Trei astrofizicieni americani, Rainer Weiss, Barry Barish si Kip Thorne, au primit marti premiul Nobel pentru Fizica pentru contributia decisiva la observarea undelor gravitationale, deschizand astfel o noua fereastra pentru cunoasterea Universului, scrie AFP.

undele gravitationaleFoto: NASA

Juriul Nobel a premiat "contributiile lor decisive la detectorul LIGO si la observarea undelor gravitationale", un avans capital in cercetarea care confirma o predictie a lui Albert Einstein in teoria relativitatii generale.

"Descoperirea lor a bulversat lumea", a subliniat secretarul general al Academiei de stiinte, Goran Hansson.

Un secol dupa predictia lui Einstein, acesti fizicieni au facut un pas imens in astrofizica ridicand inca un val din misterele cosmosului.

"Stiam ca undele gravitationale exista (dar) este prima oara cand ele au fost observate direct", a aratat Olga Botner, membru al comitetului pentur Fizica Nobel.

Cu ajutorul instrumentului american LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory), al oamenilor de stiinta premiati marti si a doua detectoare din Louisiana si Washington, undele gravitationale au fost observate direct pentru prima oara in septembrie 2015. Anuntul a fost facut in 11 februarie 2016.

In septembrie 2017, un alt instrument, detectorul european Virgo, a inregistrat la randul sau unde gravitationale.

Luni a fost atribuit premiul Nobel pentru medicina, pentru trei geneticieni americani al caror studiu legat de ceasul biologic a relevat adaptarea corpului la ciclul zi - noapte, tulburarile somnului somnului si efectele asupra starii de sanatate.

Urmeaza miercuri premiul pentru Chimie, cel pentru Literatura, joi, cel pentru pace, vineri si pentru economie, in 9 octombrie.

In acest an, premiul este de 9 milioane de coroane suedez (circa 940.000 de euro). Rainer Weiss obtine jumatate iar Barry Barish si Kip Thorne cealalta jumatate.