HotScience

VIDEO De ce se inunda Venetia?

de Adrian Stanica     HotNews.ro
Miercuri, 3 decembrie 2008, 11:20 Science - Terra

O plimbare prin Venetia
Pe data de 1 decembrie a acestui an Venetia era inundata in  proportie de 90% de  apele lagunei. Era efectul cresterii nivelului apei in laguna la cota 1,56, adica 1 metru si 56 de centimetri peste nivelul mediu al apei de aici. Acqua alta, adica acest fenomen prin care nivelul apei se ridica peste cotele normale, a dus la inundarea majoritatii strazilor si pietelor. Vestea a facut rapid turul agentiilor de presa din intreaga lume. Au urmat stiri alarmante, iar imaginile filmate au reaprins dezbaterile despre fragilitatea acestui oras. Putine au fost insa institutiile de presa din lume care au cautat sa explice ce s-a intamplat de fapt pe 1 decembrie la Venetia.

Fenomenul, numit acqua alta, este rezultatul suprapunerii mai multor cauze:
  • Vanturile puternice – provenite fie din sud (asa numitul Scirocco) fie din nord – est (sau Bora) imping apele Marii Adriatice spre Laguna Venetiei, care este situata in marginea de nord – vest a acesteia. Aceste ape impinse de vant intra in laguna prin cele trei guri si, astfel, nivelul apei in laguna creste. Incepand de duminica trecuta, in laguna venetiana a inceput sa soseasca apa impinsa aici de catre vantul numit scirocco.
  • Variatia brusca a presiunii atmosferice in partea de nord a Marii Adriatice – poate duce la aparitia unor fenomene numite seise (ridicari bruste ale nivelului marii). Iar la Venetia, dupa ce saptamana precedenta fusese neobisnuit de rece (presiune atmosferica foarte ridicata), presiunea a scazut brusc, odata cu venirea scirocco, adica a vantului cald din Africa.
  • Mareea astronomica -  care are valori mai ridicate in perioada cuprinsa intre echinoctiile de toamna si primavara – si-a adus si ea contributia.
Venetia cu totul sub ape
Foto:
Toate aceste cauze au actionat in acelasi timp si, pe 1 decembrie, s-a inregistrat cota de 1,56 m peste nivelul mediu, adica cea mai mare valoare de mai bine de 20 de ani. A fost deasemenea cea de-a patra ca valoare din anul 1872.

Este Venetia inundata permanent? Nu. Atunci cand se manifesta fenomenul acqua alta orasul este inundat numai in timpul fluxului, timp de cateva ore (depinde, evident, de cat de mare e cresterea nivelului apei). Fluxul revine odata la aproximativ 14 ore.

La fiecare acqua alta este inundat tot orasul? Nu. In functie de marimea cu care creste nivelul apei in laguna orasul este acoperit mai mult sau mai putin de ape. Prima zona care se inunda este Piata San Marco (zona mai coborata a orasului), atunci cand apa ajunge in jurul cotei de 90 de centimetri. Tot printre primele zone inundabile sunt si cele din jurul Podului Rialto, acolo unde cota orasului este deasemenea mai coborata.

Experti in mersul pe apa
Foto:
Cat de des se repeta acest fenomen? Nu exista o ciclicitate clara. Acqua alta apare de regula in perioada dintre echinoctiile de toamna si primavara si in ultimii ani s-a inregistrat o medie anuala de 55 de zile cu inundatii mai mari sau mai mici.
Media ultimilor ani este mai crescuta fata de cea din anii anteriori. Asta nu inseamna insa ca nu au existat asemenea fenomene si in trecut. Cea mai mare valoare a fost inregistrata in anul 1966, cand nivelul apei a crescut aproape cu 2 metri. Dar aceste fenomene au fost inregistrate de catre venetieni de multe ori in ultimul mileniu.

Exista o influenta a omului care favorizeaza cresterea numarului de zile in care Venetia este inundata? Cu siguranta Da. Daca nu exista deocamdata informatii suficiente care sa arate in mod cert ca exista o crestere a numarului de fenomene meteo extreme datorata omului, in zona Venetiei interventia omului a fost locala.

Institutul de Cercetari Marine
Foto:
De aproape 4 decenii presa mondiala a inceput sa anunte ca Venetia se scufunda. Si, intr-adevar, timp de aproape jumatate de secol orasul s-a scufundat cu circa 23 de centimetri. Aceasta scufundare se datora extractiei masive de apa in scopuri industriale, in special pentru fabricile de pe uscat (orasele – satelit Marghera, Mestre).

