STIINTE FUNDAMENTALE
Cercetatorii care au detectat undele gravitationale, premiati cu 3 milioane dolari Cercetatorii care au detectat, in premiera, undele gravitationale, confirmand o predictie importanta a teoriei relativitatii generale enuntata de Albert Einstein in 1915, vor imparti Special Breakthrough Prize, in valoare de 3 milioane de dolari, a anuntat comitetul de selectie a premiului, potrivit Reuters.
​Un satelit francez, trimis pe orbita pentru a gasi o bresa in teoria lui Einstein Doi sateliti urmeaza sa fie lansati vineri din Guyana franceza, de o racheta ruseasca Soyuz, pentru a efectua doua misiuni ambitioase ale Europei: unul dintre ei va supraveghea Terra cu ajutorul unui radar, iar celalalt va incerca sa sfideze un principiu al teoriei lui Einstein, informeaza AFP.
Surescitare mare in lumea fizicii, datele CERN sugereaza descoperirea unei noi particule: "Daca se dovedeste a fi adevarat, este de gradul zece pe scara Richter a fizicii" Cand sute de fizicieni s-au adunat saptamana aceasta in La Thuile, un vechi oras minier din inima Alpilor italieni, o scurta si simpla intrebare plutea in aerul rece si proaspat: “este adevarat”, scrie The Guardian.
Profesor de la Oxford, premiat cu 500.000 de lire pentru ca a rezolvat o problema de matematica veche de trei secole Un profesor de la Universitatea Oxford a castigat un premiu de 500.000 de lire sterline pentru rezolvareaunui mister matematic vechi de trei secole, moment ce a fost descris ca un "moment epocal” pentru stiinta, scrie The Telegraph.
UPDATE Fizicienii anunta prima detectare directa a undelor gravitationale: Putem auzi Universul Echipe internationale de cercetatori au anuntat joi prima detectare directa a undelor gravitationale, un avans major care deschide o noua fereastra spre misterele universului, scrie AFP. Aceasta descoperire, care vine dupa mai multe decenii de eforturi, confirma o predictie importanta a teoriei relativitatii generale enuntata de Albert Einstein in 1915.
Comunitatea stiintifica internationala asteapta cu nerabdare ziua de joi, in care ar putea fi anuntata descoperirea undelor gravitationale Lumea stiintifica asteapta cu nerabdare anuntul care urmeaza sa fie facut joi de cercetatorii de la Caltech (California Institute of Technology), MIT si LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory), si care ar putea viza detectarea undelor gravitationale, unul dintre ultimele Graaluri ale fizicii, care ar putea deschide o noua fereastra asupra universului, scrie AFP.
Astronomii babilonieni, primii care au folosit "o geometrie foarte sofisticata" Astronomii babilonieni au inventat formule matematice si geometrice foarte avansate de urmarire a miscarii planetei Jupiter cu 14 secole inaintea europenilor, au determinat oamenii de stiinta, potrivit AFP.
Studiu: Babilonienii au fost primii care au folosit geometria, cu 1.400 de ani mai devreme decat se credea anterior Geometria sofisticata - ramura a matematicii care se ocupa cu studiul formelor - a fost folosita cu cel putin 1.400 de ani mai devreme decat se credea anterior, sugereaza un nou studiu.  Cercetarile arata ca babilonienii antici au folosit calcule geometrice pentru a urmari traiectoria planetei Jupiter noaptea, pe cer. Originile geometriei fusesera urmarite, anterior, pana in secolul 14. Noul studiu a fost publicat in Science, anunta BBC.
VIDEO Act de disparitie cuantica: Bizarele "unde de materie", fantomele fizicii Fantomele sunt reale, cel putin intr-un laborator din cadrul Universitatii Rice, unde fizicianul Randy Hulet si o echipa de cercetatori au demonstrat un fenomen bizar si paradoxal in care materia reuseste sa treaca, nestingherita, prin alta materie. Efectul, in unele cazuri, este ca si cum un element ar fi disparut complet relativ la celalalt element, impartind si totodata fara a imparti acelasi spatiu, se arata intr-o lucrare citata de Motherboard si publicata in Nature Psysics.
Copiii din familiile non-religioase sunt mai altruisti si mai atenti decat cei din familiile religioase - studiu Copiii din familiile religioase sunt mai putin altruisti si mai indreptati catre pedepse decat copiii din familii non-religioase, conform unui studiu citat de The Guardian.
China anunta ca va construi cel mai mare accelerator de particule din lume China vrea sa construiasca cel mai mare accelerator de particule din lume intre 2020 si 2025, a anuntat joi presa chineza. Instalatia ar urma sa le permita oamenilor de stiinta sa afle mai multe informatii despre cum functioneaza Universul, informeaza AFP.
VIDEO Un experiment cuantic il contrazice pe Einstein si arata ca Universul este, intr-adevar, "infricosator" La 80 de ani dupa ce fizicianul Albert Einstein a respins, calificand drept "infricosatoare", ideea ca simpla observare a unei particule ar putea sa schimbe automat un alt obiect aflat la distanta, o echipa de cercetatori olandezi a anuntat saptamana aceasta ca a dovedit decisiv faptul ca efectul este real, scrie Reuters.
Egiptul autorizeaza sondarea radar a mormantului lui Tutankhamon, pentru a verifica da sub acesta se este ingropata legendara regina Nefertiti Un comitet de experti din Egipt a dat unda verde pentru sondarea mormantului lui Tutankhamon cu radarul, pentru a verifica teoria unui arheolog britanic care sustine ca regina Nefertiti ar fi ingropata intr-o camera secreta, anunta AFP.
Premiul Nobel pentru Chimie, acordat suedezului Tomas Lindahl, americanului Paul Modrich si turco-americanului Aziz Sancar, pentru cercetari privind legatura dintre refacerea ADN si tratarea cancerului Cercetatorul suedez Tomas Lindahl, americanul Paul Modrich si turco-americanul Aziz Sancar au primit, miercuri, Premiul Nobel pentru Chimie, cei trei fiind recompensati pentru cercetarile privind legatura dintre mecanismele celulare de reparare a ADN-ului si tratamentele impotriva cancerului, se arata in motivatia Comitetului Nobel, informeaza AFP.
Laureatul Premiului Nobel pentru Chimie va fi anuntat miercuri Premiile Nobel 2015 continua miercuri cu anuntarea castigatorului Premiului Nobel pentru Chimie, eveniment asteptat la ora locala 11:45 (12:45 ora Romaniei), potrivit NobelPrize.org. Printre favoritii la castigarea Nobelului pentru Chimie in acest an se numara Emmanuelle Charpentier, de la Helmholtz Center for Infection Research din Germania, si Jennifer Doudna, de la Universitatea California, Berkley, din Statele Unite. Ele au fost alese pentru dezvoltarea metodei CRISP-Cas9 in domeniul editarii genomului.
Premiul Nobel pentru fizica a fost acordat unui japonez si unui canadian pentru descoperirile in domeniul neutrinilor Premiul Nobel pentru fizica a fost acordat japonezului Takaaki Kajita si canadianului Arthur B. McDonald care au fost recompensati pentru lucrarile in domeniul neutrinilor. Premiul recunoaste contributia celor doi la experimentele ce demonstreaza ca neutrinii isi schimba identitatea, metamorfoza insemnand ca ei au masa proprie. Kajita lucreaza la University of Tokyo, in Kashiwa, Japonia. McDonald lucreaza la Queen's University, in Kingston, Canada. Kajita are 56 de ani, iar McDonald, 72 de ani.
UPDATE William Campbell, Satoshi Omura si Youyou Tu au castigat premiul Nobel pentru Medicina Premiul Nobel pentru medicina 2015 a fost acordat luni irlandezului William Campbell, japonezului Satoshi Omura si chinezoaicei Youyou Tu, pentru descoperirea de tratamente impotriva infectiilor parazitare si a malariei , scrie AFP.
Un experiment al LHC aduce o noua lovitura dura supersimetriei, teoria fizicii particulelor Un nou avans realizat de marele accelerator de particule al CERN aduce o lovitura puternica "supersimetriei", o teorie a fizicii particulelor destinata sa umple lacunele Modelului Standard, potrivit unui studiu publicat luni in revista Nature Physics si citat de AFP.
Cercetatorii de la Large Hadron Collider au descoperit o noua particula subatomica, penta-quarcul Cercetatorii de la acceleratorul de particule LHC (Large Hadron Collider), administrat de CERN, au anuntat ca au descoperit o noua particula subatomica, penta-quarcul, a carei existenta a fost prezisa prima data in anii 1960, informeaza Mediafax citand BBC.
​Marele accelerator de particule LHC a inceput o noua faza de experiente, in cautarea unei porti spre o "noua fizica" Cel mai mare accelerator de particule din lume, LHC al Organizatiei Europene pentru Cercetari Nucleare (CERN), a inceput miercuri o noua faza de experiente inedite cu o energie aproape dubla, iar oamenii  de stiinta spera sa deschida usa spre o "noua fizica", scrie AFP.

Bancul zilei: Un ardelean la Bucuresti