie 2016, 23:08)

florinul [utilizator] i-a raspuns lui Ar3s

mamă frate, ce fumați? :)))
        Marlboro rosu scurt (Sâmbătă, 19 martie 2016, 8:11)

Ar3s [utilizator] i-a raspuns lui florinul

Cu ani buni in urma, un caz similar, o echipa numeroasa de cercetatori, bine finantati, au incercat sa obtina in conditii izolate (de laborator), valoarea 0 grade K in sistemul fizic al temperaturii. La finalul experimentului au trebuit sa se multumeasca cu valoarea practica a superconductibilitatii. Au explicat finantatorilor faptul ca pentru a atinge valoarea 0 absolut a temperaturii, trebuie sa atinga opusul acesteia, ca trebuie sa cheltuiasca energie infinita pentru a obtine inertia absoluta a unei particule. Au explicat ca 0,00...1 grade K este o valoare rezonabila si ca are aplicabilitate.
        Asa si CERN. Cauta particule divine, cand, in fapt, aceastea NU EXISTA!
      mai dureaza dar o sa isi revina (Sâmbătă, 19 martie 2016, 0:35)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui Ar3s

E un fel de reducere la absurd de durata si costisitor a metodei, dar deocamdata sunt prea prinsi in paradigma, sparg si sparg pana cand isi dau seama ca e inutil si ca metoda microscopului nu se poate aplica si deabia atunci o sa o ia de la zero si o sa faca primul pas in intelegerea reala a materiei si o data cu asta probabil vom avea descoperiri importante care vor ajuta la progresul tehnologic al societatii.
      Ce bine (Sâmbătă, 19 martie 2016, 4:17)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Ar3s

Ca exista pe lume atatia teoreticieni. Ce ma mira e ca cei mai "buni" nu au nici o treaba cu CERN. In loc sa admire progresul tehnico-stiintific - cat de mic - ei stau si critica. Din pacate uitati un lucru: fizica si matematica cer dovezi. Teoretizarea la spart de seminte nu.
        Ana are 2 mere (Sâmbătă, 19 martie 2016, 15:07)

Ar3s [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Poate ca Ana are 2 mere, insa acest lucru este doar teoretic. Practic, cele 2 mere nu sunt perfect identice. Nu exista 2 atomi de hidrogen perfect identici.
        Ei bine, eu unu' nu ma cracacnez de admiratie in fata Teoriei. Suntem NOI cei ce am inventat Teoria in vederea aprecierii Practicului, rezultatul fiind de folos. Pana la piata nu sunt 200 de metrii perfecti.
        Daca ajungem sa nu mai intelegem lumea in care traim, la ce folos teoriile?
        Divinitatea, reprezinta un concept social teroretic. Pariculele divine, reprezinta un concept fizic teoretic. Viteza luminii in vid este un alt concept fizic teoretic.
        Absolutismul, perfectiunea, momentele initiale/finale sunt concepte teoretice si, asa cum am aratat, sunt diferite de practic.
          Poti posta pe forumurile cu bubuli si ferengi (Sâmbătă, 19 martie 2016, 17:16)

Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui Ar3s

Acolo se bat campii cu gratie.
          Stimate domn (Sâmbătă, 19 martie 2016, 20:07)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Ar3s

Nu am avut rabdarea sa citesc textul dvs pana la capat. M-am oprit la propozitia: "Nu exista 2 atomi de hidrogen perfect identici." si adaug retoris: seeeerios?

De fapt va dau dreptate. La seral nu exista. Va dau un citat: "This a consequence of the identity of their electrons, of their protons and of their neutrons, which will be discussed later. That all atoms of the same isotope are identical, and that different isotopes of the same element have nearly identical chemistry, is a profound fact of nature!" si va las sa gasiti ce universitate a scris citatul si in ce jurnal. Va garantez insa ca nu este liceul teoretic de tuns panselute din Strehaia.
            aproape dar nu perfect identice (Duminică, 20 martie 2016, 23:12)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

La nivel cuantic nu sunt la fel, exista efecte foarte subtile pe care fizica clasica inca nu le poate detecta si astfel le considera identice daca nu sunt intr-o stare excitare pentru ca practic sunt la nivelul ei de intelegere.

