Disparitia subita a dinozaurilor, in urma cu 65 de milioane de ani, a nascut numeroase speculatii si teorii. O echipa de oameni de stiinta din Elvetia si Marea Britanie vine cu o noua ipoteza si afirma ca disparitia acestor fascinante animale este legata sistemul de reproductie, bazat pe inmultirea prin oua, scrie AFP.

Nu este vorba despre reluarea vechii ipoteze, putin convingatoare, potrivit careia micile mamifere ar fi mancat ouale marilor dinozauri.

In prezent, teoriile cele mai credibile pentru a explica disparitia brutala a dinozaurilor si a numeroase alte specii animale si vegetale fac apel la cataclismele naturale, precum asteroizi sau fenomene vulcanice exceptionale.

Dar Marcus Clauss si Daryl Codron (Universitatea din Zurich) si colegii lor de la Societatea Zoologica din Londra demonstreaza, gratie unui model matematic, ca dinozaurii, ovipari, au pierdut exact din aceasta cauza cursa cu mamiferele, vivipare.

Studiul a fost publicat miercuri de revista Biology Letters a Royal Society.

"Chestiunea care obsedeaza numeroase persoane, inclusiv pe mine, este de ce mamiferele au supravietuit si dinozaurii nu. Cred ca avem un raspuns foarte bun la aceasta intrebare", a declarat Marcus Clauss.

Deoarece ouale sunt limitate ca marime - cu cat este mai mare, cu atat cochilia sa trebuie sa fie mai groasa, dar trebuie sa permita si trecerea oxigenului - marii dinozauri aveau urmasi foarte mici.

"Aveau intre doua zi 10 kilograme. Si, pentru a ajunge in final la 30 sau 50 de tone, aveau de depasit numeroase stadii de crestere", a explicat Marcus Clauss.

Acesti tineri dinozauri, inainte de a ajunge la talia adulta, ocupau in ecosistem pozitiile celor mai mici specii, dar consumand aceeasi hrana. In acest timp, mamiferele nasteau urmasi destul de mari si care se hraneau la inceput cu laptele mamei lor.

Potrivit cercetatorilor, speciile de dinozauri de talie mica sau medie erau mult mai putin reprezentate decat la mamifere, deoarece nisa lor era ocupata de tinerii dinozauri de talie mare.

"Acest lucru nu a ridicat probleme timp de 150 de milioane de ani", a spus Marcus Clauss. "Dar, imediat ce un eveniment a afectat speciile de talie mare, neexistand specii de talie mica, intregul grup a disparut", crede acesta.

Au supravietuit acestei extinctii doar dinozaurii mici, acestia cucerind noi nise, zburand si devenind pasari.