Oamenii de stiinta au filmat, in premiera, un "boom sonic" creat de lumina

de I.C.     HotNews.ro
Luni, 23 ianuarie 2017, 17:00 Science - Stiinte fundamentale

Boom sonic de lumina
Foto: Jinyang Liang si Lihong V. Wang
Cercetatorii au filmat, in premiera, un "boom sonic" creat de lumina - cunoscut oficial sub numele de con Mach fotonic - folosind un nou tip de camera cu viteza foarte mare ce poate capta 100 de miliarde de cadre pe secunda, scrie Science Alert.

Un con Mach se creeaza atunci cand ceva se deplaseaza mai repede decat undele pe care le emite - acest lucru se intampla adesea cand un avion depaseste viteza sunetului, producand un "ultra-boom".

Insa nu multa lume stie ca acest lucru se poate intampla si cu lumina. Lumina calatoreste cu o viteza de 300.000 de kilometri pe secunda in vid, iar teoriei relativitatii postuleaza ca niciun obiect nu poate calatori in vid cu o viteza mai mare decat cea a luminii.

La prima vedere, pare imposibil ca lumina sa poata avea un con Mach, pentru ca nimic nu se poate misca mai repede decat lumina in vid.

Insa lumina poate fi incetinita, si se poate misca mai repede prin anumite materiale, prin comparatie cu alte materiale. Plecand de la aceasta idee, echipa de cercetatori a reusit sa creeze un con Mach fotonic.

In cadrul acestui experiment, o echipa de cercetatori condusa de inginerul optician Jinyang Liang de la Universitatea din Washington a realizat un tunel intre doua membrane din cauciuc de silicon si pudra de oxid de aluminiu. A umplut spatiul dintre cele doua membrane cu ceata produsa de gheata carbonica si apoi a trimis pulsatii laser de 7 picosecunde care a imprastiat particulele in suspensie.

Avand in vedere ca lumina a trecut mai incet prin peretii tunelului decat prin ceata, a creat un con Mach fotonic.

Boom sonic creat de lumina / Sursa GIF: Jinyang Liang and Lihong V. Wang

o mica corectie (Luni, 23 ianuarie 2017, 17:26)

andix [utilizator]

In articol se mentioneaza: "acest lucru se intampla adesea cand un avion zboara cu o viteza mai mare decat viteza luminii, producand..."
    cred ca e vorba de viteza sunetului si vorbim de un con mach de sunet pe care-l auzim cand trece un avion supersonic pe cer.

N. Red. Multumim pentru observatie. Am corectat.
    Interesant experiment (Luni, 23 ianuarie 2017, 20:33)

Fane Babanu [utilizator]

Interesant experiment dar nu este publicat si video cu experimentul de control. Pentru ca restul muritorilor de rand sa vada care este diferenta intre deplasarea luminii doar prin ceata produsa de gheata carbonica si experimentul de mai sus.
      pentru informatii suplimentare... (Marţi, 24 ianuarie 2017, 8:26)