Dieta vegetariana pe termen lung poate produce modificari genetice care cresc riscul de boli cardiovasculare si de cancer, releva un studiu recent, citat de The Telegraph. Populatiile care au avut o dieta primara vegetariana timp de mai multe generatii pot transmite generatiilor urmatoare ADN care ii face pe membri susceptibili la inflamatii.

LegumeFoto: MorgueFile.com

Cercetatorii americani cred ca mutatia s-a produs pentru a facilita procesul de absorbtie a acizilor grasi din plante in cazul vegetarienilor. Insa stimuleaza si productia de acid arahidonic, despre care se stie ca agraveaza bolile inflamatorii si cancerul. Combinat cu o dieta bogata in uleiuri vegetale - precum uleiul de floarea soarelui - gena mutant transforma rapid acizii grasi in periculosul acid arahidonic.

Rezultate ar putea contribui la intelegerea unor cercetari anterioare care au constatat ca populatiile vegetariene au o probabilitate cu 40% mai mare decat populatiile care mananca carne sa sufere de cancer colorectal, un rezultat ce nedumereste medicii, in conditiile in care consumul de carne rosie este stiut sa creasca riscul.

Cercetatorii de la Universitatea Cornell din SUA au comparat sute de genomuri provenind de la o populatie primar vegetariana din Pune, India, cu genomuri preluate de la persoane care mananca in mod obisnuit carne din Kansas (SUA), si au descoperit diferente genetice semnificative.

"Cei ai caror mostenire genetica provine de la vegetarieni sunt mai suspectibili sa poarte gene care metabolizeaza mai rapid acizii grasi din plante", a declarat Tom Brenna, profesor de Nutritie Umana la Cornell.

"In astfel de persoane, uleiurile vegetale vor fi transformate in acid arahidonic, care este pro-inflamator, marind riscul de aparite a inflamatiilor cronice implicate in dezvoltarea bolilor de inima si care exacerbeaza cancerul. Mutatia a aparut in genomul uman in urma cu multa vreme, si a fost dat din generatie in generatie in cadrul familiei umane."

Mai mult decat atat, mutatia diminueaza productia de acid gras Omega 3, care protejeaza impotriva bolilor cardiovasculare.

Desi este posibil ca mutatia sa nu fi contat atunci cand s-a produs, odata cu revolutia industriala s-a produs o schimbare majora in diete, scazand aportul de Omega 3 - gasit in peste si nuci - si crescand cel de grasimi Omega 6, mai putin sanatoase - gasite in uleiuri vegetale.

"Modificarea echilibrului dintre Omega 6 si Omeg 3 in dieta ar putea contribui la cresterea cazurilor de boli cronice vazuta in unele tari in curs de dezvoltare", a adaugat dl. Brenna.

"Mesajul pentru vegetarieni este simplu. Folositi uleiuri vegetale cu un continut scazut de acid linoleic Omega 6, precum uleiul de masline".

Mutatia se numeste rs66698963, si se gaseste in gena FADS2, care controleaza productia de acizi grasi in corp.

Studii anterioare au aratat ca vegetarianismul si veganismul pot provoca probleme de fertilitate, diminuand numarul de spermatozoizi.

Un studiu separat de la Universitatea Harvard a constatat, de asemenea, ca o dieta bogata in fructe si legume poate afecta fertilitatea, pentru ca barbatii consuma cantitati mari de pesticide.

De asemenea, multi vegetarieni au dificultati in a obtine suficiente proteine, fier, vitamina D, vitamina B12 si calciu, care sunt esentiale pentru sanatate. Un studiu a constatat ca vegetarienii au o densitate minerala a oaselor de aproximativ 5% mai mica decat non-vegetarienii.

Cu toate acestea, alte cercetari sugereaza ca vegertarienii au un risc mai scazut de diabet, atac de cord si obezitate.

Studiul a fost publicat in jurnalul de specialitate Molecular Biology and Evolution.