A fost descifrata structura tridimensionala a genomului uman

de V.M.     HotNews.ro
Vineri, 9 octombrie 2009, 20:41 Science - Stiintele vietii

Oamenii de stiinta din Statele Unite au decodat structura 3-D a genomului uman, fapt ce deschide calea pentru o mai buna cunoastere a functiilor si structurilor genomice, informeaza un studiu publicat joi in revista Science si citat de AFP.

"Prin descompunerea genomului in milioane de bucati, am creat o harta spatiala care prezinta in detaliu legaturile dintre toate aceste fragmente", a explicat Nynke van Berkum, unul din autorii principali ai studiului si cercetator la facultatea de medicina a Universitatii Massachusetts. "Am realizat un puzzle tridimensional fantastic si apoi, cu ajutorul unui computer, l-am descifrat", a adaugat acesta.

Pentru aceasta realizare, cercetatorii au folosit o noua tehnologie, numita "Hi-C", care le-a permis mai intai sa afle raspunsuri cu privire la modul in care fiecare celula din corp poate sa contina aproximativ trei miliarde de perechi de de baza de ADN si, in acelasi timp, sa fie perfect functionale.

"Stim de mult timp ca, la scara mica, ADN-ul este ca o spirala dubla. Daca aceasta spirala nu s-ar mai plia si ar fi desfasurata complet, genomul continut in fiecare dintre celule ar masura doi metri lungime", a explicat Erez Lieberman-Aiden, co-autor al studiului si cercetator in cadrul Universitatea Harvard.

"Cercetatorii nu intelegeau exact cum aceasta structura poate fi inserata in nucleul unei celule umane, care nu are decat o sutime de milimetru in diametru. Noua tehnologie ne-a permis sa rezolvam tocmai acest mister", a adaugat expertul.

Oamenii de stiinta au descoperit ca genomul uman este organizat in doua compartimente distincte care separa genele active, accesibile proteinelor, de ADN-ul neutilizat, care ramane stocat. Cromozomii trec dintr-un compartiment in altul, in timp ce ADN-ul lor alterneaza intre portiunele active sau inactive ale genomului.

Studiul a relevat, de asemenea, faptul ca genomul adopta o forma de organizare neobisnuita, care in matematica poarta numele de "fractal", ce permite celulei sa "inghesuie" ADN-ul in interiorul nucleului sau, unde densitatea informatiilor este de circa trei trilioane de ori mai mare decat intr-un microcip.

Prin aceasta structura se reuseste, astfel, evitarea eventualelor noduri sau blocaje care ar putea interfera cu capacitatea celulei de a interpreta informatiile propriului genom, permitand in acelasi timp ADN-ului sa se desfaca si sa se replieze cu usurinta in timpul diverselor activitati ale genelor.

"Natura a nascocit o solutie uluitor de eleganta pentru a stoca informatii - o structura extrem de densa, fara noduri", a spus Eric Lander, principalul autor al studiului.

nobel (Vineri, 9 octombrie 2009, 22:19)

adrian [anonim]

si iata castigatorii nobelului de medicina pentru anul viitor :p
    nici unul (Marţi, 13 octombrie 2009, 12:01)

nascocire [anonim]

"Natura a nascocit o solutie uluitor de eleganta pentru a stoca informatii - o structura extrem de densa, fara noduri" ...mda.geniala replica.atata complexitate ce se demonstreaza in fata noastra si atat putem spune.ca natura, a nascocit. mda
      nu stiu la ce te asteptai (Luni, 9 noiembrie 2009, 9:33)

toto [anonim] i-a raspuns lui nascocire

Nu sunt decat cateva raspusuri: natura, Dumnezeu sau extraterestrii. Mai ai si alte variante, te-ai gandit la altceva de esti asa de nemultumit?
    probabilistica (Joi, 12 noiembrie 2009, 22:37)

Alexandru [anonim]

Probabilitatea ca asa ceva sa apara "de la sine" este cam de un milion de ori mai mica decat aceea ca o combinatie de factori naturali sa produca undeva pe o planeta un computer care ruleaza windows xp.

Asta se marcheaza ca un punct pentru teoria "Intelligent Design" - si minus un punct pentru teoria "Darwin".
      de ce vorbesti daca habar nu ai? (Luni, 30 noiembrie 2009, 11:53)

gica pantalon [utilizator] i-a raspuns lui Alexandru

in caz ca nu stiai ADN-ul uman nu a aparut deodata scos dintr-o palarie.
      este rezultatul a MILIARDE de ani de evolutie de la cele mai simple molecule organice care se pot combina pentru a forma niste structuri complexe deosebite
        Frumoasa poveste... (Miercuri, 9 decembrie 2009, 3:16)

adir [anonim] i-a raspuns lui gica pantalon

Oridecateori sistemul explicativ evolutionist intampina o problema, MILIARDELE de ani de evolutie pare a fi solutia stiintifica cea mai la indemana. Din cate am citit pana acum, nu cunosc nici un exemplu in care, prin selectie naturala/artificiala sau mutatii genetice, informatia genetica sa fie imbogatita !
        Pentru un naturalist asa cum, probabil, este cercetatorul citat, natura are toate meritele legate de eleganta stocarii informatiei.
        Totusi, pentru mine, prezenta informatiei in fiecare celula a organismului uman, reflecta ingeniozitatea si eleganta unui Designer !
        Avem aceleasi probe, dar interpretam datele in functie de sistemul filozofic/religios imbratisat !
          cea mai la indemana (Vineri, 8 aprilie 2011, 19:18)

Paleopterix [utilizator] i-a raspuns lui adir

Cea mai la indemana explicatie e basmul cum ca un omulet cu barba alba a creat lumea in 7 zile, din plictiseala, ca apoi sa il faca pe adam si sa ii rupa o coasta (!!!) ca sa o faca pe eva. Si mai era si un sarpe. Asta da! Bate la logica toate "prostiile" de teorii evolutioniste. Daca mai explicati si cine e designerul designerului (ca sa nu mai zic de designerul designerului designerului) atunci fac mea culpa si promit ca data viitoare nu ii mai dau cu usa in fatza popii care imi stropeste usa cu tamaie.
        ai habar de matematica? (Sâmbătă, 9 ianuarie 2010, 22:59)

pb80tm [anonim] i-a raspuns lui gica pantalon

daca da compara conform textului:
        cate miliarde incap intr-un trilion? da oare cate miliarde or fi in cipu ala?
        cam ocupat anul ala nene cam ocupat.
        mai mananca peste cica contine fosfor.
      what? (Vineri, 8 aprilie 2011, 19:13)

Paleopterix [utilizator] i-a raspuns lui Alexandru

Da cine te-a pus pe tine arbitru la meciul asta? :-))) Dupa sute de ani de ars "vrajitoare" si eretici pe rug, acum cand s-a dovedit cate tampenii contine religia, ati gasit alta scorneala, "intelligent design". Misto suna, n-am cuvinte, dar asta nu inseamna ca nu e tot o prostie facuta sa calmeze mintile simple. Dar e bine, daca te face fericit si te poti amagi sa crezi in basmele cu isus, "intelligent design", in mohammed sau mai stiu eu ce alt prieten imaginar, atunci e bine, tot inainte! Ce ma deranjeaza e ca nu va pastrati ineptiile pentru voi.
    Mai citeste (Joi, 19 noiembrie 2009, 1:11)

Konijiro [utilizator]

Pune mana si mai citeste cum e cu probabilitatea aia, ca esti pe langa.
    Pentru inceput, improbabil nu inseamna imposibil.
    In al doilea rand, e vorba de 4.6 mld de ani.
    Computerul cu xp nu a aparut, am evoluat noi si l-am fabricat.
      ADN (Miercuri, 25 noiembrie 2009, 13:05)

Daniela [anonim] i-a raspuns lui Konijiro

Poti citi o carte a unui om de stiinta< Dumitru Constantin Dulcan-Inteligenta materiei si vei vedea ca "noi" am fabricat computerul cu xp, pentru ca D-zeu ne-a permis sa facem asta.
        Daniela, adormi greu noaptea? (Luni, 14 decembrie 2009, 7:23)

Andrei [anonim] i-a raspuns lui Daniela

La fel se intampla si cu Gregg. Gregg e psihiatru. La Harvard. A inventat o metoda. Fara medicamente. La Harvard. El acum doarme.
        D-zeu imi permite mie astfel sa-ti dau un reply de pe un computer cu Win7, pt ca tu sa-ti poti continua somnul ratiunii. :)
        acelasi d-zeu (Vineri, 8 aprilie 2011, 19:25)

Paleopterix [utilizator] i-a raspuns lui Daniela

Vorbesti de acelasi d-zeu care prin afganistan nu le permite femeilor sa iasa pe strada cu 1cm de piele neacoperita? Sau d-zeul care nu i-a permis lui giordano bruno sa afirme ca pamantul era rotund? Acelasi d-zeu care are crampe daca tu nu pupi mana popii? Ce noroc ca unora le-a permis sa fabrice "computerul cu xp"!! Haleluia!
    Gg (Vineri, 27 noiembrie 2009, 17:50)

Tao [anonim]

F tare cartea. Cititi-o. E geniala. Veti intelege cum functioneaza lumea.
    evoluati evoluati evoluati (Sâmbătă, 9 ianuarie 2010, 23:16)

pb80tm [anonim]

cate miliarde (bit) incap intr-un cip modest sa zicem 1Gb?
    1000 000 000(*8) *1000 000 000 000*3= ADN inghesuit
    1000 000 000 *4,6 = ani (365 zile)
    cu cati bytes (biti) ati evoluat de anu trecut domnii?
    ohh God (natura) ce-mi plac numerele astea.
      superb (Joi, 14 ianuarie 2010, 16:05)

cristi [anonim] i-a raspuns lui pb80tm

Argumentatie de nota 10. Felicitari. Daca nu te superi o sa preiau ideea si o sa o folosesc in viitoarele discutii cu "evolutionistii".
        irelevant... (Luni, 8 februarie 2010, 13:17)

liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui cristi

nu dovedeste decat ca mai avem pana sa ajungem cu adevarat avansati.
        nu dovedeste nici existante lui Dumnezeu si nimic altceva...

PS: evolutionismul oricum e o aberatie, dar biblia e una si mai mare...
        ihi (Vineri, 8 aprilie 2011, 19:27)

Paleopterix [utilizator] i-a raspuns lui cristi

Poti prelua orice idee pe care nu o intelegi si sa o folosesti in orice discutie cu cine vrei. Esential e sa o sustii cu tarie si pana la capat, la final iti vor da dreptate si vor pleca sa isi vada de trebile lor.