Fizicienii teoreticieni sugereaza ca ar putea exista un portal care sa lege modelul standard de fizica intunecata

de Corina Ionel     HotNews.ro
Vineri, 24 martie 2017, 15:23 Science - Stiinte fundamentale

Portalul dintre modelul clasic si fizica intunecata
Foto: Institute for Basic Science
Fizicienii teoreticieni au propus o noua ipoteza care intentioneaza sa conecteze lumea vizibila a fizicii cu fortele ascunse ale Universului: ce ar fi daca ar exista un portal care sa uneasca modelul standard din fizica clasica cu materia intunecata si energia intunecata?

Potrivit Science Alert, cercetatorii spun ca motivul pentru care ne chinuim sa intelegem concepte precum materia intunecata si energia intunecata nu este ca ele nu ar exista de fapty, ci pentru ca nu am avut in vedere ca posibila existenta a unui portal prin care particulele obisnuite si aceste "particule intunecate" interactioneaza. Iar aceasta ipoteza ar putea fi testata experimental.

Ideea unor portaluri in univers poate parea nebuneasca, insa vorbim despre portaluri la o scala cuantica - portaluri foarte mici.

Nu este pentru prima data cand aceste tipuri de portaluri au fost explorate in lumea fizicienilor teoreticieni.

Acest concept exista pentru ca, in fizica, se inregistreaza un gol mare intre ceea ce este cunoscut drept "fizica vizibila" - lucrurile pe care le putem masura si detecta direct, precum electromagnetismul si fotonii - si "fizica intunecata", ce cuprinde forte ale caror efecte le putem simti insa cu care nu putem interactiona, precum materia intunecata si energia intunecata.

Portalurile reprezinta incercarea fizicienilor de a explica cum aceste doua lumi aparent separate interactioneaza pentru a forma Universul in care traim.

Partea vizibila a fizicii cuprinde 17 tipuri de particule catalogate - inclusiv electroni, fotoni si bosonul Higgs. Ele formeaza modelul standard.

Din pacate, modelul standard nu poate explica tot ceea ce vedem in Univers. Spre exemplu, modelul standard nu poate explica gravitatia sau rata de expansiune a Universului.

In acest context, fizicienii au propus ca exista forte intunecate, precum materia intunecata si energia intunecata, iar acestea reprezinta circa 95% din Univers. Exista insa o problema - nimeni nu a vazut vreodata si nu a reusit sa detecteze vreodata vreuna din aceste forte.

S-a sugerat ca ar putea exista particule intunecate, ascunse, care formeaza materia intunecata si energia intunecata, si pe care instrumentele noastre nu sunt capabile sa le detecteze. Experimente precum acceleratorul de particule de la Geneva lucreaza tocmai la un astfel de nivel, lovind una de alta, la viteza foarte mare, particule, in speranta de a detecta in ramasite ceva din acest sector intunecat al fizicii.

Insa pana acum lumea fizicii intunecate a reusit sa evite detectarea. Asta lasa in urma un gol mare pe care cercetatorii incearca sa o umple pentru a completa intelegerea noastra asupra Universului.

Un nou studiu, realizat de cercetatorii de la Institutul de Stiinte de Baza din Coreea de Sud, prezinta o potentiala solutie - un nou tip de portal numit "portanul axionului intunecat" ("dark axion portal").

Posibilitatea existentei unor portaluri intre lumea vizibila a fizicii si cea intunecata era deja investigata de fizicienii teoreticieni, insa pana acum au fost propuse doar doua tipuri de portaluri: portaluri vectori si portaluri axioni.

Aceste portaluri sunt bazate pe doua particule ipotetice din sectorul intunecat, propuse de cercetatori: axionul si fotonul intunecat.

Se crede ca un axion este o particula foarte usoara, care ar rezolva foarte multe probleme teoretice ale modelului standard. Fotonii intunecati sunt o versiune intunecata a fotonului din fizica standard - particule de lumina vizibila. Insa in loc sa participe la interactiunile electromagnetice, precum fotonii obisnuiti, fotonii intunecati s-ar asocia si cu asa-numitele "incarcaturi intunecate", care ar putea fi detinute de alte particule ale sectorului intunecat.

In trecut, portalurile axion si vector au fost folosite experimental de cercetatori pentru a incerca sa gaseasca dovezi ale existentei acestor doua particule, insa echipa sugereaza ca portalul axionului intunecat ar putea fi piesa lipsa din puzzle.

Ideea de baza din spatele noului portal este ca in cadrul modelului standard ar putea exista un tip de quarc greu care sa aiba si asa numita incarcatura intunecata - ceea ce inseamna s-ar putea asocia cu asa numitii fotoni intunecati.

Echipa de cercetatori sugereaza ca axioniii, fotonii si fotonii intunecati pot sa interactioneze prin acest quarc greu.

"Portalul axionului intunecat sugereaza prima conexiune semnificativa intre cele doua lumi ale fizicii, care au fost studiate separat; conecteaza punctele", spune cercetatorul principal al studiului, LEE Hye-Sung.

"Acest lucru va permite reinterpretarea datelor anterioare si are potentialul de a duce la un 'moment Evrika' in cercetarile asupra axionilor si fotonilor intunecati", a continuat cercetatorul.

Deocamdata echipa doar a propus ideea portalului si a aratat in linii mari cum ar functiona el, insa acum propun nou experiment care ar putea folosi portalul pentru a testa daca axionii si fotonii intunecati intr-adevar exista.

Studiul a fost publicat in revista de specialitate Physical Review Letters.

un portal (Vineri, 24 martie 2017, 15:38)

mike_the_hunter [utilizator]

Se poate trimite in materia intunecata PSD? Cu viteza luminii?
    Normal ca exista ! (Vineri, 24 martie 2017, 15:39)

si_mort_va_vad [utilizator]

locatia exacta a portalului o stiu d'alde dracu viu ... ciordache ... fifirica ...holgutza munca-ne-ar putza ...

scarbavniceanu ... serban porcalaie ... daia nare tara plapumi ca arde ciobanii lana ca sa n-o mai scoata din pamant cand sapa cu grebla ... tudorel bubonel ...

si muuulti -multi altii !!!

... surse neconfirmate spun ca 2 astfel de locatii ar fi chiar shparlamentul si guberniul României ...
    interesant (Vineri, 24 martie 2017, 16:45)

Daco-maghiar [utilizator]

sunt insa unele exprimari ciudate in articol care ma fac sa ma intreb referitor la familiaritatea autorului cu fizica particulelor.

de ex. spune 'electromagnetismul si fotonii', ca si cum ar fi ceva complet diferit.. fotonii sunt purtatorii interactiunii electromagnetice, ei sunt cei ce transmit adica efectele oricarui camp electromagnetic.

dupa aia vine celebra 'Fotonii intunecati sunt o versiune intunecata a fotonului din fizica standard - particule de lumina vizibila'. Fotonii nu sunt doar particule de 'lumina vizibila', spectrul vizibil e infim fata de tot ce reprezinta radiatie/camp electromagnetic; si nu vorbim de fizica standard aici.

Nu vreau sa comentez referitor la 'celebrul' portal ptr ca n-are sens.
      In mod evident.... (Sâmbătă, 25 martie 2017, 0:59)

Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Daco-maghiar

..ati nimerit din greseala in sectiiunea Science de pe HN.
      Ce scrieti dvs. chiar are sens, dar trebuie sa intelegeti ca veniti dintr-o alta realitate - aia in care elevii de liceu macar se straduiau sa priceapa ceva la lectiile de fizica, in loc sa butoneze frenetic telefoanele mobile.
      In realitatea noastra lucrurile stau cum am zis, drept pentru care "motivul pentru care ne chinuim sa intelegem concepte precum materia intunecata si energia intunecata nu este ca ele nu ar exista de fapty, ci pentru ca nu am avut in vedere ca posibila existenta a unui portal prin care particulele obisnuite si aceste "particule intunecate" interactioneaza",
      Eu n-am reusit sa trec mai departe de-aceasta fraza magistrala.
    nasol (Vineri, 24 martie 2017, 16:51)

hot news [utilizator]

Se pare ca iarba a fost alterata sau au fumat porcarii...
    atentie (Vineri, 24 martie 2017, 19:17)

Ilidia [utilizator]

Cuvantul potrivit in text este "gol", nu gaura...

N.Red. Multumim pentru observatie
    Vezi experimentul lui Schrödinger cu pisica (Vineri, 24 martie 2017, 23:38)

Locke Lamora [utilizator]

Daca pisica aia e si moarta si vie in acelasi timp, un observator din exterior nu o sa poata sa vada decat una din pisici, pt ca mintea umana nu poate percepe decat o singura realitate. Este si o carte, SF, The Dark Matter, in care in principiu este vorba despre multivers si infinitatea de realitati pe care o genereaza orice facem. Pretty scary, parca nu vrei sa fii capabil sa calatoresti in alte realitati, generand paradoxuri si complicand totul pana la absurdul suprem.
      Bateti campii (Sâmbătă, 25 martie 2017, 1:22)

Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

"Daca pisica aia e si moarta si vie in acelasi timp" se intampla nu stiu ce. Pretiozitati de cinci kile la un dolar.
      La viata dvs. ati vazut multe pisici si vii si moarte in acelasi timp???
      Sunt in stare sa pariez ca n-ati vazut nici macar una intr-o astfel de stare ambigua (ma rog, nu atunci cand erati sobru). Dar vi se pare ca pareti foarte kool daca postati astfel de chestii tembele, pe considerentul ca nimeni nu va pricepe nimic, dar se va jena s-o spuna.
      Exact ca si autoarea, de altfel, care nu intelege absolut nimic din articolul tradus, dar, deh, daca-i ordin, cu placere.
      Peste putinta mea de intelegere ce crede redactia HN ca obtine postand astfel de prostii.