Volumul de apa extrasa era mult mai mare decat acela cu care acviferele (stratele care contin apa, in acest caz nisipuri) se reincarcau. De aceea zona lagunei, mai ales Venetia, incepuse sa se scufunde foarte rapid pentru ca acele nisipuri se tasau.

Cercetatorii italieni, alaturi de autoritati, au elaborat un plan special prin care au oprit aceasta exploatare necontrolata a apei si, deci, si fenomenul de tasare. Prin urmare, fenomenul de scufundare al Venetiei aproape s-a oprit in ultimul deceniu.

Venetia involburata
Foto:
Ce riscuri exista pentru populatie in timpul inundarii? Daca pentru turisti neplacerile privesc doar schimbarea planurilor de vacanta si ingreunarea deplasarii (in timpul inundatiilor in oras exista pasarele special instalate care sa le permita oamenilor deplasarea), nu acelasi lucru se poate spune despre localnici. Acestia sufera din cauza:
  •  inundarii locuintelor si eventual a locurilor de munca
  • degradarii cladirilor si bunurilor proprii
  • cresterii poluarii in laguna (apa “spala” practic toate mizeriile din oras si le transporta in laguna, invers – poluantii din apa ajung pe strazi)
  • intarzierilor si devierilor de trafic ale vapoarelor sau barcilor (cum apa creste numeroase canale devin inaccesibile).
Exista planuri de alertare si de prevenire a acestui fenomen? In ceea ce priveste alertarea, cercetatorii italieni alaturi de autoritatile venetiene au pus la punct un program de monitorizare, modelare, prognoza si alertare prin care oamenii sunt instiintati la timp:
  • daca se produce fenomenul acqua alta
  • care este valoarea estimata a acestuia.
Pentru deplasarea prin oras sunt montate pasarele, iar apararea civila are planuri de interventie in caz de urgenta. In ceea ce priveste prevenirea, in anul 2011 ar trebui finalizata constructia giganticului dar si controversatului proiect MOSE. Prin acest proiect sunt in constructie porti uriase la fiecare dintre cele 3 guri de intrare in laguna. Atunci cand apa in laguna risca sa depaseasca un anumit nivel, aceste porti se vor ridica automat si vor bloca accesul apei marii in laguna pe perioada riscului maxim al inundatiei.

Vezi imagini cu Venetia sub ape:



Cum au functionat sistemele de prognoza si alertare in cazul acqua alta din 1 decembrie?
Cercetatorii de la Institutul de Stiinte Marine, alaturi de cei din alte institutii de cercetare si de autoritatile locale din Venetia, grupati in Consorzio di Ricerche Lagunari, sunt si cei care elaboreaza modelele matematice de prognoza a fenomenului, si care pentru data de 1 decembrie au anuntat la timp o valoare de 1,60. Cercetatorii au anuntat ca valoarea reala de 1,56 cm, cu 4 cm mai mica decat cea estimata, s-a datorat unei schimbari bruste a vantului.

In urma prognozei, a urmat avertizarea prin presa si prin SMS. Datorita valorii foarte mari a nivelului apei, in dimineata aceleiasi zile au intrat in functiune si sirenele iar clopotele bisericilor au anuntat de asemenea pericolul.

Fotografiile prezentate au fost realizate si trimise de catre cercetatorii de la Institutul de Stiinte Marine (Istituto di Scienze Marine – ISMAR) din Venetia, Consiglio Nazionale delle Ricerche pe data de 1 decembrie 2008.

Link-uri utile:
Centrul de monitorizare si prognoza a mareelor
http://www.comune.venezia.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/1644
www.comune.venezia.it/maree
(in italiana)






Citeste pe Stirile ProTV

Comuna care sta si se uita la 1 milion de euro, asteptandu-i pe chinezi. Ce s-a ales de liceul tehnologic, abandonat de 3 ani

O investitie de un milion de euro zace fara folos intr-o comuna din Dambovita. Cu bani europeni, dar si de la Ministerul Educatiei, autoritatile au ridicat un liceu tehnologic care ar fi trebuit sa formeze specialisti pentru o fabrica de electronice.








21633 vizualizari
  • +7 (7 voturi)    
    foarte bun articolul!!!!!!!! (Miercuri, 3 decembrie 2008, 11:45)

    guralivu [anonim]

    felicitari, este un articol bun !
    • +6 (6 voturi)    
      deci se poate... (Miercuri, 3 decembrie 2008, 15:03)

      alin [anonim] i-a raspuns lui guralivu

      pentru a incuraja consecventa, ar fi interesant sa putem vota si articolele hotnews la fel cum votam comentariile. v-ar ajuta sa cresteti in timp calitatea site-ului. prefer sa citesc 1 articol de genul acesta + 100 de stiri rezumate pe 1 rand decat 100 de articole de o pagina prost scrise. felicitiari Adrian Stanica!
      • +3 (3 voturi)    
        votarea articolelor (Miercuri, 3 decembrie 2008, 16:37)

        realwahl [anonim] i-a raspuns lui alin

        Si eu am propus, in urma cu cateva luni, sa se poata vota articolele. Sper ca in viitor sa putem face asta. Ar fi foarte util atat pt. cititori, cat si pentru ziaristi/hotnews.
    • +1 (1 vot)    
      Cand e cea mai mare maree (Joi, 4 decembrie 2008, 18:48)

      alexandriu [utilizator] i-a raspuns lui guralivu

      Cea mai mare maree este atunci cand luna trece prin unul din cele doua noduri(intersectiile planului ei de rotatie cu planul eclipticii)
      Acest lucru se intimpla cu o periodicitate de 173 de zile (in preajma acelor momente au loc eclipsele de luna si de soare).Ultimul asfel de moment a fost pe 1 august 2008.
      Din cauza precesiei liniei nodurilor(cu perioada de18ani)MOMENTELE DE MAXIMA MAREE DAU UN TUR COMPLET AL ANULUI in 18 ani.
      Desigur, in plus, a necesar sa fie luna plina sau noua.
      Afirmatia din text cu echinoctiile e pura fantezie(desi am mai auzit_o si la altii de exemplu la Marguerite Duras"Stavilar la pacific")
  • +6 (6 voturi)    
    Felicitari (Miercuri, 3 decembrie 2008, 11:48)

    Romanescu [anonim]

    Dle Adrian Stanica, multumesc pt. informatii, se vede efortul de documentare asupra unui fenomen tratat superficial in mass-media. Mi-a facut placere sa va citesc articolul. O zi buna!
  • +6 (6 voturi)    
    articol corect si bine documentat ! (Miercuri, 3 decembrie 2008, 11:51)

    Adi [anonim]

    Da, vad ca totusi mai sunt si ziaristi care nu scriu doar sa scrie si sa arunce cat mai repede pe piata o "pocnitoare".
    Din punctul meu de vedere, articolul e corect si bine documentat.
  • -2 (2 voturi)    
    ptr Adrian Stanica (Miercuri, 3 decembrie 2008, 11:59)

    George C [anonim]

    M-a sunat Carlo. Era foarte trist. Nu a mai vazut asa ceva niciodata si'i nascut acolo. Lucreaza acasa pt ca nu mai poate ajunge la FEEM decat cu barca. E inimaginabil. George
  • +4 (4 voturi)    
    foarte bun (Miercuri, 3 decembrie 2008, 12:08)

    Mnd [utilizator]

    Stanica... esti de viitor.
  • +2 (2 voturi)    
    Excelent (Miercuri, 3 decembrie 2008, 12:09)

    Daniel [anonim]

    Un articol clar si nepartinitor. E prima oara cand citesc cuvantul acvifer online:)
  • +4 (4 voturi)    
    :) (Miercuri, 3 decembrie 2008, 12:48)

    Adrian [anonim]

    subscriu parerilor anterioare.... La cat mai multe articole informative asemanatoare
  • +4 (4 voturi)    
    In sfirsit un articol bun (Miercuri, 3 decembrie 2008, 13:08)

    gogu [anonim]

    Cred ca e prima data cind citesc un articol bun, documentat, decent, fara stiri "incendiare" sau greseli de ortografie.
    Nu credeam ca asa ceva e posibil pe hotnews.
  • +3 (3 voturi)    
    un articol foarte bun (Miercuri, 3 decembrie 2008, 13:53)

    esme [anonim]

    Un articol pe intelesul tuturor si care ne lasa mai bine informati dupa ce il lecturam cu placere.
  • +2 (2 voturi)    
    BRAVO (Miercuri, 3 decembrie 2008, 14:30)

    neme [anonim]

    bravo tata, un articol bun.
  • +2 (2 voturi)    
    felicitari (Miercuri, 3 decembrie 2008, 15:21)

    dragoman [anonim]

    in sfarsit un articol fakut profesionist.se vede ca ai muncit mult te-ai documentat bn ,la mai multe!
  • +2 (2 voturi)    
    articol (Miercuri, 3 decembrie 2008, 15:30)

    gerry [anonim]

