HOTSCIENCE
Ilustratie cu Gliese 486 b
Foto: space.com

A fost descoperită una dintre cele mai promițătoare exoplanete. Ne-ar putea ajuta să aflăm despre viața din alte lumi, chiar dacă la suprafața ei temperaturile trec de 400 de grade

de Vlad Barza HotNews.ro
Astronomii au identificat o exoplanetă ce orbitează în jurul unei stele ce se găsește la ”doar” 26 de ani lumină de Terra. Când două dintre cele mai sofisticate telescoape din istorie vor fi gata, ele vor putea investiga atmosfera acestei planete și informațiile vor putea fi folosite pentru a vedea pe ce planete din afara sistemului solar s-ar putea găsi viață. Au fost detectate 4.300 de planete în afara sistemului solar, însă dată fiind depărtarea lor putem afla prea puține despre atmosfera acestor lumi.
Lansarea unui prototip Starship
Foto: SpaceX

VIDEO Un prototip al rachetei SpaceX Starship a explodat la câteva minute după ce a aterizat cu succes

Joi, 4 Mar 2021 Science - Spatiul
Un prototip al rachetei Starship a SpaceX a reușit să revină cu succes pe Terra și a aterizat la punctul stabilit, însă a explodat câteva minute mai târziu. Este al treilea test Starship care se încheie cu o explozie, dar se poate spune că a fost și cel mai reușit, datorită aterizării. Starship este naveta cu care, peste câțiva ani, Elon Musk vrea să exploreze Luna și apoi planeta Marte.
Ilustrare computerizata a unei gauri negre supermasive
Foto: Ramond Andrada 3Dciencia / Sciencephoto / Profimedia Images

O gaură neagră simulată în laborator a confirmat una dintre cele mai importante predicții ale lui Hawking după 97.000 de încercări

Miercuri, 3 Mar 2021 Science - Spatiul
Stephen Hawking teoretiza în 1974 că găurile negre, giganții gravitaționali ai Universului, nu sunt devoratorii de stele complet întunecați pe care astronomii și-i imaginează ci că emit spotan lumină, un fenomen numit acum radiație Hawking, relatează Live Science.
Marte Perseverance

​VIDEO, FOTO Ce văd pe Marte super-camerele roverului Perseverance

Miercuri, 3 Mar 2021 Science - Spatiul
Roverul Perseverance este pe Marte de aproape două săptămâni și deja a trimis mii de imagini cu peisajul arid, dar frumos, din craterul Jezero. După ce va fi testată funcționarea tuturor instrumentelor vor începe experimentele științifice, iar în această primăvara va fi testat și elicopterul Ingenuity.
Privind prin telescop
Foto: Allexxandar, Dreamstime.com

Ce se poate vedea pe cerul nopții în martie - De la Lună, Marte și Saturn, până la un hexagon format din șase stele strălucitoare

Marți, 2 Mar 2021 Science - Spatiul
În această lună Marte continuă să se depărteze de Terra și se vede tot mai slab, dar dimineața, în jurul orei 6.30 poate fi văzută planeta Jupiter care este destul de strălucitoare. Un mare hexagon, format din stele strălucitoare poate fi observat seara pe cer, cele șase fiind Sirius, Polux, Castor, Capella, Aldebaran și Rigel. Gemini este constelația lunii martie. Luna Plină se produce pe 28 martie, la ora 20:48, se spune în calendarul astronomic întocmit de Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”.
Temperaturile medii in martie
Foto: ANM

Martie și extremele vremii - De la +33 de grade, la - 33 de grade

Marți, 2 Mar 2021 Science - Terra
Una dintre cele mai uimitoare valori extreme de temperatură consemnată în România a fost la final de 1952, când la Odobești au fost aproape 33 de grade. Luna martie a putut însă aduce și super-geruri de iarnă cu -33 de grade și zăpezi consistente. Per total, în țară, cele mai reci luni martie au fost în 1987 și 1996, iar cele mai calde, în 1990, 2014 și 2017, arată datele ANM.
Jurassic Park
Foto: youtube.com

Science News: În sfârșit am aflat de ce dinozaurii erau fie uriași, fie mici, spre deosebire de animalele de acum

de A.Th.C. HotNews.ro
Luni, 1 Mar 2021 Science - Arheologie
O echipă de oameni de știință din SUA a demonstrat că puii uriașilor dinozauri carnivori ca Tyrannosurus Rex, care creșteau de la mărimea unei pisici până la cea a unor monștri impresionant de mari, remodelau ecosistemele, având o contribuție majoră la dispariția speciilor rivale, informează Science Alert.
Apophis
Foto: Captura NASA

VIDEO Apophis: Asteroidul botezat după zeul egiptean al răului și distrugerii trece iar prin apropierea Pământului

de G.S. HotNews.ro
Luni, 1 Mar 2021 Science - Spatiul
Temutul Apophis, asteroidul botezat după zeul egiptean al răului și distrugerii, va trece la 5 martie prin apropierea relativă a Pământului, ultima vizită pe care ne-o va face până la 13 aprilie 2029, când se va apropia atât de mult de planeta noastră încât va străbate zona în care sunt plasați sateliții de orbită înaltă, conform SPACE.com, preluat de Agerpres.
Reconstructie a capului unui neanderthal

De ce auzul omului de Neanderthal arată că era mult mai evoluat decât s-a crezut. ”Daca i-ai asculta vorbind în spatele unei perdele, ai crede că sunt doi străini”

de I.B. HotNews.ro
Luni, 1 Mar 2021 Science - Arheologie
Pentru a determina dacă neanderthalienii ar putea folosi un limbaj, este necesar să se stabilească dacă ar putea simboliza concepte și dacă au capacitatea anatomică de a produce și percepe un limbaj pe care să îl transmită. Pentru a face acest lucru, cercetătorii au reconstituit practic canalele auditive externe și mediane a cinci exemplare din specia neanderthaliană, potrivit AFP.
Carul de ceremonie
Foto: phys.org

Lângă Pompei a fost descoperit un car roman de ceremonie aproape intact

Luni, 1 Mar 2021 Science - Arheologie
​Lângă celebrul oraș antic Pompei a fost descoperit un car de ceremonie aproape intact ce a fost folosit acum două milenii. O bună parte dintre elementele carului s-au păstrat și este o minune că vehiculul cu patru roți s-a păstrat în stare atât de bună, mai ales că hoții au săpat la doar câțiva metri.
Craterul Jezero
​Analiză

De ce căutăm urme de viață pe Marte și ce ar însemna pentru omenire dacă le-am găsi

Sâmbătă, 27 Feb 2021 Science - Spatiul
Oamenii caută pe Marte urme ale unor presupuse forme incipiente de viață, deși Planeta Roșie este un loc rece, uscat și îndepărtat. Nu a fost mereu așa, iar acum 4 miliarde de ani se crede că Marte avea multă apă și era un loc mai cald. În articol puteți citi de ce oamenii cred că vor găsi dovezi de viață fosilă pe Marte, pe ce se bazează, unde ar putea fi marile descoperiri și de ce roverul Perseverance este un instrument extraordinar. Tot în articol puteți citi și de ce găsirea unor dovezi despre faptul că pe Marte a existat viață va fi un lucru care va schimba multe .
Ilustratie cu racheta New Glenn
Foto: Blue Origin

Compania lui Jeff Bezos amână cu încă un an lansarea rachetei New Glenn

Vineri, 26 Feb 2021 Science - Spatiul
Blue Origin, compania lui Jeff Bezos, a anunțat că va lansa racheta New Glenn abia la final de 2022, față de ținta anterioară care era finalul lui 2021. Blue Origin a fost mai discreta și mai prudentă decât compania SpaceX a lui Elon Musk și a reușit mai puține lucruri, dar cel mai rău a fost faptul că nu a primit contract la una dintre cele mai recente licitații organizate de US Air Force.
Catelusa Skipper
Foto: Facebook

VIDEO „Un miracol numit Skipper”: O cățelușă s-a născut cu șase picioare și două cozi

de S.J. HotNews.ro
Fiecare proprietar de câine crede că al lui este unic dar o cățelușă născută în urmă cu câteva zile este cu adevărat unică: are șase picioare și două cozi, relatează Live Science.
Urs Polar