Fizica cuantica recunoaste ca la un nivel mai jos de atomi nu e totul static si identic cum crede cea clasica, vezi efectul casimir.
              Credeti ca cel caruia i-am raspuns (Luni, 21 martie 2016, 0:26)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

Stie de energia vidului sau efectul olandezului?
    inteligentilor!! (Sâmbătă, 19 martie 2016, 6:01)

MireRadu [anonim]

duap comentariile postate aici...voi sunteti aiai de zgariati la portile CERN sa va primesca si pe voi, nu?
    mariti viteza...... (Sâmbătă, 19 martie 2016, 9:51)

TRABI [utilizator]

Eu nu sunt in domeniu si nu zgarii la portile CERN , insa cred ca ar trebui sa mareasca viteza potronilor.....
      Un pic (Sâmbătă, 19 martie 2016, 20:08)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui TRABI

Dincolo de viteza luminii in vid. De fapt exista ceva ce se propaga mai repede decat lumina? Citind cateva comentarii am ajuns la concluzia ca DA: prostia!
        quantum entanglement (Duminică, 20 martie 2016, 20:56)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Citeste ceva despre fizica cuantia, de ex quantum entanglement si o sa vezi ca exista "ceva" ce se propaga instant in orice colt al universului si nu tine cont de timp sau spatiu.

Prostia inseamna sa te limitezi la ce stii si sa o iei ca adevar absolut si prostia absoluta e sa te mai si crezi superior cu "adevarul" tau absolut.
          Se propaga (Duminică, 20 martie 2016, 23:13)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

Pana il masori. Dupa aia nu se mai propaga.

Eu nu ma consider superior ci din contra, inferior: nu sunt capabil sa inteleg actiunile unui popor intreg care isi taie de sub picioare craca pe care sta. De secole si secole asa.
            nu e asa complicat sa intelegi in mare (Luni, 21 martie 2016, 2:14)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Totul tine de perspectiva.

Probabil stii ca majoritatea oamenilor sunt emotionali nu rationali, pentru multi oameni rationali este greu sa ii inteleaga pe cei mai putini rationali, ii gasesc inexplicabili sau chiar definesc actiunile lor stupide sau chiar nebunesti.

Acum sa revenim la grupurile de oameni numit popoare si in mod specific la cel la care te referi ca nu ii intelegi actiunile predominant emotionale si lipsite de rationament.

Daca observi grupurile o sa vezi ca in general ii leaga ceva iar acel ceva are o influenta asupra individului, asupra gandirii lui, in cazul popoarelor acel ceva e cultura acelui popor, cel mai simplu de identificat sunt limba, obiceiurile si istoria dar sunt si altele mai subtile.

Cultura unui popor modeleaza gandirea pana la un anumit nivel, destul de adanc in general, gandirea individului.

Cele mai evidente efecte sunt limba comuna folosita si obiceiurile "oficiale" sau "de bun simt" dar si asa zisul mod de gandire in cadrul grupului, gandirea de "turma", mai sunt expresii genul "gandesti ca un neamt/roman etc"

Ideile sau obiceiurile noi trec prin filtrul cultural si in functie de compatibilitate sunt adoptate sau nu, cele mai putin compatibile pot fi impuse prin forta de legi cu diverse grade de rezultate.

In toate tarile exista scoala, un loc unde gandirea rationala este impusa cu forta, totusi diferentele intre popoare sunt enorme asta pentru ca scoala este modelata de cultura si tot cultura filtreaza cunostintele predate la scoala.

Cultura poporului roman a fost afectata profund de razboaie si conflicte in permanenta suferind secole de diviziune a teritorilor si petrecand majoritatea timpului luptand pentru recuperarea lui, pana acum un secol au fost 3 tari si nici acum nu e completa in viziunea culturala/istorica iar intre timp a trecut si prin jumatate de secol de comunism fortat.

Conflictul amplifica gandirea emotionala in opozitie cu studiul care o amplifica pe cea rationala.
            masori? (Luni, 21 martie 2016, 4:14)

gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

Daca nu il mai masori de unde stii ca nu se mai propaga?