    Felicitari,Adrian,un articol exceptional,cum ar fi cazul sa existe mai des prin presa noastra.Imi pare rau ca nu l-am putut auzi citit la BBC,dar ma bucur ca un jurnalist format pe modelul radio are si pana (sau,mai degraba,tastatura).
  • 0 (0 voturi)    
    cum sa se taseze nisipurile??? (Miercuri, 3 decembrie 2008, 15:37)

    Codruta N [utilizator]

    Voi stiti ce-i aia "nisip"?
    Straturile in care sunt acvifere NU se taseaza!
    Offff!!!
    • 0 (0 voturi)    
      bravos coana mare (Miercuri, 3 decembrie 2008, 21:46)

      alice [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

      afla si matale ca "straturile" de pietre sunt de fapt strate - asta o invata oricine a facut geologia din primul an. apoi stratele pot fi acvifere, nu AU in ele acvifere. pe urma omu` explica mai sus de ce se taseaza. lasa oftatul si mai citeste
      • 0 (0 voturi)    
        ok (Joi, 4 decembrie 2008, 3:40)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui alice

        "strate", scuze si, da, "acvifere", nu "care au acvifere" - dar asta oricum nu inseamna ca nispiurile se taseaza din cauza ca "se scoate apa din acvifere", pentru ca este o prostie! NU se taseaza nisipurile pentru ca se scoate apa din acvifere! Sau poate densitatea specifica a apei e mai mare decat a particulei de nisip, de ajunge nisipul sa pluteasca in apa? Or fi nisipuri din polistiren! :-p
        • +2 (2 voturi)    
          Strate (Joi, 4 decembrie 2008, 10:19)

          Daniel [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

          Codruta persisti in ridicol. Imagineaza-ti un recipient in care intre niste strate de nisip, argila,mal etc exista apa captiva. Apa e captiva, adica sta deasupra unor depozite impermeabile (argile). Daca extragi apa in spatiul ramas liber tot ansamblul ala devine mai compact sau cu alte cuvinte se taseaza.
          Nu-ti imagina ca ai doar nisip acolo, autorul nu intra in detalii prea tehnice pentru ca nu are rost. Prea tai firu-n patru.
  • +1 (1 vot)    
    EXCELENT! (Miercuri, 3 decembrie 2008, 15:46)

    vvritz [anonim]

    felicitari pentru articol si explicatii. jurnalism adevarat!
  • +1 (1 vot)    
    felicitari (Miercuri, 3 decembrie 2008, 15:50)

    violeta [anonim]

    excelent articolul, subscriu comentariilor anterioare si trebuie sa recunosc ca am cautat explicatii la acest fenomen si nu am reusit sa aflu ceva care sa ma multumeasca. Felicitari si mai astept si altele la acelasi nivel!
  • +1 (1 vot)    
    perfect!! (Miercuri, 3 decembrie 2008, 16:00)

    mihai [anonim]

    EXCELENT articol!
    in sfirsit ni se explica si noua ce se intimpla,
    nu ni se arata doar imagini.

    Rolul presei este sa ne lase cu mintea deschisa si nu cu gura cascata!!
  • +1 (1 vot)    
    un articol pe care voiam sa-l citesc (Miercuri, 3 decembrie 2008, 17:59)

    anisoara [anonim]

    Ma bucur ca in sfarsit scrie despre un fenomen care ne interseaza in mod profesionist. Articol interesant, pe care l-am citit cap-coada.
  • 0 (0 voturi)    
    Foarte bun articolul, asa cum ne-ai obisnuit!!! (Miercuri, 3 decembrie 2008, 21:19)

    leni [anonim]

    Super tare!!
  • 0 (0 voturi)    
    sambata in Venetia (Joi, 4 decembrie 2008, 0:53)

    ginel [anonim]

    Ia sa-mi tineti pumni ca sambata ma duc in Venetia, promit sa va trimit poze daca mai prind acqua alta.
  • +1 (1 vot)    
    Felicitari! (Joi, 4 decembrie 2008, 9:26)

    Cristina [anonim]

    Foarte rar intalnit prin presa din Romania, dar foarte bun articolul! Asta inseamna jurnalism!!!
    Felicitari!
  • 0 (0 voturi)    
    interesant (Joi, 29 ianuarie 2009, 11:11)

    strejoiu [anonim]

    Este un articol interesant, usor de citit si pentru cei neavizati.Bravo!


Abonare la comentarii cu RSS




Vremea la


/
Maine:
|

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri