Ambulantele din Stockholm vor putea bruia radio-urile din masinile din apropiere, pentru ca soferii sa le observe la timp

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 17 ianuarie 2017, 15:36 Science - Tehnologie

Evam
Foto: Evam
Ambulantele din Stockholm vor fi dotate cu un sistem care bruiaza pentru scurt timp radioul din masinile din jur, astfel incat soferii sa afle ca se apropie vehiculele de interventie si sa le faca loc. In general soferii aud greu ambulantele din cauza muzicii de la radio sau fiindca vorbesc la telefon, dar sistemul de bruiaj le-ar da 10-15 secunde timp de reactie.

Sistemul de alerta bruiaza radioul masinilor din apropiere si transmite avertismente vocale prin internediul radio-ului din masina, astfel incat soferii sa nu fie luati prin surprindere de venirea masinilor de salvare si de pompieri carora trebuie sa li se faca loc. Sistemul va fi declansat doar cand salvarile si pompierii sunt in misiune si au girofarul aprins.

Sistemul se numeste Evam, a fost dezvoltat de cativa studenti de la KTH Royal Institute of Technology si va fi testat pe cateva masini de interventie din capitala Suediei. Daca feedback-ul va fi pozitiv se preconizeaza ca sistemul ar putea ajunge sa trimita alerte catre doua treimi dintre masinile din Stockholm.

Sistemul va functiona doar pentru masinile in care radioul este pornit.

"Uneori soferii au doar cateva secunde pentru a reactiona si a face loc masinilor de urgenta. Timpul optim de avertizare este de 10-15 secunde", spune Mikael Erneberg, unul dintre creatorii sistemului.

Sursa: Telegraph


Citeste mai multe despre   




















1550 vizualizari

  • +1 (11 voturi)    
    Ce as vrea sa aflu este (Marţi, 17 ianuarie 2017, 15:56)

    Daia Oienologu [utilizator]

    1. Cum poate ca bruiajul ambulantei sa fie facut doar asupra masinilor care merg in acelasi sens in care merge ambulanta? In cazul drumurilor cu dublu sens, ambulanta oricum nu are voie sa mearga pe contrasens pentru ca masinile de interventie totusi trebuie sa respecte legislatia circulatiei pe un drum public. Daca o ambulanta circula pe contrasens si circulatia nu a fost in prealabil oprita exista riscul de ciocnire frontala cu o masina ce se deplaseaza regulamentar.

    Cum semnalele radio se propaga omnidirectional, vor fi bruiate radiourile tuturor masinilor dintr-o zona, inclusiv al celor care nu au nimic de facut pentru a face loc ambulantei (cum ar fi cele care circula in sens invers). In cazul folosirii unei antene directionale (sa zicem orientata catre catre directia in care merge ambulanta), intr-o curba masinile din fata nu vor fi bruiate pentru ca nu au intrat inca in lobul semnalului radio (radiation pattern).

    2. Cum va fi prevenit ca bruiajul ambulantei sa nu afecteze receptia radio a oamenilor aflati in casele de pe traseu? Si ei trebuie sa faca loc ambulantei sa treaca? Si cei care locuiesc langa un spital, cand vor asculta radioul? Banuiesc doar in momentul in care nu circula ambulante. Rar.

    Aceasta inventie imi aminteste de masinile smart, care ii arata soferului pe un ecran montat pe bord ca in fata e un posibil pericol. Astfel, soferul se imparte intre atentia la drum, radio, vocea GPS-ului, ecranul GPS-ului, telefonul mobil, conversatia cu pasagerul si, in plus, ecranul cu avertizari. Iar daca masina din fata nu are sistemul instalat, nu il avertizeaza cu nimic. Deci e un sistem care uneori merge. Ca la ambulante. Iar cand nu e nimic nu inseamna ca nu e ci inseamna ca nu esti avertizat.

    Cum ar fi ca sistemele sa fie mai putine iar soferul chiar sa fie atent cand conduce? Masina nu e nici birou mobil si nici cafenea ca sa stai cu amicii de vorba. In aviatie se spune ca indatoririle pilotului sunt: condus, navigat, comunicat. In aceasta ordine.
    • -2 (4 voturi)    
      Niste amatori studentii aia... (Marţi, 17 ianuarie 2017, 16:58)

      artistul000 [utilizator] i-a raspuns lui Daia Oienologu

      din 3 cuvinte le-ai darmat tot proiectul. Meserias, nu gluma!

      Mai important e sa poata ascutla lumea "florica salam" la maxim in masina si nu ca ambulanta aia sa aiba cale libera pana la destinatie.

      Dupa mine, le-as pune si un plug in fata sa-i darame pe cei care nu fac loc.

      Apropo ... de unde ai scos cele trei responsabilitati ale pilotilor? Cumva vrei sa ne dai de inteles ca ai vreo treaba cu aviatia?
      • 0 (4 voturi)    
        Artistule (Marţi, 17 ianuarie 2017, 17:20)

        Daia Oienologu [utilizator] i-a raspuns lui artistul000

        Am mai mult timp petrecut in camera anecoica de antene decat ai stat tu in banca la scoala. Si zbor de peste 10 ani. Zero incidente. Si conduc si masina. Zero amenzi, zero puncte, zero accidente zero incidente.

        Dar la tine e mai greu cu intelesul pt ca l-ai avut instructor pe Huidu.
        • -1 (1 vot)    
          povesti (Marţi, 17 ianuarie 2017, 19:48)

          1anonim [utilizator] i-a raspuns lui Daia Oienologu

          tot eu...
          In sabii sa ne luptam sau... in doctorate??
          1.Cu cam. surda: cand am trecut garla aia mare de stai 9 ore tintuit in scaun- ca sa ma duc sa invat, si baietii aia( dupa ce le-am zis eu cateva) m-au mai intrebat o data daca am o licenta in inginerie si unde o obtinusem , mi-au executat: e bine ce invatati voi acolo prin Europa( la ei tot ce e dincolo de Atlantic e Eu.) dar realitatea e un pic diferita; si culmea, dupa ce au explicat ca la prosti, le-am dat dreptate. Ei bine, revenind: la ei nu ai voie sa stai in anechoica "decat ai stat tu in banca la scoala" pentru ca , stiu sigur ca stii si tu perceptia dupa half hour este distorsionata atat in acustic cat si in electromagnetic. bine dar astea sunt amanunte de care tu nu te impiedici...
          2.Cu zborul: daca caut in inregistrari primul zbor il am pe vremea lui Ceasca; ultimul trebuia sa fie astazi, dar rateu: din cauza de ceata , plafon, conditii de jivraj, basca aparatul nedotat ptr. IFR. asa ca am urmarit cateva ore prognoza si mi-am luat picioarele la spinare; gust amar. aaa, si am avut si incidente dea lungul timpului, cel mai grav a fost cadere pana la 60ft. deasupra M.N. atunci m-am speriat cel mai rau(apa marii avea +6grC, muream inghetat in 10 min.) Dar 100% NU am avot nici o contributie la asta; sau am trait sa vad clipocind ca un pom de craciun mare parte din semnalizarile din bord.( nu s-a oprit nici un motor). Iar cu masina am si puncte, si amenzi , si accidente , si incidente: cel mai grav, la Lehliu pe gheata cu 100 la ora iarna am intrat pe zona cu polei, Oltcitu a baletat pe toata latimea soselei, s-a invartit 360gr ramanand pe sosea. Atunci am facut pe mine la propriu, recunosc; nevastamea nu a putut sa mai vorbeasca cateva ore. Biciclistul pe care l-am depasit acolo nu s-a mai miscat la 200m in spatele meu pana n-am plecat de acolo.Pana acum ingerii mei m-au scos; nu stiu de maine incolo.. In fine.. Apropos, s-ar putea sa ne fi intalnit in viata asta..
          • +1 (1 vot)    
            Chiar ma bucur (Marţi, 17 ianuarie 2017, 20:28)

            Daia Oienologu [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

            Limbajul pe care l-am folosit fata de artistul nul (nume predestinat) nu ma carcterizeaza. La grosolanie insa pot raspunde la fel.

            1. Era vorba de timp cumulat. In camera anecoica - scriu asta pt alti cititori - este atat de liniste ca auzi sangele cum curge prin creier dupa 30-40 de minute petrecute inauntru. Literalmente o poti lua razna.

            2. Eu nu am licenta decat VFR. In conditii meteo nefavorabile pur si simplu nu zbor - decizie corecta. Nu am de aratat nimanui nimic si nici sa ma iau la intrecere cu natura - castiga ea de cele mai multe ori. Cand castigi tu este noroc chior.

            Sincer nu sunt insetat dupa adrenalina si prefer sa fac totul metodic si cu cat mai putine surprize. Mai ales in masina sau in avion.

            Lumea e mica. Cine stie....
      • 0 (4 voturi)    
        Inca ceva (Marţi, 17 ianuarie 2017, 17:28)

        Daia Oienologu [utilizator] i-a raspuns lui artistul000

        Chestia cu plugul din comentariul tau cred ca se trage din viata ta privata. Ai stat prea mult la coarnele lui.

        Cat despre proiecte, da am si daramat cateva in viata si am si construit cateva. De exemplu un doctorat pe ... retele radio. Si nu, nu in Romania, my darling.
        • +1 (3 voturi)    
          ai dreptate (Marţi, 17 ianuarie 2017, 18:32)

          1anonim [utilizator] i-a raspuns lui Daia Oienologu

          Of, suntem satui de inflatia asta de licente, doctorate etc... de la Spiru and Co... te credem ca ai un doctorat in retele radio, pacat ca ai ramas la nivelul asta de intelegere a fenomenului global; de fapt nu prea e vina ta, esti tributar (marturisesc ca si eu) laturii ingineresti predominante; altfel spus ai dreptate si la pct. 1 si la 2. Dar global problema se pune in complexitatea ei, nu pe bucatele cum ai gandit tu...( La doctorat ai invatat ca orice solutie are atat aspecte pozitive cat si negative- solutia optima adoptata trebuie sa intruneasca majoritatea pozitiva a tuturor aspectelor. Daca obtii +100% e ideal; in practica solutiile adoptate nu sunt ideale; sunt sigur ca tu pentru studiile doctorale ai depasit cu brio aspectele clarificate de mine).
          • +1 (3 voturi)    
            Orice problema (Marţi, 17 ianuarie 2017, 19:09)

            Daia Oienologu [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

            Are si solutii. Unele bune, altele mai putin bune. Studentii aceia cerceteaza si bine fac. Uneori cercetarea nu duce nicaieri si tot uneori se poate demonstra (in matematica de exemplu) ca zona de cercetare e inchisa si nu se poate merge mai departe.

            Problema apare in proiectele semi-coapte si spun asta deloc peiorativ referitor la studentii din articol. Un proiect semi-copt inseamna un proiect cu potential insa care nu poate fi implementat din cauza unor factori care nu au fost luati in consideratie sau au fost ignorati. In cercetare anumite probleme sunt ignorate pt a face studiul mai usor.

            Din pacate am vazut nenumarate proiecte de tip VANET (Vehicular Ah-Hoc Network) care pur si simplu sunt frumoase doar pe hartie. Iar acesta este din pacate unul din ele. Si va mai dau un motiv: oricine poate genera bruiaj pe FM. Daca soferii vor vedea pe o strada ca paraie FM-ul se vor uita in stanga si in dreapta dupa o ambulanta inexistenta. Securitate zero. Asta inseamna proiect semi-copt.

            A mai existat un proiect ca GPS-ul era destept si daca vedea ambuteiaj pe autostrada recalcula automat o ruta alternativa. Din pacate toate GPS-urile calculau aceiasi ruta alternativa. Rezultatul real: un ambuteiaj intr-un sat situat pe ruta alternativa, cu sanse mai mici de rezolvare si timp mai mare pierdut decat asteptatul pe autostrada. Din nou un proiect semi-copt insa pus din pacate in aplicatie.
      • 0 (4 voturi)    
        Iar daca stii sa citesti - desi ma indoiesc (Marţi, 17 ianuarie 2017, 17:32)

        Daia Oienologu [utilizator] i-a raspuns lui artistul000

        Na un articol aici, ba: https://goo.gl/hXEQeG

        Situl nu este al meu ci al FAA. Federal Aviation Authority of USA. Literele A N C inseamna: Always Fly, Navigate, Communicate. Pagina 1.

        Iar articolul este scris de unii mai "prosti" ca tine, grupati in General Avia on Joint Steering Commi ee Safety Enhancement Topic.

        Dar deh, plugul tau nu zboara, ba!

        PS: am incercat sa folosesc un limbaj adecvat pe care sa incerci sa il poti si intelege. Nu as baga insa mana in foc.
    • 0 (2 voturi)    
      1- Gresit (Marţi, 17 ianuarie 2017, 17:04)

      RicaZice [anonim] i-a raspuns lui Daia Oienologu

      Vehiculele cu circulatie prioritara cu semnalele luminoase si acustice in functiune pot incalca cam orice regula cu exceptia regulilor de trecere la nivel cu calea ferata.... iar la intersectii trebuie sa reduca viteza si sa se strecoare cu atentie sporita....
      • 0 (2 voturi)    
        Ai dreptate (Marţi, 17 ianuarie 2017, 17:26)

        Daia Oienologu [utilizator] i-a raspuns lui RicaZice

        Dar ti se pare normal ca pe o autostrada o ambulanta sa mearga pe contrasens fara inchiderea a-priori a sensului de autostrada celorlalte vehicule?

        M-am uitat pe codul rutier - este altfel decat atunci cand am avut examenul de conducere si da, ai perfecta dreptate:

        9. Autovehicule cu regim de circulatie prioritara

        Art. 61. – (1) Pentru a avea prioritate de trecere, autovehiculele prevazute la art.32 alin.(2) lit.a) si b), atunci când se deplaseaza în actiuni de interventie sau în misiuni care au caracter de urgenta, trebuie sa aiba în functiune semnalele luminoase si sonore.
        (2) Conducatorii autovehiculelor aflati în situatiile prevazute la alin.(1) pot încalca regimul legal de viteza sau alte reguli de circulatie, cu exceptia celor care reglementeaza trecerea la nivel cu calea ferata.
        (3) Când pe drumul public circulatia este dirijata de un politist rutier, conducatorii autovehiculelor prevazute la alin.(1) trebuie sa respecte semnalele, indicatiile si dispozitiile acestuia.
        • +1 (1 vot)    
          banda de urgenta (Marţi, 17 ianuarie 2017, 20:03)

          jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Daia Oienologu

          Autostrada are asa ceva pe sensul de mers.
          Din cate inteleg nu se aplica bruiajul permanent si necontrolat, ci doar cand vede ca aia din fata nu sesizeaza ambulanta.
          • +1 (1 vot)    
            Cum controlezi bruiajul? (Marţi, 17 ianuarie 2017, 20:34)

            Daia Oienologu [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

            Banuiesc ca au o antena de mare castig, orientabila in azimut, turela transparenta si un om cu binoclu sus pe ambulanta.

            Intai se uita pe bord la mine pe ce frecventa de radio sunt, bruiaza doar acea frecventa (controlat, nu?) apoi orienteaza antena catre mine.

            Hai sa vedem cat de veche e ideea: https://goo.gl/9PGvl7 - 2013. Bruiaj pe o raza de 1 km in jurul ambulantei, antena omnidirectionala. Pai daca asta se numeste "controlat" atunci vaca se numeste elicopter.
        • 0 (0 voturi)    
          trauma personala (Marţi, 17 ianuarie 2017, 20:06)

          jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Daia Oienologu

          Locuiesc pe o straduta care are obligatoriu dreapta, dar aproape de statia de ambulante. Ghici ce fac soferii de ambulanta? Dau drumul la sirena si merg stanga, ca e drumul mai drept si fara semafoare spre spitalul judetean din Brasov.
          Noroc ca nu au pacient de obicei, injuraturi isi iau la greu ... mai ales pe la 12 seara asa cand inca e trafic si se dau legali.
          • +1 (1 vot)    
            Exact de acest tip de incalcare ma tem (Marţi, 17 ianuarie 2017, 20:30)

            Daia Oienologu [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

            Inteleg sa mergi repede. Fireste ca ma dau la o parte din calea unei ambulante sau oricarei masini de interventie - viata cuiva depinde in masura si de decizia mea. Pe de alta parte insa asumarea unui risc inutil (cum e cel descris de tine) este absurda.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi