Boeing studiaza posiblitatea de a lansa zboruri comerciale fara piloti

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 8 iunie 2017, 18:21 Science - Tehnologie

fakepath\Boeing 777
Foto: Wikimedia Commons
Boeing intentioneaza sa testeze anul viitor tehnologii care sa verifice fezabilitatea existentei in viitor a avioanelor care se pot pilota complet singure, spune un director al companiei, citat de Reuters. Totusi, astfel de curse autonome nu vor putea fi lansate curand, fiindca va fi complicata omologarea lor. In prezent o foarte mare parte a zborului este pe pilot automat, insa exista doi piloti in cabina care realizeaza aterizarea si decolarea, intervin oricand este nevoie si supravegheaza toti parametrii de zbor.

Mike Sinnett, vicepresedinte dezvoltare de produs la Boeing, spune ca deja exista elemente ale tehnologiei necesare, referindu-se la drone de 1.000 de dolari care pot zbura singure din punctul A in punctul B.

Avioanele de linie au deja un grad mare de automatizare, folosind cea mai mare parte a timpului pilot automat. Datorita tehnologiei, in ultimii ani sunt doar doi piloti in cabina, in loc de trei.

Sinnett spune ca va testa tehnologia pe un simulator si apoi soft-uri de inteligenta artificala vor fi testate pe avioane in zbor controlat pentru a se vedea cum reactioneaza soft-ul in diverse situatii.

Oficialul Boeing spune ca va fi greu ca autoritatile care omologheaza avioanele sa fie convinse ca un avion pilot doar de computer poate fi 100% sigur. El mai spune ca nu stie cum se vor putea face omologarile pentru astfel de avioane, insa compania lucreaza la algoritmii necesari.

Sinnett spune ca un astfel de avion complet autonom ar trebui sa fie atat de bun, incat sa reuseasca ce a facut capitanul Sullenberger in 2009 cand a aterizat miraculos de urgenta pe raul Hudson din New York, salvand cei 150 de pasageri.


Citeste mai multe despre   




















1715 vizualizari

  • -2 (6 voturi)    
    E impropriu spus (Joi, 8 iunie 2017, 18:43)

    Rahan5 [utilizator]

    fara piloti. In realitate avioanele vor pastra cele 2 posturi de pilotaj, si cel putin 2 stuardese mai in varsta vor avea instructajul necesar sa aduca avionul la aterizare in caz de sunt probleme cu pilotul automat. De altfel, decolarea si aterizarea se va face numai cu stuardesele in scaunele de pilotaj.
    • +1 (3 voturi)    
      Deci pregătești piloți deghizați în stewardese :) (Joi, 8 iunie 2017, 23:03)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

      ”Instructajul necesar să aducă avionul la aterizare” poate fi făcut unor oameni care au deja pregătirea de specialitate. Pregătire care durează cam doi ani și costă cam 60 .000 de lire. Pur și simplu nu știi despre ce vorbești.

      În principiu, avionul poate ateriza automat, dar dacă rata de succes e doar 95%, transporturile aeriene pe toată planeta ar fi interzise cam în 30 de zile. Este incredibil cum poți să primești plusuri la o asemenea postare, probabil tu și cei care ți le-au dat aveți impresia că un avion sde pasageri se conduce cam ca o mașină.

      Dacă n-ai astfel de experiențe, vezi că găsești pe Youtube clip-uri cu procedura de pornire de la rece pentru un 737 sau pentru un A320. Cu ocazia asta ai să descoperi de ce stewardesele nu sunt piloți și de ce piloții nu sunt stewardese.
      • +3 (3 voturi)    
        Habar n-ai tu ! (Vineri, 9 iunie 2017, 13:12)

        Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        Nici macar nu ti-ai dat seama de adevarat-ul ,,subiect ascuns".
        Se reuseste sau nu? sa se faca o comunicatie radio sigura cu pilotii ,,stuardese" ?
        Prin comunicatii radio sigure, probabil se va ajunge sa poata fii sfatuite in timp real stuardesele in timpul aterizarii sau decolarii, chiar si daca pilotul automat s-a stricat .
        De altfel, orice decolare si atrizare, va fi asistata prin radio de un pilot profesionist !, care se va afla pe aeroport. (ca un dispecer de TAXI). Pilotul profesionist va fi asezat intr-un post de pilotaj de simulator, in care va vedea tot ce vad stuardesele din cabina de pilotaj.
        Chiar ca tu, nu stii despre ce vorbesti, cu pornirea la rece . Asta poate fi supravegheata si controlata prin radio sau prin comunicatie laser, Chiar ca aici, nu sunt probleme adevarate.
        Adevaratele probleme sunt la aterizare. Daca stuardesa vine la aterizare necorespunzator, cu pilotul automat stricat, si se intrerupe si comunicatia radio, si se mai termina si combustibilul pentru a repeta la nesfarsit aterizarea, situatia devine grava.
        • +1 (3 voturi)    
          O dronă cu piloți e o aberație în sine (Sâmbătă, 10 iunie 2017, 1:06)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