Reducerea gheții arctice forțează urșii polari să consume de patru ori mai multă energie pentru a supraviețui - studiu

Joi, 25 Feb 2021 Science - Terra
Urșii polari și narvalii folosesc de până la patru ori mai multă energie pentru a supraviețui din cauza pierderilor importante ale masei de gheață din Arctica, potrivit unui studiu citat de The Guardian și Agerpres.
Imagine cu venus trimisa de sonda Parker

Sonda Parker Solar Probe a trimis imagini inedite cu planeta Venus. În timpul misiunii va atinge viteze de aproape 700.000 km/h

Joi, 25 Feb 2021 Science - Spatiul
Sonda Parker Solar Probe trimisă de NASA pentru a face observații asupra Soarelui a trimis imagini rare cu Venus, planetă pe lângă care va trece în viteză de mai multe ori și care are un rol extrem de important în misiunea sondei. Sonda lansată în 2018 s-a apropiat la 25 milioane de km de Soare și studiază dinamica stelei noastre, vrând să afle mai multe despre vântul solar și despre coroana solară. Sonda se va apropia la mai puțin de 6 milioane de km de Soare și va atinge o viteză de aproape 700.000 km/h.
Panou solar in spatiu
Foto: US Naval Research Laboratory

Pentagonul a dezvoltat un panou solar în spațiu care poate trimite energie oriunde pe Pământ

Miercuri, 24 Feb 2021 Science - Tehnologie
Oamenii de știință care lucrează pentru Pentagon au testat cu succes un panou solar de dimensiunea unei cutii de pizza proiectat ca prototip pentru un viitor sistem care să trimită electricitate din spațiu oriunde pe Pământ, relatează CNN.
Domesticirea cainelui
Foto: 3QuarksMedia / Alamy / Profimedia Images

Câinii au ajuns împreună cu primii oameni pe continentul nord-american (studiu)

de R.M. HotNews.ro
Miercuri, 24 Feb 2021 Science - Stiintele vietii
Câinii au însoțit primii oameni în drumul lor spre continentul nord-american, este concluzia la care au ajuns cercetătorii după ce au descoperit resturile unei canide vechi de peste 10.000 de ani, potrivit unui studiu publicat miercuri și citat de AFP.
Prima fotografie color trimisa de Perseverance

VIDEO Cum se aude vântul pe Marte și ce va face Perseverance în următoarele săptămâni

Marți, 23 Feb 2021 Science - Spatiul
Roverul Perseverance al NASA a trimis luni o filmare spectaculoasă și primele sunete înregistrate pe o altă planetă, dar misiunea este abia la început pentru super-laboratorul de o tonă greutate. Echipa tehnică de la sol verifică pentru a vedea că toate instrumentele științifice funcționează, trebuie să se treacă la un nou software și experimentele vor începe ”în forță” la vară. Trebuie spus că din cauza atmosferei rarefiate de pe Marte, rafalele puternice de vânt se aud extrem de încet.
Prima fotografie de pe Marte trimisa de Perseverance

NASA a trimis cinci rovere pe Marte. Când ne putem aștepta la o misiune cu echipaj uman?

Marți, 23 Feb 2021 Science - Spatiul
Odată cu amartizarea sa impecabilă de joi, Perseverance a devenit al cincilea rover al NASA care a ajuns pe Marte. Deci când ne putem aștepta în sfârșit să se materializeze o expediție cu cu echipaj uman?, scrie Phys.org.
Roverul Perseverance pe Marte
Foto: Facebook

VIDEO NASA publică o filmare spectaculoasă facută de roverul Perseverance pe Marte

de I.B. HotNews.ro
Luni, 22 Feb 2021 Science - Spatiul
NASA a lansat luni un videoclip spectaculos cu aterizarea roverului său Perseverance, primul de acest gen, după ce misiunea a ajuns cu bine pe Marte joi în căutarea vieții. Cu puțin peste trei minute, videoclipul publicat dezvăluie imaginile mai multor camere situate în diferite locuri ale modulului, după intrarea acestuia în atmosfera marțiană.
Flaviu Raducanu, ROSA

​VIDEO INTERVIU Da. România caută astronauți! Care sunt cerințele de studii și vârstă / Flaviu Răducanu despre proiectele ROSA: Am lansat un nanosatelit, iar steagul românesc este pe Ariane 6

de Ionut Baias HotNews.ro
Duminică, 21 Feb 2021 Science - Tehnologie
”România (ROSA) este țară membră a Agenției Spațiale Europene (ESA) și, prin urmare, putem spera că vom avea astronauți care vor avea pașaport românesc”, spune Flaviu Răducanu, director Știință și Tehnologie la Agenția Spațială Română (ROSA) și Vice Președinte al ESA Board of Human Spaceflight and Robotic Space Exploration. Sunt doar patru poziții de astronaut, dar asta nu înseamnă că daca ai trecut niște probe și nu ai ajuns între cei patru ești trimis acasă. Candidații pot fi reținuți pentru alte poziții de inginer, cercetător, medic, pilot de încercare sau astronaut de rezervă. Vezi în articol care sunt cerințele și când ar ajunge aceștia să zboare într-o misiune.
Flaviu Raducanu, ROSA

V​IDEO INTERVIU Flaviu Răducanu, Agenția Spațială Română (ROSA): S-ar putea să avem surpriza să ajungem pe Marte mai repede decât ne așteptăm / De ce s-a amânat misiunea ESA pe Marte

de Ionut Baias HotNews.ro
Sâmbătă, 20 Feb 2021 Science - Spatiul
Când vom ajunge pe Marte? ”Putem spera ca prin 2035 să avem primele misiuni cu echipaj uman pe Marte. Dar e un orizont de timp lung și viața ne produce mereu surprize. Acum 50 de ani nu cred că-și imagina cineva că pe Lună n-o să mai calce nimeni. Însă, industria spațială își mută rapid centrul de greutate dinspre programele guvernamentale către business, și aici avem exemplul lui Elon Musk, sau Jeff Bezos, cu Blue Origin. S-ar putea să avem surpriza să ajungem pe Marte mai repede decât ne așteptăm”, spune Flaviu Răducanu, director Știință și Tehnologie la Agenția Spațială Română (ROSA) și Vice Președinte al ESA Board of Human Spaceflight and Robotic Space Exploration.
Reprezentare computerizata a Cygnus X-1
Foto: Flickr

Prima gaură neagră descoperită vreodată, subiectul faimosului pariu dintre Hawking și Thorne, este mult mai masivă decât se credea anterior

Vineri, 19 Feb 2021 Science - Spatiul
Noi observații ale primei găuri negre detectate vreodată i-au făcut pe astronomi să pună la îndoială ceea ce știu despre cele mai misterioase obiecte din Univers, relatează Phys.org.
Persevernace

​VIDEO Roverul Perseverance al NASA a ajuns cu bine pe suprafața lui Marte

Joi, 18 Feb 2021 Science - Spatiul
Roverul Perseverance al NASA a reușit să ajungă cu bine pe suprafața lui Marte, trecând cu succes de cele ”șapte minute de groază” de după intrarea în atmosferă. Misiunea a costat 2,7 miliarde dolari, iar roverul este cel mai sofisticat de până acum și conține o mulțime de experimente științifice. În câteva săptămâni va zbura și elicopterul marțian, iar roverul va extrage și mostre de rocă și praf care să fie apoi, în premieră, aduse pe Terra de o viitoare misiune.

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT ultimele ore ale lungului drum către Marte.
Vortex polar largit

Valul de frig din Texas a reaprins dezbaterile despre schimbările climatice

Joi, 18 Feb 2021 Science - Terra
Oamenii de știință susțin că încălzirea globală - în special încălzirea rapidă a Arcticii - este un posibil, dacă nu chiar probabilul vinovat pentru vremea extremă, scrie agenția Reuters citată de Agerpres.
Nunta
Foto: Wavebreak / Profimedia Images

Secretul unei căsnicii fericite ar putea fi scris în ADN - studiu

de S.J. HotNews.ro
Variația unei gene specifice ar putea fi corelată cu trăsături benefice în formarea de legături și satisfacția față de relații în primii ani de căsnicie, potrivit unui nou studiu publicat de Universitatea Arkansas, relatează Medicalexpress.
Ce se va intampla in timpul coborarii catre Marte

Roverul Perseverance și cele ”șapte minute de teroare” - Cum va arăta cea mai dificilă parte a misiunii NASA către Marte VIDEO

de R. M. HotNews.ro
Joi, 18 Feb 2021 Science - Spatiul
La circa șapte luni după ce a decolat, roverul NASA Perseverance mai trebuie să supraviețuiască celor "șapte minute de teroare", cum este denumită manevra extrem de periculoasă care precede așezarea sa pe Marte, scrie AFP. Perseverance este cel mai sofisticat rover construit vreodată de NASA, iar misiunea de 2,7 miliarde dolari își propune să extragă și mici mostre de rocă și sol care vor fi puse în capsule speciale care să fie apoi aduse pe Terra de o altă misiune.
Ilustratie cu elicopterul Ingenuity

VIDEO Un elicopter pe Marte? De ce testele pe care NASA le va face pot scrie un nou capitol în istoria zborului

Joi, 18 Feb 2021 Science - Spatiul
Roverul Perseverance care ar trebui să aterizeze în această seară pe solul marțian poartă în ”burta” sa, pe lângă instrumentele științifice, un elicopter numit Ingenuity care ar putea face istorie dacă va reuși să se ridice de la sol. Nu va fi ușor, atmosfera marțiană rarefiată va fi un obstacol, la fel și frigul extrem. Dacă elicopterul care cântărește 1,8 kg va reuși să zboare singur va fi o premieră: un aparat de zbor de acest tip reușește să se ridice de pe suprafața unei alte planete.
Testoasele salvate in Texas

VIDEO Mii de țestoase aflate în șoc termic din cauza frigului sunt salvate de locuitorii din Texas

de S.J. HotNews.ro
Mii de țestoase eșuate pe coastele statului american Texas din cauza frigului sunt salvate de localnicii care se confruntă cu una dintre cele mai grele ierni trăite vreodată, relatează The Guardian citat de Mediafax.
Faraon in batalie
Foto: ASF / Album / Profimedia Images

Cercetătorii egipteni au reușit să stabilească după 3.600 de ani că un faraon misterios a murit în bătălie

Miercuri, 17 Feb 2021 Science - Arheologie
Oamenii de știință egipteni au stabilit că un faraon a murit în bătălie după ce au radiografiat mumia sa de peste 3600 de ani vechime, potrivit unui studiu publicat miercuri în revista Frontiers of Medicine, relatează AFP și The Times.
Roverul unguresc Puli
Foto: Puli Space Technologies

O companie din Ungaria a dezvoltat un rover foarte mic care să caute apă pe Lună. Vehiculul se numește Puli, după o celebră rasă de câini

Miercuri, 17 Feb 2021 Science - Spatiul
Compania ungară Puli Space Technologies a dezvoltat un rover care cântărește 400 de grame, poate urca pante abrupte și este gândit să exploreze suprafața lunară. Compania, care a primit fonduri și de la NASA, spune că roverul va fi în 2022 gata să se alăture unei misiuni către Lună. Rămâne de văzut dacă NASA va alege să utilizeze acest mic vehicul în viitoarele misiuni.
Creaturi stranii descoperite sub gheata din Antarctica

VIDEO Cercetătorii au descoperit „creaturi stranii” sub gheața din Antarctica

de S.J. HotNews.ro
Cercetătorii de la British Antarctic Survey (BAS) au descoperit „creaturi stranii” sub un strat de gheață cu grosimea de 900 de metri în Antarctica, potrivit unui studiu publicat luni în revista Frontiers in Marine Science, relatează DPA și Phys.org, potrivit Agerpres.
Explozie de lumina deasupra orasului Melborune

VIDEO Explozie de lumină deasupra orașului Melbourne după dezintegrarea spectaculoasă a unui meteorit

Luni, 15 Feb 2021 Science - Spatiul
Rezidenții orașului australian Melbourne au putut asista noaptea trecută la dezintegrarea spectaculoasă a unui meteorit deasupra orașului, relatează 9News.
Ilustratie cu elicopterul Ingenuity

VIDEO NASA va pune joi seara roverul Perseverance pe solul marțian. De ce misiunea este cea mai complicată, dar și cea mai sofisticată de până acum

Luni, 15 Feb 2021 Science - Spatiul
Joi seara, dacă totul merge bine, roverul Perseverance al NASA va ajunge pe suprafața lui Marte și va începe cercetările. Misiunea a costat peste 2,5 miliarde de dolari și este cea mai complexă de până acum. Roverul de o tonă ar trebui să parcurgă zeci de km în următorii ani și să îndeplinească și prima parte a unei misiuni care-și propune să aducă, după 2030, mostre de rocă și sol marțian pe Terra. Va fi testat și un elicopter numit Ingenuity, dar și un instrument care va încerca să producă oxigen, extrăgând cu o pompă dioxid de carbon.
Biserica Santi Apostoli din Roma
Foto: Eric Vandeville / akg-images / Profimedia

Oase venerate ca fiind ale unuia din cei 12 apostoli sunt de fapt ale altcuiva - studiu

Luni, 15 Feb 2021 Science - Arheologie
Fragmente osoase despre care se credea de la începutul creștinismului că i-ar aparține Sfântul Iacob cel Tânăr, unul dintre cei 12 apostoli despre care unii afirmă că ar fi fost fratele lui Iisus, nu ar fi putut proveni de la acesta, constată un nou studiu citat de Live Science.
Prima imaginea trimisa de sonda Hope (sursa: twitter)

Misiunea ”Hope” a trimis prima imagine cu Marte

de R.P. HotNews.ro
Duminică, 14 Feb 2021 Science - Spatiul
Sonda Hope, prima misiune a Emiratelor Unite Arabe pe Marte, a trimis prima imagine a Planetei Roșii. Sonda a intrat pe orbita planetei Marte marțea trecută, Emiratele Unite devenind astfel prima națiune arabă din istorie care își înregistrează prezența pe cel mai apropiat ”vecin” al Terrei.
Astronaut si planeta Marte
Foto: Alexandr Yurtchenko, Dreamstime.com
ANALIZĂ

Cât ar costa să ajungem pe Marte, cum am putea schimba Planeta Roșie și de ce NU am ajuns încă acolo

Sâmbătă, 13 Feb 2021 Science - Spatiul
Marte a fost mereu la 15-20 de ani distanță când a fost vorba de momentul în care un om va ajunge acolo: în 1969 se credea că putem reuși în anii '80, iar acum mulți spun că ar fi fezabil anul 2033. O misiune marțiană se pregătește cu mulți ani înainte, iar costurile pot fi de ordinul sutelor de miliarde de dolari. Mulți spun că în acest secol vom întemeia și o ”colonie” pe Marte și că am putea începe să încălzim la scară industrială Planeta Roșie pentru a o face locuibilă. În articol puteți citi despre toate acestea, despre planul îndrăzneț al lui Elon Musk, dar și despre pericolele de pe Marte și despre frumusețile geologice de acolo.
„Citire a mintii”
Foto: Conel Jay / Sciencephoto / Profimedia Images

Femeile ar fi mai bune decât bărbații la citirea minții - studiu

Vineri, 12 Feb 2021 Science - Stiintele vietii
Psihologii de la mai multe universități britanice au dezvoltat primul „chestionar de citire a minții” pentru a evalua cât de bine înțeleg oamenii ce gândesc cu adevărat ceilalți, relatează Phys.org.
Marte, foto Tianwen-1
Foto: Captura Twitter

Marte: Sonda chinezească "Tianwen-1" a transmis o înregistrare video cu Planeta Roșie

de R.M. HotNews.ro
Vineri, 12 Feb 2021 Science - Spatiul
Agenția spațială chineză a difuzat vineri imagini video provenite de la sonda sa "Tianwen-1" survolând Marte, la două zile după ce s-a amplasat pe orbita planetei roșii, potrivit AFP.
Farfarout, reprezentare artistica
Foto: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva

Planeta pitică Farfarout este cel mai îndepărtat obiect observat în sistemul solar - Distanța medie față de Soare este 20 miliarde kilometri

Vineri, 12 Feb 2021 Science - Spatiul
Astronomii au confirmat că un obiect ceresc descoperit în 2018 este cel mai îndepărtat observat în sistemul solar. A fost denumit Farfarout și se găsește, în medie, la 132 de unități astronomice (UA) de Soare, o unitate fiind echivalentul a 150 milioane km (distanța Terra - Soare). Farfarout este o planetă pitică ce are un diametru de 400 km și durează 1.000 de ani să facă o orbită completă în jurul Soarelui.
Stonehenge
Foto: Science Photo Library / Sciencephoto / Profimedia

O descoperire dramatică sugerează că Stonehenge a fost dezmembrat și transportat la locația sa actuală de la o distanță de 225 de kilometri

Vineri, 12 Feb 2021 Science - Arheologie
Descoperirea susține teoria potrivit căreia monumentul a fost dezmembrat și transportat peste 225 de kilometri până în locația sa actuală, relatează The Guardian.
Cornul de acum 17.000 de ani
Foto: Science Advances

VIDEO Cum sună un instrument de suflat pe care l-au folosit oamenii de acum 17.000 de ani

Joi, 11 Feb 2021 Science - Arheologie
În 1931 a fost găsită la intrarea unei peșteri din Pirinei o scoică marină de 30 de cm și, la prima vedere nu părea cu nimic deosebită. Analize făcute în ultimii ani cu tehnici moderne au arătat că uriașa scoică era un instrument de suflat ce fusese modificat în mai multe moduri acum 17 milenii. Un muzician a cântat recent la acest corn preistoric și în articol puteți asculta cum sună.
Fragmentul de os inscriptionat cu runele germanice
Foto: Jitka Janu / AFP / Profimedia Images

O inscripție cu rune germanice descoperită în Cehia răstoarnă teoria despre primul alfabet folosit de slavi

Joi, 11 Feb 2021 Science - Arheologie
Un os de vacă inscripționat în secolul VII dovedește că runele germanice au fost cea mai veche formă de scriere folosită vreodată de slavi, relatează Phys.org.
Statia spatiala Gateway ar trebui sa fie construita in 2025

SpaceX a fost desemnată de NASA pentru a transporta primele două elemente din stația spațială Gateway care va orbita în jurul Lunii

Joi, 11 Feb 2021 Science - Spatiul
NASA i-a acordat companiei SpaceX a lui Elon Musk un contract de 332 milioane dolari pentru a transporta în spațiu cu uriașa rachetă Falcon Heavy primele două elemente ale bazei lunare Gateway care va fi esențială pentru ca oamenii să ajungă pe Marte în 2033, conform calendarului programului spațial Artemis. Stația spațială va orbita în jurul Lunii, va costa câteva miliarde de dolari și astronuații vor putea locui câteva luni pe ea.
Marte

VIDEO Sonda chineză Tianwen-1 a intrat cu succes pe orbita planetei Marte. În luna mai se va încerca plasarea unui rover pe suprafața marțiană

Miercuri, 10 Feb 2021 Science - Spatiul
Sonda chineză Tianwen-1 s-a plasat cu succes pe oribita marțiană, fiind o realizare în premieră pentru China pe Planeta Roșie. Sonda a fost lansată în iulie 2020 din insula tropicală Hainan și a parcurs 450 de milioane de km. În mai se va încerca plasarea unui rover pe suprafața marțiană, în zona Utopia Planitia, iar sonda poartă cu ea și un modul de aterizare.

Bancul zilei: Scăderea natalității
Discutau un neamt, un american si-un roman. Neamtul: ala mic al meu, cum s-a nascut, s-a si napustit la bancul de lucru si a inceput sa munceasca. Americanul: eu sunt pilot, cum s-a nascut feciorul a sarit direct in cabina, cu...
Bancul zilei: Vloggerul la restaurant
Intr-un restaurant select, un muzician se apropie de masa unui cunoscut vlogger, care își sărbătorea ziua de naștere, si-l intreaba: - Dumneavoastra ati cerut ceva de Beethoven?
Bancul zilei: Cum sa interpretezi corect visele pentru o viață de belșug