​Cercetatorii au reusit sa creeze cel mai mic motor electric din lume, facut dintr-o singura celula si avand diametrul de o miliardime de metru, relateaza BBC.

Realizarea a fost prezentata in publicatia Nature Nanotechnology.

Motorul minuscul poate fi folosit in nanotehnologie in cele mai mici masinarii si in medicina, de exemplu pentru directionarea controlata a medicamentelor in locatii precise.

Rotoare bazate pe o singura molecula au fost prezentate si in trecut, insa acesta este primul care poate fi controlat individual de un curent electric.

"Oamenii descoperisera ca pot face motoare actionate de lumina sau reactii chimice, insa problema este ca astfel actionezi miliarde de motoare in acelasi timp. Foarte interesant la acesta este faptul ca putem urmari miscarea unuia singur, si poti vedea cum se comporta in timp real", a declarat Charles Sykes, chimist la Universitatea Tufts din massachussetts.

Molecula de butil metil sulfurat a fost plasata pe o suprafata de cupru, unde atomul de sulf a actionat ca pivot. Varful microscopului special pentru scanarea atomilor a fost folosit pentru a canaliza electricitate in motor, dar si pentru a capta imagini cu molecula cand se rotea in ambele directii, cu o rata de pana la 120 turatii pe secunda.

Modificand putin molecula, aceasta ar putea fi folosita pentru a genera radiatii microunde sau se cupleze la sisteme nano-electromecanice. Deocamdata echipa lui Sykes vor sa ia legatura cu Cartea Recordurilor Guiness pentru a li se certifica motorul cel mai mic din istorie.