TERRA
VIDEO Sonda lunară chineză a trimis o imagine panoramică de pe fața nevăzută a Lunii Un mic robot motorizat chinez a început pe 3 ianuarie să exploreze fața ascunsă a Lunii, iar acum a trimis primele fotografii de acolo. Spre deosebire de fața apropiată de Pământ, care este orientată tot timpul spre planeta noastră, nicio sondă sau modul de explorare nu atinsese până acum cealaltă parte a Lunii (the dark side of the moon), un teritoriu muntos și accidentat, presărat de cratere.
În Alpi stratul de zăpadă a ajuns și la peste 4,5 metri grosime. În Turcia au fost -28 de grade și a nins peste un metru pe un vârf montan din sudul Italiei În Alpi a nins extrem de mult în ultimele zile, în unele locuri stratul de zăpadă s-a apropiat de 5 metri grosime și peste 40 de stațiuni sunt închise. Vremea a fost foarte rece în sudul Europei și pe Monte Scuro, în regiunea Calabria din Italia, stratul de zăpadă a atins 122 cm. În zonele montane din Turcia și Armenia au fost -28 de grade, iar pe muntele Ai Petri din Crimeea a nins jumătate de metru. În această dimineață au fost -3 grade în Egipt, -5 în Algeria și -2 în Maroc.
Science Report: „Rocket Man” Elon Musk publică primele imagini ale navei stelare BFR; „NASA nu mai poate trimite azi oameni pe Lună”; SpaceX pregătește nava spațială Crew Dragon pentru prima misiune Nu e chiar „războiul stelelor”, ci doar controverse cu adevărat cosmice: Elon Musk vrea să înceapă pe cont propriu colonizarea planetei Marte din 2024 (și chiar să se mute și el!), în timp ce o legendă a astronauticii critică dur NASA pentru planurile „prostești și ridicole” de a trimite oameni acolo. Între timp, agenția spațială americană alimentează cu multe miliarde de dolari pe SpaceX și Boeing pentru a aproviziona Stația Spațială Internațională și a-i asigura locatari.
Science Report: China trimite prima misiune spațială spre fața nevăzută a Lunii; Scheletul lui „Picior Mic” dezvăluie o misterioasă rudă a omului; Moș Crăciun a venit mai devreme la Stația Spațială; Planeta s-a mai încălzit cândva, iar viața animală aproape a dispărut Drapelul Chinei va fi arborat pe fața nevăzută a Lunii / Savanții sud-africani ne-au descoperit o nouă bunică, în vârstă de 3,67 de milioane de ani și care trăia pe picior mic / Meniul de Crăciun al cosmonauților de pe Stația Spațială Internațională nu a sosit cu reni, ci cu șoricei și viermi / Când oceanul planetar era să dea în clocot, viața animală aproape a dispărut de pe Terra
"Marea moarte": încălzirea rapidă a cauzat cel mai mare eveniment de extincție Încălzirea globală rapidă a provocat cel mai mare eveniment de dispariție din istoria Pământului, care a șters marea majoritate a animalelor marine și terestre de pe planetă, au descoperit oamenii de știință, relatează The Guardian.
Schimbările climatice au dus la dispariţia unicornului siberian în urmă cu 35.000 de ani (studiu) Elasmotherium sibiricum, cunoscut ca "unicornul siberian", a dispărut în urmă cu peste 35.000 de ani din cauza reducerii suprafeţei de păşunat din stepă, ca urmare a schimbărilor climatice, potrivit unui studiu australian publicat marţi şi citat de agenția EFE, transmite Agerpres.
VIDEO Brazilia: Pe o suprafață cât a României termitele au construit 200 de milioane de movile. Unele au 4.000 de ani și se văd și din spațiu O cercetare de câțiva ani a arătat că pe o suprafață de peste 200.000 kmp termitele au construit în Brazilia sute de milioane de movile, cele mai mari având 3 metri înălțime și 9 metri diametru. Studiul publicat în revista Current Biology menționează că movilele sunt rezultatul săpăturilor intense făcute de termitele care se hrănesc cu frunze uscate și sapă rețele complexe de tunele.
Balenele cu cocoașă trec, odată la câţiva ani, printr-o ''revoluţie culturală'' în timpul căreia îşi schimbă cântecele Balenele cu cocoaşă de sex masculin trec, odată la câţiva ani, printr-o ''revoluţie culturală'' în timpul căreia îşi schimbă ''imnurile'' specifice fiecărui grup, conform unui studiu efectuat în Australia, transmit Press Association şi Xinhua, citate de Agerpres.
Un crater mai mare decât Parisul a fost descoperit sub gheața din Groenlanda Un meteorit gigant s-a prăbușit în Groenlanda, acum cel puțin 12.000 de ani, creând un crater mai mare decât orașul Paris, care a fost descoperit recent sub gheață de către un radar, au anunțat miercuri cercetătorii, relatează AFP.
Roxana Bojariu, climatolog: În condiţiile unui scenariu pesimist, pentru perioada 2021 - 2050 experimentele numerice au arătat că temperaturile pot ajunge la 50 de grade Celsius în sudul țării Anotimpurile vor rămâne patru, dar ritmul lor se va modifica, susţine Roxana Bojariu, director al Departamentului de Climatologie din cadrul Administraţiei Naţionale de Meteorologie (ANM), care avertizează că, potrivit experimentelor numerice, în perioada 2021 - 2050 pot fi înregistrate temperaturi chiar de 50 de grade Celsius în sudul ţării. ”Numărul de zile cu valuri de căldură a crescut, mai ales în zona sudică, sud-estică şi extremul vest. Această modificare se va amplifica, din păcate, pe termen mediu şi lung”, spune Bojariu, citată de Agerpres.
Societatea Ornitologică Română anunță descoperirea unei noi specii de gărgăriță ​O echipă de biologi de la Societatea Ornitologică Română a descoperit o nouă specie de insectă pentru fauna României. Este vorba despre Leucomigus candidatus, o nouă specie de gărgăriță. Specia trăiește în Nordul Africii, Asia și Europa, unde poate fi întâlnită doar în regiunile stepice din partea europeană a Rusiei și Ucraina. În România se estimează că există circa 1.250 de specii distincte de gărgărițe.
Un număr record de peste 800 de oameni au ajuns pe Everest în acest an ​Peste 800 de oameni au ajuns pe Everest în acest an, record absolut de ascensiuni pentru un sezon, arată date citate de channelnewsasia.com și AFP. Printre cei ajunși pe cel mai înalt munte din lume se numără un șerpaș care face asta a 22-a oară, dar și un chinez cu ambele picioare amputate. Numărul celor care ajung pe Everest este foarte mare, cantitatea de gunoaie este uriașă și statul nepalez caută moduri de a mai reduce numărul turiștilor.
VIDEO Descoperirea unei noi specii de pterozaur oferă detalii despre primele vertebrate "construite" pentru zbor "Nici pasăre, nici dinozaur": o nouă specie de pterozaur, prima vertebrată "construită" pentru zbor, datând din urmă cu peste 200 de milioane de ani şi descoperită în Statele Unite, ilustrează incredibila diversitate a acestor creaturi terifiante, relatează luni AFP.
Povestea locului în care au fost aproape 45 de grade și alte momente în care temperaturile s-au apropiat în România de recordul absolut De curând au fost 38 de grade în Olanda, + 34 dincolo de Cercul Polar și 44 de grade în Rusia europeană.  Mai mult, în week-end ar putea fi depășit recordul european de căldură. România a fost în afara extremelor de căldură în acestă vară, dar sunt 67 de ani de când rezistă recordul de temperatură înregistrat n țara noastră: 44,5 de grade la o stație meteo ce nu mai există de peste jumătate de secol, Povestea locului numit Ion Sion este interesantă și în articol puteți citi despre cât de mult a scăzut temperatura în ziua recordului, despre îndoieli legate de recordul absolut și despre alte locuri unde temperaturile au ajuns să arate valori demne de Sahara.
