Cercetatorii care au detectat undele gravitationale, premiati cu 3 milioane dolari

de I.C.     HotNews.ro
Miercuri, 4 mai 2016, 18:54 Science - Stiinte fundamentale

undele gravitationale
Foto: NASA
Cercetatorii care au detectat, in premiera, undele gravitationale, confirmand o predictie importanta a teoriei relativitatii generale enuntata de Albert Einstein in 1915, vor imparti Special Breakthrough Prize, in valoare de 3 milioane de dolari, a anuntat comitetul de selectie a premiului, potrivit Reuters.

Premiul Breakthrough, pentru reusite stiintifice, a fost creat de miliardarul rus Yuri Milner, impreuna cu mai multi pionieri din domeniul tehnologiei, precum fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, si co-fondatorul Google Sergey Brin.

O echipa de la Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO) a anuntat in luna februarie prima detectare directa a undelor gravitationale, un avans major care deschide o noua fereastra spre misterele universului.

Aceste unde gravitationale au fost detectate in Statele Unite in 14 septembrie 2015 de cele doua instrumente ale observatorului Ligo (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory), care masoara fiecare patru kilometri.

Cei trei fondatori ai LIGO - Rainer Weiss, Kip Thorne si Ronald Dreve - care si-au dedicat o mare parte din cariera detectarii undelor gravitationale, vor imparti 1 milion de dolari. Peste  1.000 de contributori implicati in proiect vor imparti, in mod egal, restul de 2 milioane de dolari.

Undele gravitationale sunt generate de perturbarile produse de reteaua spatiu-timp sub efectul deplasarii unui obiect cu masa mare, precum gaurile negre.

Aceasta teorie avansata de Einstein ar putea sa se prezinte ca undele formate de o piatra aruncata intr-o apa sau ca deformarea suferita de o plasa sub greutatea unui obiect, in acest caz plasa fiind spatiu-timpul. Potrivit acestor zvonuri, descoperirea ar fi fost facuta observand coliziunea a doua gauri negre si fuziunea lor.

O dovada indirecta a existentei undelor gravitationale a fost produsa prin descoperirea in 1974 a unui pulsar si a unei stele neutronice, de catre Russel Hulse si Joseph Taylor, care le-a adus premiul Nobel in 1993.

Fake (Joi, 5 mai 2016, 11:56)

Qu [utilizator]

Gravitatia inseamna linii de camp inchise.
      Închise dar deformate (Vineri, 6 mai 2016, 3:47)