Comportamentele formate de-a lungul a mii de ani de evolutie ar putea sa se estompeze proportional cu dezvoltarea egalitatii sexelor in societate, arata un studiu realizat de Marcel Zentner si Klaudia Mitura de la Universitatea din York, Marea Britanie, si citat de Slate.fr.

Barbati bogati si femei tinere

In mod traditional, barbatii si femeile nu utilizeaza aceleasi criterii atunci cand vine vorba de alegerea partenerului sexual. Aceste diferente se explica prin evolutii distincte ale creierului la cele doua sexe. Astfel, urmarirea reusitei pe planul evolutiei speciei determina femeile sa-si satisfaca nevoia de resurse pentru a-si putea creste copiii. Ele prefera deci barbati capabili sa investeasca in copiii lor, respectiva sa aiba mijloacele financiare de a o face. Altfel spus, femeile sunt atrase de barbati instariti. Acelasi scop ii determina pe barbati sa caute inainte de toate fertilitatea la partenera lor, ceea ce ii determina sa privilegieze tineretea. Un model ultra-clasic: femeile aleg barbatii bogati si barbatii femei tinere.

Impactul egalitatii dintre sexe

De-a lungul timpului, aceste tendinte au fost inscrise profund in creierul celor doua sexe si ele actioneaza inconstient, bineintele, atunci cand nu e vorba de un demers deliberat … Eliminand morala si romantismului, nu este vorba decat de a asigura conditii favorabile supravietuirii speciei. Dar se vor mentine aceste reflexe in conditiile in care societatea evolueaza in sensul unei egalitati din ce in ce mai mari intre femei si barbati?

Pentru a afla un raspuns, cercetatorii au interogat 3.177 de persoane provenind din tari diferite cu ajutorul unor chestionare online. Alegerea tarilor s-a facut tinand cont de Indexul mondial al egalitatii sexelor (Global Gender Gap Index) realizat de Forumul Economic Mondial. Esantionul a luat in calcul tari cu o discriminare foarte mica (Finlanda) pana la tari in discriminarea este puternica (Turcnia). Participantii au raspuns la intrebari care permitea evaluarea importantei pe care o acorda anumitor criterii in alegerea partenerului: venituri mari, sa fie o buna bucatareasa etc.

Rezultatele: Marcel Zentner noteaza ca "diferenta dintre criteriile celor doua sexe conforme cu modelele psihologice legate de evolutie este mai mare in societatile cu o egalitate mai redusa a sexelor si mai slaba in societatile egalitariste".

Cu cat societatile sunt mai egalitariste, cu atat barbatii si femeile se vor baza mai putin pe criteriile traditionale. In Germania, femeile spun ca apreciaza foarte mult un barbat care este un bun gospodar. In Finlanda, barbatii prefera in proportie mai mare decat femeile o partenera mai desteapta decat el. In Statele Unite, castitatea este mai importanta pentru femei decat pentru barbati. La celalalt capat al scalei, in Turcia si Coreea de Sud, femeile vor parteneri instariti iar barbatii cauta femei cu talent in bucatarie.

Un alt studiu indica faptul ca, cu cat societatile sunt mai egalitariste, cu atat femeile sunt mai bune la algebra.

Rezultatul a fost confirmat de un al doilea studiu efectuat asupra a 8.953 de voluntari din 31 de tari. Reducerea diferentelor de strategie in alegerea partenerilor determinate de evolutia sociala demonstreaza ca aceste criterii ancestrale nu sunt atat de profund inscrise in creierul nostru pe cat credeau cercetatorii.

Nimic nu pare deci programat biologic de o maniera definitiva. "In realitate, capacitatea noastra de a ne schimba comportamentele in functie de o schimbare sociala ar putea sa raspunsa unui program de evolutie care privilegiaza flexibilitatea in locul rigiditatii", spune Marcel Zentner.