Valul prelungit de căldură din nord a făcut ca temperatura apei să ajungă la 24 grade chiar și la Marea Baltică În Norvegia temperaturile au trecut de 32 de grade încă din mai, iar luna trecută au fost peste 33 de grade chiar și dincolo de Cercul Polar. În aceste condiții, temperatura apei a ajuns la 23-24 de grade la Marea Baltică, în timp ce anul trecut erau 16-19 grade. Și la Marea Nordului temperatura apei a ajuns la 21-22 de grade, arată datele Meteociel.
Căldură uimitoare în nordul Scandinaviei - Temperaturile au ajuns la 34 de grade dincolo de Cercul Polar Nordul Scandinaviei se confruntă cu un val de căldură care a dus la stabilirea unor noi recorduri de temperatură în locuri unde maximele rar trec de 20 de grade. Zilele trecute, chiar și dincolo de Cercul Polar, maximele au ajuns în multe locuri între 31 și 34 de grade, ”căzând” și recorduri stabilite acum zeci de ani. În localitatea Drag din Norvegia, la 69 de grade latitudine nordică, au fost 34 de grade, în timp ce acum un an temperatura ajungea la doar 15 grade. În aceste condiții, nu este de mirare că în Suedia sunt incendii de pădure chiar și în nordul extrem.
Roxana Bojariu, climatolog: Ne putem aștepta la extreme termice pozitive din ce în ce mai frecvente, în toate anotimpurile. Recordul absolut, de 44,5 grade Celsius, poate cădea în oricare dintre verile următoare Extremele pozitive de temperatură vor crește în magnitudine, frecvență și persistență și, în aceste condiții, ar fi posibil ca maxima absolută înregistrată la noi să fie depășită în oricare dintre verile viitoare, a spus într-un interviu pentru HotNews.ro, climatologul Roxana Bojariu. ”Există o tendință observată de creștere, la nivelul României, a numărului de zile cu averse de ploaie, în timp ce numărul de zile cu precipitații scade”, mai spune Roxana Bojariu, șeful departamentului de Climatologie de la ANM și autor a numeroase lucrări de specialitate. În articol puteți citi despre ”noua climă” și puteți vedea cât de diferite au fost ultimele cinci veri..
VIDEO Fosilele ''primului gigant'', un dinozaur ce a trăit în urmă cu 200 de milioane de ani, descoperite în Argentina O echipă de cercetători a descoperit în Argentina fosilele unei specii de dinozaur cu dimensiuni gigantice, care a trăit pe Pământ în urmă cu 200 de milioane de ani, informează Agerpres..
Studiu: Cei mai vechi pigmenți de culoare din lume sunt roz Oamenii de știință au descoperit care sunt cele mai vechi culori din lume, provenite de la roci vechi din deșertul Sahara, potrivit BBC. Pigmenții vechi de 1,1 miliarde de ani au o nuanță roz luminos, dar variază de la roșu sângeriu la purpuriu în formă concentrată.
​FOTOGALERIE O plantă din care mai există doar trei exemplare în România, identificată de o expediţie trans-siberiană în Kazahstan Centaurea ruthenica, o plantă foarte rară, care se regăseşte în flora României doar în trei exemplare, în judeţul Cluj, a fost identificată, duminică, de către unul dintre membrii expediţiei trans-siberiene RO-CRES într-o zonă de stepă uscată din Kazahstan, loc de unde ea a migrat, în urmă cu mii de ani, în Câmpia Română, informează Agerpres. Numele plantei vine de la centaur, pentru că un centaur ar fi dezvăluit oamenilor proprietăţile medicinale ale plantei și de la Rutenia, regiunea aflată acum în Ucraina unde a fost descrisă prima dată această specie.

Bancul zilei: Detalii evidente