          Dacă în URSS s-ar fi predat în școală și logica, ai fi descoperitt că e absurd să ai stewardese în scaunele de pilotaj ale avionului, dacă există operator la sol care are acces la datele și comenzile de la bordul avionului.

          Exact așa funcționează droonele pe care le vezi tu la televizor, există la sol doi operatori care au acces la datele și comenzile de la bordul dronei. Însă Boeing vorbea despre avioane comerciale fără piloți (automate deci). Nu despre drone, că alea există deja.

          Oricui i se întâmplă să susțină prostii din când în când. Dar ideal ar fi ca omul să se controleze și să nu devină ridicol persistând în acele prostii.
          • +2 (2 voturi)    
            Asta e ,,alta chestie" care (Sâmbătă, 10 iunie 2017, 3:20)

            Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            n-ai prins-o !. Boeing face in primul rand reclama la chestia asta pentr a vinde la pret cat mai mare avioanele obisnuite. (Clienti prostii, cred ca daca Boieng ,,este aproape" de a face avioane fara piloti, cu siguranta ca au niste tehnologii mult mai sofisticate decat concurenta- deci, hai sa le cumparam avioanele actuale !)
            Mai gandestete, si o sa vezi ca e absolut normal sa ai stewardesele in scunele de pilotaj atunci cand este necesar.
            Daca se intrerupe transmisia radio, cade o drona fara pasageri.
            Dar cand se intrerupe transmisia radio la avionul cu pasageri , o sa vina stewardwsa sa zica pasagerilor:
            -- Avionul cade , o sa murim cu tortii, ca firma Boeing nu a prevazut loc de pilotaj cu mansa de conducere !.
            Tu n-ai inteles, ca miza afacerii este sa elimine cei 2 piloti care sunt foarte costisitor platiti, si nu ,,usurarea avionului" de echipamentul posturilor de pilotaj. De altfel, in scaunele de pilotaj, stewardesele vor putea sta sa se odihnesca cu schimbul. Deci scaunele vor fi folosite oricum.
            Desigur , tinta comerciala sunt in primul rand avioanele medii si mici, de 50-100 locuri, unde 2 piloti angajati sunt foarte costisitori, la bilantul contabil al biletelor.
            • -2 (2 voturi)    
              Vezi structura de cheltuieli pentru un zbor (Sâmbătă, 10 iunie 2017, 14:15)

              Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

              Cheltuielile cu piloții reprezintă un procentaj infim din costurile unui zbor, cea mai mare pondere o au combustibilul, întreținerea și amortizarea costului de achiziție al aeronavei (sau rata de leasing, după caz).

              Nu te poate opri nimeni să aberezi în continuare pe tema asta și să-ți dai plusuri la propriile comentarii, dar Boeing nu face decât un exercițiu de PR. O reducere a consumului de combustibil cu 2-3% este mult mai ușor de obținut decât eliminarea piloților și va avea drept rezultat economii mai importante.

              Chiar dacă ai avea în prezent doar 20 de ani (ceea ce nu e cazul) te asigur că nu vei vedea în cursul vieții tale avioane de pasageri (airliners) fără piloți și nici piloți deghizați în stewardese. Tu dacă ai face ani în șir cursuri de pilotaj și ai ajunge să ai licență ATPL, ai fi dispus să faci pe chelnerul cu pasagerii? Nici dacă îți mai dai încă 50 de plusuri la propriile comentarii :)
              • +2 (2 voturi)    
                Cheltuielie cu pilotii (Sâmbătă, 10 iunie 2017, 21:17)

                Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                sunt un procentaj major din pretul unei curse.
                La avioane mai vechi de gen An24, probabil sunt 2 piloti si 2 stewardese la 50 de locuri. De multe ori zboara doar cu 30-40 de pasageri.
                Salariile pilotiilor, reprezinta aici cu usurinta vreo 70 % din costul salariilor echipajului. Daca ar fi inlocuiti doar cu 3 stewardese ar fi excelent.
                Sa vezi cum ,,le cade mana" la piloti sa mearga sa serveasca pasagerii !. Se cred probabil ,,mari intelectuali" ca sunt piloti de avion !. Cand se apuca sa faca greva, blocheaza toata circulatia aeriana !. Sunt ocupati numai la aterizare si decolare. In rest, datorita pilotiilor automati ,, freaca menta". tot restul zborului.
                Sunt deja echipaje feminine de zbor de pasageri, nu mai e nevoie de barbati pentru asa ceva !
                Cele 3 stewardese vor avea un curs de calificare de vreo 6 luni - 1 an, plus certificare pe simulator in toate situatiile posibile. Se poate gasi o formula in sensul asta.
                Partea cea mai usoara, de fapt este cea cu memorarea tuturor ,,butoanelor" !. Sa nu uitam ca vor folosi ecrane LCD tactile etc. N-o sa fie vechea birocratie a butoanelor, indicatoarelor si manetelor analogice de pe AN 24 !
                Poate faci atatea obiectii pentru ca tocmai tu esti pilot de avion. Pai atunci imi ,,racesc gura" de pomana. Normal ca esti contra.
                • +2 (2 voturi)    
                  Boeing nu fabrică AN-24 :) (Duminică, 11 iunie 2017, 19:02)

                  Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

                  AN-24 e un avion vechi de 60 de ani.

                  Boeing nu fabrică aeronave mai mici de 737. Așa a început de altfel să conteze pe piață Embraer, atunci când Boeing a trecut masiv la wide-body și pe piața narrow-body a rămas liber un spațiu destul de mare. Cu cât aeronava e de capacitate mai mare, cu-atât contează mai puțin salariile piloților fiindcă sunt tot 2 și la 737, dar și la 777. Chiar și 747 are tot 2 piloți în prezent, cred că numai Iranul mai are versiunea veche cu 3 oameni în cockpit.

                  Cursurile pe care le vrei tu pentru stewardese sunt exact alea pe care le fac piloții, exact alea costă 60.000 de lire de persoană.

                  Vezi câte ore de zbor îți trebuie ca să obții licența și vezi cât de repede o pierzi dacă nu zbori. Nu-ți spun eu cifrele, caută-le singur și ai să ai un șoc :)
                  • +1 (1 vot)    
                    Boeing e companie mare. (Luni, 12 iunie 2017, 2:07)

                    Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                    Si poate influnta sa schimbe ceritificarea pilotiilor pentru SUA la avioane de tip nou.
                    Cursurile de care vorbesti tu nu sunt batute in cuie !, la 2 ani cat zici tu.
                    Cu cat avionul este mai modern si mai automatizat ,cu atat cursurile pot fi mai usoare, mai scurte si mai ieftine !.
                    Ca la calculatoare. Ca sa faci programare acum 20 de ani, cand existau doar programe de nivel inalt, era mult mai greu decat acum, cu programe de nivel jos.
                    Daca cetatenii din SUA o sa vrea sa se faca licente speciale de pilotaj cu scolarizare de doar 6 luni, in loc de 2 ani, si cu vreo 20.000 de $ in loc de sumele tale, o sa se faca, fii sigur de asta !. Desigur ca nu orice stewardesa o sa poata sa treaca testele. Dar daca o sa poata trece o treime dintre ele, va fi suficent.
                    I se va zice : Mai fatuca, ai acum 25 de ani, daca nu reusesti sa iei certificarea, o sa te dam afara cand o sa ai peste 30 de ani. Sa vezi cum multe o sa imprumute bani de la banci, ca sa ia certificarea, si o sa poata fi stewardese-piloti pana la 50 de ani.
                    In zborurile interne din SUA, cetatenii din SUA nu dau socoteala IAA , (Autoritatii Aeronautice Internationale) !
                    Dar unde credea-i ca pot sa fie zborurile astea la inceput ?. In zboruri interne ale SUA !. Numai aceste zboruri sunt o piata imensa. Nu e nevoie sa zboare peste ocean.
                    Certificarea va fi speciala pentru anumite tipuri de aparate de tip nou, super-automatizate !. Nu v-a fi valabila pe avioanele mai vechi.
                  • +2 (2 voturi)    
                    Am gasit ca trebuie o (Luni, 12 iunie 2017, 11:34)

