HOTSCIENCE
Statia meteo de la Vf Omu
Foto: Hotnews

La vârful Omu a fost cel mai frig din Europa, temperatura fiind mai mică decât în nordul Rusiei și decât în Alpi

de Vlad Barza HotNews.ro
Noaptea trecută a fost neobișnuit de rece în țară, iar la vârful Omu au fost -8,5 grade, iar în munții Țarcu și la Bâlea Lac au fost -5 grade, în timp ce la Miercurea Ciuc au fost -2 grade, iar la Predeal, -0,3. Temperatura de la Omu a fost cea mai scăzută din Europa miercuri dimineața. În general cele mai mici temperaturi din Europa sunt în nordul Rusiei, în Scandinavia sau la stațiile meteo de la peste 3.500 m alt în Alpi.
Rover-ul VIPER pe Luna, ilustratie

NASA a ales locul unde va pune după 2023 pe suprafața Lunii un rover care să caute apă înghețată

de Vlad Barza HotNews.ro
​NASA a ales locul unde după 2023 va pune un mic rover care să caute apă înghețată pe suprafața Lunii, apă care va fi esențială pentru viitoarele misiuni de explorare propuse. A fost ales craterul Nobile care este în apropierea polului sudic lunar, iar misiunea va costa peste 650 milioane dolari. Craterul Nobile s-a format după un impact cu un corp ceresc mai mic și este unul dintre cele mai reci locuri din sistemul solar.
Sistemul solar
Foto: YouTube

Tainele Universului: De ce orbitele planetelor din sistemul nostru solar se află toate în același plan?

Luni, 20 Sept 2021 Science - Spatiul
Dacă ați studiat vreodată un model al sistemului nostru solar, probabil că ați observat că Soarele, planetele, lunile și asteroizii sunt în aproximativ același plan. De ce? Pentru a răspunde, Live Science ne invită într-o călătorie în timp – cu 4,5 miliarde de ani în urmă.
Supernova
Foto: youtube.com

Explozia unei supernove de 10 miliarde de ani va mai fi vizibilă o dată pentru noi / Cum este posibilă această ”reluare” cosmică?

Vineri, 17 Sept 2021 Science - Spatiul
Universul este o întindere nesfârșită de mister, măreție și spectacol uluitor. Deci, de ce, peste câțiva ani, Cosmosul difuzează o „reluare” a unei explozii de supernova pe care am urmărit-o deja în 2016?, scrie Live Science.
Primatele și atasamentul matern
Foto: YouTube

De ce primatele continuă să-și îngrijească sau să transporte puii morți? Explicațiile unui comportament tulburător

Vineri, 17 Sept 2021 Science - Stiintele vietii
Uneori, atunci când puii de maimuțe mor, mamele lor continuă să îi îngrijească și să țină cadavrele minuscule zile, săptămâni sau luni, chiar dacă corpurile lor se descompun sau devin mumificate. Un nou studiu, citat de Live Science, constată că acest comportament tulburător este mai răspândit decât se credea anterior.
Capsula Crew Dragon, ilustratie
Foto: Evgeniyqw, Dreamstime.com

VIDEO Cei patru astronauți amatori au petrecut prima zi pe orbită. De ce misiunea SpaceX Inspiration4 este una specială

Vineri, 17 Sept 2021 Science - Spatiul
Cei patru astronauți amatori din echipa Inspiration4 au petrecut cu bine prima zi în spațiu, s-au minunat de ce au văzut, au făcut și mici experimente, iar miliardarul Jared Isaacman a pus și două pariuri sportive. Misiunea este cu totul specială datorită complexității și duratei ei, iar cei patru oameni vor reveni pe Terra în 19 septembrie.
Otzi omul gheturilor, reconstructie
Foto: iceman.it

Se împlinesc 30 de ani de când a fost descoperit în Alpi Otzi, ”omul ghețurilor”. Ce știm despre cea mai cunoscută mumie europeană

Joi, 16 Sept 2021 Science - Arheologie
​Pe 19 septembrie 1991 s-a făcut una dintre cele mai importante descoperiri arheologice din ultimul secol: la granița italo-austriacă, în Alpi, doi turiști germani au găsit corpul perfect conservat al un om ce a trăit acum 5.200 de ani. De atunci Otzi, care se găsește în orașul italian Bolzano, a fost intens studiat cu aparatele cele mai moderne și se știu extrem de multe despre cum a trăit și despre cum a pierit.
Lansarea rachetei SpaceX cu cei patru astroanuti amatori
Foto: SpaceX

​VIDEO SpaceX a pus cu succes pe orbită patru astronauți amatori care vor petrece trei zile în spațiu în capsula Crew Dragon

Joi, 16 Sept 2021 Science - Spatiul
SpaceX, compania lui Elon Musk, a lansat cu succes o misiune istorică, fiindcă patru civili au ajuns pe orbita terestră și vor petrece trei zile în capsula Dragon, la aproape 600 km altitudine. Este un moment istoric pentru turismul spațial fiindcă, spre deosebire de zborurile suborbitale reușite de Bezos și Branson, vorbim de altitudini de cinci ori mai mari și de trei zile de imponderabilitate, nu doar de câteva minute. Misiunea se numește Inspiration4.
Procesorul Sycamore al Google
Foto: CNET / Rocco Ceselin

„Cristalul timpului” realizat cu ajutorul computerul cuantic Google ar putea schimba fizica pentru totdeauna

de Ionuț Baiaș HotNews.ro
Cercetătorii care lucrează în parteneriat cu Google s-ar fi putut folosi de computerul cuantic al gigantului tehnologic pentru a crea o fază complet nouă a materiei - un cristal al timpului, potrivit Live Science.
Mamuti lanosi
Foto: Planetfelicity | Dreamstime.com

O companie de bioștiințe susține că va readuce la viață mamutul lânos

Marți, 14 Sept 2021 Science - Stiintele vietii
Este elefantul din camera genetică: poate fi reînviată o specie dispărută? O companie din domeniul bioștiințelor insistă că da, anunțând luni că intenționează să folosească tehnologii emergente pentru a readuce la viață mamutul lânos, relatează MSN.
Ochelari
Foto: Maria Fuchs / Cultura RF / Profimedia Images

Milioane de persoane cu probleme de vedere au un risc mai mare de apariție a demenței, arată primul studiu major pe această temă

Marți, 14 Sept 2021 Science - Stiintele vietii
Milioane de persoane care au probleme de vedere, printre care cele cauzate de degenerescența maculară specifică vârstei, cataracte și afecțiuni oculare cauzate de diabet, au un risc mai mare de a dezvolta demență, arată un nou studiu citat de MSN.
Grafit
Foto: Miriam Doerr, Dreamstime.com

Grafitul, România și mineritul unui material care a marcat istoria prin minele de creion, dar va influența și viitorul, datorită mașinilor electrice

Marți, 14 Sept 2021 Science - Tehnologie
Grafitul este un mineral care a avut un rol important în istoria ultimelor secole fiindcă din el s-au făcut minele a miliarde de creioane, dar grafitul este folosit în industria grea și este tot mai mare cerere pentru utilizarea în bateriile mașinilor electrice. România are rezerve importante de grafit și sunt intenții de a revitaliza exploatările din Oltenia, dar mulți pași mai sunt de făcut. În articol puteți citi despre istoria grafitului în România și în lume, despre zona Baia de Fier și despre grafen, un ”material minune” care încă nu a ”cucerit” lumea.
Michelangelo
Foto: Metropolitan Museum of Art, New York

Gigantul artelor Michelangelo ar fi fost de fapt destul de scund

Luni, 13 Sept 2021 Science - Arheologie
Ca artist, legendarul Michelangelo Buonarroti a lăsat în urmă o operă colosală. Dar în viața reală, pantofii marelui pictor nu erau deloc mari - și nici Michelangelo nu era. Analiza cercetătorilor este prima care a estimat caracteristicile fizice ale artistului pe baza măsurătorilor obiectelor personale, scrie Live Science.
O planeta indepartata - ilustratie
Foto: Don White, Dreamstime.com

Obiecte cosmice cu orbite ciudate descoperite dincolo de Neptun / Sunt atrase de Planeta 9?

Luni, 13 Sept 2021 Science - Spatiul
O căutare de șase ani în spațiul de dincolo de orbita lui Neptun a dus la descoperirea a 461 de obiecte. Aceste obiecte includ patru care se află la mai mult de 230 de unități astronomice (AU) de la Soare. Aceste obiecte extraordinar de îndepărtate ar putea arunca o lumină nouă asupra Planetei 9, un corp ceresc teoretic, niciodată observat, scrie Live Science.
SpaceX Inspiration4
Foto: SpaceX

SpaceX lansează miercuri prima sa misiune de turism spațial. În premieră, patru civili vor ajunge pe orbita terestră și vor sta trei zile în spațiu

Luni, 13 Sept 2021 Science - Spatiul
SpaceX, compania fondată de Elon Musk, va lansa miercuri prima sa misiune de turism spațial și cea mai ambițioasă de până acum, pentru că cei patru civili nu vor ajunge doar câteva minute la 100 km altitudine, ci vor petrece trei zile pe orbita terestră, la viteza de 28.000 km/h. Misiunea se numește Inspiration4 și este prima oară când pe orbită ajung doar civili, și nu astronauți profesioniști.
Dendrobates azureus (sursa: Quartl)

De ce nu mor animalele otrăvitoare de propriile toxine atunci când le ingerează?

Duminică, 12 Sept 2021 Science - Stiintele vietii
Unele dintre cele mai otrăvitoare animale din lume sunt niște broaște mici, colorate, din familia Dendrobatidae, care trăiesc în pădurile tropicale din America Centrală și de Sud. O singură broască poartă suficientă otravă pentru a ucide 10 oameni adulți. Dar dacă această otravă este atât de mortală, de ce broaștele în sine nu mor când o ingerează?, se întreabă Live Science.
Telosa
Foto: YouTube

VIDEO TELOSA: Au fost dezvăluite planurile pentru un nou oraș de 400 de miliarde de dolari din deșertul american

Sâmbătă, 11 Sept 2021 Science - Tehnologie
Curățenia din Tokyo, diversitatea din New York și serviciile sociale din Stockholm: miliardarul Marc Lore și-a prezentat viziunea pentru un „nou oraș din America” de 5 milioane de persoane și a numit un arhitect de renume mondial care să-l proiecteze. Acum, el are nevoie doar de un loc unde să-l construiască - și o finanțare de 400 de miliarde de dolari, scrie CNN.
Perseverance colectează mostre de roca

Roverul Perseverance a colectat al doilea eșantion de pe Marte

Sâmbătă, 11 Sept 2021 Science - Spatiul
Roverul Perseverance al NASA a reușit din nou să colecteze două eșantioane de pe Marte. Perseverance a forat într-o rocă marțiană denumită „Rochette” și a sigilat eșantionul în tubul său de titan, au anunțat miercuri (8 septembrie) membrii echipei misiunii prin Twitter, potrivit Live Science.
Concept de vehicul de prospectiuni pe Luna

Prospective Science: Uitați de rachete – un ascensor va fi viitorul călătoriilor spre Lună

Vineri, 10 Sept 2021 Science - Spatiul
Lansarea unei rachete face ca o călătorie spre Lună să fie scumpă, dificilă și periculoasă. Colin Stuart, astronom, autor și comunicator, prezintă în BBC Science Focus Magazine un alt mod în care se va putea călători dus-întors.
Un nou dinozaur descoperit in Uzbekistan
Foto: University of Tsukuba

Oamenii de știință au descoperit un dinozaur ”dinte de rechin” care domina lanțul trofic înainte de tiranozauri

Vineri, 10 Sept 2021 Science - Arheologie
Oamenii de știință au descoperit un nou dinozaur gigantic cu dinți asemănători unui rechin, care a trăit în urmă cu 90 de milioane de ani și a fost un prădător de vârf al timpului său înainte de apariția Tiranosaurului rex, scrie Independent și CNN.
Vai impresionante pe fundul marii Nordului
Foto: British Antarctic Survey

Văi, canale și stânci spectaculoase ascunse sub Marea Nordului

Vineri, 10 Sept 2021 Science - Terra
O gamă largă de văi ascunse pe fundul Mării Nordului șerpuiesc în ceea ce a fost odinioară un peisaj acoperit de gheață. Aceste văi sunt rămășițe ale râurilor străvechi care odată scurgeau apa din topirea stratelor de gheață, scrie Live Science.
Premiile Ig Nobel 2021

VIDEO Un studiu care arată că orgasmul îmbunătățește respirația, printre cercetările câștigătoare la Premiile Ig Nobel de anul acesta

Vineri, 10 Sept 2021 Science - Stiintele vietii
Un studiu care arată că orgasmele pot fi la fel de eficiente ca medicamentele folosite pentru îmbunătățirea respirației nazale se numără printre cercetările care au fost recompensate joi seară la ediția din acest an a premiilor Ig Nobel, relatează The Guardian și Agerpres.
Reintrare in atmosfera
Foto: Captura Twitter

VIDEO Cum se vede reintrarea în atmosfera Pământului, filmată de un astronaut

Joi, 9 Sept 2021 Science - Spatiul
Mulți oameni își imaginează că atunci când ești în spațiu te afli într-un loc liniștit și pașnic, uitându-te contemplativ în jos înspre Pământ. Însă nu trebuie scăpat din vedere că pentru a ajunge acolo și înapoi practic trebuie să te arunci prin foc, relatează IFL Science.
Bratara de fitness Whoop 4.0
Foto: Whoop

Pudra care ar putea face bateriile mult mai eficiente - Pariul unei mici companii din SUA

Joi, 9 Sept 2021 Science - Tehnologie
O companie americană a lansat o brățară de fitness despre care spune că are o baterie construită cu ajutorul unei pudre de siliciu care face ca această baterie să fie mult mai eficientă, astfel încât ceasul poate avea mai mulți senzori, dar autonomia bateriei nu a scăzut față de modelele precedente. În industria bateriilor se fac cercetări intense pentru miniaturizarea acestora, dar sunt multe obstacole de depășit, scrie New York Times care relatează despre această baterie.
Statia Spatiala Internationala
Foto: NASA/Roscosmos / Sciencephoto / Profimedia Images

Fum și miros de plastic ars în segmentul rusesc al Stației Spațiale Internaționale: „Totul funcționează normal”, asigură Roscosmos

Joi, 9 Sept 2021 Science - Spatiul
Fum și miros de plastic ars au fost detectate joi în segmentul rusesc al Stației Spațiale Internaționale (ISS), a informat agenția spațială rusă Roscosmos, asigurând că echipajul se află în siguranță, relatează AFP și Reuters, potrivit Agerpres.​
Soarele
Foto: NSO/AURA/NSF

ENI: succesul primului test pentru a produce energie „de calitatea Soarelui”

Miercuri, 8 Sept 2021 Science - Tehnologie
ENI anunță că CFS (Commonwealth Fusion Systems) a efectuat cu succes primul test mondial al magnetului cu tehnologie supraconductoare HTS (HighTemperature Superconductors), care va asigura confinarea plasmei în procesul de fuziune magnetică, potrivit RaiNews, citat de Rador .Compania subliniază că obiectivul este cel de a produce o energie curată precum cea a Soarelui: un proiect care deja nu mai este o utopie, ci o revoluție în lumea științifică și energetică
Oglinda principala a telescopului James Webb

Telescopul James Webb, cel mai performant construit vreodată, va fi lansat în spațiu pe 18 decembrie și trebuie să ajungă la 1,5 milioane km de Terra

Miercuri, 8 Sept 2021 Science - Spatiul
Telescopul spațial James Webb, cel mai sofisticat și costisitor construit vreodată, ar trebui lansat pe 18 decembrie de o rachetă Ariane 5 de la baza din Guyana Franceză. La proiectul de 10 miliarde dolari se lucrează de peste 20 de ani, au fost o mulțime de amânări și noul telescop cântărește 6,5 tone.
Un golden retriever cu stapanul sau
Foto: Zoonar GmbH / Alamy / Profimedia Images

Creierul câinilor reacționează la vocea stăpânului similar cu cel al bebelușilor când își aud mama - studiu

Miercuri, 8 Sept 2021 Science - Stiintele vietii
Abilitatea câinilor de a urma comenzi verbale este un talent faimos al acestora însă un nou studiu arată că semnificația vocii stăpânului pentru patrupezi este mult mai mare decât simpla urmare a unor comenzi: ei au un atașament special față de vocea stăpânilor lor care generează activitate cerebrală similară cu a nou-născuților care își ascultă mama, relatează IFL Science.
Furtuna solara
Foto: NASA/SDO

O „apocalipsă a Internetului” ar putea surveni odată cu următoarea furtună solară, avertizează noi cercetări

Marți, 7 Sept 2021 Science - Spatiul
Soarele ”spală” întotdeauna Pământul cu particule magnetizate cunoscute sub numele de vânt solar. În cea mai mare parte, scutul magnetic al planetei noastre blochează acest vânt electric să producă daune reale Pământului sau locuitorilor săi, trimitând acele particule spre poli lăsând în urmă o auroră plăcută în urma lor, potrivit Live Science.
Baterii electrice
Foto: https://www.store-dot.com/ev

O companie israeliană a creat o baterie electrică care se încarcă în 10 minute

Marți, 7 Sept 2021 Actualitate | Internațional
StoreDot, o firmă din Israel specializată în dezvoltarea bateriilor electrice pentru mașini cu încărcare rapidă, a prezentat o baterie care poate fi încărcată complet în doar 10 minute, scrie news.ro. După un proces de dezvoltare care a durat 3 ani și a implicat folosirea a 5 brevete legate de designul celulelor, StoreDot a prezentat un prototip de baterie electrică cu celule cilindrice, despre care spune că rezolvă problemele de siguranță și performanță caracteristice acestui tip de celule. Prototipul realizat de StoreDot folosește formatul 4680 - 46 milimetri lățime, 80 milimetri lungime - un format preferat de producătorii de mașini electrice, precum Tesla.
Pitica maronie-ilustrare artistica
Foto: Caltech

Ce este ”The accident”, obiectul misterios care trece prin Calea Lactee de 10 miliarde de ani și îi nedumerește pe cercetători

Duminică, 5 Sept 2021 Science - Spatiul
Astronomii au aruncat prima privire detaliată asupra unui misterios obiect al Căii Lactee cunoscut sub numele de „Accidentul” (The Accident) - și au descoperit că este chiar mai uimitor decât indicau studiile anterioare, scrie Live Science.
Comoara de aur descoperita in Danemarca
Foto: vejlemuseerne.dk

VIDEO „Descoperire de vis” în Danemarca: O comoară cu obiecte din aur ce datează din urmă cu 1.500 de ani

Luni, 6 Sept 2021 Science - Arheologie
Obiecte din aur cu o vechime de aproximativ 1.500 de ani, care compun una dintre cele mai mari, mai valoroase și mai frumoase comori din istoria Danemarcei, a fost descoperită recent în această țară, relatează site-ul danez DR, citat de Agerpres.
Dune de nisip
Foto: Public Domain Pictures

Arheologii au descoperit unelte care ar putea explica părăsirea Africii de către oamenii preistorici

Luni, 6 Sept 2021 Science - Arheologie
Arheologii au descoperit unelte primitive în Arabia Saudită care demonstrează că oamenii preistorici se aflau în zonă în urmă cu 400.000 de ani, cea mai veche dovadă de până acum a faptului că zona era locuită, relatează IFL Science.
Mars Ingenuity

Misiunea elicopterului Ingenuity, prelungită pe termen nedefinit: "Ne descurcăm mai bine decât ne așteptam pe scoarța marțiană"

Duminică, 5 Sept 2021 Science - Spatiul
Ingenuity, elicopterul trimis de NASA pe Marte în urmă cu șase luni, conceput pentru a decola de cel mult cinci ori de pe scoarța marțiană, a realizat deja 12 zboruri în atmofestera rarefiată a "Planetei Roșii", iar misiunea lui va continua și în perioada următoare, informează AFP citată de Agerpres. În fața succesului uriaș al misiunii, agenția spațială americană a decis să o prelungească pe termen nedefinit.
Asteroizi - ilustratie
Foto: Pop Nukoonrat, Dreamstime.com

De ce mineritul pe asteroizi este încă mult mai aproape de filmele SF decât de realitate

Sâmbătă, 4 Sept 2021 Science - Spatiul
De câteva decenii se vorbește despre momentul în care oamenii vor face minerit pe asteroizi și vor aduce de acolo metale rare și scumpe. S-au înființat și companii care vor să facă asta, iar subiectul este și în atenția NASA care a trimis misiuni spre asteroizi și pentru a studia cum s-ar putea exploata resursele de pe aceste corpuri îndepărtate. În articol puteți citi de ce asteroizii sunt așa de speciali, cum au fost descoperiți de oameni și de ce interesul este atât de mare. Tot în articol puteți citi de ce este incredibil de greu să extragem materiale și apă din aceste corpuri cerești.
Tur virtual pe nava spatiala Star Trek USS Enterprise

China dorește să construiască o mega navă spațială lungă de aproape un kilometru / Specialist NASA: "Cred că este în totalitate fezabil, dar prețul e problema"

Vineri, 3 Sept 2021 Science - Tehnologie
China investighează cum să construiască nave spațiale gigantice, care au o lungime de până la 1 kilometru. Dar cât de fezabilă este ideea și care ar fi rostulunei nave spațiale atât de masive?, se întreabă Live Science. Proiectul s-ar putea să sune ca ficțiunea științifică, dar fostul șef al departaentului tehnlogie al NASA, Mason Peck, a spus că ideea nu este în întregime nerealizabilă, iar provocarea este mai mult o problemă de inginerie decât de știința fundamentală.
Roverul Perseverance pe Marte
Foto: Facebook

Optimism la NASA: Datele trimise de roverul Perseverance sugerează că și-a atins obiectivul de a preleva eșantioane din scoarța planetei Marte

Vineri, 3 Sept 2021 Science - Spatiul
După un prim eșec, roverul Perseverance, trimis de NASA pe Marte, pare că a reușit să preleveze un eșantion dintr-o rocă marțiană, principala etapă a misiunii sale pe "Planeta Roșie", a anunțat joi agenția spațială americană, citată de AFP.
Urs koala
Foto: Needpix

Cercetătorii australieni consideră acum ursul koala ca fiind o specie pe cale de dispariție

Joi, 2 Sept 2021 Science - Terra
Animale sălbatice din Australia, inclusiv ursul koala, au fost incluse pe o listă cu sute de animale și plante native aflate pe cale de dispariție, relatează agenția Xinhua, citată de Agerpres.
Zona din Jezero Crater unde a ajuns Perseverance

Roverul Perseverance încearcă din nou să colecteze mostre de rocă pe Marte, după ce prima tentativă a fost un eșec

Joi, 2 Sept 2021 Science - Spatiul
Roverul Perseverance a eșuat la început de august în prima sa tentativă de a colecta mostre de rocă de pe Marte, dar acum face o nouă încercare. Dacă va reuși, micile tuburi sigilate cu mostrele ar putea fi aduse pe Terra de o nouă misiune, peste 10 ani. Roverul a parcurs 2 km în Jezero Crater din februarie și până în prezent.
Marsuini
Foto: Stuart Baines / SWNS / Profimedia Images

Olanda investighează moartea misterioasă a 100 de marsuini: „Ceva ciudat se întâmplă în Marea Wadden”

Joi, 2 Sept 2021 Science - Terra
Oamenii de știință olandezi au anunțat miercuri că investighează moartea misterioasă a zeci de marsuini ale căror carcase au fost aduse săptămâna trecută de valuri pe plajele din nordul Olandei, relatează AFP și Phys.org, potrivit Agerpres.
Gherla Info
Foto: Captura de ecran

Cum a ajuns site-ul Gherla INFO să fie citat de Live Science: „O descoperire neobișnuită în Transilvania”

Miercuri, 1 Sept 2021 Science - Arheologie
Popularul site de știință Live Science a citat zilele trecute un articol publicat de Gherla INFO, un site local din județul Cluj, scriind despre o descoperire „unică” și „neobișnuită” în „capitala istorică a Transilvaniei”.​
Privind prin telescop
Foto: Allexxandar, Dreamstime.com

Ce se poate vedea pe cerul nopții în septembrie

Miercuri, 1 Sept 2021 Science - Spatiul
În septembrie, pe cerul nopții se pot vedea seara patru planete: Mercur, Venus, Jupiter, Saturn, iar pe 21 septembrie se produce faza de Lună Plină. Planeta Venus este foarte strălucitoare și se vede seara, înspre apus, începând cu ora 19:40, timp de două ore. Cele mai strălucitoare stele care se văd sunt Antares, Arcturus și Capella, se arată în calendarul astronomic publicat de Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu.
Peisaj de septembrie

Septembrie și extremele vremii - De la -15 grade până la +43

Miercuri, 1 Sept 2021 Science - Terra
Septembrie a adus în ani precum 1946, 2015 și 2008 temperaturi extrem de ridicate în toată țara, culminând cu +43,5 C la Strehaia, în 1946. Au fost însă ani când la munte a nins mult și când în multe orașe au fost temperaturi negative, minima absolută fiind de -15 grade la Vf Omu acum aproape 90 de ani. Septembrie a fost uneori și anormal de ploioasă, recordul absolut fiind stabilit la Piatra Neamț, arată datele ANM.
Ora de matematica
Foto: Wavebreak / Profimedia Images

Science Explained: „Vrei să faci bani? Fă-te matematician! Vorbesc serios”, spune un profesor emerit

de A.Th.C. HotNews.ro
Mergând pe o stradă comercială ești bombardat de imagini care te-ar putea face să regreți că nu ești bancher, manager de supermarket sau restaurant cu fast food și multe altele. Este ușor de imaginat atunci că matematica nu este importantă pentru lumea de azi, scrie profesorul emerit Ian Stewart dela Universitatea Warwick în BBC Science Focus Magazine.
Gaura neagra
Foto: Stirile ProTV

Astronomii au detectat o fuzionare a 3 găuri negre / Ce știm până în prezent despre acest fenomen rar

Vineri, 27 Aug 2021 Science - Spatiul
O echipă de astronomi indieni a descoperit trei găuri negre din trei galaxii care fuzionează într-un nucleu galactic triplu activ, a anunțat vineri ministerul federal al Științei și Tehnologiei, citat de agenția Xinhua și Agerpres.
Pestera in care a fost facuta descoperirea
Foto: University of Hasanuddin

Arheologii au descoperit un grup preistoric de Homo Sapiens necunoscut până acum

Joi, 26 Aug 2021 Science - Arheologie
Oasele unei adolescente care a murit cu peste 7.000 de ani în urmă pe insula indoneziană Sulawesi spun povestea unui grup de Homo Sapiens necunoscut până acum, relatează CNN.
Mercur si Soarele
Foto: Pixabay.com

Adio, Mercur! Astronomii tocmai au descoperit cel mai apropiat vecin al Soarelui nostru

Miercuri, 25 Aug 2021 Science - Spatiul
Oamenii de știință au descoperit cel mai apropiat vecin al Soarelui nostru, relatează Forbes.​
Elon Musk (SpaceX)
Foto: Pixabay (Edited: Image overlay)

Aveți cumva oxigen lichid în plus acasă? SpaceX vrea să îi trimiteți un email

Miercuri, 25 Aug 2021 Science - Spatiul
Președintele SpaceX Gwynne Shotwell a afirmat marți că criza de oxigen lichid a devenit atât de severă încât afectează capacitatea companiei aerospațiale de a lansa rachete și a cerut oamenilor să îi trimită un mail dau au rezerve, relatează Insider.
O testoasa uriasa vaneaza o pasare mica

​VIDEO O țestoasă - gigant a fost surprinsă cum vânează o pasăre pe care apoi o devorează

Marți, 24 Aug 2021 Science - Terra
​Cercetătorii au filmat în Seychelles o scenă rară: o țestoasă - gigant vânează o pasăre de mici dimensiuni pe care o prinde și apoi o devorează. Se credea că țestoasele uriașe sunt lente, erbivore și plicticoase, dar acest episod demonstrează contrariul.
Inundatii
Foto: Gerfriedscholz, Dreamstime.com

Ploile extreme care au dus la inundații severe în Europa în iulie pot fi atribuite și activității umane - studiu

Marți, 24 Aug 2021 Science - Terra
Un grup de cercetători au studiat episoadele de vreme severă care au dus la inundații ce au făcut 220 de morți în nordul Europei la mijloc de iulie și una dintre concluzii a fost că aceste episoade au fost posibile și din cauza încălzirii climatice din ultimul secol. Aceste ploi extraordinare din Germania și Belgia se produc în medie o dată la 400 de ani, dar pe viitor se vor produce mai des, cu cât atmosfera se va încălzi tot mai mult.
Ilustrare computerizata a unei gauri negre supermasive
Foto: Ramond Andrada 3Dciencia / Sciencephoto / Profimedia Images

Science Report Găurile negre periculoase ar putea fi mai răspândite decât se credea anterior

Luni, 23 Aug 2021 Science - Spatiul
În centrul aproapei fiecărei galaxii din Univers se află o gaură neagră supermasivă însă se pare că unei părți a acestor găuri negre nu le place să rămână locului, potrivit unui nou studiu citat de IFL Science.
Cuglieri, Sardinia
Foto: Fotochip, Dreamstime.com

Cum vrea un sat din Sardinia să salveze un măslin de 2.000 de ani care a ars în urma unui mare incendiu de vegetație

Luni, 23 Aug 2021 Science - Terra
​Specialiștii din Sardinia s-au mobilizat pentru a încerca să salveze un măslin milenar care a ars în incendiile puternice de vegetație care au afectat insula italiană la final de iulie. Măslinul supranumit Patriarhul are între 1800 și 2000 de ani și specialiștii încearcă să îl salveze printr-o serie de instalații de irigații și de umbrire care să-l readucă la viață.
Noapte de vara
Foto: A Piruksa, Dreamstime.com

Istoria celor mai reci nopți de vară din ultimii 125 de ani în România - Foarte rarele momente când iulie și august seamănă mai mult cu ianuarie

Sâmbătă, 21 Aug 2021 Science - Terra
În dimineața de 1 iulie 1896 temperatura a scăzut la +7,6 C la stația meteo București Filaret, în timp ce un secol mai târziu, pe 18 iulie 1996, minima scădea la -0,1 C la Miercurea Ciuc. Sunt două exemple despre cât de frig poate fi vara în România când mase de aer reci ajung deasupra țării noastre, însă aceste extreme negative de vară sunt speciale fiindcă sunt deosebit de rare, mai ales că ultimii ani au fost cei mai calzi. În articol puteți citi despre momentele speciale în care în iulie sau august au fost temperaturi demne de iarnă, de la -8 grade la munte până la +8 grade la câmpie.
Michio Kaku
Foto: Flickr

Fizicianul Michio Kaku explică „pasul uriaș către Sfântul Graal” al energiei anunțat săptămâna aceasta: „Combustibilul este apa de mare”

de S.J. HotNews.ro
Fizicianul teoretician Michio Kaku a descris experimentul recent de fuziune nucleară de la Laboratorul Național Lawrence Livermore din Statele Unite drept „un paș uriaș către Sfântul Graal al cercetărilor privind energia”, relatează CNBC.
Yersinia Pestis
Foto: HotNews

Cercetătorii au descoperit prima tulpină rezistentă la antibiotice a ciumei care se poate răspândi de la om la om

Vineri, 20 Aug 2021 Science - Stiintele vietii
Cercetătorii au raportat descoperirea primei tulpini rezistente la antibiotice a Yersinia pestis, bacteria care cauzează ciuma, care poate să se răspândească de la o om la om, relatează IFL Science.
Lapis lazuli din Afganistan
Foto: Ruslan Minakryn, Dreamstime.com

Lapis lazuli și Afganistanul - Povestea superbelor pietre albastre care au fascinat oamenii de câteva milenii

Vineri, 20 Aug 2021 Science - Terra
Lapis lazuli este o piatră albastră scumpă care a fascinat omul încă de acum peste opt milenii: prințesele sumeriene aveau coliere din aceste pietre, iar faraonii au purtat pandantive cu aceste pietre albastre extrem de rare. Cele mai valoroase pietre de lapis lazuli au fost aduse din nordul Afganistanului și erau la fel de scumpe ca aurul, iar pictorii renascentiști au folosit un pigment special obținut prin măcinarea acestor pietre. Lapis lazuli sunt și astăzi extrase în nordul Afganistanului, într-o regiune în care talibanii obțin anual milioane de dolari din aceste mine.
Groenlanda
Foto: Steve Gould, Dreamstime.com

A plouat pentru prima oară la cea mai înaltă stație meteo din Groenlanda, la peste 3.200 metri altitudine

Vineri, 20 Aug 2021 Science - Terra
​În week-end a plouat pentru prima oară de când există date meteorologice la stația Summit, situată la 3.200 m peste nivelul mării, în Groenlanda. Media lunii august la stația Summit este -16 grade și uneori minimele coboară sub -35 C, dar acum o masă de aer cald a făcut ca în locul acesta să plouă.
Tesla Bot
Foto: Tesla Motors

VIDEO Elon Musk spune că Tesla va construi roboți umanoizi

Vineri, 20 Aug 2021 Science - Tehnologie
Elon Musk spune că Tesla lucrează la construcția unui robot umanoid, iar primele prototipuri vor fi construite anul viitor. Tesla Bot va face sarcini repetitive sau periculoase și va avea 1,72 metri înălțime, greutatea fiind de 56 kg.
Crab -potcoava
Foto: Kevin Knuth, Dreamstime.com

Cum de s-a păstrat intactă forma creierului unui crab care a trăit acum 310 milioane de ani

Joi, 19 Aug 2021 Science - Terra
O fosilă de crab - potcoavă descoperită în statul american Illinois a oferit o surpriză mare cercetătorilor: forma creierului era intact și a putut fi analizată și comparată cu creierul de la crabii din prezent, concluzia fiind că structura nu diferă cu mult. Țesutul cerebral este, prin natura lui, foarte moale, și fiindcă mereu conține și grăsimi, putrezește rapid, astfel că părțile moi nu pot rezista. Însă în cazuri rare poate fi văzută amprenta creierului.
Experiemnte la National Ignition Facility
Foto: National Ignition Facility

Un laborator american spune că a realizat un avans istoric în domeniul fuziunii nucleare

Miercuri, 18 Aug 2021 Science - Creierul
​Un laborator din California a anunțat că este aproape de a realiza un obiectiv mult-așteptat în domeniul fuziunii nucleare, după ce în urma unui experiment a fost produsă o cantitate uriașă de energie, prin utilizarea luminii de la 192 de lasere. Pentru o fracțiune de secundă, la propriu, a fost reprodusă o mică parte din puterea Soarelui. Acest avans anunțat prin experimentul din august plasează cercetătorii nu departe de scopul de a ajunge la ceea ce ei numesc ”ignition”, momentul în care energia produsă o depășește pe cea utilizată pentru a provoca reacția.
O secvență celebră din Jurassic Park
Foto: Captura de ecran

Science Explained: Este oare posibil să creăm dinozauri pornind de la ADN- ul lor? Un om de știință răspunde

Marți, 17 Aug 2021 Science - Stiintele vietii
Sunt paleontolog și mi se spune des această întrebare, scrie în The Conversation profesorul emerit William Ausich de la Ohio State University. Oamenii au văzut în filmul „Jurassic Park” și seria care i-a urmat cum oameni de știință au pornit de la ADN și au re-creat zeci de dinozauri ca Triceratops, T-Rex și Velociraptor și întreabă: chiar ar fi posibil?
Inscriptie a mormantului descoperit in Pompei
Foto: DAPRESS / Splash / Profimedia Images

Nouă descoperire în Pompei: Arheologii au găsit prima dovadă a folosirii limbii grecești alături de latină

Marți, 17 Aug 2021 Science - Arheologie
Arheologii au descoperit un schelet remarcabil de bine conservat în timpul excavării unui mormânt din Pompei, acesta conținând și prima confirmare a folosirii limbii grecești alături de latină în orașul roman, anunță Euronews.
Constanta matematica Pi
Foto: Jamie Stead / Panthermedia / Profimedia Images

Cercetătorii au calculat un număr uluitor de zecimale ale lui Pi, stabilind un nou record mondial

de S.J. HotNews.ro
O echipă de cercetători elvețieni de la Universitatea de Științe Aplicate Graubuenden a stabilit un nou record pentru calcularea constantei matematice Pi, relatează IFL Science.
Inelele lui Saturn

Saturn, inelele și ”orchestra” planetară - Cum sunt reflectate convulsiile din nucleul planetei într-unul dintre frumoasele inele

Marți, 17 Aug 2021 Science - Spatiul
Inelele lui Saturn, celebre pentru frumusețea lor, sunt un fel de ”seismograf” care indică ce se întâmplă în interiorul planetei, arată o lucrare publicată în revista Nature. Interiorul gigantei gazoase se zguduie, iar mișcările sunt resimțite în inelul C al planetei. Cercetătorii compară Saturn cu o orchestră: diverse ”note” apar pe inelul C, precum pe un portativ, iar aceste note pot fi citite, ”muzica” poate fi ”auzită” și pot fi identificate variate ”instrumente muzicale”, scrie New York Times.
Elon Musk si Jeff Bezos
Foto: Mandel Ngan / AFP / Profimedia Images

Blue Origin, compania aerospațială a lui Jeff Bezos, a dat în judecată NASA

Luni, 16 Aug 2021 Economie | Companii
Blue Origin, compania aerospațială a miliardarului Jeff Bezos, a dat în judecată NASA din cauza deciziei agenției aerospațiale americane de a acorda un contract profitabil companiei rivale SpaceX deținute de Elon Musk, relatează CNBC.
Incendiu de padure
Foto: Xneo, Dreamstime.com

Iulie a fost în lume cea mai caldă lună de când se fac măsurători meteo

Luni, 16 Aug 2021 Science - Terra
Iulie a fost în lume cea mai caldă lună din cei 142 de ani de când există măsurători în acest sens, arată datele agenției americane National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), citate de BBC. În Europa s-au depășit +40 de grade în mai multe țări, iar luna iulie a fost cea mai caldă și în Asia.
Testarea unui prototip din sistemul Starship
Foto: Ztiger, Dreamstime.com

Elon Musk spune că în câteva săptămâni va fi testată o componentă orbitală a uriașului sistem spațial Starship

Luni, 16 Aug 2021 Science - Spatiul
Compania SpaceX a testat cu succes în luna mai prototipul SN 15 din sistemul spațial Starship care ar trebui să ducă oameni pe Lună în 2-3 ani. Elon Musk promite acum că o componentă orbitală a Starship ar putea fi testată în câteva săptămâni. Până la final de an Starship ar trebui să facă și primul zbor orbital, dar întârzieri ar putea oricând să apară.
Schimbari climatice
Foto: T Thongkongkaew, Dreamstime.com
Analiză

Cum s-a schimbat clima României în ultimii 40 de ani - Căldură mai multă, număr mic de zile geroase, zăpadă mult mai puțină și nopți mai calde

Sâmbătă, 14 Aug 2021 Science - Terra
Clima României s-a schimbat mult față de anii '70 și '80: valurile de căldură țin mai mult, ninge mai rar și mai puțin, iar fenomenele extreme se înmulțesc. Acum 40 de ani erau luni de vară în care temperaturile nu treceau de +35 de grade, iar de Crăciun era adesea ger și zăpadă mare. Acum sunt tot mai multe zile fără îngheț și tot mai numeroase sunt nopțile de vară cu peste +20 de grade. Cele mai multe recorduri de frig rezistă de acum 60-70 de ani, în timp ce multe recorduri de căldură au fost doborâte în ultimii 15 ani. În articol puteți citi cum s-a schimbat clima în multe locuri din țară în ultimele patru decenii.
Ruinele Templo Mayor din fosta capitală Tenochtitlan, Mexico City
Foto: Byelikova, Dreamstime.com

Se împlinesc 500 de ani de când Imperiul Aztec s-a predat în fața spaniolilor conduși de Hernan Cortes

Vineri, 13 Aug 2021 Science - Arheologie
Mexicul este în fața unei aniversări controversate: se împlinesc 500 de ani de când aztecii s-au predat în fața coloniștilor spanioli conduși de Hernan Cortes care în 1521 a pus mâna pe marea capitală Tenochtitlan ale căror ruine se mai văd și astăzi în Mexico City. Politicienii din Mexic, dar și publicul larg sunt puși în fața unei aniversări complicate: a fost o cucerire a Mexicului, un război mezoamerican, o întâlnire a două lumi diferite sau un genocid?
Recorduri de caldura
Foto: Korn Vitthayanukarun, Dreamstime.com

Când a fost cel mai cald în Europa și controversa celor +50 de grade din Sevilla

Vineri, 13 Aug 2021 Science - Terra
Miercuri au fost +48,8 grade C la o stație meteo din Sicilia și, dacă recordul va fi validat, va fi cea mai mare temperatură măsurată vreodată în Europa. Istoria celor mai ridicate temperaturi de pe continent începe cu un record de acum 140 de ani, din Spania, dar acest record nu mai este luat în considerare. În trei țări din Europa maximele au depășit +47 de grade: Italia, Grecia și Spania. UPDATE Duminică au fost +47,4 C la Cordoba, cea mai ridicată temperatură înregistrată vreodată în Spania.
Statia Spatiala Internationala
Foto: NASA/Roscosmos / Sciencephoto / Profimedia Images

O capsulă Cygnus încărcată cu provizii a andocat la ISS

Vineri, 13 Aug 2021 Science - Spatiul
O rachetă Antares care a transportat capsula spațială comercială Cygnus a livrat cu succes aproape 4.000 de kilograme de provizii, inclusiv produse alimentare, echipamente de cercetare și piese de schimb, pe Stația Spațială Internațională (ISS), informează DPA joi.
Logo-ul NASA
Foto: Allard1, Dreamstime.com

NASA ar putea rata revenirea pe Lună în 2024 din cauza costumelor spațiale. Ce probleme are programul de un miliard de dolari

Joi, 12 Aug 2021 Science - Spatiul
NASA și-a propus, prin programul Artemis, să readucă în 2024 astronauți pe Lună, pentru prima oară după 1972. Termenul are însă destul de puține șanse să fie respectat, fiindcă nu doar că naveta spațială nu este gata, însă sunt și probleme cu noile costume spațiale care vor fi gata cel mai devreme în 2025, scrie Washington Post. NASA a început lucrul la noile costume în urmă cu 14 ani și cheltuielile cu acest program vor ajunge la un miliard de dolari.
Ophiojura, animalul marin cu 8 brate lungi ca niste serpi
Foto: captura The Conversation

Ophiojura, creatura marină bizară cu brațe lungi și plină de dinți care este singurul supraviețuitor al unei evoluții de 180 de milioane de ani VIDEO

Miercuri, 11 Aug 2021 Science - Stiintele vietii
A durat 10 ani până când cercetării au reușit să analizeze ADN-ului ciudatei echinoderme Ophiojura, un animal bizar de mare adâncime descoperit în 2011 de oamenii de știință de la Muzeul francez de istorie naturală în timp ce explorau un munte submarin izolat numit Banc Durand, la 500 de metri sub valuri și la 200 de kilometri est de Noua Caledonie, în sud-vestul Oceanului Pacific, scrie Reuters, preluând The Conversation.
Asteroidul Bennu

Asteroidul Bennu - probabilitate mică ca să lovească Pământul până în 2300, spune NASA / De ce nu suntem 100% siguri?

Joi, 12 Aug 2021 Science - Spatiul
Asteroidul Bennu va trece foarte aproape de Pământ în 2135, la doar jumătate din distanța dintre planeta noastră și Lună, a declarat miercuri NASA, dezvăluind noi date care arată că probabilitatea unui impact ulterior până în 2300, rămâne mică, potrivit AFP.
Foto: Marcleupold, Dreamstime.com

Valul de căldură din România în câteva cifre cheie - În cinci zile au fost peste +40 de grade. Care a fost orașul cel mai fierbinte în ultimele două săptămâni

Miercuri, 11 Aug 2021 Science - Terra
Ultimele două săptămâni au fost printre cele mai calde din acest secol în România și maximele au depășit în cinci zile +40 de grade, culminând în două zile, cu +41 de grade. Valul de căldură poate fi pus alături de cele din 2007, 2012 și 2015, iar ”domul de căldură” a adus temperaturi de +46 în Grecia, +44 în Macedonia și +43 în Albania. Temperaturile sunt măsurate la umbră, ceea ce înseamnă că temperaturile real resimțite în orașe au ajuns în intervalul +50, 55 de grade.
Thapunngaka-shawi, un dinozaur zburator urias
Foto: sci-news.com

Rămășițele unui dinozaur zburător uriaș, descris ca un dragon, descoperite în Australia

Miercuri, 11 Aug 2021 Science - Arheologie
Un grup de cercetători australieni au descoperit rămășițele unui dinozaur zburător uriaș, descris că un "dragon de temut", care a survolat teritoriului australian în perioada Cretacicului, au informat marți surse academice citate de EFE și Agerpres.
Perseidele
Foto: Observatorul Astronomic "Amiral Vasile Urseanu"

Ce sunt Perseidele și când puteți observa stelele căzătoare

Miercuri, 11 Aug 2021 Science - Spatiul
În noaptea de 12 spre 13 august se produce maximul curentului de meteori Perseide, ceea ce înseamnă că se vor vedea mai multe ”stele căzătoare” decât de obicei. Pentru a le vedea trebuie să ieșiți în afara orașelor și să priviți cerul cu ochiul liber, după miezul nopții, până dimineață, explică cei de la Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu. În articol puteți citi ce sunt Perseidele, ce se va vedea exact și de ce NU va fi o ploaie de stele.
urangutan

Urangutanii sunt capabili să utilizeze în mod spontan un ciocan pentru a sparge nuci

Miercuri, 11 Aug 2021 Science - Stiinte fundamentale
Urangutanii și-au câștigat deja o reputație datorită remarcabilei lor dexterități fizice care îi ajută să se deplaseze cu ușurință prin zonele dens împădurite, însă o echipă de cercetători germani a anunțat că lista impresionantă de abilități ale acestor viețuitoare poate fi completată, mai nou, cu spargerea nucilor cu ajutorul unui ciocan, relatează DPA miercuri, potrivit Agerpres.
Fotografie facute de Perseverance pe Marrte

Prima mostra de rocă marțiană colectată de roverul Perseverance a dispărut în mod misterios

Marți, 10 Aug 2021 Science - Spatiul
NASA a anunțat vineri că Perseverance a eșuat în tentativa sa de a colecta o primă mostră de rocă marțiană însă datele trimise înapoi de rover arată că acesta a efectuat toți pașii necesari după manual. Însă mostra este de negăsit, relatează Business Insider.
Incendiile forestiere au degajat nori grosi de fum in Siberia
Foto: Dimitar DILKOFF / AFP / Profimedia

Fumul degajat de incendiile forestiere din Siberia a ajuns deasupra Polului Nord pentru prima dată în istoria cunoscută

Luni, 9 Aug 2021 Science - Terra
Fum degajat de incendiile de vegetație din Siberia a ajuns săptămâna trecută la Polul Nord pentru ceea ce se crede a fi prima dată din istoria cunoscută, relatează Moscow Times.
Mars Dune Alpha va incerca sa simuleze cat mai realist o misiune pe Marte

Mars Dune Alpha. NASA caută doritori care să petreacă un an în izolare pentru a simula o misiune pe Marte: „Gândiți-vă doar la cât de mult vă veți putea uita la Netflix!”

Luni, 9 Aug 2021 Science - Spatiul
NASA are o misiune pentru cei care vor să experimenteze cum ar fi să trăiești izolat un an de zile pe Marte, anunță Phys.org.
Constiinta umana ar putea fi explicata de fractalii cuantici
Foto: Adam Gray / SWNS / Profimedia Images

Ar putea fizica cuantică să explice conștiința umană? Un nou studiu revine la o teorie controversată propusă în urmă cu trei decenii de câștigătorul Premiului Nobel pentru Fizică de anul trecut

de S.J. HotNews.ro
Una dintre cele mai importante întrebări la care știința nu are un răspuns este cea privind aparița conștiinței. În anii 1990, cu mult înainte să câștige Premiul Nobel pentru descoperirea sa privind găurile negre anul trecut, fizicianul Roger Penrose a făcut echipă cu un anestezist american pentru a propune o soluție îndrăzneață la această enigmă, relatează SciTechDaily.
Exoplanete, posibil locuite

Cea mai ușoară exoplanetă telurică detectată de astronomi are jumătate din masa planetei Venus

Joi, 5 Aug 2021 Actualitate
O planetă telurică din afara sistemului nostru solar, a cărei masă este jumătate din cea a lui Venus, a fost detectată de astronomi, care au identificat totodată în același sistem stelar și o exoplanetă ce ar putea să întrețină viața, informează Agerpres citând DPA.
Burete de apă dulce

Science News: Fosila celui mai vechi animal care a trăit pe Pământ a fost descoperită în Canada. Are 890 de milioane de ani

Miercuri, 4 Aug 2021 Science - Stiintele vietii
Un paleontolog din Canada crede că a găsit cea mai veche urmă de existență a unui animal pe Pământ - și este mult mai veche decât ne imaginam, scrie ZME Science.
Reconstructie a capului unui neanderthal

Studii noi relevă că neanderthalienii au pictat peșteri în Europa cu mult înaintea oamenilor moderni

Marți, 3 Aug 2021 Science - Arheologie
Dacă neanderthalienii au avut o gândire simbolică și o sensibilitate artistică a fost o întrebare care a provocat de-a lungul anilor experții în evoluția umană. Dar se adună dovezi că verișorii noștri din epoca de piatră au fost bine dezvoltați cognitiv și au creat forme de artă în Europa cu mult înainte ca Homo sapiens să fie pe scenă, potrivit CNN.
Cianobacterii
Foto: warbletoncouncil.org

Lacul Huron din Michigan - o fereastră către modul în care s-au diversificat primele forme de viață ale Pământului

Marți, 3 Aug 2021 Science - Stiintele vietii
Pământul nu a a avut întotdeauna ziua de 24 de ore cu care suntem atât de familiarizați acum. De fapt, felul în care pământul se rotește nu numai că determină durata zilei noastre, dar ar fi putut contribui la un aflux de oxigen pe Pământul timpuriu care a ajutat viața să înflorească, potrivit noilor cercetări, citate de CNN.
China
Foto: Needpix.com

Arheologii români și chinezi fac echipă pentru a cerceta un posibil ”drum al ceramicii pictate” preistorice / Ruta ar fi unit Europa cu Extremul Orient înainte de celebrul Drum al Mătăsii

Marți, 3 Aug 2021 Science - Arheologie
Institutul de Arheologie din cadrul Academiei de Științe Sociale din China a inițiat o colaborare cu Academia Română de Științe pentru a desfășura săpături arheologice într-un sit din provincia Gansu (China) în căutare de noi fragmente de ceramică pictată într-un stil asemănător cu fragmente de ceramică pictate descoperite în România, transmite marți Xinhua, potrivit Agerpres.
Caldura mare
Foto: Andriy Popov / Panthermedia / Profimedia Images

Care este temperatura maximă pe care o poate suporta corpul uman?

de S.J. HotNews.ro
Căldurile extreme devin o amenințare tot mai mare pentru sănătatea umană în contextul schimbărilor climatice care au dus la valul de temperaturi record înregistrate în această vară în întreaga lume. Corpul uman este rezistent dar are și el un punct la care cedează. Așadar, care este cea mai ridicată temperatură pe care o poate suporta corpul nostru?
Valuri de caldura
Foto: Günter Albers, Dreamstime.com

O istorie a valurilor de căldură din România, de la 1896 în 2021 - De la +22 de grade în vârf de munte, la peste +44 de grade în Bărăgan

Duminică, 1 Aug 2021 Science - Terra
Unele recorduri de căldura rezistă de mai bine de 135 de ani, iar de-a lungul anilor cele mai dure valuri de căldură au fost în 1946, 2007, 2012 și 2015. În articol puteți citi pe larg despre aceste perioade uimitor de fierbinți, despre locurile unde au fost zece zile la rând mai mult de +35 de grade și despre nopțile în care temperatura nu a scăzut sub +27 de grade. Tot în articol puteți citi despre valurile de căldura din ultimii ani, despre momentele în care și la munte a fost neobișnuit de cald, dar și despre cele mai calde zile de la final de secol 19.
Foto: Rodolphe Trider, Dreamstime.com

Ce este ”domul de căldură” - Cupola de aer care aduce temperaturi de nesuportat

Sâmbătă, 31 Iul 2021 Science - Terra
În acest an a fost folosit pe scară largă termenul ”dom de căldură” (heat dome), iar acest termen nu este unul de specialitate, însă este folosit mai ales de jurnaliștii anglo-saxoni pentru a caracteriza episoadele foarte intense și persistente de valuri de căldură, a explicat pentru HotNews.ro climatologul Roxana Bojariu. Un astfel de ”munte de căldură” staționează în acest zile în zona Balcanilor, iar România este la marginea lui. În Albania și Macedonia au fost +43 de grade, iar în România maximele au fost de +40.
Nauka ajunge la Statia Spatiala Internationala

Modulul spațial rusesc Nauka a fost cuplat la Stația Spațială Internațională

Joi, 29 Iul 2021 Science - Spatiul
Modulul spațial rusesc Nauka a fost cuplat cu succes la Stația Spațială Internațională (ISS), unde va fi folosit ca laborator științific. Modulul are 20 de tone greutate și 13 metri lungime, devenind unul dintre cele mai mari elemente ale stației. Modulul a fost cuplat la ora României 16.29. ”Nu a fost deloc o andocare simplă”, au spus specialiștii ruși.
Atomi mariti de 100 de milioane de ori
Foto: cornell.edu

Măriți de 100 de milioane de ori: Iată imaginea unor atomi la cea mai înaltă rezoluție capturată vreodată

de I.B. HotNews.ro
Cercetătorii de la Universitatea Cornell au capturat un eșantion de atomi dintr-un cristal în trei dimensiuni și l-au mărit de 100 de milioane de ori, dublând rezoluția care a câștigat un record mondial Guinness în 2018. Munca lor ar putea ajuta la dezvoltarea materialelor pentru proiectarea unor telefoane și computere mai puternice și mai eficiente, alte electronice, precum și baterii de lungă durată, scrie Scientific American. ”Mă uit la un atom din imagine și îmi ia câteva secunde. Dacă aș face asta cu fiecare atom din corpul meu, ar trebui să trăiesc de miliarde de ori vârsta întregului univers să sfârșesc această sarcină!”, explică fizianul Cristian Presură.
Racheta Ariane 5
Foto: Hotnews

Primul satelit ”flexibil” din lume / Lansare cu succes a rachetei Ariane 5 cu Eutelsat Quantum la bord

Sâmbătă, 31 Iul 2021 Science - Tehnologie
O rachetă Ariane 5 a decolat vineri de la Kourou, în Guyana Franceză, cu Eutelsat Quantum, ultima generație de sateliți europeni de telecomunicații, la bord, potrivit AFP.
Racheta SpaceX
Foto: Hotnews

Alegerea NASA a SpaceX pentru un modul de aterizare pe Lună este considerată reglementară

Vineri, 30 Iul 2021 Actualitate | Internațional
NASA nu a încălcat reglementările în vigoare alegând SpaceX pentru construcția viitorului său modul de aterizare pe Lună, a declarat vineri garantul contractelor publice americane, respingând astfel pretențiile concurenților Blue Origin și Dynetics, potrivit AFP.
Fosile marine din Jurassic
Foto: Natural History Museum of London

„Pompeiul Jurasicului”: Un ”cimitir” imens de creaturi marine ciudate descoperit în centrul Regatului Unit

Joi, 29 Iul 2021 Science - Arheologie
Paleontologii au descoperit un enorm site arheologic cu fosille unor creaturi marine din Jurasic, ”ciudate ca niște extratereștri”, sub o carieră de calcar din regiunea Cotswolds din Marea Britanie, potrivit BBCși Live Science.
Orasele vor fi primele abandonate in cazul unui scenariu apocaliptic
Foto: Victor Zastolskiy / Alamy / Profimedia Images

Cercetătorii au identificat cel mai bun loc pentru a supraviețui unui colaps global al civilizației

Joi, 29 Iul 2021 Science - Terra
Noua Zeelandă, Islanda, Marea Britanie, Tasmania și Irlanda sunt cele mai potrivite locuri pentru a supraviețui colapsului global al civilizației, potrivit unui studiu citat de The Guardian și News.ro.
Apele lagunei Corfo din Argentina au devenit roz

VIDEO În Argentina a apărut „Laguna roz” din cauza poluării

Joi, 29 Iul 2021 Science - Terra
O lagună din Argentina a devenit roz, ecologiștii afirmând că explicația pentru acest fenomen o reprezintă deversarea unor substanțe chimice în apele sale, relatează Euronews.
Peisaj din provincia canadiana Nortwestern Terittories
Foto: Jaahnlieb, Dreamstime.com

O descoperire controversată în Canada - Cele mai vechi fosile de animale ar data de acum 890 milioane de ani

Joi, 29 Iul 2021 Science - Terra
O descoperire din nordul Canadei a stârnit dezbateri aprige în comunitatea științifică: unii spun că fosilele descoperite reprezintă cele mai vechi urme animale, iar alții spun că s-au tras concluzii exagerate. Autorii lucrării admit că se pot înșela, însă spun că bureții de mare descoperiți au trăit acum 890 de milioane de ani și că fosilele sunt cele mai vechi urme animale găsite vreodată. Acești bureți de mare au un schelet format exclusiv din componente organice fibroase.
Tablita sumeriana
Foto: TopFoto / Topfoto / Profimedia

Administrația Biden va înapoia Irakului 17.000 de artefacte arheologice aduse în SUA după invazia din 2003

Miercuri, 28 Iul 2021 Science - Arheologie
Statele Unite vor înapoia Irakului 17.000 de artefacte arheologice datând de aproape 4.000 de ani și furate de-a lungul ultimelor decenii, o restituire „fără precedent”, a spus miercuri Ministerul irakian al Culturii, scriu Le Figaro și News.ro.
Telescopul Hubble

Telescopul Hubble a descoperit apă în atmosfera de pe Ganymede, satelitul lui Jupiter

Miercuri, 28 Iul 2021 Science - Spatiul
Oamenii de știință care au analizat datele obținute de Telescopul Spațial Hubble au descoperit apă în atmosfera satelitului jovian Ganymede, cel mai mare satelit din Sistemul Solar, transmit Forbes și Agerpres, care citează un studiu publicat de jurnalul Nature Astronomy. Pornind de la datele obținute de Hubble, oamenii de știință au ajuns la concluzia că gheața este transformată direct în vapori de apă și se degajă de la suprafața înghețată a satelitului lui Jupiter.
Jeff Bezos si Blue Moon lunar lander
Foto: Blue Origin

Jeff Bezos vrea cu orice preț ca Blue Origin să fie aleasă de NASA pentru construcția viitorului modul lunar și este dispus să ofere discount-uri uriașe

Marți, 27 Iul 2021 Science - Spatiul
Jeff Bezos oferă celor de la NASA discount-uri de peste două miliarde dolari pentru ca agenția guvernamentală să aleagă Blue Origin pentru construcția următorului modul lunar. NASA alesese SpaceX pentru acest contract important, iar Blue Origin a contestat decizia. Oamenii vor ajunge după 2024 pentru prima oară pe Lună după o absență de jumătate de secol, iar programul care-i va duce acolo se numește HSL Human Landing System.
Nicolae Paulescu

100 de ani de la descoperirea insulinei / Premiul Nobel, Nicolae Paulescu și controversele legate de atribuirea descoperirii

de S.J. HotNews.ro
Anul 2021 marchează centenarul descoperirii insulinei, considerată una dintre cele mai mari realizări medicale din toate timpurile, care continuă să salveze milioane de vieți în întreaga lume și a deschis calea pentru noi studii despre diabet, scrie Agerpres.
Sit de extractie a nisipului
Foto: R Zwerver | Dreamstime.com

De ce lumea se confruntă cu o criză a nisipului

Duminică, 25 Iul 2021 Science - Terra
La început de iunie a fost intens comentată știrea care spunea că cei care fură nisip de pe plajele din Sardinia riscă amenzi de 3.000 de euro. Problema cu nisipul care dispare este însă mult mai serioasă și afectează multe regiuni ale lumii. Nisipul pare banal și nelimitat, dar nu este deloc așa. Țările arabe îl aduc uneori din Australia, în unele locuri există adevărate ”mafii ale nisipului” care fac bani grei și în foarte multe zone natura a fost distrusă din cauza exploatărilor intensive. În articol puteți citi de ce există o criză mondială a nisipului și de ce nisipul din deșert nu prea este bun în construcții.
Marte

Marte și ”măruntaiele” ei - A fost determinată cu precizie structura internă a Planetei Roșii

Vineri, 23 Iul 2021 Science - Spatiul
Cu ajutorul sondei NASA InSight, care studiază de la început de 2019 cutremurele pe Marte, a putut fi determinată cu precizie structura internă a Planetei Roșii, de la crustă, până la nucleu. Este prima oară când se știu atât de multe date despre ”anatomia” internă a unei alte planete decât Terra. Descoperirile arată, încă o dată, cât de diferită este Marte de planeta noastră.
Patagonia

Argentina: 160 de ouă de păsări preistorice au fost descoperite într-un campus

Joi, 22 Iul 2021 Science - Arheologie
Paleontologii argentinieni au anunțat joi descoperirea a peste 160 de ouă fosilizate de păsări preistorice în timpul lucrărilor la un campus universitar din provincia Neuquén, Patagonia (sud), potrivit AFP.
Luna foarte stralucitoare
Foto: Kdshutterman, Dreamstime.com

Prima detectare clară a unui disc care ar putea forma o Lună în jurul unei planete

Joi, 22 Iul 2021 Science - Spatiul
Un disc de gaz și praf care înconjoară o planetă din afara sistemului nostru solar este prima observație a astronomilor de acest fel fără echivoc și va ajuta la verificarea teoriilor privind formarea planetelor și a lunilor, potrivit AFP.
Harry Harlow a desfasurat experimente care ar fi de neimaginat in ziua de astazi
Foto: captura video

Science Report Psihologul Harry Harlow și „Groapa disperării”: povestea unuia dintre cele mai imorale experimente din istoria modernă a științei

de S.J. HotNews.ro
Ca parte a misiunii sale de a înțelege natura depresiei și singurătății, Harry Harlow, un cercetător influent la sfârșitul anilor 1960, a proiectat o încăpere care mai degrabă ar putea fi considerată un aparat de tortură decât un dispozitiv științific, relatează IFL Science.
Peisaj de pe Marte

VIDEO Roverul Perseverance va începe să foreze pentru a culege mostre din solul marțian

Joi, 22 Iul 2021 Science - Spatiul
Roverul Perseverance al NASA a ajuns la 1 km de locul amartizării în cinci luni, sistemele funcționează foarte bine, iar elicopterul Ingenuity a făcut nouă zboruri, cel mai recent fiind de aproape trei minute. Roverul se pregătește să analizeze solul marțian, iar la început de august va face primele foraje pentru a culege mostre de dimensiunea unui deget. Aceste mostre pot ajuta la găsirea unui răspuns la întrebarea: a existat viață în regiunea Jezero Crater acum peste 3 miliarde de ani.
Inudatii grave in China
Foto: Profimedia Images

De ce într-un oraș chinez a plouat într-o zi cât într-un an și cum se explică numărul tot mai mare de episoade severe ce aduc inundații

Joi, 22 Iul 2021 Science - Terra
În orașul chinez Zhengzhou a plouat 201 mm într-o oră și 600 mm în 24 de ore, ceva ce se întâmplă o dată la câteva sute de ani. Spre comparație, în orașele românești din sud plouă sub 400 mm pe an. Ploile extreme au dus la inundații catastrofale în China, iar acest lucru a fost posibil datorită unor factori meteo extraordinari. Însă episoade severe de vreme vor apărea tot mai des, mai ales că atmosfera încălzită de activitățile industriale și agricole reține mai multă umezeală.
Astronaut langa Marte -ilustratie
Foto: Edgloris Marys, Dreamstime.com

Bătălia miliardarilor pentru spațiul cosmic - Care sunt planurile lui Musk, Bezos și Branson și unde se situează fiecare în prezent

Joi, 22 Iul 2021 Science - Spatiul
Interesul pentru spațiul cosmic a fost la cote ridicate luna aceasta datorită lui Jeff Bezos și Richard Branson, cei doi miliardari care au efectuat zboruri suborbitale. Noua cursă spațială nu mai are în prim-plan state care se dușmănesc, ci oameni foarte bogați care au orgolii, dar și planuri mari, iar cel mai avansat din punct de vedere tehnic este Elon Musk care prin SpaceX trimite astronauți către Stația Spațială Internațională. În articol puteți citi pe larg despre rivalitatea dintre cei trei antreprenori, despre cum stă fiecare acum și despre planurile îndepărtate.
Lucrarile de constructie a turnului de ventilatoare au inceput deja
Foto: Money SHARMA / AFP / Profimedia

India construiește ventilatoare uriașe pentru curățarea aerului / Experții se declară sceptici: Autoritățile se fac că iau măsuri

Joi, 22 Iul 2021 Science - Terra
Patruzeci de ventilatoare uriașe urmează să fie construite în centrul New Delhi, o nouă tentativă de a îmbunătăți calitatea aerului din capitala indiană însă inițiativa este criticată de ecologiști, relatează AFP și RFI, potrivit Agerpres.
Cei 4 astronauti care au zburat cu New Shepard
Foto: Blue Origin

VIDEO Ce urmează pentru Jeff Bezos și Blue Origin după succesul spațial de marți

Miercuri, 21 Iul 2021 Science - Spatiul
Cel mai bogat om de pe Terra a părăsit Terra pentru doar câteva minute marți, în primul zbor cu echipaj uman al rachetei New Shepard. Pentru Blue Origin este abia începutul, fiindcă Bezos are ambiții uriașe: rachete mai mari care să ajungă mult mai departe decât un zbor suborbital. Nu va fi însă ușor, fiindcă este complicat să câștigi contracte, la partea tehnologică este mult de lucru și SpaceX are un avans mare.
Foto: Blue Origin

VIDEO Jeff Bezos a zburat cu succes în spațiul cosmic la bordul vehiculului New Shepard: Am rămas uimit de frumusețea și fragilitatea Pământului

Marți, 20 Iul 2021 Science - Spatiul
Miliardarul Jeff Bezos și-a împlinit marți visul de a ajunge în spațiul cosmic, iar în capsula rachetei New Shepard a fost împreună cu fratele său Mark, cu Wally Funk (82 de ani) și cu un tânăr olandez ce are un tată foarte bogat. Racheta reutilizabilă s-a lansat din Texas în jurul orei 16.10, iar în mai puțin de 3 minute a atins peste 3.500 km/h. Tot zborul a durat 11 minute și cei din capsulă au trecut de 100 km altitudine. HotNews.ro a transmis LIVE TEXT lansarea.

Jeff Bezos zboară în spațiu - Cum va arăta călătoria de 11 minute

Marți, 20 Iul 2021 Science - Spatiul
Pe 20 iulie va fi lansată de la baza Blue Origin din Texas racheta New Shepard care va duce în spațiu patru oameni până la altitudinea de peste 105 km, iar printre aceștia se numără și cel mai bogat om din lume, Jeff Bezos, cu o avere de peste 200 miliarde dolari. Va fi un zbor de 11 minute, viteza maximă atinsă va fi de 3.700 km/h, iar oamenii din capsulă ar trebui să se bucure de patru minute de imponderabilitate.
Universul ar putea avea forma unui tor, aratand ca o „gogoasa” 3D uriasa
Foto: Twitter

Astrofizicienii vin cu un nou model al Universului: finit, măsurabil și în formă de tor

Marți, 20 Iul 2021 Science - Terra
Imaginează-ți un univers în care o navă spațială ar porni într-o direcție și în cele din urmă ar ajunge în locul de unde a pornit. Asemenea lucruri ar fi posibile dacă universul nostru ar avea o formă de tor, ceea ce ar însemna de asemenea că fizicienii i-ar putea măsura dimensiunea, scrie Live Science.
O planeta indepartata - ilustratie
Foto: Don White, Dreamstime.com

Planet 9 - Există în Sistemul Solar o planetă gigantică despre care nu știm? - O ipoteză atractivă sau căutarea acului în carul cu fân

Duminică, 18 Iul 2021 Science - Spatiul
În 2016 doi astronomi cunoscuți au venit cu o ipoteză care a făcut vâlvă: la multe miliarde de km de Terra, la limita exterioară a sistemului nostru planetar, există o planetă gigantică. Descoperitorii spuneau atunci că poate în cinci ani o vom și observa, însă căutarea Planetei 9 nu a dus nicăieri. În articol puteți citi de ce ar putea exista o planetă gigantică și cât de mare ar putea fi. Cum de un am găsit această planetă și de ce practic e ca și când am căuta ”acul în carul cu fân”.
Virgin Galactic
Foto: EPA

A ajuns Richard Branson chiar în spațiul cosmic? Vor fi Virgin Galactic și Blue Origin doar distracții pentru milionari?

Luni, 19 Iul 2021 Science - Spatiul
Miliardarul Richard Branson și echipa lui au ajuns cu succes pe 12 iulie la „marginea spațiului” cu misiunea Unity 22 la bordul unui avion Virgin Galactic. „Dar altitudinea de 85 km la care au ajuns este oare spațiu cosmic?” se întreabă The Conversation.
Foto: Blue Origin

Jeff Bezos și istoria fascinației pentru spațiul cosmic - Rachete reutilizabile, Blue Origin și un viitor în care oamenii ar putea locui pe asteroizi

Sâmbătă, 17 Iul 2021 Science - Spatiul
Jeff Bezos, celebru pentru că a fondat compania Amazon, este fascinat de spațiu de la cinci ani, când a urmărit cu părinții prima aselenizare, la televizorul alb-negru din sufragerie. În liceu a câștigat o vizită la un centru de zboruri spațiale al NASA, iar în facultate propunea un viitor în care oamenii să scobească asteroizii, pentru a locui pe ei. În articol puteți citi despre lungul drum al companiei New Origin, despre racheta New Shepard și despre episoade mai puțin știute din viața lui Bezos.
Inundatie de maree inalta in Statele Unite
Foto: Andrew Renneisen / Getty Images / Profimedia Images

O „oscilație” în orbita lunii va provoca inundații record începând din 2030

Joi, 15 Iul 2021 Science - Terra
Schimbările climatice au dus deja la creșterea numărului și severității uraganelor și a altor evenimente meteorologice extreme în întreaga lume. Însă o amenințare mai mică ar putea face ravagii în orașele americane de la sfârșitul acestui deceniu, scrie Live Science.
Foto: Marc Bruxelle, Dreamstime.com

De ce nopțile de vară tot mai calde sunt periculoase pentru sănătatea noastră

Miercuri, 14 Iul 2021 Science - Terra
Nopțile de vară sunt tot mai calde în multe locuri din lume și în timpul valurilor de căldură sunt imposibil de suportat, fiindcă în cele mai calde locuri din SUA minimele au fost de +40 de grade. Și în România au fost noaptea trecută localități în care minima nu a scăzut sub +27 de grade. Când rămâne cald și noaptea, locuințele și orașele nu au timp să se răcească, iar oamenii suportă tot mai greu căldura, mai ales din cauza umidității.
Capsula New Shepard
Foto: Blue Origin

Compania lui Jeff Bezos, Blue Origin, a primit licența de a transporta oameni în spațiu

Marți, 13 Iul 2021 Science - Spatiul
Federal Aviation Administration (FAA) a anunțat că a acordat companiei Blue Origin licența prin care are dreptul de a transporta oameni în spațiu, cu ajutorul sistemului New Shepard. Pe 11 iulie, Bezos și alte trei persoane vor testa racheta pentru a ajunge în spațiul cosmic, la peste 100 km altitudine.
Avionul spatial Unity
Foto: Virgin Galactic

Virgin Galactic vrea să ajungă să ducă în spațiu un om în fiecare zi

Marți, 13 Iul 2021 Science - Spatiul
Virgin Galactic, compania lui Sir Richard Branson, vrea să ajungă să ducă anual 400 de oameni în spațiu, în zboruri suborbitale precum cel realizat duminică de Branson, de cei doi piloți și de alți trei angajați ai companiei. Pentru asta însă va fi nevoie de noi ”spaceport-uri” și mai ales de o flotă de ”avioane spațiale” (space planes).
Jupiter
Foto: Agentia Spatiala Europeana

A fost elucidat misterul aurorelor lui Jupiter

Vineri, 9 Iul 2021 Science - Spatiul
​Misterul aurorelor lui Jupiter datează de 40 de ani, dar Agenția Spațială Europeană a anunțat că cele mai recente cercetări au arătat cum funcționează întreg mecanismul aurorelor jupiteriene cu emisii de raze X. Jupiter este cea mai mare planetă din sistemul solar, distanța medie față de Soare este de 778 milioane km temperatura medie la suprafață este -148 de grade, iar masa planetei este de 318 mai mare decât a Terrei.
Avionul spatial Unity
Foto: Virgin Galactic

Richard Branson, primul său zbor cu Virgin Galactic și controversa cu Jeff Bezos despre cine ajunge cu adevărat în spațiul cosmic

Vineri, 9 Iul 2021 Science - Spatiul
Pe 11 iulie, excentricul miliardar Richard Branson face primul său zbor în spațiu cu avionul spațial SpaceShipTwo Unity și speră să ajungă la 88 km deasupra Pământului. Vor fi riscuri, iar Branson va zbura alături de alți cinci oameni, fiind un moment pe care îl așteaptă de 17 ani, de când a fondat Virgin Galactic pentru a duce turiști în spațiu. În articol puteți citi de ce momentul este important, de ce există rivalitate și ”înțepături” cu compania lui Jeff Bezos, dar și cum se va desfășura acest zbor.
Theiatitan azari
Foto: Nature

A fost descoperită cea mai veche fosilă de insectă care comunica cu aripile sale

Joi, 8 Iul 2021 Science - Arheologie
A fost botezată Theiatitan azari și a trăit acum 310 milioane de ani fiind cea mai veche fosilă descoperită a unei insecte care își folosește aripile ca mijloc de comunicare, dezvăluie un studiu al paleoentomologilor publicat joi, citat de AFP.
Leonardo da Vinci

Este posibil ca oamenii de știință să fi descifrat misterul ADN-ului lui Da Vinci

de I.B. HotNews.ro
Leonardo da Vinci - marele artist renascentist, inventator și anatomist - are 14 rude masculine în viață, arată o nouă analiză a arborelui său genealogic. Noul arbore genealogic ar putea ajuta într-o zi cercetătorii să stabilească dacă oasele îngropate într-o capelă franceză aparțin geniului italian, potrivit Live Science.
Pestera Iroungou
Foto: P. Mora /Antiquity Publications Ltd.

Cranii cu o vechime de 500 de ani dezgropate în Gabon: Oamenii și-au schimbat dramatic aspectul feței prin îndepărtarea dinților din față

Joi, 8 Iul 2021 Science - Arheologie
Bărbații și femeile care locuiau în Africa Centrală de Vest acum 500 de ani și-au schimbat dramatic aspectul prin îndepărtarea dinților din față, dezvăluie craniile antice. Arheologii au descoperit craniile modificate vechi de secole adânc sub pământ într-o peșteră la care se putea ajunge doar cu frânghie, printr-o gaură din acoperișul cavernei, potrivit Live Science.
Canicula in New York
Foto: Richard Levine / Alamy / Profimedia Images

Iunie 2021, cea mai călduroasă lună iunie înregistrată vreodată în America de Nord

Miercuri, 7 Iul 2021 Science - Terra
America de Nord a cunoscut în 2021 cea mai fierbinte lună iunie înregistrată vreodată în această regiune, marcată de recorduri excepționale de căldură în Canada, a anunțat miercuri Serviciul european Copernicus (C3S), potrivit New York Times și Agerpres.
Lunile planetelor interstelare ar putea sustine viata
Foto: NASA /JPL-Caltech

Lunile planetelor interstelare, nomazii galactici care nu orbitează o stea, pot avea suficientă apă lichidă să susțină viața

Marți, 6 Iul 2021 Science - Spatiul
Lunile planetelor ce nu orbitează în jurul unei stele pot avea o atmosferă și reține apa lichidă, potrivit unui nou studiu citat de SciTechDaily.
Osul de cerb si liniile lasate de un om, acum 51.000 de ani
Foto: Nature

Un os de acum 51.000 de ani reaprinde dezbaterea: oamenii de Neanderthal au creat artă?

Marți, 6 Iul 2021 Science - Arheologie
În ultimii ani au fost multe descoperiri care au arătat că oamenii de Neanderthal erau mai evoluați decât s-a crezut, iar un os descoperit în ”Peștera Unicornului” din Germania datează de acum 51 de milenii și a reaprins dezbaterea: erau Neanderthalienii capabili să creeze artă? Unii arheologi spun că da, alții spun că ar fi prea mult să vorbim despre artă la un os de căprioară cu zece linii oblice scrijelite pe el. Dezbaterea este deschisă, dar foarte departe de a fi decisă, scrie National Geographic.
Dinti de Squalicorax

Orașul lui David, regele Solomon și un mister neobișnuit: Colecționau vechii israeliți fosile?

Marți, 6 Iul 2021 Science - Arheologie
Oamenii de știință au descoperit o „comoară” neașteptată: dinți de rechin fosilizați unde n-ar trebui să existe - într-un sit arheologic vechi de 2.900 de ani din Orașul lui David din Ierusalim, relatează SciTechDaily.​
Foto: Blue Origin

Jeff Bezos și viața după Amazon - Visul spațial al Blue Origin, cu recompense și riscuri - VIDEO

Luni, 5 Iul 2021 Science - Spatiul
Jeff Bezos s-a retras oficial de la șefia Amazon și va avea mai mult timp să se ocupe de dezvoltarea și pe mai departe a companiei Blue Origin care a reușit mai puține decât SpaceX a lui Elon Musk datorită unei strategii mai prudente, în pași mici, gândită de Bezos. Șeful Amazon este pasionat de spațiu și, având o avere colosală, a putut în 2013 să aducă la suprafață motoarele rachetelor care au dus primii astronauți pe Lună. În 20 iulie Bezos își va împlini un vis: va ajunge în spațiu, într-o călătorie riscantă.
Un vulcan noroios ar fi provocat o explozie puternica in Marea Caspica
Foto: captura video

VIDEO Un „vulcan noroios” a provocat o mega-explozie în Marea Caspică

Luni, 5 Iul 2021 Science - Terra
O explozie enormă care a avut loc duminică în Marea Caspică a fost pusă pe seama unui „vulcan noroios”, relatează The Daily Beast.
Cerul instelat
Foto: Just2shutter, Dreamstime.com

Ce se poate vedea pe cerul nopții în iulie - De la Lună și planete, până la ”triunghiul de vară”

Luni, 5 Iul 2021 Science - Spatiul
În luna iulie, seara se văd planetele Venus, Marte și Saturn. După ora 23 răsare Jupiter. Saturn și Jupiter se văd toată noaptea. Dimineața se vede Mercur. Iulie este și luna când, seara înspre orizontul sudic se observă steaua Antares din constelația Scorpius. Culoarea roșie a stelei i-a inspirat pe astronomii antici să ii dea numele de „rivalul lui Ares (Marte)” adică „Antares”. Se vor vedea și stelele Vega, Deneb și Altair care formează așa-numitul ”triunghi de vară”, se arată în calendarul astronomic publicat de Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu.
Furtuna de vara
Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Iulie și extremele vremii - De la nopți reci și ploi puternice, până la temperaturi de peste +44 de grade

Sâmbătă, 3 Iul 2021 Science - Terra
Iulie este cea mai caldă lună a anului și în acest secol au fost mai mulți ani în care maximele au trecut de +40 de grade, culminând cu anul 2007 când au fost 44 de grade. Iulie aduce uneori și temperaturi mici, la munte pot fi chiar și -8 grade, dar și la câmpie, în nopți excepțional de reci, pot fi sub +7 +8 grade. Cel mai vechi record de căldură din iulie datează de la 1882: atunci au fost +38,6 grade la Cluj, arată datele ANM.
Cometa Bernardinelli-Bernstein
Foto: Bernardinelli & G. Bernstein

Bernardinelli: Avem privilegiul de a fi descoperit poate cea mai mare cometă văzută vreodată

Vineri, 2 Iul 2021 Science - Spatiul
O cometă uriașă descoperită departe în sistemul solar poate fi de 1.000 de ori mai masivă decât o cometă tipică, ceea ce o face potențial cea mai mare găsită vreodată în epoca modernă, potrivit Live Science.
Crustacee antice
Foto: Xianfeng Yang, Yunnan University

Misterioasa „catastrofă” de acum 500 de milioane de ani a transformat această pepinieră într-un cimitir / „Fosilele juvenile sunt ceva ce cu greu vedem”

Vineri, 2 Iul 2021 Science - Arheologie
În urmă cu cinci sute de milioane de ani, mii de crustacee își îngrijeau de puii lor nou-născuți când a avut loc dezastrul. O avalanșă de sedimente s-a repezit la vale, îngropând mii de creaturi și pe descendenții lor într-o clipă. Sit-ul, denumit Haiyan Lagerstätte (dintr-un cuvânt german care înseamnă „loc de depozitare”), conține mai mult de 2.800 de exemplare fosile din cel puțin 118 specii, inclusiv strămoșii meduzelor moderne, insectelor, crustaceelor, viermilor, trilobiților și bureților, potrivit Live Science.
Santorini
Foto: Hel080808, Dreamstime.com

Temperaturile au ajuns la +44 de grade în Grecia

Vineri, 2 Iul 2021 Science - Terra
​Grecia a avut una dintre cele mai calde zile din ultimii ani, maximele depășind +44 de grade. Și la Atena s-au depășit +40 de grade, iar complexul Acropole a fost închis pentru scurt timp, la miezul zilei. Valuri de căldură precum cel de acum s-au mai înregistrat în iulie 1987, 2000 și 2007. În iulie 1987 au murit peste 1.500 de oameni din cauza căldurii extreme.
Ghetarul Presena din nordul Italiei va fi acoperit pentru a nu se topi
Foto: MIGUEL MEDINA / AFP / Profimedia

Un ghețar din Italia va fi acoperit cu un material special ca să nu se topească în timpul verii

Joi, 1 Iul 2021 Science - Terra
Climatologii care se luptă să salveze de la topire ghețarul Presena din nordul Italiei îl vor acoperi cu benzi lungi de pânză care vor reflecta razele solare și vor împiedica dispariția zăpezii de dedesubt, relatează Reuters și Agerpres
Pitica alba si Luna - ilustratie
Foto: Caltech

O pitică albă extremă situată la 130 de ani lumină îi fascinează pe astronomi

Joi, 1 Iul 2021 Science - Spatiul
Astronomii au descoperit o pitică albă care este doar puțin mai mare decât Luna în diametru, însă are o masă de 1,3 ori mai mare decât cea a Soarelui. Această pitică albă detectată este extremă, fiind cea mai mică în dimensiuni, dar cu masa cea mai mare. Pitica alba este nucleul mic și dens al unei stele cândva mai mari, care și-a consumat tot heliul din nucleu.
masina zburatoare
Foto: Captura video

VIDEO Mașina zburătoare, din aer direct pe șosea, după un zbor de test între aeroporturi

Miercuri, 30 Iun 2021 Science - Tehnologie
Prototipul unei mașini zburătoare a reușit să ducă la bun sfârșit un zbor de 35 de minute între aeroporturile din Nitra și Bratislava, Slovacia, relatează BBC.
Polul sud al planetei Marte

Zeci de lacuri cu apă lichidă ar putea exista sub Polul Sud al lui Marte

Miercuri, 30 Iun 2021 Science - Spatiul
Sub polul sudic a planetei Marte s-ar putea afla mult mai multă apă lichidă decât credeau anterior cercetătorii sau ar putea avea loc alte fenomene pe care aceștia nu le înțeleg pe deplin deocamdată, relatează Live Science.
Coliziunea dintre o stea neutronica si o gaura negra - ilustratie
Foto: LIGO

Astronomii au observat în doar zece zile două coliziuni între o gaură neagră și o stea neutronică

Marți, 29 Iun 2021 Science - Spatiul
Astronomii au detectat în premieră coliziuni între o gaură neagră și o stea neutronică, totul fiind cu atât mai special cu cât fenomenul a fost observat de două ori în doar zece zile, în locuri diferite din Univers. Cercetătorii estimau că astfel de ciocniri pot apărea, însă nu știau cât de des. Aceste observații pot să ducă la schimbarea unor idei despre formarea stelelor și galaxiilor.
Hierapolis, Poarta Iadului
Foto: youtube.com

VIDEO Turcia: Poarta Iadului din Hierapolis: Știința a descoperit în cele din urmă adevărul din spatele miturilor romane

de Daria Bratu HotNews.ro
Marți, 29 Iun 2021 Science - Arheologie
Orașul antic Hierapolis a ascuns mult timp un secret despre așa-numită "Poartă a Iadului". Dar știința modernă a descoperit în cele din urmă adevărul din spatele miturilor romane, relatează BBC.
Testare ADN
Foto: airforcemedicine.af.mil

Science Alert Cercetătorii au realizat primul studiu clinic de editare genetică pe subiecți umani folosind tehnologia CRISPR

Marți, 29 Iun 2021 Science - Stiintele vietii
O echipă de cercetători de la Intellia Therapeutics și Regeneron a desfășurat primul test clinic in vivo pe oameni în care a folosit tehnologia de editare genetică CRISPR, relatează MedicalXpress.
Ilustratie cu o nava extraterestra
Foto: Leo Lintang, Dreamstime.com

OZN-uri, conspirații, ”farfurii zburătoare” și exagerări - De ce se vorbește atât de mult despre obiecte zburătoare pe care nu le putem explica

Marți, 29 Iun 2021 Science - Spatiul
În SUA a fost publicat recent un raport despre OZN-uri, raport despre care s-a vorbit mult în ultima lună. Serviciile secrete americane au recunoscut că nu pot explica ce anume sunt obiectele zburătoare observate mai ales de piloți militari, dar au spus că nici NU există dovezi că ar fi create de forme de viață extraterestră. În articol puteți citi ce fel de explicații pot fi pentru aceste obiecte, dar mai ales de ce în ultimii ani subiectul OZN nu a mai fost tabu, ci a fost discutat la nivel înalt și s-au căutat răspunsuri.
Cometa - ilustratie
Foto: Suppakij1017, Dreamstime.com

Astronomii cred că au găsit cea mai mare cometă observată vreodată

Marți, 29 Iun 2021 Science - Spatiul
Doi astronomi cred că au descoperit cea mai mare cometă observată vreodată de oameni, o cometă a cărui nucleu înghețat are între 100 și 200 km lungime, fiind de câteva ori mai mare decât celebra cometă Hale-Bopp care a fost studiată acum 25 de ani, scrie New York Times. Dintre toate corpurile cerești, cometele sunt cele mai spectaculoase și majoritatea sunt originare din norul lui Oort, o regiune extrem de îndepărtată.
Foto: Flickr

"Cupolă de căldură" deasupra vestului Canadei / Zeci de noi recorduri de temperatură

de Redactia HotNews.ro
O "cupolă de căldură" instalată deasupra vestului Canadei a provocat temperaturi record, declanșând duminică alerte de caniculă în trei provincii și în două teritorii arctice, potrivit AFP. Magazinele nu mai au pe stoc aparate de aer condiționat și ventilatoare, în orașe au fost instalate centre pentru răcorire, iar unele campanii de vaccinare anti-COVID-19 au fost anulate.
Pamantul vazut din spatiu
Foto: Flickr

Impactul cu o cometă produs în urmă cu 13.000 de ani ar fi modificat radical civilizația umană -Studiu

Duminică, 27 Iun 2021 Science - Terra
Un roi de fragmente dintr-o cometă ar fi lovit Terra în urmă cu 13.000 de ani, având ca efect modificarea radicală a societăților umane arhaice, conform unei echipe de cercetători de la Universitatea din Edinburgh, Scoția, coordonați de Martin Sweatman, transmite Space.com care citează un studiu publicat în a doua parte a lunii mai de Earth-Science Reviews.
Imagine de pe Marte trimisa de roverul Zhurong
Foto: Agentia Spatiala Chineza

VIDEO China a trimis primele video-uri și sunete captate de roverul Zhurong pe Marte

Luni, 28 Iun 2021 Science - Spatiul
China a publicat mai multe clipuri video cu roverul Zhurong care a ajuns cu bine pe 14 mai pe suprafața Planetei Roșii. A fost postat și un clip în care se aude sunetul făcut de rover când cobora de pe platforma cu care a ajuns. Roverul a parcurs 236 de metri pe solul marțian până în 27 iunie.
Omul Dragon, o noua specia umanoida
Foto: youtube.com

VIDEO O specie umanoidă preistorică, mai apropiată de omul modern decât neanderthalienii, a trăit în China (studiu)

Sâmbătă, 26 Iun 2021 Science - Arheologie
Omul de Neanderthal nu ar fi totuși cel mai apropiat "verișor" al omului modern, afirmă oamenii de știință care au analizat un craniu fosilizat descoperit în China, potrivit cărora acea fosilă ar aparține unei noi specii umanoide preistorice, care era mai apropiată de Homo sapiens decât erau neanderthalienii, informează AFP.
Telescopul Hubble

Pentru a repara telescopul spațial Hubble, NASA ar putea fi nevoită să se bazeze pe un computer care nu a fost pornit din 2009

Vineri, 25 Iun 2021 Science - Tehnologie
NASA încearcă încă să diagnosticheze o eroare de computer pe apreciatul său telescop spațial Hubble. După trei încercări eșuate de a remedia problema, NASA a redus-o la o problemă de procesare a computerului. Este posibil ca Hubble să fie nevoit să treacă la hardware-ul computerului de rezervă care nu a fost alimentat din 2009, potrivit Insider.
Oceanele acopera 71% din suprafata Pamantului

Science Report: De ce nu pot oamenii să bea apă de mare

Vineri, 25 Iun 2021 Science - Terra
Este o întrebare veche cât omenirea. Deși suntem înconjurați de ea, de ce nu pot oamenii să bea apă de mare? Nevoia de apă potabilă este următoarea în ierarhia biologică după aerul bun de respirat, iar Interesting Engineering explică de ce nu putem profita de această resursă inepuizabilă.
Fragment dintr-un ou de dinozaur, Muzeul din New Mexico
Foto: Hotnews

Șapte specii diferite de dinozauri au trăit în zona Arcticii acum 70 de milioane de ani / ”Probabil aveau sânge cald”, spun specialiștii

Vineri, 25 Iun 2021 Science - Arheologie
Pui de dinozauri ieșiți din ouă au murit în jurul regiunii Arctice, Alaska din ziua de azi, acum aproximativ 70 de milioane de ani, potrivit descoperirii „neașteptate” a mai mult de 100 de oase și dinți de pui de dinozauri, relatează un nou studiu, citat de Live Science.
Cer superb de iunie
Foto: Stefania Gal

Când vremea o ia razna la final de iunie - De la înghețuri montane, la +40 de grade la câmpie

Vineri, 25 Iun 2021 Science - Terra
La final de iunie temperaturile sunt în țară între 22 și 32 de grade, însă rar mase de aer mai rece ajung să ducă temperaturile la 10-15 grade C sub valorile normale, iar la munte ninge. Tot mai des este în ultimii ani valabil celălalt scenariu, în care în sud și vest temperaturile se apropie de 40 de grade și ajung la +30 de grade chiar și la munte. În articol puteți citi o istorie a extremelor climatice din ultimele patru zile din iunie, în ultimele patru decenii.
Nebuloasa - ilustratie
Foto: Rashevskaya, Dreamstime.com

Când au început să strălucească primele stele - Astrofizicienii cred că au găsit un răspuns la una dintre cele mai presante întrebări din cosmologia modernă

Vineri, 25 Iun 2021 Science - Spatiul
Când s-au născut primele stele și când au început să strălucească? Astronomii care s-au folosit de cele mai performante telescoape spun că au un răspuns: primele stele au ”luminat” universul la 250-350 de milioane de ani după Big Bang, deci acum aproximativ 13,5 miliarde de ani, scrie BBC. Marea speranță este că telescopul James Webb, amânat mulți ani, va oferi mult mai multe răspunsuri după ce va începe să funcționeze, în octombrie.

O nouă specie de om preistoric descoperită în Israel pune sub semnul întrebării tezele privind omul Neanderthal

Vineri, 25 Iun 2021 Actualitate | Esențial
O nouă specie de om preistoric descoperită recent în Israel pune sub semnul întrebării teza privilegiată potrivit căreia omul de Neanderthal a apărut în Europa și apoi a migrat spre sud, au anunțat joi cercetători israelieni, potrivit AFP.
Super - Luna
Foto: Arthurfraguassf, Dreamstime.com

Adevărul despre Super Lună - Se vede frumos, dar nu este un fenomen astronomic ieșit din comun

Joi, 24 Iun 2021 Science - Spatiul
Termenul ”supermoon” (Super Luna) a fost creat în 1979 de un astrolog care susținea că aceste Luni mari și strălucitoare vor aduce catastrofe naturale. Din martie și până acum s-a vorbit despre patru ”superluni”, însă din punct de vedere astronomic nu este vreun fenomen deosebit, Luna nu este cu mult mai mare și în niciun caz nu capătă o culoare neobișnuită. Denumirile acestor superluni, cum este actuala Strawberry Moon, sunt legate de tradițiile amerindienilor din America de Nord și nu au legătură cu diversele tradiții din Europa.
Rover-un chinez Zhurong si platforma sa
Foto: Agerpres/Xinhua

China vrea să trimită primii oameni pe Marte în 2033 și apoi vrea să creeze o colonie și să exploateze resursele Planetei Roșii

Joi, 24 Iun 2021 Science - Spatiul
​China a anunțat că vrea ca în 2033 să trimită primul echipaj uman către Marte, urmând ca apoi să trimită în mod regulat astronauți pentru a crea o colonie care să ajungă să exploateze resursele acolo. Tot în jurul anului 2033 vrea și NASA să ducă primii oameni pe Planeta Roșie.
Macaleandru
Foto: Cristian64, Dreamstime.com

Cum găsesc păsările călătoare drumul? - Ar putea avea în ochi un fel de busolă ce le permite să ”vadă” câmpul magnetic terestru

Joi, 24 Iun 2021 Science - Creierul
​Unul dintre cele mai interesante mistere legate de păsări este cum de reușesc să se orienteze în călătoriile lor ce depășesc în multe cazuri mii de kilometri, iar cele mai noi studii arată că aceste păsări pot ”vedea” câmpul magnetic terestru. La fel cum un om ar scoate o busolă pentru a vedea încotro este nordul sau sudul, păsările ar putea avea o ”busolă vie” integrată pe care o folosesc pentru a se orienta, scrie BBC.
Elon Musk si Jeff Bezos
Foto: Mandel Ngan / AFP / Profimedia Images

„Să fii miliardar e mult mai greu decât pare”: Motivul pentru care Elon Musk și Jeff Bezos au pornit un război în spațiu

Joi, 24 Iun 2021 Economie | Companii
În urmă cu câțiva ani un cunoscut membru al comunității tech din Silicon Valley mi-a povestit despre o problemă foarte serioasă care afecta doar în jur de 2.000 de persoane de pe planetă, relatează jurnalistul și autorul Nick Bilton pentru Vanity Fair.
Astronauti de la Agentia Spatiala Europeana
Foto: ESA

Agenția Spațială Europeană spune că 22.000 de oameni și-au depus candidatura pentru a deveni astronauți. Câți au fost din România

Miercuri, 23 Iun 2021 Science - Spatiul
Agenția Spațială Europeană spune că cifrele inițiale arată că mai mult de 22.000 persoane au trimis candidatura pentru anunțurile de posturi vacante pentru astronauți ESA. Dintre aceștia, peste 5.000 sunt femei. Cele mai multe cereri au venit din Franța și Germania, peste 10.000 în total, iar cele mai puține, din Estonia, 57. Din România au fost depuse 255 de candidaturi (199 de bărbați și 56 de femei). Sunt șase etape și aleșii vor fi anunțați la final de 2022.
Pamantul vazut din spatiu
Foto: Flickr

Science Report Cercetătorii afirmă că au descoperit „pulsul” Pământului cu o frecvență de 27,5 milioane de ani

Miercuri, 23 Iun 2021 Science - Terra
Majoritatea evenimentelor geologice din istoria recentă a Pământului au fost grupate în jurul unor intervale de 27,5 milioane de ani - un model pe care oamenii de știință îl numesc acum „pulsul Pământului”, potrivit unui nou studiu citat de Live Science.
Temperaturile in Europa in dimineata zilei de 23 iunie 2021
Foto: Meteociel

Vremea anormală continuă în Europa - Dimineață era mai rece în sudul Spaniei decât în țările baltice și în nordul Rusiei europene

Miercuri, 23 Iun 2021 Science - Terra
Iunie a început cu temperaturi mult sub normal, dar se încheie cu căldură extremă în nord și temperaturi sub normal în sud. În jurul orei 9.00 erau sub 15 grade în mai multe orașe din sudul Spaniei, însă erau +26 la Riga și +22 într-unul dintre cele mai reci orașe din Europa, Moseyevo, în regiunea Arhanghelsk din Rusia. Valuri de căldură au fost și în America de Nord: În Mexic au fost +51,4 grade, iar la Palm Springs, California, minima noctură a fost +40,7.
Zona Cthulhu Macula de pe Pluto

Câmpiile roșii de pe Pluto s-ar putea să nu fie ceea ce am crezut

Marți, 22 Iun 2021 Science - Spatiul
Când sonda spațială New Horizons s-a apropiat de Pluto în 2015 am avut parte de ceva cu adevărat unic: primele imagini clare ale micuței planete pitice situată la marginea Sistemului Solar, relatează Science Alert.
Telescopul Hubble

Telescopul Hubble a rămas de o săptămână în ''safe mode'', după o eroare a computerului său central

Marți, 22 Iun 2021 Science - Tehnologie
Telescopul spațial Hubble se află de o săptămână în "safe mode" după ce computerul de bord a generat o eroare în data de 13 iunie, conform unui comunicat al NASA, transmite marți Live Science.
Lacul Turkana
Foto: Martin Harvey / Avalon / Profimedia Images

FOTO Cel mai puțin explorate locuri de pe Pământ (II)

Marți, 22 Iun 2021 Science - Terra
Omenirea a trimis oameni pe Lună, a trimis rovere și landere pe Marte și Venus și a trimis sonde în cele mai îndepărtate colțuri ale Sistemului Solar. Însă zone vaste ale planetei noastre rămân neexplorate și aproape neatinse de mâna omului.
Paianjeni care ucid serpi (foto Daniel R. Crook))
Foto: livescience.com

Acești păianjeni ucid șerpi de sute de ori mai mari decât ei

Marți, 22 Iun 2021 Science - Stiintele vietii
Păianjenii veninoși ucid șerpi cu dimensiuni de zeci sau de sute de ori mai mari decât ei, iar deseori ies învingători împotriva șerpilor la fel de veninoși ca și ei, arată un nou studiu, citat de Live Science.
Doua gauri negre ce urmeaza sa se uneasca
Foto: Victor de Schwanberg / Sciencephoto / Profimedia Images

Science Report Cercetătorii au confirmat faimoasa teorie a lui Stephen Hawking despre găurile negre

Luni, 21 Iun 2021 Science - Spatiul
Una dintre cele mai faimoase teoreme ale fizicianului Stephen Hawking a fost demonstrată cu ajutorul undelor gravitaționale provocate de unirea a două găuri negre îndepărtate, relatează Live Science.
Parcul National Muntii Torngat
Foto: Alexandra Kobalenko / All Canada Photos / Profimedia Images

FOTO Cel mai puțin explorate locuri de pe Pământ (I)

Luni, 21 Iun 2021 Science - Terra
Oamenii au explorat zone imense ale Pământului de-a lungul secolelor. Iar cu ajutorul descoperirilor tehnologice am cartografiat oceanele, escaladat cei mai înalți munți și am văzut planeta noastră din spațiu. Însă unele zone rămân încă aproape neatinse de prezența umană.
Furtuna la Marea Negra
Foto: Vvicca, Dreamstime.com

Ciclonul din Marea Neagră - De ce este un episod de vreme interesant, dar nu ieșit din comun

Vineri, 18 Iun 2021 Science - Terra
Ciclonul format deasupra Mării Negre a ajuns prima oară marți în zona României, și-a schimbat două zile direcția și a revenit apoi, urmând să mai rămână în zonele estice și sud-estice ale țării până duminică. Acest ciclon NU este un fenomen excepțional fiindcă cicloni se formează des în zona țării noastre, dar nu sunt nici pe departe atât de severi precum cei din zonele tropicale. În articol puteți citi de ce este interesant acest ciclon, dar și care este în general rolul unui ciclon în sistemul climatic.
Navă spațială propulsată de laseri tereștri
Foto: Breakthrough Institute

Fantastic, but Science: O misiune spre Alfa Centauri în timpul unei vieți omenești a devenit mai realistă

Vineri, 18 Iun 2021 Science - Spatiul
Celei mai rapide nave spațiale îi vor trebui mii de ani ca să ajungă la cele mai apropiate stele. Breakthrough Initiatives a explorat posibilitatea să reducă această durată la decenii, permițând oamenilor care vor lansa misiunea să trăiască pentru a vedea rezultatele, informează IFL Science.
Heliosfera
Foto: NASA /JPL-Caltech

Prima hartă 3D care conturează marginea sistemului solar / De ce vânturile solare sunt benefice pentru Pământ

Vineri, 18 Iun 2021 Science - Spatiul
La marginea sistemului solar este o frontieră violentă în care se ciocnesc două puteri cosmice. Pe de o parte este vântul solar, inundația constantă de particule fierbinți și încărcate care ”curg” din soare la sute de km pe secundă. Pe cealaltă parte sunt vânturile cosmice cu radiația a miliarde de stele din apropiere. Vântul solar respinge 70% din radiația cosmică, dar nu protejează în mod egal fiecare parte a sistemului solar, scrie Live Science.
Rinocer gigantic preistoric
Foto: Yu Chen / / SWNS / Profimedia

Fosilele unui rinocer gigantic din China arată că acesta era mai înalt decât o girafă

de george sirbu HotNews.ro
Vineri, 18 Iun 2021 Science - Terra
O nouă specie de rinocer gigantic preistoric - printre cele mai mari mamifere care au populat vreodată uscatul - a fost descoperită în nord-vestul Chinei, susțin cercetători din această țară, potrivit bbc.com și Agerpres.
Peisaj de iunie la munte
Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Cum a fost vremea în țară în fiecare zi din acestă lună iunie neobișnuită

Vineri, 18 Iun 2021 Science - Terra
​După ce am avut cea mai rece primăvară din ultimii 30 de ani, luna iunie a început cu temperaturi foarte scăzute și în câteva dintre zile precipitațiile de la stațiile meteo românești au înregistrat printre cele mai mari valori din Europa. În mai multe nopți au fost localități unde minimele au scăzut la sub +5 grade, iar maxima zilei nu a depășit +32 de grade nicăieri în primele 17 zile ale lunii, în timp ce în anii calzi se înregistrau și +35 de grade.
Betelgeuse si constelația Orion
Foto: Adam Block, Steward Observatory, University of Arizona

Astronomii au elucidat misterul luminozității lui Betelgeuse, giganta roșie care se apropie de sfârșitul vieții

Joi, 17 Iun 2021 Science - Spatiul
Betelgeuse, o stea strălucitoare din constelația Orion vizibilă cu ochiul liber, a devenit o enigmă pentru oamenii de știință de la sfârșitul lui 2019, relatează CNN.
Lansarea rachetei Shenzhou-12
Foto: Profimedia Images

China și stația spațială - Care sunt planurile și ce simbolizează pentru cea mai populată țară de pe glob

Joi, 17 Iun 2021 Science - Spatiul
China a trimis joi trei astronauți pe noua sa stație spațială care acum este în construcție, dar la final de 2022 ar trebui să fie gata. Chinezii au planuri mari cu această stație care este gândită să funcționeze mai mult de 10 ani, să găzduiască și șase astronauți simultan și să ”cimenteze” poziția țării în rândul puterilor spațiale, alături de SUA și Rusia. Pentru China momentul este unul special: în iulie se împlinesc 100 de ani de la fondarea Partidului Comunist Chinez.
Artefacte precolumbiene restituite de Germania Mexicului
Foto: Twitter

FOTO Germania a restituit zeci de artefacte precolumbiene aflate în posesia sa Mexicului

Joi, 17 Iun 2021 Science - Arheologie
Mexicul a recuperat 34 de artefacte arheologice precolumbiene restituite voluntar de colecționari privați din Germania, a anunțat miercuri Ministerul Afacerilor Externe mexican, citat de Deutsche Welle și Agerpres.
Centrul de lansare rachete Jiuquan

China: Trei astronauți au decolat către stația spațială chineză VIDEO

Joi, 17 Iun 2021 Science - Spatiul
Prima misiune cu echipaj uman trimisă de China către stația sa spațială, aflată în construcție, a decolat joi cu trei astronauți la bord, informează AFP și Agerpres. Într-un nor uriaș de fum cenușiu, racheta Long March 2F a părăsit platforma de lansare de la Centrul de lansare spațială Jiuquan din deșertul Gobi.
Alzheimer
Foto: Google

Neuroscience News: „Întinerirea” creierului afectat de maladia Alzheimer poate fi posibilă

Miercuri, 16 Iun 2021 Science - Creierul
Maldia Alzheimer este principala cauză a demenței și strategiile terapeutice actuale nu o pot preveni, încetini sau vindeca. Cercetătorii de la Netherlands Institute for Neurosciences (NIN) au identificat o mică moleculă care poate fi folosită pentru întinerirea creierului.
Geoglife India
Foto: Archaeological Research in Asia / Carlo Oetheimer and Yohann Oetheimer /

Cea mai mare dintre geoglifele din lume, descoperită în India cu ajutorul ​Google Earth

Miercuri, 16 Iun 2021 Science - Arheologie
Un set de linii sinuoase găsite în deșertul Thar din India ar putea constitui una dintre cele mai mari geoglife descoperite vreodată, potrivit Live Science. Modelul acoperă 20,8 hectare din regiunea aridă de lângă granița cu Pakistanul. O drumeție de-a lungul tuturor liniilor ar însemna o călătorie de 48 de kilometri.
Grafen
Foto: pixabay.com

Cercetătorii au folosit grafen, unul dintre cele mai subțiri materiale cunoscute, pentru a depista coronavirusul SARS-CoV-2

Miercuri, 16 Iun 2021 Actualitate | Coronavirus
Cercetătorii de la Universitatea Chicago din Illinois (UIC) au folosit grafen, unul dintre cele mai rezistente și subțiri materiale cunoscute, pentru a depista cu succes coronavirusul în experimente de laborator, relatează Phys.org.
Antarctica
Foto: Jocrebbin, Dreamstime.com

Ipoteză interesantă - Navigatorii polinezieni au ajuns în Antarctica mai repede cu un mileniu decât americanii și rușii

Miercuri, 16 Iun 2021 Science - Terra
Primii oameni care au văzut Antarctica și poate chiar au și pășit pe cel mai rece continent ar putea să fi fost navigatorii polinezieni, în secolul 7, cu mai bine de 1.000 de ani înainte ca marinarii ruși și americani să ajungă la acest misterios continent sudic. Concluzia a fost înaintată de un studiu care a analizat tradițiile orale ale populațiilor Maori și s-a bazat și pe dovezile care au arătat că polinezienii erau marinari pricepuți capabili de călătorii lungi de mii de km.
Arheologii cred ca cladirea a fost abandonata dupa un incendiu
Foto: ANSA.it

Un „Pompei în miniatură” păstrat intact a fost descoperit în Italia

Marți, 15 Iun 2021 Science - Arheologie
O clădire antică din perioada romană a fost descoperită în timpul excavațiilor de la un fost cinematograf din orașul Verona, descoperirea fiind descrisă ca un „pompei în miniatură”, relatează The Guardian.
Toate animalele ce vor fi prezentate cu ajutorul realitatii virtuale de muzeul parizian au fost intalnite de Homo Sapiens

VIDEO Specii dispărute care s-au întâlnit cu omul, readuse la viață cu ajutorul realității augumentate la Muzeul de Istorie Națională din Paris

de S.J. HotNews.ro
De la tigrul cu dinți-sabie din America, devenit extinct în urmă cu 10.000 de ani, la pasărea-elefant din Madagascar, dispărută în cursul ultimului mileniu, 11 specii dispărute vor fi readuse la viață cu ajutorul realității augmentate la Muzeul Național de Istorie Naturală din Paris, relatează AFP și Agerpres.​
Craniul din Pestera Muierii (foto Mattias Jakobsson)
Foto: Facebook

SciTechDaily: Întregul genom din Peștera Muierii 1 a fost secvențiat - Craniul din România vechi de 35.000 de ani dezvăluie o nouă pistă în evoluție

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Arheologie
Cercetătorii au secvențiat cu succes pentru prima dată întregul genom din craniul descoperit la Peștera Muierii 1, o femeie care a trăit în România de azi acum 35.000 de ani. Diversitatea ei genetică ridicată arată că migrația din Africa nu a fost marele blocaj în dezvoltarea umană, ci mai degrabă acest lucru a avut loc în timpul și după cea mai recentă epocă glaciară. Aceasta este constatarea unui nou studiu condus de Mattias Jakobsson de la Universitatea Uppsala, care a fost publicat în Current Biology, scrie SciTechDaily.
Arcul Gicantic
Foto: Alexia Lopez/UCLan

„Arcul Gigant” care se întinde pe 3,3 miliarde de ani lumină de-a lungul cosmosului și care nu ar trebui să existe / Mai mare decât Marele Zid Sloan

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Spatiul
O semilună de galaxii, numită Arcul Gigant, recent descoperită, care se întinde pe 3,3 miliarde de ani lumină, se numără printre cele mai mari structuri cunoscute din univers și provoacă unele dintre cele mai elementare ipoteze ale astronomilor despre cosmos, potrivit Live Science. ”Ar trebui modificat modul în care funcționează gravitația la cele mai mari scări?”, se întreabă specialiștii.
Scheletul unei fete-pestera Tunel Wielki
Foto: Universitatea din Varsovia

Polonia: Arheologii încearcă să dezlege misterul unei fete îngropate într-o peșteră în urmă cu trei secole

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Arheologie
O echipă de arheologi și de istorici polonezi încearcă să dezlege misterul unei fete care a murit în urmă cu aproximativ 300 de ani și a fost îngropată într-o peșteră din Polonia, având în gură capul unei cinteze, potrivit Live Science.
Reprezentare computerizata a TOI-1231 b
Foto: NASA JPL-Caltech

Science Report Cercetătorii au descoperit o planetă ce ar putea avea nori de apă la doar 90 de ani-lumină distanță de Pământ

Vineri, 11 Iun 2021 Science - Spatiul
Oamenii de știință au descoperit o exoplanetă aflată la 90 de ani-lumină distanță de Pământ, aceasta având o atmosferă fascinantă: una care ar putea conține nori de apă, relatează CNN.
Corabie vikinga

Analize ADN confirmă înrudirea a doi vikingi morți acum 1000 de ani în Anglia, respectiv Danemarca

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Arheologie
Analize ADN efectuate pe scheletele a doi vikingi care au murit acum 1000 de ani în Anglia, respectiv Danemarca, evidențiază o legătură de rudenie între cei doi războinici, descoperire ce aruncă o lumină nouă asupra raidurilor vikingilor în Europa. Cele două schelete sunt expuse împreună începând de miercuri la Muzeul Național al Danemarcei din Copenhaga, informează AFP.
Monedele carolingiene descoperite in nord-estul Poloniei
Foto: Muzeul Ostroda

O comoară descoperită în Polonia ar putea face parte dintr-o răscumpărare istorică de a salva Parisul de vikingi

Joi, 10 Iun 2021 Science - Arheologie
O comoară de monede de argint bătute în timpul Imperiului Carolingian în urmă cu aproape 1.200 de ani a fost descoperită în nord-estul Poloniei și ar putea face parte dintr-o răscumpărare istorică de a salva Parisul de o invazie vikingă, relatează Live Science.
Venus

VIDEO Europenii vor trimite o misiune către Venus. La ce întrebări speră să afle răspuns

Joi, 10 Iun 2021 Science - Spatiul
Agenția Spațială Europeană (ESA) a anunțat că a aprobat trimiterea unei sonde care va ajunge pe orbita lui Venus după 2030, iar anunțul vine la nici zece zile după ce NASA a spus că va trimite două misiuni către cea mai fierbinte planetă din Sistemul Solar. Venus este o destinație foarte interesantă, sondele ajung mai ușor la ea decât la alte planete și totul este și mai palpitant după ce în 2020 s-a discutat pe larg despre teoria cum că ar putea să exste viață acolo.
Sonda Juno

FOTO Sonda Juno a trimis imagini cu Ganymede după ce s-a apropiat la 1.000 de kilometri de satelitul înghețat al lui Jupiter

de G.S. HotNews.ro
Miercuri, 9 Iun 2021 Science - Spatiul
Sonda Juno a agenției spațiale americane NASA a furnizat primele imagini din ultimele două decenii realizate de la mică distanță ale celui mai mare satelit natural al planetei Jupiter, informează The Guardian și EFE, preluate de Agerpres.
Balena cenusie
Foto: Derek Simpson, Dreamstime.com

O balenă a stabilit un nou record, după ce a înotat peste 26.000 km

Miercuri, 9 Iun 2021 Science - Terra
O balenă cenușie de 13 metri lungime a înotat 26.800 km din zona insulei ruse Sahalin, până în zona coastelor Namibiei, stabilind un nou record de migrație. Balenele cenușii din Pacificul de nord-vest sunt considerate încă în pericol critic de dispariție. Balena a fost analizată mai mulți ani și a fost nevoie de studii genetice pentru ca cercetătorii să fie siguri că este același exemplar.
Eclipsa de Soare inelara
Foto: Dan Leeth / Alamy / Profimedia Images

Prima eclipsă de Soare din 2021 / Ce este o eclipsă inelară și unde o putem vedea în România

Miercuri, 9 Iun 2021 Science - Spatiul
În prima eclipsă de Soare din acest an vom avea Soarele blocat aproape complet de către Lună, urmând ca joi, 10 iunie, pe cer să rămână vizibil doar un cerc de foc din steaua în jurul căreia orbitează Pământul, relatează Live Science.​
Vulturul Dublu a devenit cea mai scumpa moneda din lume
Foto: Sothebys.com

Cea mai scumpă monedă vândută vreodată s-a adjudecat pentru aproape 20 de milioane de dolari

Miercuri, 9 Iun 2021 Actualitate | Internațional
Una dintre ultimele monede de aur ștanțate vreodată pentru a fi puse în circulație în Statele Unite s-a vândut cu un preț record de 18,9 milioane de dolari marți în New York, relatează CNN.
Alzheimer
Foto: Pixabay

Statele Unite au aprobat un nou medicament împotriva Alzheimer. Tot ce știm despre boală până acum: cauze, factori de risc, prevenție

Marți, 8 Iun 2021 Actualitate | Sanatate

Bancul zilei: Noul salut la modă din iarna lui 2021
Iarna lui 2021: Se întalnește gazul cu electricitatea în iarna anului 2021: - Salut...
Bancul zilei: Dedicare totală pentru Parlamentul și guvernul tău
Un reporter îi ia un interviu unui tip de pe stradă.- Dumneavoastră ați munci gratis pentru un ministru?- Sigur că da!- Dar pentru un senator?- Fără îndoială!- Și pentru un deputat?