                    Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                    ,,revizuire de zbor "o data la 2 ani pentru pilot comercial de pasageri. Pai atunci e foarte simplu:
                    La fiecare 6 luni ! , intr-un zbor de noapte, (ca sa fie cat mai greu), aduci toate fetele stewardese-piloti la aeroport.
                    Umplii un avion de 100 de persoane, cu un instructor de zbor pe unul din scaune.
                    Faci 100 de tururi de pista. O fatuca se aseaza pe celalalt scaun la 500 de metrii altitudine, aduce avionul de-a lungul pistei, pune avionul in picaj si aterizeaza. La mijlocul pistei, si 200 km/ ora instructorul ii zice sa puna gazele in plin si sa decoleze. La 500 de metri schimba locul cu colega,
                    Pai in 4 ore, cu 100 de aterizari, toate cele 100 de fete au trecut certificarea ,,de 6 luni" la ,,zbor practic".
                    Ce vrei mai mult ?
                    O sa fie stewardese care in toata viata lor pana la pensie nu au adus cu mainile lor un vion plin cu pasgeri la aterizare !, daca nu va fi nici un accident.
              • 0 (0 voturi)    
                Si atunci?! (Marţi, 13 iunie 2017, 11:24)

                CristioanR [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                "Cheltuielile cu piloții reprezintă un procentaj infim din costurile unui zbor" - nu chiar infima, dar MIC.
                Asta m-a frapat si pe mine, la un avion ce duce 300 de pasageri peste Ocean, ce economie asa mare realizezi daca elimini pilotii?!
                Softul acela autonom are fiabilitate asa de mare?!
                Poate reactiona prompt in situatii neprevazute?!
                De ce este asa de important pentru Boeing sa scape de piloti!?
                • +1 (1 vot)    
                  Pentru ca discutam de avioane de (Marţi, 13 iunie 2017, 20:09)

                  Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui CristioanR

                  50-100 de locuri, si nu de 300.
                  Te pomensesti ca si tu esti pilot, si ramai fara slujba.
                  Lasa, ca se pot face slujbe in industria aeronautica. Daca scad preturile la bilete o sa o sa fie mai multi calatori, si v-a fi nevoie de mai multe avioane.
                  • 0 (0 voturi)    
                    nu, nu sunt pilot! (Miercuri, 14 iunie 2017, 17:14)

                    Crioan [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

                    Si nu stiu daca va fi asa, insa cu siguranta APRECIEZ optimismul:

                    "Daca scad preturile la bilete o sa o sa fie mai multi calatori, si v-a fi nevoie de mai multe avioane"

                    DACA scad preturile, s-ar putea ca locul ingust ce trebuie eliminat sa fie reprezentat de pilotii calificati ...
            • 0 (2 voturi)    
              Stewardesele NU sunt piloți (Sâmbătă, 10 iunie 2017, 14:18)

              Harald [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

              A pune o stewardesă într-un scaun de pilotaj e ca și cum te-ar pune pe tine într-un scaun de pilotaj, pur și simplu te-ai uita ca mâța în calendar la comenzi și indicatoare..
  • -5 (7 voturi)    
    Sinnett a înțeles corect lucrurile :) (Joi, 8 iunie 2017, 18:44)

    Harald [utilizator]

    Niciun sistem automat de pilotaj nu va fi capabil în următorii 50 de ani să ia decizii comparabile cu cea luată de căpitanul Sullenberger.

    Dronele care se deplasează azi automat din punctul A în punctul B nu au pasageri, se pot prăbuși liniștite oriunde.
    • +1 (1 vot)    
      Peste catunul tau (Joi, 8 iunie 2017, 20:18)

      alibaba_zeul_meu [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      ar fi o optiune buna. =))
  • -6 (8 voturi)    
    testele s-au facut acum 16 ani (Joi, 8 iunie 2017, 19:04)

    Snitzelvienez [utilizator]

    La 11 Septembrie in new York. Un veritabil succes
  • +1 (5 voturi)    
    Cea mai cretina idee (Joi, 8 iunie 2017, 19:29)

    mitg [utilizator]

    Oricum va trebui tinut un echipaj la bord, ca avionul nu-i ca masina.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică